Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 9 postitust ] 
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Roheline Trimaraan Matsalu lahel: jaanomartin
PostitusPostitatud: Teisipäev, 20 Juul 2010 17:48 
Eemal

Liitunud: Reede, 10 Aug 2007 16:45
Postitusi: 111
Asukoht: Pärnu
Et kõik ausalt ära rääkida, tuleb alustada päevast, mil Keskkonnaametis töötav tuttav kinnitas, et teoreetiliselt on Matsalu lahel vaatamata ülikarmile kaitse-eeskirjale ja liikumispiirangutele võimalik paadiga AMETLIKULT lõbusõitu teha küll. Kui teha seda ökoturismipaketina vormistatud ning kõikvõimalike lubade, kooskõlastuste ja eelteavitustega varustatud teenusena ja kindlatel marsruutidel. Alustasin asjaajamist talvel 2010, samaaegselt hakkasin ka madalas Matsalu lahes ekskursioonide läbi viimiseks sobivale paadile mõtlema. Sest kui juba on olemas ametlik teenus, tuleb seda ka osutada. Nii ei saa, et võtad loa turistide vedamiseks ja siis viid ainult oma pereliikmeid-sõpru kalale ja päikseloojangu taustale veini jooma.

Sellest ajast on siis pärit ka päring ja postitused siin foorumis - suurim tänu kõikidele arvajatele asjalike kommentaaride eest: http://foorum.kipper.ee/viewtopic.php?t ... highlight=

Esialgne kontseptsioon nägi ette, et paat peab olema võimeline (vähemalt teatud kurssidel) sõitma ka purje jõul, väljanägemiselt paistma piisavalt "öko", aga samas olema ka mõnevõrra merekindel ja muidugi odav soetada, veel odavam pidada. Lisaks olid nõudmisteks ka madal süvis ja lihtne käsitsemine.

Saime ühe paadimeistrist sõbraga projekti paberile, kuidas sajandivanuse kalapurjeka kujuline plastist paat kokku keerata, mis oleks purjega sõitmiseks piisava kiilu peal, kuid mida saaks väikse päramootoriga ka madalates kitsustes vaikselt liikuma panna. Aga elu läheb teatavasti oma rada ja inimese plaanidest suurt ei küsi. Tulemuseks oli, et liikumislubade paberimajandus hakkas korda saama, kuid paadist olid ikka olemas vaid joonistused ja kergelt kõverad vormid kuskil ellingus. Ametnikud hakkasid küsima, et kas varsti saab proovisõitu kah, et kõik load juba peaaegu olemas. Tuli kiiresti hakata varuvariandile mõtlema.

Õnneks oli kodukülas käepärast üks ajaloo hämarusse kaduva algupäraga tühi õhuke paadikere, 6,20 pikk, 2,05 lai. Tundus lausa pooltoorik või lõpuni ehitamata paat, kuigi merel käimise jäljed olid kiiludel selgelt olemas. Põhjakujult trimaraan, päritolult ilmselgelt nõuka-aegne. Mille kohta samuti siin foorumis nõu küsisin: http://foorum.kipper.ee/viewtopic.php?t ... t=kes+teab

Sai see siis kiiresti angaari veeretatud ja tööriistadel vuhiseda lastud. Ikka nii, et saaks kiiremini ja odavamalt - proovisõidu tähtaeg oli ju silme ees, aga erinevatesse fondidesse kirjutatud rahataotlused ikka vastuseta. Ette rutates võib öelda, et kerjajaks hääleks kõrbes need taotlused seekord jäidki. Niisiis, peost poodi ja sealt paati see ehitus käis ja oma unetunde läks kaotsi kõvasti. Juurde läks kokku üle 100 kilo vaiku ja matti, lisaks vineer, gel/top ja rippriistad. Pildid paadi valmimisloost on siin galeriis: http://picasaweb.google.com/jaano.martin.ots/20100425#

Töökvaliteet on kohati muidugi selline, et kui keegi teine oleks teinud, annaks kolakat. Aga endale nagu kahju haiget teha, tuleb konarused ja kohmakused vaiguaurude süüks ajada. Veeteede amet igatahes hindas tulemuse merekõlblikuks ja määras kandejõuks 12 inimest. Ei hakanud vaidlema, kui auväärne inspektor küsis, et kas piisab D-st või tahan ikkagi C-d taotleda, Väinameres sobib D väga hästi. Punase raketi asemel võib alati e-maili saata või Facebookis kirjutada, et jama majas.

