Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 142 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Kriitika asjakohane ja lahendused tulekul
PostitusPostitatud: Laupäev, 23 Nov 2013 17:25 
Eemal

Liitunud: Reede, 10 Aug 2007 16:45
Postitusi: 110
Asukoht: Pärnu
Tänu asjaliku kriitika eest, teadmiseks võetud ja mõne asjaga on juba nagunii tegeletud. Sellist armeed ja eelarvet nagu Kenderil, meil küll kasutada ei ole, aga eks me pingutame. Kui tervet rehkendust ei jõua, püüame vähemalt pool ära teha, aga abikäsi ja nõuanne on edaspidigi teretulnud.

1. See läks nüüd natuke näotult jah, et soomlaste lugu meie oma paaditööstuse ülevaatest eespool oli. Kuid kui soome paadimudelite ülevaade on kujunenud püsirubriigiks oma kindla asukohaga ajakirjas, siis eesti paaditootjatest sai nii põhjaliku (kuigi mõnevõrra ebaühtlase) ülevaate kokku enamvähem esmakordselt - seda tänu heale koostööle messil Hanseboot. Kus muide esineti soomlastest võimsamalt ja väljapaistvamalt :wink:

Kodumaise paaditööstuse uudiste kajastamisest, õigemini täpsemalt: proovisõitudest kodumaiste uudismudelitega ning neid tutvustavate artiklite avaldamisest on olnud juttu nii ajakirja kolleegiumis kui ka paaditootjatega, püüame siin midagi ära teha. Soomlaste vaieldamatud eelised selles punktis on:
a) uudismudelite suur hulk igal aastal ning reaalselt vees olevad demopaadid;
b) Soome paadiliidu Finnboat väga hea töö, mis lubab mainitud mudeleid testida konkreetsel ajavahemikul samas kohas, samades tingimustes.

Eestis oleks sarnase proovisõidusündmuse kokku ajamine ainult ajakirja "Paat" tarbeks ilmselge üle pingutamine ning - nagu soomlaste kogemusest näha - kui kaasata ka rahvusvaheline paadiajakirjandus - on tegemist nii kalli riigireklaamiga, et läheks ära praktiliselt kogu "Welcome to Estonia" kampaania raha. Siiski, midagi püüame siin juba 2014 jooksul ära teha. Nagu Hamburgis ka Kristoga juttu oli, püüame leida koostöös Eesti paaditootjate liiduga mingi formaadi või tegevusplaani, et kodumaised uudismudelid saaks enamvähem võrdsetel tingimustel proovisõidetud ja pildistatud... kas siis kuidagi järjekorras ja sarnase artikliplaani alusel või kuidagi muul viisil organiseeritult. Sest seni on proovisõidud kodumaiste paatidega jäänud sageli napiks, kuna demopaate on vähe, kõigile osapooltele sobiva aja ja koha leidmine osutub keerukaks. Nii ka uue Alunaudiga, millega proovisõit mul piirduski ühe hilisõhtuse ülesõiduga Kuivastust Virtsu.

Omapoolse ideena mõtlesime viimasel kolleegiumi koosolekul välja sellise plaani. Ajakirja Paat suure paadiralli 2014 käigus tahame teha ühe uudismudelite proovisõidu päeva, mille käigus lisaks ajakirja "Paat" kirjutajatele saaks Eestis pakutavate uudismudelitega tutvuda ka paadirallist osavõtjad. Täpsemad detailid on alles arutamisel, aga ehk tasub seda isegi teha Tartus Emajõel, et mitte riskida sellise ilmaga, nagu tabas paadiralli 2013 viimast etappi Soome lahel. Loodetavalt toovad paaditootjad sellele sündmusele kohale rohkem paate, kui on osalenud meie katsetustel ja testimistel Pärnu jõel (pöördekatse või sõude-mootorpaatide testid).

2) Küllap märkas iga paaditootja oma firma või mudeli kohta käivas tekstis kohti, mida tahtnuks veel paremini ja täpsemalt öelda. Palun vabandust faktivigade pärast, tegelikult oli nende lugude kokku saamine parasjagu suur töö ja kohati pidin inimestele helistamise asemel kasutama juba valmis materjale, veebilehti või infot, mis oli kogutud Hanseboot'i trükiste tarbeks. Mõningate firmade puhul saatsin teksti ka üle vaatamiseks, kuid vastuseid ei tulnud, nii et küllap nende puhul olid andmed õiged. Püüan edaspidi artiklid faktilise poole osas veel rohkem kooskõlastada. Pole muidugi vabandus, aga vaene aeg ja väike koosseis põhjustavad selle, et ega meil liiga mitmekordset korrektuuri pole võimalik teha. Nii et kellega edaspidi mõne artikli osas koostööd satume tegema, siis olulisi andmeid või fakte sisaldava info kirjalikult edastamine oleks abiks küll.

3) Nimekaimude esinemise vastu ei saa ajakiri midagi parata. Mis teha, kui samanimelistel meestel on nõrkus korralike alumiiniumpaatide vastu.

