Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 42 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3
Autor Sõnum
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 08 Aug 2012 17:36 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 06 Mär 2008 22:34
Postitusi: 719
Asukoht: Pirita - Lahetaguse Rannaküla (Saaremaa)
Väga kena ja armas Neiu :wink:

_________________
Mere vastu ei saa! No mitte kuidagi!


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 08 Aug 2012 21:26 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Kolmapäev, 03 Mär 2004 00:39
Postitusi: 69
Asukoht: Riisipere
Silma järgi ütleks, et foka võiks esialgu ära jätta. Koos fokaga tundub purjestuse raskuskese natuke liiga ees olema.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 09 Aug 2012 08:38 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 05 Sept 2011 13:15
Postitusi: 159
Täname kiitmast. Fokat võibolla tõesti ei pane kuigi see sobib yldpilti hästi.
Roolilehe suhtes paluks ka arvamust, et kas see on yldse võimeline paati suunama? Vees on seda umbes 0,1 m2 ehk 0,17mx0,6m.

Pilt


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 09 Aug 2012 15:30 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 22 Juul 2008 20:40
Postitusi: 238
Asukoht: Saaremaa
Kui võtta veeliini pikkus x süvis ja saadud numbrist 1-3% olenevalt asjaoludest, saab umbes piisava roolilehe pindala. Kuju tekitab rohkem küsimusi. Kui roolileht on nii taga, siis on roolimine paras kangutamine. Nii väikese paadi puhul pole vast probleem, aga mugavam oleks sõita, kui sellel oleks folkari moodi roolileht. Olemasolevat rooli saab vast mõne sama suurusega aluse küljes katsetada.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 10 Aug 2012 11:10 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 05 Sept 2011 13:15
Postitusi: 159
kas veeliini kogupikkus ehk ring ymber paadi või joon vöörist ahtrisse?


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 10 Aug 2012 12:28 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Täiesti vastupidi: foka on 100% "must be", ilma ei sõida ta eriti kuhugile. Lisaks ohutus, kui ilma kangemaks keerab, saad fokaga sõita.
Rooli kohta ütlen ka 100% kindlusega, et see ei keera seda paati hetkel mitte kuhugile! Vaid väga hea hooga ehk heas tuules otsekursil laseb suunda korrigeerida aga vaikses tuules ei manööverda Sa sellega mitte kuhugi. Kõige lihtsam on roolilehe suurus "välja nõiduda" puhta katsetamise käigus. Selliste klinkerplanguga väikepaatide juures palju muud võimalust pole. Täpselt samamoodi tegime Sailiga: esimene testisõit oli heas tuules aga niipea, kui järgmine kord oli tuult vähem, ei pautinud ega halssinud algne leht kuhugile. Suurendasime ~15% ja siis hakkas looma. Kindel on ka see, et sellise lahendusega rool hakkab jäledalt pinnile käima. Miskit pole teha, klassikaline paat vajab ka klassikalist ahtril kiilust tekini rippuvat rooli ja roolilehe pind on esmapilgul ebaproportsionaalselt suur. Sel paadil pole lihtsalt kiirust, mis "aktiivse" kuju tööle paneks!
Saili originaal(messi)leht, mis sai juba Tartu messiks oluliselt suurem! Mis on juba selle lehe pind?
Pilt

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 10 Aug 2012 12:51 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 05 Sept 2011 13:15
Postitusi: 159
veeliin 5x syvis 0,3 millest 3% valemi järgi on roolilehel pinda topelt...
kui päris elus katse näitab, et ei pööra ikka kuhugile siis täiustab olemasolevat või teeb päris uue lapatsi.

PriitV, pildil nähtava paadi lapatsi vette ulatuv pindala on esmapilgul umbes sama. Kusagilt on mällu jäänud teadmine, et pikem ja kitsam leht on effektiivsem...võibolla jah suurematel kiirustel.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 10 Aug 2012 14:35 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 09:27
Postitusi: 928
Asukoht: Tallinn ja Raplamaa
Leidsin ühest purjeteooria raamatust numbri- 8 kuni 11% külgtakistuspinnast peaks purjekale olema hea. See ongi siis seesama veeliini pikkus võõrist ahtrisse, mitte ümberringi! korda süvis.1-3% on võib-olla hea suurtele kaubalaevadele ja üldiselt mootorlaevadele, kus paati pöörab tegelikult sõukruvilt lähtuv veejoa reaktsioon. Vanale klinkerpaadile on konstruktsioonilt sobivam selline #folkkari# tüüpi rool nagu Pakril. teooria järgi on kõige efektiivsemad roolilehed ja kiiluuimed-sverdid elliptilise kujuga, seega valmis nikerdatud tõstetava lehega rool sellele üsna lähedane. üldiselt vajab aeglasekäiguline klinkerpaat suuremat rooli. seega, kui ei keera, pead lehele juurde liimima või hoopis uue tegema.