Nii saigi paat vette ja proovisõit peaaegu tähtaegselt tehtud, ametlikud isikud jäid rahule. Tulemus üllatas ausalt öeldes ennastki. Paat on väga kandva pardaga, märkimisväärsesse kreeni pole suutnud ajada ka kõige priskemad passaziirid. Isegi mitte siis, kui mitmekesi samasse pardasse joostakse. Muidu natuke nagu madala pardaga on, aga samas püsib pinnal ja liigub edasi, nii et vastab paadi tunnustele. Ainult suurema tuule ja lainega kipub vastutuulekurssidel sõites reisijatele vett peale viskama. See-eest on vööris istujad seljaga sõidusuunas ja võtavad suuremad pritsmed kinni. Olematu süvise tõttu on triiv päris muljetavaldav, aga seda saab alati mootoriga ja/või ankrutega korrigeerida.

Mootoriks sai 20 HP Honda, mis kuni 3 inimesega pardal suudab selle kolaka isegi glissi lükata. Alates 5 inimesest on max kiirus 6,5 sõlme ja see ei sõltu gaasikangi asendist. Matsalu kivistes tingimustes on see muidugi röögatu kiirus, sest rahvuspargi kaardistamata vetes vihisevad kivid kahelt poolt mööda isegi paigal seistes. Kütusekuluks on kõva sõidu korral kujunenud ca 5 l/h, vaikselt põristades muidugi ei saa aru, kas paagis tase langeb või kerkib. Ükskord kuuma ilmaga hakkas paak koguni üle ajama, kahjuks polnud kedagi läheduses, kellele tekkinud uus kütus maha müüa, seega tuli kang põhja väänata ja üleliigne bensiin CO-na jälle süsinikuringlusse saata.

Pikematest sõitudest ja karmimate olude katsetustest - Saarnakil sai ära käidud ja 15m/s tuule ning 1,5 m lainega kõikvõimalikke kursse proovitud - keskmise koormaga polnud häda miskit, vaid pilsipump sai väheke valu, kui veega koos sisse lennanud heina välja pidi pumpama. Laidudel maabumiseks on paat väga sobiva süvisega, ka treilerdada on enamvähem OK.

Seega, ajutiseks lahenduseks väga hea paat. Igatahes hooajaks 2011 on märk maas - õigemini meres. Ainet fondidele avaldusi kirjutada, et väheke tegusamat alust ehitama hakata. Ja näidata, et usaldust on õigustatud: teenus on olemas ja toimib: http://paadiretk.blogspot.com/


Manused:
Saarnaki ujuv baar.jpg
Saarnaki ujuv baar.jpg [ 91.72 KB | Vaadatud 2242 korda ]

_________________
mõnikord onboard
Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 20 Juul 2010 21:57 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 06 Mär 2008 22:34
Postitusi: 719
Asukoht: Pirita - Lahetaguse Rannaküla (Saaremaa)
Mõnusaid seilamisi Sulle, Jaano-Martin :lol:

_________________
Mere vastu ei saa! No mitte kuidagi!


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 21 Juul 2010 07:07 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 03 Mär 2008 16:38
Postitusi: 412
Asukoht: Tallinn
Igati laheda kulguri oled valmis meisterdanud. Aga kas VTA andis päriselt 12in. sellele kandejõuks,seda isegi D kat. korral? :?

_________________
Ükski , mis mul varem oli , polnud piisavalt pikk!
www.paadikeskus.ee


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Kannab küll kõvasti
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 21 Juul 2010 11:24 
Eemal

Liitunud: Reede, 10 Aug 2007 16:45
Postitusi: 111
Asukoht: Pärnu
Täiesti ametlikult ja ausalt sain VTA-st passi 12 inimest kirja, kandejõuks märgiti 900 kg. Mõõdeti paat üle ja vaadati kuskilt tabelist kandejõud, tõenäoliselt on ikkagi kunagi nõukogude kalameestele tööpaadiks projekteeritud kere. Ja et istekohti olin kah parasjagu nikerdanud, siis kõik klappis. Korduvalt katsetatud ka, kannab 12 inimest päris rahulikult ja üksjagu tavaari ka veel. Ei ole isegi märkimisväärselt kitsas, mõnes 19-20 jalases mugavustega daycruiseris on 6 inimesega olemine juba märksa tihedam.