_________________
mõnikord onboard


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Laupäev, 23 Nov 2013 19:44 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Pühapäev, 19 Mär 2006 12:37
Postitusi: 1487
Asukoht: Kesse/Tallinn
Oi, oi, ärge nüüd seda viga küll tehke, et paate Emajõel testima hakkate. Täiesti mõttetu test saaks tarbija vaatevinklist nähtuna. Isegi sommid vabandavad aeg-ajalt, et sõidutest sattus pahal kombel ilusale ilmale. Merel laine väike ja sõiduomadusi raske kirjeldada.

Siledal veel sõidab ju kummimadrats ka kaunilt.


Anonüümne lugeja :-)


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev, 24 Nov 2013 12:21 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 22 Sept 2005 22:43
Postitusi: 2555
Asukoht: Tallinn
Paadirallil saaks ju teha testi nii Peipsi laines kui ka merel? Jõe peal vist tõesti pole mõtet ;)

_________________
Buddha oli vist purjetaja:
"Tähtis pole mitte eesmärk, vaid teekond sinna!"


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev, 24 Nov 2013 14:55 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5902
Asukoht: Saaremaa
Terve hulk häid mõtteid. Ja tuleb tunnistada tõsiasja, et ka paadiehitajatel, minul seal hulgas, on nende konaruste osas põhjust peeglisse vaadata. Katsume siis pead ajakirjandusega kokku panna ja parendustes õla alla panna.

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Kriitika asjakohane ja lahendused tulekul
PostitusPostitatud: Pühapäev, 24 Nov 2013 14:58 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
jaanomartin kirjutas:
Eestis oleks sarnase proovisõidusündmuse kokku ajamine ainult ajakirja "Paat" tarbeks ilmselge üle pingutamine ning - nagu soomlaste kogemusest näha - kui kaasata ka rahvusvaheline paadiajakirjandus - on tegemist nii kalli riigireklaamiga, et läheks ära praktiliselt kogu "Welcome to Estonia" kampaania raha.
...
Sest seni on proovisõidud kodumaiste paatidega jäänud sageli napiks, kuna demopaate on vähe, kõigile osapooltele sobiva aja ja koha leidmine osutub keerukaks.

Ei ole see asi üldse nii hull aga seda "Takistab" Eesti paaditootjate ja ka müüjate tahtmatus. OK, pole meil siin väikeses konnatiigis kerge emakeelse spetsiifilise ajakirja tegemine ja suuremahuline müümine ehk igasuguse reklaamiagentuuri jaoks "jube oluline" number on väike. Samas siiski on ju mingi piisav lugejaskond ja sealtläbi ka ostjaskond tootele olemas. Ja ajakirja ühe lehekülje maksumus ka teada, õigemini PEAB olema teada ja see on praegu Paadil veebipõhiselt täiesti puudu! Teil puudub reklaami hinnakiri (või olen ma nii loll, et ei suuda seda leida)!!!
On kaks võimalust: osta otsene reklaam(tekst) või "osta" reklaamivaba sõltumatu test. "Osta" - täendab tootja või müüja poolset panustamist. See jutt, et kõigile osapooltele peab sobima, ei päde üldse. Testi korraldaja ehk siis ajakiri ütleb aja ja koha ning nüüd on huvilise osapoole enda asi, kuidas ta paadi sinna kohale toimetab! See on kellegi konkreetse inimese TÖÖ! Huvi on ju tegelikult mõlemapoolne: ajakiri tahab saada kvaliteetset ja lugejat huvitavat sisu millega oma toodet (ajakiri on toode nagu iga teinegi) müüa ja teine tahab pääseda kuidagimoodi rohkem esile paljude omasugsute seast ja oma toodet/veesõidukit/mootorit müüa.

See, et Eesti ärimehed mitte kuidagi ennast ja oma tooteid MÜÜA ei taha, on ammutuntud ajalooline fakt. Eranditega aga need kinnitavad vaid reeglit. Esiteks ei taheta müüa ja teiseks ei osata müüa. Tahetakse tasuta saada ja veel parem, kui makstaks pealegi... aga kummaline on ka see, et Üks Tõsine Ajakiri ka ISE ennast müüa ei taha! Samas võtan lahti Navigaatori koduka ja mul on "sott selge". Kui ma tahaks näiteks mingit uut paati inimestele tutvustada ja ka müüa, siis esimese asjana löön ma lahti potensiaalsete meediaväljaannete reklaami hinnakirjad aga ka lugeja/tiraaži numbrid ja hakkan võrdlema. Siis arvutan välja erinevate lahenduste "kasulikkuse", mis on ka täiesti võimalik, kui omi halle ajurakke liiigutada. Kuid kogu aeg on eeldus ju see, et ma pean igal juhul mingi suhteliselt märgatava summa raha ja ka aega kulutama. Aga tean ka seda, et vähegi mõtlev meediaväljaanne tahab saada lisaks puhtale reklaamirahale ka sisu. Kui rääkida veesõidukitest, siis põhimõtteliselt ongi kolm trükiväljaannet, keda see võiks huvitada ja praeguse seisuga jääb Paat mängust välja... ja rahale või sisule konkureerivad Navigaator ning Tehnikamaailm. Edasine sõltub selelst, ka sma tahan müüa spetsiifilist ja eksklusiivset toodet kitsalr huvigrupile või odavama otsa laiatrbekaupa massidele. Kummaline aga eksklusiivset saab müüa odavamalt aga näiteks tavalise klassikalise mootorpaadi müümiseks ja tutvustamiseks on õigem koht TM.

