Kevadepoole, ühel koosolekul, tekkis Saaremaa paadiehitajatel plaan lisaks messidel osalemisele ja eksporditurundusele messidel osalemise kaudu, panna senisest suuremat rõhku ka oma teadmiste ja silmaringi laiendamisele. Mõeldud-tehtud, otsus sündiski, et vähemalt üks kord aastas külastatakse ühiselt vähemat ühte sellist messi kuhu individuaalselt sõitmine on enamusel mingi mistahes põhjuse või ettekäändega küsitav. Arutelude ja vaidluste käigus saigi siis sihtmärgiks 2009 valitud selline üritus nagu Orust Open Yards. Tegu on üsna omanäolise sündmusega mille tegelikult algatasid Orusti paadiellingud juba kunagi ammu : paadivabrikute lahtiste uste päevadega. See võimalus köögipoolele pilk peale heita otsuse langetamisel Orusti kasuks määravaks saigi. Lisaks sellele muidugi ujuvmess suuremate paadivabrikute nii öelda õuesadamates. Viimased nii teab mis väiksed külasadamad ei olegi. Peamised eksponendid olid Hallberg-Rassy, Malö Yachts, Najad, Vindö Yachts, Nord West, Regina. Väljas olid ka teised rootslased ja loomulikult ujuvmessil osalejad väljastpoolt Rootsit. Nende hulgas ka meie kodune Saare Paat oma Saare 41’ga ja Saaremaa päritolu echt rootsi paadid Arcona ja Delta. Kui varasematel aegadel olid messi korraldajateks ellingud ise, siis mõningad aastad tagasi otsustasid vabrikandid, et nende esmane ülesanne on siiski paate ehitada mitte näituseid korraldada ja andsid selle korralduspoole üle SweBoat’ile. Kuna saarlaste laevakambast on tänaseks saanud kogu vabariigi tootjaid ühendav ( või sinnapoole pürgiv) Eesti Väikelaevaehituse Liit, siis kasutasime muidugi juhust ja sobitasime ka SweBoat’i inimestega sõprust. Ja oh üllatust! Kui EVL aiste vahele oleme vedajaks rakendanud ühe õblukese naisterahva nimega Anni, siis rootslaste poole pealt käidi meile vastuseks välja sealmail sama funktsiooni täitev ja üsna sarnane tegelane nimega Annika