Eks seda paberitega sebimist natuke oli, alguses ARK-i, kust anti suunamiskiri VTA-sse, seal tehti mõõtmised-küsitlus-ülevaatus ja väljastati akt ja siis jälle ARK-i, kõikse aeg paat treila peal järel... Igal sammul saad riigilõivu maksta ja puha. Aga VTA ametniku auks peab ütlema, et mees teadis oma tööd hästi. Neil ju mõningatel juhtudel, kui paber täpselt ette ei kirjuta, õigus ise oma kogemuse ja tarkuse põhjal otsustada. Kuna paadil eurosilti kere küljes ei leidunud ja tõend-arve polnud kah meie aegadeni säilinud, siis ametlikku tüübikinnitust ei saanud olemas olla, paat läks kirja kui omavalmistatud. Mõõdeti üle, koputati konstruktsioonid läbi ja öeldi, et OK.

_________________
mõnikord onboard


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 21 Juul 2010 12:49 
Eemal

Liitunud: Reede, 14 Mär 2008 08:46
Postitusi: 697
grandboat kirjutas:
Igati laheda kulguri oled valmis meisterdanud. Aga kas VTA andis päriselt 12in. sellele kandejõuks,seda isegi D kat. korral? :?


Ei viitsinud seda eurodirektiivi otsima hakata, aga eesti seaduste järgi ei oma lubatud inimeste arv pardal kategooria mõistes mingit tähtsust. Ega ka vastupidi. Turvalisem ongi ju anda C-kategooria asemel D. Ja tihtilugu taandub see C ja D valimine mitte niivõrd paadi merekindlusele tuginedes, vaid hoopis varustuse hulgale, mida ühe ja teise kategooria puhul nõutakse. Nagu ka Jaano Martini postitusest järeldada võis :)


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 21 Juul 2010 19:29 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 03 Mär 2008 16:38
Postitusi: 412
Asukoht: Tallinn
niru kirjutas:
grandboat kirjutas:
Igati laheda kulguri oled valmis meisterdanud. Aga kas VTA andis päriselt 12in. sellele kandejõuks,seda isegi D kat. korral? :?


Ei viitsinud seda eurodirektiivi otsima hakata, aga eesti seaduste järgi ei oma lubatud inimeste arv pardal kategooria mõistes mingit tähtsust. Ega ka vastupidi. Turvalisem ongi ju anda C-kategooria asemel D. Ja tihtilugu taandub see C ja D valimine mitte niivõrd paadi merekindlusele tuginedes, vaid hoopis varustuse hulgale, mida ühe ja teise kategooria puhul nõutakse. Nagu ka Jaano Martini postitusest järeldada võis :)

Eurodirektiivid ei puutu asjasse. Tootja on see kes määrab väikelaeva kategooria. Ehk siis sertifitseerimisel mängib vägagi suurt rolli kas taotleda B; C või D kategooriat. Vastavalt sellele muutub ka lubatud inimeste arv pardal. Näide: C kategooria paat, 6in. Sama paat D kategooria, lubatud 8in. Antud juhul ma imestangi selle üle,et millest VTA on lähtunud 12 inimese lubamisega,seda siis 900 kg kandejõu korral.

_________________
Ükski , mis mul varem oli , polnud piisavalt pikk!
www.paadikeskus.ee


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 21 Juul 2010 23:27 
Eemal

Liitunud: Teisipäev, 16 Mär 2004 16:05
Postitusi: 377
Asukoht: Maakera
grandboat kirjutas:
Vastavalt sellele muutub ka lubatud inimeste arv pardal. Näide: C kategooria paat, 6in. Sama paat D kategooria, lubatud 8in.


Olemas kah vastupidine näide, samasugune alus: B kat 8 inimest, C kat 6 inimest.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 21 Juul 2010 23:34 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 03 Mär 2008 16:38
Postitusi: 412
Asukoht: Tallinn
Jens kirjutas:
grandboat kirjutas:
Vastavalt sellele muutub ka lubatud inimeste arv pardal. Näide: C kategooria paat, 6in. Sama paat D kategooria, lubatud 8in.


Olemas kah vastupidine näide, samasugune alus: B kat 8 inimest, C kat 6 inimest.

Kus sellist paati näha saab? Link? Trükivigasid kataloogides olen ennegi näinud. Suhtleks sellise tootjaga huvi pärast.

_________________
Ükski , mis mul varem oli , polnud piisavalt pikk!
www.paadikeskus.ee


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 21 Juul 2010 23:54 
Eemal

Liitunud: Pühapäev, 16 Juul 2006 14:41
Postitusi: 1764
Asukoht: Tallinn
Polaris Minni - C kat, 6 in
Polaris Eneli - B kat, 8 in

Tootjat muidugi ei ole enam, tegu puhta ARKi vaimusünnitisega :)

_________________
http://purjekas-minni.blogspot.com/


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 9 postitust ] 

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 3 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group