Kuid ma mõtlen kohe ka sellele, et kuna ma niigi kulutan ja Tõnule proovisõidu korraldan, siis pole mul ju raske ka Sulle ning Helenile helistada ja sõidule kutsuda. Edasine sõltub juba müümisoskusest: minul on tahe toodet müüa, mingi eelarve ja ajafaktor, millega ma saan mängida. Aga siis tuleb välja, et ka näiteks Mark on "ärganud" ja isand Kipper tahab ka Anytec'e müüa ja mõlemad on teinud samasuguse ettepaneku samadele tegelastele samadesse ajakirjade numbritesse. Nüüd tekib olukord, kus esilepääsuks tuleb kas üle maksta VÕI teha hoopis koostööd ja tehagi korralik mitme paadi võrdlustest. Miks ma tõin siise just alumiiniumpaadid: sest Eesti turule tahab siseneda veel üks sellest materjalist paatide tootja aga seda väga heas ja praegustele müüjatele ka väga valusas hinnaskaalas! Kuna inimene helistas ja küsis arvamust, siis liigutasin natuke ette mõteldes ka ajusid. Kuidas tungida potensiaalsete ostjate teadvuseni... Muuseas, see on ka vihje, et kevadepoole võib Eesti paadimüügi ja ka reklaamirahade turule tulla täiendust. Ning vihjed Sulle, mida peaks Paat tegema, andsin ju aiateibaga :D

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev, 24 Nov 2013 17:25 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5902
Asukoht: Saaremaa
Ossaraks! Ja meie ullikesed otsime Eesti Nokiat. Praegu pandi mustvalgel ära lisaks Paadile ka TMile, kolmele Saksa ajakirjale, ühele norra paadilehele, kahele rootslasele ja kahele soome omale ka. Täiesti arusaamatu kuidas need kõik aastakümneid üldse trükis püsinud on. :D

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev, 24 Nov 2013 19:28 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Mark kirjutas:
Ossaraks! Ja meie ullikesed otsime Eesti Nokiat. Praegu pandi mustvalgel ära lisaks Paadile ka TMile, kolmele Saksa ajakirjale, ühele norra paadilehele, kahele rootslasele ja kahele soome omale ka. Täiesti arusaamatu kuidas need kõik aastakümneid üldse trükis püsinud on. :D

Tõlgi! Vaat ei saa midagi aru, mida Sa öelda tahad. Lihtsalt mina tean põhjalikult ajakirja tegemisest, eriti Eesti oludes ja ilma suure kirjastuse tagalata friigika vaevadest, Sina ju ei tea! Heal juhul võiksime meie veesõidukite ajakirju võrrelda Läti ja Leedu omadega, kui need olemas on. Aga ka siis on juba potensiaalse lugejaskonna ehk tüki müügi vahed sees! Lihtsalt neid, kes oskavad läti või leedu keeles lugeda, on rohkem, kui eesti keelt lugeda oskavaid inimesi. Jne.
Üks julgeb öelda tiraaži - 3000 ja mina ei trükkinud kordagi nii vähe HobiKlubi. Alla 5000 ei tasunud ära... Ja TM annab lugejaskonna 55 000, mis tähendab (ja ma TEAN) tiraažiks 22-25 tuhat. Ja seal kõrval on neil ju Kodutohter ja Cosmopolitan... ning reklaamipakkumsite tegemisel on see ikka sigavinge! Need on reaalsed ja realistlikud numbrid Eestis.
Teine pool asjast on see, KES on reklaamide ostjad. Värske Emori uuring. Selge, et mistahes kujul ei saa ega hakkagi kunagi olema sellistes uuringutes eesotsas veega seotud asjad aga eraldi peab vaatama seda, kuskohast see suur reklaamiraha tuleb. Selge,e ttoit ja kaubandusketid tuleb Eestist. Tallink ka. Aga muu? Kus asuvad omanukud, kuskohast suunatakse kampaaniaid ja reklaamirahasid, MIDA selle sees reklaamitakse jne. Leib, sai, piimatooted, soome-rrotsi sõidud, see on made in eesti. Mobiilside ise on ka eesti, seadmed enam mitte. Jne. Ehk Sina ja Alunaut oleks ideaalne näide: Eesti firma, Eesti toode, Eesti mehed. Aga siis pead kas otseselt või kaudselt "võitlema" Fiskarsi kontserniga jms suurte tegijatega, kes tahtmisel (ja muidugi siinpoolsete müüjate aktiivsusel) suudavad oma kaubamärkide reklaamiks märkimisväärseid summasid eraldada.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Viimati muutis PriitV, Esmaspäev, 25 Nov 2013 00:46, muudetud 1 kord kokku.

Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev, 24 Nov 2013 20:38 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5902
Asukoht: Saaremaa
Tõlgin. Proovisõiduartiklite ja ka uudiste ja pressiteadete eest ei maksa mitte keegi mitte kellegile mitte kuskil. Ühest küljest on tootja artiklist huvitatu ja teisest küljest ajakirjad ei soovi et nende testide tulemused oleks kinni makstud. Skandinaavias on tõsiseltvõetavad ajakirjad need kus lugejad on veendunud, et paksema rahakotiga tegija ei pääse varem lehte ega paremale positsioonile. Maksab see, et raha ei räägi. Sõidud toimuvad siis kui see on võimalik, umbes nagu krimireporter läheb ka ikka ise sündmuskohale mitte ei veeta laipu toimetusse või ei lasta kokkulepitud ajal ja kohas mõnda möödujat loo saamiseks maha kuna sulerüütlile mingi teine aeg ja koht ei sobi. Isekirjutatud reklaamartiklid ja reklaamid on juba teine lugu. Oma kogemustest väidan, et mistahes artikkel on jah suht tulutu kui ei järgne mingit reklaamiseeriat ja tegelikult vastupidi on asi sama.