. Igatahes sõprussuhted on loodud ja esimesed eesmärgid koostöökski püsti pandud. Lisaks sellele on sarnasusi veelgi. Kui Eesti väikelaevaehitusest paiknes statistika järgi mulli tippaegadel 60% Saaremaal ja kogu vabariigi ärikasumist selle sektori lõikes teeniti siin lausa 80% ( ja masu on neid numbreid veelgi kontrastsemalt Saaremaa poole kallutanud) siis Orust on üsna samalaadne koht. Ka sinna Rootsi edelarannikul asuvale saarele on kontsentreerunud tegevusalana just nimelt väikelaevaehitus.
Niipalju tagamaadest, aga nüüd reisist endast: EVL delegatsiooni koosseis oli lõpuks siis kokku 9 inimest. Ettevõtetest oli esindatud Saare Paat, Hilmaa, Kasse Paadid, Vätta Puit, Baltic Workboats, Alunaut ja muidugi ka organisatsioonidena EVL ning meie väikelaevaehituse klaster. Kõige avatumalt eksponeeris enda tootmisruume ja –protsesse Hallberg-Rassy. Ringkäik tehases oli üsna põnev. Seadmetest ja tööriistapargist paistis pikk ajalugu ning ei puudunud innovatiivsus. Nähtud tehnoloogiast väärib muidugi äramainimist APJ pinkidel tehtav freeslõikus, mis ka Saaremaal olemas on ja automaatsed lakkimisliinid ( mis kah saarel olemas on) mille ümber õhk keemiaaurudest paks ei olnudki. Roostevabasid osasid lähemalt silmitsedes tuli tõdeda fakti, et Saaremaa meistrid on sel alal rootsi omadest peajagu üle iga kell ja igast asendist. Küllap on rootslastele oma jälje jätnud masstoodang ja kulude kokkuhoid tootmises. Igatahes oli selge vahe, vaata millist välismaist paati tahes. Ujuvmessidest oli Ellös, Hallberg-Rassy sadamas saginat ja massi kõige rohkem. Seal olid ka rootslaste mõistes välismaised osalejad ning ainuke vähegi arvestatav tarvikute väljapanek. Tarvikute poole pealt oli väljas Mastervoldi elektriline propulsioon terviklahendusena, mille kohta margiesindajad ise ütlesid et lõpuks ometi. Ka leidsin veel ühe huvitava brittide aknatäidetevalmistaja ja ameerika blokifirma. Viimane jäi mulle silma just seetõttu, et hiljuti oli vaja leida JM60 tarbeks 7000+ kg vastu võtvat vedruga soodiplokki ja see ei olnud lihtne ülesanne...
Ujuvekspositsioon oli nii ja naa. Iga vabriku juures oli loomulikult väljas täisskaala just selle valmistaja toodetest ja HR sadamas oli vast enam kui pool külalisväljapanekut. Saare 41 oli üsna populaarne, peal ringironijaid oli pidevalt ja vähemalt selle isendi puhul ei olnud ette heita midagi. Pigem valmistasid pettumuse popid välismaa paadid, mis netist vaadatuna ilusad tundusid ja tegelikkuses pettumuse valmistasid. Aina enam oli näha ersatsi ja nii sündiski BWB’d esindanud Märteni poolt üsna tabav väljend: „nagu euroremonditud mustamäe korter“. Tõsi ta oli.
Minu enda lemmikuks osutus aga tegelikult justnimelt üks neist „maja-keset-kõrrepõldu-paatidest“ Moody. Isegi asjatundmatu pilk ütles, et ega see paat eriti sõitu küll ei tee, aga igatahes ei pea seal keldris elama ja paat on iga koha pealt mehe mõõtu

. Ideaalne suvila mõnele minusugusele. Alumiiniumpurjekatest oli väljas ainult Ovni ja nende lähem vaatlus pani igatahes mulle arbuusid kaenla alla ja päris suured sellised

. Vara veel hõisata muidugi, õhtu pole veel käes....
Mistahes väljapanekutel kolistasime läbi ka sadamaosad mis näituse alla ei käinud ning leidsime igasugu huvitavaid ja muidu ilusaid sõidukeid. Erilise tähelepanu alla jäid ka puupaadid. Ka näituse koosseisus olid mõningad ilusad taastatud isendid kuid eelkõige leidsime neid nurgatagustest. Kuna grupis oli ka Indrek Vätta Puidust, siis loomulikult nii kui kuskilt puupaadi ots paistis oli järgmiseks näha ainult välkuvaid kandasid

. Ja oli mida vaadata. ( pildid tulevad allpool)
Najadi õue peal oli veel üks iseäralik väljapanek: ühesilindriline kahetaktiline veeuputuseaegne vabalthingav diiselmootor mis seal omaette päev otsa popsus. Mootori eksponeeria müütas seal kõrval CD ja DVD plaate selle mootori häälega
Ka oli traditsiooniliselt väljas kohalik puupaadimeeskond, kes Najadi õue peal messipäevade raames paadi valmis meisterdas.
Mida kokkuvõtteks? Kahtlemata huvitav reis ja kahtlemata sai silmaring laiemaks. Jääb loota, et heast algatusest saab EVL’i traditsioon ja tasuks mõelda meil, Saarlastelgi selle mõtte ülevõtmise peale. SweBoat oli lahkelt nõus omalt poolt nõuga aitama.
Ja nüüd siis kohustuslik osa – üks pilt ütleb rohkem kui tuhat sõna.
Järgneb....