Kipper.ee
https://foorum.kipper.ee/

Laeva latern
https://foorum.kipper.ee/viewtopic.php?f=13&t=8159
1. leht 1-st

Autor:  Adolf [ Neljapäev, 03 Apr 2014 08:00 ]
Teema pealkiri:  Laeva latern

Sellisest laternast ka keegi midagi oskab pajatada?
Mis toiteliin talle kütust andis?
Mis moodi ta paigaldatud oli?
Pilt

Pilt

Autor:  peebuste [ Neljapäev, 03 Apr 2014 10:40 ]
Teema pealkiri:  Re: Laeva latern

1964a väljalase, käis vist ikka elektriga. Vanasti pruugiti karbiiti, vett sai parda tagant, tulemuseks hele atsetüleenileek.

Autor:  Adolf [ Neljapäev, 03 Apr 2014 21:40 ]
Teema pealkiri:  Re: Laeva latern

Ei, see küll elektriga ei käi. Eks lammutan ja vaatan põhimõtet...
Esialgsel vaatlusel tundub pigem "kerosinovoi" olevat.

Autor:  Rooli Robi [ Reede, 04 Apr 2014 20:13 ]
Teema pealkiri:  Re: Laeva latern

Sellesarnased tuled olid minu teada 1970-ndail aastail (ja varem ), vist uue vabariigini Peipsil, suurtel järvepoidel. Töötasid atsetüleeniga. Seda toodi aeg- ajalt balloonidega praeguse BRLT eelkäija juurest. On meelde jäänud jutt, et balloonide vahetamine suurema lainega avajärvel polnud ei lihtne ega ohutu. On alust arvata, et ka merel oli midagi sarnast. Võin täiega "puusse panna"! Aga ehk annab vihje, kust vastuseid leida...

Autor:  Adolf [ Laupäev, 05 Apr 2014 07:15 ]
Teema pealkiri:  Re: Laeva latern

Ei, Rooli Robi ei pane puusse.
Tundubki nii olevat, et sarnast lahendust kasutati meremärkidel.

Pilt

Ma otsisin guuglist kogu aeg laeva lampe, svetilnikuid ja fonarre :)
Antud lambil on keermestatud "ots", kuhu mingi toru või voolik ühendati, kenasti olemas. Ju sinna see atsetüleen ühendati.
Igal juhul tänud Robile õige suuna kätte juhatamise eest.

Autor:  Marlene [ Laupäev, 05 Apr 2014 12:46 ]
Teema pealkiri:  Re: Laeva latern

Sellise meremärgiga pole ohtu, et mõni kaatrimees lähedalt "kurvi lõikaks".
Vähemasti ma hoiaks küll sellisest kauge kaarega eemale.

Autor:  Rooli Robi [ Laupäev, 05 Apr 2014 19:26 ]
Teema pealkiri:  Re: Laeva latern

Adolf kirjutas:
Igal juhul tänud Robile õige suuna kätte juhatamise eest.


Tänud Sulle, kaaskipperlane, heade sõnade eest! :)
Nii see on, et kunagisest argipäevast on saanud ajalugu...

Meeldivaid miile ja muud tarvilikku soovides- Robi!

Autor:  retti [ Laupäev, 05 Apr 2014 21:43 ]
Teema pealkiri:  Re: Laeva latern

Niipalju veel - et need navigatsioonivalgustite atsetüleeniballonid olid veidi teistsmoodi kui tavalised keevituseks mõeldud.
Navigatsioonivalgustite balloonid olid põhjast ümmargused,st neil puudus vertikaalasendisse asetamise võimalus.

Autor:  Adolf [ Pühapäev, 06 Apr 2014 08:30 ]
Teema pealkiri:  Re: Laeva latern

Teab keegi täpsemalt, kuidas balloonid poi küljes paiknesid ?
Netist leidsin paar joonist veneaegsete meremärkide kohta:
Pilt

Pilt

Peipsil vast selliseid kolakaid ei kasutatud?

Autor:  MM [ Pühapäev, 06 Apr 2014 10:11 ]
Teema pealkiri:  Re: Laeva latern

Sarnane latern oli veel 80-nendate lõpul Merivälja muuli otsas kus mäletamist mööda vilkus valge tuli. Laterna alus oli ca 2 -2,5 m kõrgune umbes 50-60 cm läbimõõduga punaseks värvitud metallsilinder kus oli uks mille kaudu sai ballooni vahetada. Uks oli enemasti lihtsal koomale lükatud aga mitte lukustatud. Igatahes Meriväljal vedeles balloon ilma kinnitamata silindri sees, kuna alumine ots oli ümar siis poolviltu. Eks balloonid olidki varguste vältimiseks ümara otsaga ehk ilma püstiseismist võimaldava kraeta.

Autor:  Põline maarott [ Teisipäev, 08 Apr 2014 10:17 ]
Teema pealkiri:  Re: Laeva latern

Aga kuidas seda süüdati, kustutati, vilkuma pandi?

Autor:  Adolf [ Kolmapäev, 09 Apr 2014 07:22 ]
Teema pealkiri:  Re: Laeva latern

Põline maarott kirjutas:
Aga kuidas seda süüdati, kustutati, vilkuma pandi?


Nii palju kui mina natuke internetist asja uurisin, oli seal pisike pilootleek kogu aeg olemas. Vilgutamiseks oli spetsiaalne seade, mis "flashiks" korraks rohkem gaasi peale andis. Kuidas ta täpselt töötas, pole uurida jõudnud :)
Päevaseks ajaks valguse välja lülitamiseks gaasi säästmise eesmärgil kasutati "päikeseklappi", mis nimetatud taevakeha kiirte mõjul gaasi pealevoolu sulges.
Atsetüleenil töötava majaka juures tegi palju ära Rootsi insener Gustaf Dalen. Muu hulgas leidis ta ka mooduse, kuidas atsetüleen suure rõhu all ballooni ajada.

Autor:  Rooli Robi [ Laupäev, 12 Apr 2014 21:29 ]
Teema pealkiri:  Re: Laeva latern

Adolf kirjutas:
Netist leidsin paar joonist veneaegsete meremärkide kohta:
------------

Peipsil vast selliseid kolakaid ei kasutatud?



Paari päeva eest oli kiirvestlus Peipsi poisid rohkem näinud inimesega. Nende kogukõrgus võis tõesti olla 4 meetrit, nagu Sinu antud joonisel merepoidel... Üks poi olla kusagil säilinud... Mõnda aega enne europoide tulekut olid nad ümber tehtud elektrilisele tulele. Peipsi poidel sotsialismi ajal Eesti poolel oli torni sõrestik erinevalt merepoidest kaetud plekiga. Põhjendus on laevajuhtimise kooli ajast meelde jäänud- poi nähtavuskaugus paranes oluliselt. Minu mälu järgi Pihkva hoolduspiirkonna poid (praeguse Vene Foderatsiooni piirkond) olid sõrestiktorniga.

Võrtsjärve poid olid märksa väiksemad.

Autor:  Adolf [ Teisipäev, 27 Okt 2015 08:08 ]
Teema pealkiri:  Re: Laeva latern

Panin nimetatud majaka oksjonile. Kui keegi leiab, et see aitab tal paremini kodu üles leida, saab seda teha siit:http://www.osta.ee/vana-meremark-majakas-70437326.html?_src=search

Autor:  tai [ Esmaspäev, 29 Veebr 2016 06:08 ]
Teema pealkiri:  Re: Laeva latern

Ma soovitaks läbi astuda eesti meremuuseumist, kus selliseid asja elusuuruses päris mitu.

1. leht 1-st Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/