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev, 24 Nov 2013 23:27 
Eemal

Liitunud: Pühapäev, 05 Aug 2012 22:33
Postitusi: 206
Asukoht: Tallinn
Kirjutasin siia pika jutu ja kustutasin selle siis ära, sest selle saab tegelikult ühe lausega kokku võtta - kuna Eesti paaditootjate turg on Eestist väljaspool ning koduturg on tühiselt pisike, siis siia reklaamiraha panna ei ole majanduslikult mõttekas. Kõik, end of story :)
Aga alati ei saa kõike majandusliku mõttekusega mõõta. On ka sellised väärtused nagu haridus, haritus, teadlikkus jne. Kui eesmärgiks on mitte reklaamiraha tagasitulemine läbi müügi, vaid heategevus eesmärgiga hoida kodumaal elus enesele lähedase ala kogu võrgustikku, tootmisest meediani, saab erialalehte teha. Aga mitte üksi, ühe tegija poolt, see peab olema kogu tööstusharu sisemine džentelmenide kokkulepe. Muud viisi nišilehe ellujäämiseks pikas perspektiivis ei ole. Lühemas võib hobilehte (laiemas tähenduses :)) teha just senikaua kui fanatismi on. Kui fanatism ja säästud otsa saavad, lõpeb ka leht. Been there, seen that.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Väga täpne kokkuvõte.
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 25 Nov 2013 07:48 
Eemal

Liitunud: Reede, 10 Aug 2007 16:45
Postitusi: 110
Asukoht: Pärnu
Marvin kirjutas:
selle saab tegelikult ühe lausega kokku võtta

:wink:

_________________
mõnikord onboard


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 25 Nov 2013 08:33 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5902
Asukoht: Saaremaa
Marvin kirjutas:
Kui eesmärgiks on mitte reklaamiraha tagasitulemine läbi müügi, vaid heategevus eesmärgiga hoida kodumaal elus enesele lähedase ala kogu võrgustikku, tootmisest meediani, saab erialalehte teha. Aga mitte üksi, ühe tegija poolt, see peab olema kogu tööstusharu sisemine džentelmenide kokkulepe.


Tugi paadiehitajate poolt on täiesti olemas ja lahja supi põhjused on peaasjalikult siiski need millele Jaano-Martin viitas. Neist peamine ongi demopaatide vähesus. Minu puhul on asi üsna lihtne. Demopaate me kuni tänavuse suveni pole kunagi ehitada suutnudki ja kuna tegemist ikkagi väikeettevõttega siis on suhtkoht kahtlane, et meil neid kogu skaala ulatuses olema saabki. Teistega on lugu täpselt sama.

Mis nüüd aga proovisõidusõiduvõimalusi puudutab, siis tihtipeale teeme tõesti ju enne paatide üleandmist nendega ise katsesõidud ja paat on vees vähemalt ühe päeva ja mõnikord lausa kaks-kolm päeva. Sellistel puhkudel on ajakirjanikul tõesti võimalus kohale laekuda ja pean endale tuhka pähe raputama, et ma ei ole ka sellisest võimalusest enamjaolt ka teada andnud. Lihtsalt sajatuhandese või mõnesajatuhandese paad tellijale üleandmine on nii pingeline protsess kõigi oma viimaseminutiprobleemidega, et ajakirjandus meenub tihtipeale alles siis kui elul uuesti tahhoka osuti punasest alla toodud on ja paat läinud. Aga katsume asja parandada.

Priidu lähenemine, a'la ajakirjanik ütleb kuhu ja millal paadid tuua on tõesti üdini eluvõõras ja ilmselt siiski põhineb jätkuvalt vääral ettekujutusel ühe paadiehitusfirma igapäevaelust ja üleüldse ettevõtlusest. Talveralli korraldamine annab ettekujutuse projektijuhtimisest, aga suvalise Eesti väikeettevõtja elust aimu saamiseks, Priit, tuleb asju vaadelda sellisest vaatenurgast, et Talveralli toimub 52 korda aastas ja kui üks vahele jääb siis on kogu asi uppis ja ise oled kuuse all koos perega. Kui nüüd korra aastas mingi majutusasutus nõustub sponsorluse korras või siis väga madala hinnaga mingi seltskonna hea asja nimel vastu võtma, siis 52 korda aastas nad seda ilmselgelt ei teeks. Niimoodi see hall argipäev lihtsalt on.