_________________
+372 52 71 081
Marumeri OÜ
klaasplastist ja vineerist paatide ehitus, remont.
www.marumeri-marumeri.blogspot.com


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 10 Aug 2012 17:31 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Tuleb vahet teha väga erinevatel kiilu- ja üldse purjekapõhja lahendustel.
Moodne kiiljaht: kitsas sügav kiiluleht, veealuse osa mehaaniline takistus külgsuunas väike, kuna jaht keerab ümber omaenda kiilu, siis pole peaaegu mitte mingit hüdrodünaamilist takistust pööramisel. Jahil on reaalne kiirus olematus tuuleski suur - seega võib olla roolileht suhteliselt kitsas. Lihtne tiivateooria: kitsam ja pikem/sügavam tiib on aktiivsem. Moodsate ülireisserite roolid on suhteliselt väikese pinnaga, kui kerede ja purjepindade suurusega võrrelda. Kõik töötab suurepäraselt tänu suurele kiirusele.

70-90 rippkiiludega aeglasemad jahid: kiilud on enamusel laiemad ja madalamad, seega on juba mingi takistus keeramisel olemas. Nii on ka sellel "kõige tavalisemal" kasutatud jahil roolilehed lühemad ja laiemad. Ei teinud pilti äsja Nõval, kus töökoja taga seisab vana VERFi puuveerandik: sel on roolileht suur nagu savannielevandi kõrv. Miks, tuleks küsida autor Tetsmannilt ;)

Pika- ehk täiskiiluga suhteliselt aeglased jahid: jahi keeramiseks ümber kiilu on vaja juba päris suurt jõudu. See oli 20.sajandi esimese poole disainide suurim nõrkus - suhteliselt lühike ahtertääv kõrgele eenduva ahtri all, kuhu sai roolilehe teha, pikk kiil ja need jahid olid/on siiani suhteliselt raskesti manööverdavad olematutel kiirustel. Ehe näide oleks RJ85, mis originaalis on müstiliselt pisikese kiilutaguse roolikesega. Arendus on skeg-hung rool ja meie arendasime seda veel edasi aktiivrooliks (oleks see veel koos ka püsinud ;) ). Folks on oma kiilupikkuse kohta suhteliselt suure rooliga tänu lõigatud ahtrile ja keerab enam-vähem mõistlikult, kuigi tundlikkust siiski napib.

Ja viimased oleks justnimelt klinkerplanguga üliaeglased purjepaadid, kus all on mingil kujul nn"pikk kiil". Nevde suurim häda on aga kiilu külgpinna suurenemine ahtri osas nagu ka Merilase purjepaadil (ja ka Sailil). Sellisel kerekujul on veealune raskuskese (külgtakistuskese), mille ümber paat pöörab, kaugel tagapool "tavapärasest" purjekast. Jõuõlg roolilehe ja raskuskeskme vahel väike, raskuskeskmest tagapool asuv kiil avaldab olulist vastusurvet ehk roolileht ja sellega suunatav veevool peavad olema suured. Kuna nende aluste kiirus on ka veel väike, seda suurem peab roolileht olema. Nullilähedasel kiirusel aitab aga vaid aerupaut. Külgtakistuskeskme saad ettepoole mõeldud külgsvertidega aga koos nendega suureneb absoluutne keeratav külgpind veelgi. Ning need sverdid peavad olema päris kaugel ees.

Kõige lihtsam katse: pane joonlaud otsapidi vette ja siis külgepidi. Kumba versiooni on vees kergem keerata roolina? Vees pöörlev pind on ju sama...

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Laupäev, 11 Aug 2012 10:55 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 05 Sept 2011 13:15
Postitusi: 159
Tarkust tuleb ämbrite kaupa.
Täname selgitamast.


Viimati muutis merilane, Pühapäev, 12 Aug 2012 00:12, muudetud 2 korda kokku.

Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Laupäev, 11 Aug 2012 18:54 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 08 Sept 2008 09:01
Postitusi: 148
Asukoht: Tartu/Pattaya
PriitV kirjutas:
foka on 100% "must be", ilma ei sõida ta eriti kuhugile. Lisaks ohutus, kui ilma kangemaks keerab, saad fokaga sõita.


Ohutust on ehk võimalik ka sellisel viisil lahendada?!

Pilt


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 22 Aug 2013 16:28 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 05 Sept 2011 13:15
Postitusi: 159
Neiu Pääsukese pardal on toimunud peale mõningast pausi taas midagi huvitavat. Allpool on uuemat vaatamist.
https://plus.google.com/u/0/photos/1182 ... 7890679697

Paar aastat on teist juba maal kuival hoitud ja palju polegi enam veeskamiseni jäänud.

Mida veel plaanis teha.
1.kajutisse istmed (lihtsalt matid maha või puidust, klappidena lahtikäivad pingid nuputada)
2. hankida kusagilt yks kasutatud, kergemast materjalist puri ja õmmelda sellest Pääsukesele kahvelpuri.
3... Sõita tahaks juba.


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 42 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group