Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 2 postitust ] 
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Sonny 19. 017pool
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 08 Aug 2011 00:52 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 26 Mai 2005 14:52
Postitusi: 19
Lp.foorumlased !

Sain siis asjaga lõpuks niikaugele ,et ka oma „pesamuna” tutvustada.
Kümmekond aastat sõitsin ringi vanast 20-ne mehe päästepaadist tehtud mootorpaadiga. Kui selle sisemootor (25 hj õhkjahutusega diisel)vanaduspuhkusele läks ,paigaldasin paadile 60hj kahetaktilise päramootori , mis mul oli olemas .Võimsa päramootori kasutegur veeväljasurve paadile kaaluga 1,4 t jäi tagasihoidlikuks vaatamata paadi ahtri ”modimisele”.
Mingil hetkel tekkis idee ehitada olemasolevale 60 hj mootorile sobiv ,kiire , kerge ja merekindel kaater .Asi hakkas jumet võtma 2009 a sügisel . Kuna see ei ole mul sugugi esimene sedalaadi ettevõtmine ,siis teatud kogemus oli olemas .Olen nii öelda „mees
seitsmekümnendates” ja seetõttu hindan ma küllaltki sõidumugavust .Ma ei ole sugugi huvitatud oma neerukivide „peenestamisest”. See kõik tähendab aga ,et korpuse kuju valik on äärmiselt tähtis .Samuti on tähtis milleks sulle üldse kaatrit vaja on .Minu arusaamale sobiv kaater pidi olema heade meresõidu omadustega , võimaldama 5-6 inimesega teha päevaseid sõite , paarile inimesele magamiskohta ja 2-3 le kalapüügivõimalust . Kõige tähtsam aga ,et ta pidi „pehmelt” laines liikuma .Minu pikaajalise võrdluse tulemusena oli mul tekkinud oma „lemmik” ,milleks oli maailmakuulsa itaalia kaatriehitaja Renato Levi kultuskaater „Sonny”.
70-ndate keskpaiku avaldasid venelased tema 14 jalase kaatri („Sonny-14”) joonised ajakirjas „Katera i jahtõ ”.Tolleaegse Leningradi amatöörehitajad suurendasid kaatri mõõte 17 jalani ja ehitasid neid mitmes kujunduses .Nende väitel oli kaater väga heade meresõiduomadustega ka väga rasketes ilmastikutingimustes Soome lahel .Antud kaatri korpuse puhul tuleb esile sügav
-V põhi , kaatri suur laius , suur parraste kalle .
Esmalt tegin valmis kaatri teoreetilise joonise ,suurendades kaatri pikkust 19 jalani ,vastavalt ka laiust .Korpuse mõõtudeks tuli 5,7x2,3x0,9 m. Põhilise muudatusena plaanisin ehitada statsionaarsed „trimmikastid” s.t. kaatri ahter jookseb mõlemalt poolt mootorit 25-30 sm ulatuses tahapoole .Arvestuslikuks kaaluks pidi kujunema 400 – 450 kg .põhjanurk 17kraadi.
2009 a sügisel kui eeltööd said tehtud ,alustasin ehitusega .Töö toimus kogu protsessi vältel lageda taeva all ja seetõttu olin ilmaoludest sõltuv .Korpuse sõrestik sai valmistatud kiil ülespidi staaplis .Enne külmade tulekut jõudsin sõrestiku ¾ osas valmis .Talve seisis sõrestik väljas kaetuna ja kevadel tööd jätkusid .2010 a kevad ja suvi olid varajased ja kuumad ning see võimaldas töödega üsna varakult pihta hakata ,samuti soosis ilm väljas töötamist. Samas suurendas see aga kulutusi ühele kuluartiklile (ÕLU) tunduvalt .
Talve jooksul sai pika töö tulemusena valmis ka kaatri pealmise osa välis ja sisekujundus.
Ehitusest; sõrestik sai kaetud niiskuskindla 6 mm vineeriga ,mis oli eelnevalt töödeldud .Vineeri töötlesin nn.”küllastamise” meetodil st.igat vineeritükki sai immutatud polüestervaiguga ,kuni välimine spoonikiht oli läbi imbunud. Selleks vedeldasin vaiku
15-20 % osas atsetooniga ja kandsin pintsliga pinnale küllastumiseni .
Kaatri põhi on kaetud 4 kordse klaasmati kihiga ,kiil 6 kordse ,pardad 2 kordse kihiga .Põhja all on kummalgi pool kaks pikiredaani . Pealisehituseks on kasutatud 4mm vineeri .Aknad on kaetud eest 6 mm ja külgedelt 4 mm pleksiklaasiga .Kaatri kaarte sisse on tehtud drenaaz ,et pilsivesi jookseks ahtrisse pilssi .Võõri ,poordide vahele ja trimmikastidesse on paigaldatud peno uppumatuse tagamiseks .Kaatri vööris on kaks magamiskohta (a-195 sm),kajutisse mahub kuni 6inimest .Kala püüdma mahub 3 inimest .Kajut on tagant lahtine (kaetud tendiga)
Kulude poole pealt; vineer 6 mm – 14 tahvlit , 4 mm – 5 tahvlit , 20 mm – 2 tahvlit.
Polüestervaiku 70 l , klaasmatti (450- nene) 30 kg .Puidumaterjal oli kodus olemas .Lisaks ;
Värvid ,kruvid , silikoonid ja kõik muu pudi –padi mida ei jõua üles lugeda –kogu materjali peale kulus ~ 15000 eek. Kaatri mootor , juhtimis süsteemid ja veel üht – teist sai vanalt paadilt ümber tõstedud .
Töötunde ei ole kokku lugenud ja rahasse arvestanud , kuid neid kulus ikka üksjagu.

2010a augusti keskpaiku sai kaater vette .Esialgu sai seda katsetatud iga ilmaga ,et korpus ”paika venitada” . Mulje on väga hea ,kaater jookseb lainesse väga pehmelt ja mis põhiline
„ei trambi ”ning seda praktiliselt iga lainenurga alt .Kiiruseks õnnestus saada üksinda
25 sõlme , kahekesi 23 sõlme ,mis mind rahuldab täielikult .Tänu trimmikastidele tõuseb kaater glissi märkamatult ,samuti ei uputa tagant laine mootorit .Ka tasakaalustus õnnestus.
Kaater vastab minu ootustele ja olen selle sõiduomadustega väga rahul .Otsustasin seetõttu
austusest konstruktori vastu nimetada kaatri „Sonny – 19” kus 19 näitab pikkust jalgades .
Esmakatsetustel leitud pisivead on kõrvaldatud ja tänavu saab juba nautida oma töö vilju.
P.S.
Kui kellelegi pakub huvi ,siis materjale leiate ajakirjast „Katera i jahtõ „ nr 38 .- minikaater
Sonny – 14 ja nr 68 .- 5 meetrine Sonny ja Sonny leningradis .

Hillar.


Manused:
HPIM0945.JPG
HPIM0945.JPG [ 951.75 KB | Vaadatud 1959 korda ]
HPIM0946.JPG
HPIM0946.JPG [ 955.48 KB | Vaadatud 1929 korda ]
HPIM0978.JPG
HPIM0978.JPG [ 951.53 KB | Vaadatud 1930 korda ]
Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 08 Aug 2011 10:55 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 16 Apr 2007 21:16
Postitusi: 1233
Asukoht: Rammu / Kopli
Mulle meeldib! Kas sisemusest ka pilte on?


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 2 postitust ] 

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group