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 25 Nov 2013 12:01 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Mark, ma kirjutaisn eile Sulle vastuse aga panin seisma, nüüd siis ikkagi kopin-pasten siia ära ;)
Mark kirjutas:
Tõlgin. Proovisõiduartiklite ja ka uudiste ja pressiteadete eest ei maksa mitte keegi mitte kellegile mitte kuskil. Ühest küljest on tootja artiklist huvitatu ja teisest küljest ajakirjad ei soovi et nende testide tulemused oleks kinni makstud. Skandinaavias on tõsiseltvõetavad ajakirjad need kus lugejad on veendunud, et paksema rahakotiga tegija ei pääse varem lehte ega paremale positsioonile. Maksab see, et raha ei räägi. Sõidud toimuvad siis kui see on võimalik, umbes nagu krimireporter läheb ka ikka ise sündmuskohale mitte ei veeta laipu toimetusse või ei lasta kokkulepitud ajal ja kohas mõnda möödujat loo saamiseks maha kuna sulerüütlile mingi teine aeg ja koht ei sobi. Isekirjutatud reklaamartiklid ja reklaamid on juba teine lugu. Oma kogemustest väidan, et mistahes artikkel on jah suht tulutu kui ei järgne mingit reklaamiseeriat ja tegelikult vastupidi on asi sama.


Saad ju ise ka aru, et seekord on Su jutt osaliselt BS aga teine pool teeb asja jälle tasa! Keegi ei räägi otsesest maksmisest, mis on juba isegi ajakirjanduse puhul kerge korruptsioon. Aga et mitte ühte tasuta asja pole olemas, siis kuskilt peab raha tulema ja 99,9% juhtudest tuleb see müügist ja promost huvitatud poolelt. Selle kohta kirjutas kunagi kena arvamusartikili Toomas Vabamäe pealkirjaga "Mina, korruptant" aga see on miskipärast nüüdseks Ekspressi arhiivist kadunud. Selge, et hea ajakirjanik ei lase ennast väga heidutada mistahes kujulisest "poputamisest", mis talle osaks saab: kirjutab asjast nii nagu sel hetkel on. On siis tulemus hea või halb, ausus paistab tegelikult artiklist läbi. Aga seda saab väga edukalt natuke mõjutada, need on pisikesed asjad, mis tegelikult kõik jälle mingi hulga raha maksavad!
Ning ma julgen oma isiklikest kogemustest ja tühjast rahakotist tulenevalt väita, et niimoodi ei saa, vähemalt Eestis kindlasti, friigiajakirja teha ega välja anda. Õigemini saab: siis peab olema kõrval väga tugev raha sisse toov ettevõtmine ja ajakirja tegemine ongi hobi ja kerge PR tegevus sissetulekuallikale. Ka selliseid ajakirjasid on maailmas ning ka Eestis palju ja neid tuleb võtta teatud reservatsiooniga. Nimeks neil "kliendileht/ajakiri", "margileht/ajakiri" jne. Eks ka Navigaator on kergelt samasugune ja seda ei saa ju ette heita, kuigi ta ei ole ennast nii selgelt a'la Info Grupi kliendilehena paigutanud ja omab ka täiesti arvestatava hulga vaba ja kvaliteetse ajakirjanduse tunnuseid. Praeguse Sirbi dramaatika taustal võiks näitena tuua Eesti Kontserdi ajakirja Aplaus. Täiesti arvestatav kultuuriajakiri koos suure tiraaži ja kvaliteetse sisuga. Aga sellelt ajakirjalt ei ootagi keegi "konkurentide" tegevuste propageerimist ja/või kiitmist. Rääkimata "alternatiivsetest" muusikastiilidest, mille esitajate aga ka kuulajate hulgas on väga palju täpselt selliseid inimesi:
Tsiteeri:
Ajakirja Aplaus sihtrühmaks on kvaliteedist huvitatud muusikakuulajad, kes külastavad EK kontserte, mis on suunatud väga erineva muusikalise eelistusega inimestele, samuti iga avatud silmaringiga kultuurihuviline.

Näiteks see, et Genka teeb ise muusikana hip-hopi ei tee Teda ju ebakultuurseks kitsa silmaringiga ebakvaliteedi austajaks? Jne.


Aga Hanno ega Jaano-Martin ei ole miljonärid, rääkimata järjekordne riigiasutus, kes teevad lihtsalt raha ülejääkidest endale ja meile rõõmu. Hea, kui tuleb ots-otsaga kokku, jääb midagigi üle, on suisa õnn õuel. Missioon võib küll olla Eesti merekultuuri ja kohaliku merendustööstuse ning ka vidinamüügi edendamine aga päeva lõpuks tahaks ikkagi ka vorsti leivale peale osta.
Nii on ka kõik teised tuntud ajakirjad ja ajakirjanikud. Ja siiski on reklaami (mida on IGA artikkel, test, uudisnupp jne) saada tahtva tegelase asi ka see "sulerüütel" tahtma aeg ja koht sobima panna! Ja räägib vaid raha, seda ka maailma kõige-kõige ajakirjades, olgu need mistahes eluvaldkonnast! Ei ole sellelst "patust" prii mitte üks Sinu viidatud paadiajakiri, isegi maailmas kõige paremini müüv telejakiri Top Gear ja selle saatejuhid on otseselt rahast sõltuvad. Lihtsalt nende tase on juba selline, et nad saavad avalikus eetris öelda, mida nad TAHAVAD testida... ja ka saavad lõpuks! Näiteks Bugattit. Nad ei pea seda omale OSTMA või PEALE MAKSMA, ka maailma kalleim auto tuuakse neile kohale. Oli päris pikalt ju see probleem, et tehasel ei olnud ühtegi sellist "vaba" autot, mida üle mere saareriiki kergeks piinamiseks saata. Aga selline auto "tekitati" ja see on väga suur kulu! Või Koenigsegg, kes võttis Stigi õpetust väga piinliku täpsusega ja tegi spetsiaalse tagatiiva. Mis Sa arvad, et TG ehk BBC maksis selle arendustöö kinni või??? See on ikka müügist ja reklaamist ja positiivsest PR-kuvandist huvitatud osapoole asi. TG vaatajanumber ei muutu oluliselt, kui testitakse a'la Pandat või Veyronit. Isegi ajakirja puhul peab müügi- või lugejaskonna numbri hetkeliseks oluliseks suurendamsieks väga eriline persoon või toode või mõlemad koos olema, midagi sellist, mida teatud suur hulk inimesi on oodanud kaua. Mis võiks selline asi merenduses olla mistahes riigis, pole mulle üldse selge. Kui, siis millegi ülieksklusiivse ja erilise giga-mega jahi esimene avalikustamine seest ja väljast. Et saada millegi esimene ja "ainu"esitlemise õigus. Meil oli üks selline lugu: Taavo-Erkki ja tema dragi Camaro. Õnneks me taipasime ka kohe rohkem trükkida ja Lehepunkti saata, sest ühekordne jaemüük suurenes üle 1000 eksemplari. See oli siis u. 20%. Kuigi müük oli hea, olime ikkagi selle numbriga suures miinuses, sest trükkimine on kuratlikult kallis lõbu. Jah, kui näiteks 250 000 trükiarvuga ajakirja hetkeline müük suureneks 20% ehk 50 000 eksemplari, siis sellise "erilise eksklusiivi" eest ollakse nõus juba kõvasti peale maksma. Makstakse peale, pannakse sisse lisa trükipoognad - see lihtsalt tasub ennast rahaliselt ära ehk on minimaalselt nullis aga iseenda toote promona kergelt "hindamatu".

See, Mark, on muuseas püsiv töö, see meedia "poputamine". Ka see on töö ja keegi peab seda tegema ja selle eest ka palka saama ehk jälle on tegu rahakuluga, et meediaväljaanne pannakse uudiste meililisti. Ega siis enamus sedasorti uudistest on ju ka puhas tootereklaam aga kui millelgi ON uudisväärtus ja ajakirja konteksti see sobib, siis see ka sisse pannakse. Ärge kujutage omale ette, et ajakirjanik hakkab jooksma suvalise näpuviibutus epeale. EI HAKKA, vähegi ajakirjanik suudab vihastamise korral juriidiliselt korrektses jäädes kergelt ülbitseva ettevõtmise elu väga kibedaks teha ja ostjaskonda vägagi mõjutada. Ja vaata Mark, see on nüüd asi mida ma TEAN ÜLITÄPSELT, ma tean päris täpselt, millised konkreetsed autod ja paadid ja jahid on müüdud minu artiklite põhjal, kus ostuhuviline on eraldi minuga ühendust võtnud ja mõned asjad "üle kontrollinud". Nii autosid kui veesõidukeid. Ja mina isiklikult ei ole mitte kunagi sellest mitte mingit "kasu" saanud, see ei ole testiloo või üldse ajakirjanduse puhul eesmärk. See on ka muidugi inimese enda eetika küsimus.

Muuseas, Mark, me Sinuga oleme siinsamas kipper.ee foorumis teinud kahekesti kõige rohkem ajakirjandust ja otsest/kaudset ning edukat müügitööd. Ma arvan, et me Sinuga oleme oma meeletu postituste arvu (see saab olema 8730's postitus kahepeale) ja kohati ka "tühja targutamisega" või üldse lolli mölana müünud juba rohkem veesõidukeid ja julgustanud inimesi veehobiga tegelema, kui kogu Eesti veeajakirjandus kokku. Päris tõsiselt kohe. Lisame juurde veel ka Trutta, Muhvi, Peebuste, Kalle Kuusi ja isand kipperi enda, kadunud Cati, AndresA, Kussu ja veel mõned ning ongi olemas. Sina oled olnud konkreetselt uudistetoimetaja, Kalle mereetika ja ajaloonurgakese toimetaja, Kussu gadgedite toimetaja kus elektroonika osas on kaasa löönud aktiivselt teisedki jne, jne. Peale oma aja me sellele midagi otseselt rahalist ei kuluta. Aga kui nüüd sama asja teha kas palgatööna või mingi teksti, arvamuse või testi avaldamine kulutaks juba olulises mahus raha, siis peab selle "keegi" kinni maksma.
Mark, ühte asja võin ma veel omadest isiklikest ajakirjanduse kogemustest öelda: SA ei kujuta ette, kui hästi mõjub positiivsete uudiste boikott ja teadlikult valitus sõnakasutusega kirjutamine ka suurtele Tegijatele, kes kippusid pisut ülbitsema ja "määrama"! Kui ikka kiputi kaevu sülitama, siis saadi ka kohe vatu. Kui kka oli vaja, siis me Sooperiga ei halastanud...

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 25 Nov 2013 13:46 
Eemal

Liitunud: Pühapäev, 05 Aug 2012 22:33
Postitusi: 206
Asukoht: Tallinn
Nii - ja mida Sa, Priit, selle pika oopusega nüüd öelda tahtsid?

Muidugi vajab meedia raha, traditsiooniline trüki- või telemeedia kohe eriti. Vahel võib juhtuda, et selle meediakatte maksab keegi kinni - EAS näiteks :). Enamasti nii ei juhtu ning raha tuleb teenida reklaami müügist. See on raske, põhjuseid mitu. Näiteks see, et nišiajakirjal ei ole tiraaži ning maaletooja otsustab muidu igati asjassepuutuva reklaami panna mingisse suurlehe klantslisasse - mida küll keegi ei loe, aga numbrid ja kriitpaber tunduvad ostjale ägedad sellegipoolest. Või siis see, et keegi usub toimetusest kellegi olevat kellegi teise mehe ning vastalisele lehele raha ei anta. Või siis on keegi võtnud mõnda arvustust hinge ning otsustanud reklaami välja võttes kätte maksta. Seda kõike on Eesti meediamaastikul juhtunud ning juhtub edaspidigi. Ei usu mina, et paadiajakirjanduses teisiti oleks. Sa tead paremini kui paljud teised, et Autolehtki enese monopolisarnases seisus ei teeni tegelikult kasumit, ja autondus pole tegelikult mingi nišš. "Päris" nišši minnes kõik need probleemid võimenduvad.

Professionaalne meediagruppidest väljas olev nišileht on kallis lõbu, mille tegijate ees võtan mina mütsi maha, aga mille sees olla ma ei tahaks. Selle ellujäämine sõltub sellest, kes nišiga seotud tööstus väljaannet "poputab" või mitte. Kui poputab (ehk siis ostab reklaami, veab kirjatsurasid messidele kaasa, kutsub proovisõitudele jne), saavad paar-kolm inimest enesele armsal alal elustiilibisnist ajada ning tööstus saab nautida erialaselt pädevat meediakatet. See on tööstuse otsus, kas nad peavad seda vajalikuks. Kui peavad, on tore. Kui ei pea, siis no lihtsalt ei pea ning erialane meedia taandub reisikirjadeks ja/või ostetud reklaamartikliteks. Pikemas vaates pole see ei lugejale ega reklaamiandjale huvitav ning väljaanne hääbub.

Huvitaval kombel on Eestis kangesti popp anda välja brändide või suurkaubastajate omi ajakirju. Ma ei tea, kas selle taga on soov kanaliseerida tootjate promoeelarvet kontrollitud keskkonda (näiteks Navigaatori puhul kahtlustan ma just seda) või hirm sõltumatu, vaba ja pädeva meedia ees. Fakt on aga see, et iga selline väljaanne vähendab tegelikult selle raha hulka, mis võiks "päris" meediasse minna ning sellega vähendab tõenäosust, et erialaväljaanne ellu jääb.

Mida ma selle kõigega öelda tahan on see, et tööstus (ja kaubandus) võiks aru saada, et erialaajakirja on tegelikult vaja neile endile selleks, et kasvatada tulevast teadlikku ja kriitikavõimelist ostjaskonda ning üldsegi mitte selleks, et ajada mingit oma egoasja. Kui sellest aru saadakse, siis on ajakirja Paat tulevik helge. Lootkem :)


Viimati muutis Marvin, Teisipäev, 26 Nov 2013 08:17, muudetud 1 kord kokku.

Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 25 Nov 2013 14:27 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5902
Asukoht: Saaremaa
EDIT: Marvin jõudis vahepeal igati minu mõttemaailmaga ühtiva sõnavõtu kokku kirjutada. Minu samal ajal sündinud sütepuhumine on siin all:

Eks elu ongi hallides toonides mitte must-valge. Aga kogu selle kokkukirjutatud filosoofia juures jääb mängust välja veel üks tõsiasi - ka ajakiri on täpselt samasugune äri nagu paadiehituski. Vahet pole kas elustiiliäri või päris rahamasin. Olelusvõitluse võidab konkurentsitingimustes see kes huvitavamat lugemist pakub ja seda ajab kokku see kes seda jahib mitte ei oota millal kandikul ette kantakse. Sestap ei toimi kohe mitte see variant, et ajakiri dikteerib. Lihtsalt konkurendid ei dikteeri ja nopivad uudised ära.
Aga nagu elus ikka: igasugune päheistumine ükskõik kelle poolt kellele lõpeb ikka ühtviisi ämbris ;)

Sa, Priit, sellest ikka oled kuulnud, et meedia lubab eksklusiivsuse või väikse edumaa eest maasikaid kui on uudis tulemas? Mul on täiesti kogemusi sellega.


PS. Kodumaise paadiajakirjanduse osas pole ma täheldanud, et nemad mulle näpuga nipsu laseks ja pole ka ise seda teinud ega kavatsegi teha :D
Lihtsalt remargi korras kui Jaano-Martinil selle ooperi peale närvid läbi minema hakkavad :lol:

PPS. Hakkame Kipperi käest honorari nõudma? Nipsuga? :P

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 25 Nov 2013 16:36 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Mark kirjutas:
EDIT: Marvin jõudis vahepeal igati minu mõttemaailmaga ühtiva sõnavõtu kokku kirjutada.
Aga kogu selle kokkukirjutatud filosoofia juures jääb mängust välja veel üks tõsiasi - ka ajakiri on täpselt samasugune äri nagu paadiehituski.

Marvin jõudis jah asjalise loo kirjutada.
Aga selles, et "elustiili" või nišiajakiri on äri, ma vaidlen vastu. Absoluutselt vabalt saaks ja me oleksime ka tahtnud teha seda MTÜ alt. Aga siin tuleb mängu see, et OÜ on tuhat korda kergem teha ja ka "valitseda" ning kuidagi on äriettevõtetele OÜ kuidagi "kindlam" partner. OK, mida tahab ajakirja looja või ajakirjanik saada, on palk ja sellelt tuleb maksta maksud. See kõik on täpselt samamoodi MTÜs võimalik. Kui viitsida ja tahta MTÜ keerukamast pidamisest ennast läbi närida (on ju meil Tiinaga ke see kogemus Unicuga olemas), on see asi absoluutselt võimalik ja muuhulgas annab reaalse võimaluse päris legaalselt ka sponsorlust või toetust saada. Nii, et seda ei saa keegi lihtsalt kasumina omastada. Sellise asise nišiajakirja pidamise puhul on hea see, kui kulud-tulud on tasakaalus ja kõik. OK, tekib ka ajapikku kaubamärk, millel on ka mingisugune väärtus. Siis tekib suurim "probleem", kui tahta tööga tugevaks tehtud kaubamärki kellegile müüa aga siin on ka mänguvõimalusi, kui natuke mõelda ;) Kõigepealt tuleb kaubamärk eraisiku nimele regada ja siis frantsiisi alusel anda MTÜle kasutada. Need asjad tuleb kõik ette läbi mõelda :D Ajakirja müük on peaagu kogu ulatuses immateriaalse põhivara ehk füüsilise substantsita vara müük: teadmised, suhted, oskused, mingid suured iskuandmetega nimekirjad jne. Ajakirja saab teha peaagu et füüsilise varata ja see vähene saab olla eraisiku enda oma. Näiteks arvuti ja legaalne office, fototehnika ja piltide autoriõigused, Adobe asjad, kujundust saab tellida (tehtud) jne.

Aga kui nüüd võrrelda paadiehitust ja ajakirja, siis üks on neil küll ühine: müüa tuleb! Vaat müük on omamoodi kõige keerulisem. Müük, müük ja veelkord müük. Ning olemegi ringiga alguses tagasi: et ennast müüa, peab olema raha mida kulutada (ka enesereklaamile), raha saab tulla jälle vaid müügist ja nii see ring muudkui käib. Siis hakkabki rolli mängima turusolkijate armaada, kes paljud tegelevad sellega: soov kanaliseerida tootjate promoeelarvet kontrollitud keskkonda. Või siis riigi raha kulutada jne. Ning turusolkijad on ka suurkirjastused, kes eeldavad ajakirja reklaamiraha pumbana, sisu ja sõltumatus on kümnendajärgulised "mured". Marvinile: me Alwaroga lahkusime Autolehest kohe, kui see üheselt vaid sisutuks rahapumbaks tehti ehk iganädalaseks koos kirbusitta meenutava "moodsa" kujundusega.
Aga see, et nišiajakirjal pole tiraaži ja lugejaskonda ei päde üldse! Täna ma selle asjaga ei tegele aga Eesti on pisike, tuttavad-sõbrad-sugulased igal pool ja eks me ikka teadsime ülitäpselt tegelikke trükiarvusid trükitööstusest ja ka jaemüüginumbreid läbi Lehepunkti ;) On neid, kes ei pea seda häbenema, oli neid, kes pidid. Meie ei pidanud. Samas ma tean, et kui ma peaks praegu HobiKlubi uuesti välja andma hakkama, siis 2000 reaalset lugejani jõudvat numbrit saan peaagu et kindlustada. KOHE. Ja 5000 ei tohiks ka probleem olla mingis ajalises perspektiivis. See eeldab siis trükiarvu ehk tiraaži u. 7500. Mis ma nüüd kogemustele tuginedes kohe kindlasti teeksin: igati avalikustatud tulemused. Ei hakkaks üldse mingite Emorite jms jamaga arvestama, trükikoja arve ilma summadeta veebi, Lehepunkti arve samamoodi veebi, ka Eesti Posti või mõne teise laialikande firma numbripõhine arve avalikult veebi ja see räägib minu arust tuhat korda rohkem, kui lambiuuringud ja vassimised. Ja MTÜ saab seda endale lubada, õigemini oleks see suisa moraalne kohustus. Ma tean, kuidas prillidega targutajad reklaamiagentuuridest ainult lolle uuringuid arvestavad, sest nemad peavad kuidagi enda rumalaid ja ebaefektiivseid otsuseid põhjendama Tellija ees. Teine pool on veel kaanehind. Päris tasuta asjadel on (eriti praegusel ajal) maik man aga kaanehind/kättesaadavus vs rahaline/majanduslik efekt on karjuvalt kaldu kõrge hinna vastu. Aga ka see on "surnud ring", kui puuduvad julged reklaamitahtjad. Ja jõuamegi sinna, et Eesti "tavaline proovireisija" ei taha tegelikult midagi müüa. Kas ta ei oska, ei suuda, on ihne või lihtsalt loll aga müüa ta ei taha. Ja veel üks ringi hularõngal sai täis...

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 142 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Google [Bot] ja 5 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group