Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 1 postitus ] 
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Marfnella toomine
PostitusPostitatud: Pühapäev, 20 Nov 2016 14:50 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 28 Dets 2010 13:47
Postitusi: 206
Et kõik ausalt ära rääkida, pean ma minema ajas tagasi umbes pool aastat ja 3000nm. Sügisel Tenerifel olles külastasin Tim’i B31 purjekat Bellatrix ning enam ei saanud lahti mõttest ka omale purjekas osta.
Pilt

Mul oli olemas sportpurjekas 470 ning väike 5m mootorpaat. Purjeka ostmist olen aastaid edasi lükanud, kuna minu kodule kõige lähedasem sadam on äärmiselt räbalas seisukorras ning purjekaga sinna pääseda on võimatu. Kuna olen realist ja annan endale aru, et purjetamine nõuab aega, mida alati napib, siis arvasin, et 15km kaugusel olev sadam on liialt kaugel. Kuna aga kodusadama renoveerimise võimalikkus kadus eurorahade äraütlemise tõttu, siis otsustasin siiski võtta käsile purjekaostu ning leppida sellega, et sadam ei ole päris koduõuel, aga ka mitte liialt kaugel.

Minu nõudmised olid järgmised:
-hinnapiir 10 000€;
-ruumi peab olema 4-liikmelisele perele ning muud perele vajalikud mugavused (vesi, külmik, WC, pliit);
-kõik suured asjad peavad olema heas korras (kere, taglas, mootor);
-olin valmis järgi andma sellistele vigadele, mida oskan ise parandada (elektrisüsteem, salongi puidutööd jms. pigem emotsiooni tekitavad iluvead);
-suurus vähemalt 30 jalga;
-rool, mitte pinn.

Sügistalvel hakkas aktiivne ostuprotsess nii Blocketis, kui ka Nettivenes. Kiirelt oli selge see, et Eestis purjekate valik on olematu ning endale sobiva leidmine, on sama, nagu kanuu otsimine vaikselt ookeanilt. Kiirelt loobusin ka Nettivene kuulutuste vaatamisest, kuna tundub, et purjekate hinnad Soomes on oluliselt kallimad kui Rootsis (samas jälle mootorpaati ostes jätsin välja Blocketi ja leidsin paadi Nettivenest). Rootsi keelt ma ei räägi ja sellepärast tuli kasuks kaks monitori, kus ühel ekraanil oli kuulutus ning teisel google.translate...saab edukalt hakkama aga tõlkest arusaamine nõuab algul pisut harjumist ja head ettekujutusvõimet. Peagi olid peamised parameetrid selged ka rootsi keeles. Üks väga kasulik nipp on teha omale Blocketisse kasutaja (samuti google.translate abiga) ning teha filter, mis saadab sinu valitud märksõnadega kuulutuse avalikustamisel sulle e-posti. E-post saadetakse kord päevas ning seda öösel. Väga ebaturvaline muide, kuna hommikul tööle sõites on vaja uued kuulutused ju kohe üle vaadata ja seda autoroolis. Ei ole hea mõte.

Alguses tundus, et pole vaja teha muud, kui valida sobiv alus välja ja sellele järgi minna, kuna kuulutusi on tõesti palju. Suureks abiks oli mulle Tim, kellel lõpuks oli ilmselt minu kuulutuste vahtimisest ja kommenteerimisest kõrini. Aga tänu tema suurele purjetamiskogemusele ja säästupurjetamisele hakkasin ka ise vaikselt aru saama, mida kuulutustest ridade vahelt lugema peab.Tasub omale selgeks teha varustuse hinnad, mis purjekal puudu või parandamist vajavad. Näiteks ei osanud ma algul hinnata rullitava eespurje olemasolu, kuna mõtlesin, et võin selle ka ise paigaldada, kuid kui sain teada, mis see maksab, siis lisasin ka selle oma “must have” nimekirja. Samas õppisin vaatama mööda sellistest puudustest, mille likvideerimine on lihtne ja odav.

Arvestama peab ka sellega, et inglise keeles kirjutatud järelpärimistele vastavad umbes 20% müüjatest. Võõra riigi telefoninumbrile vastavad umbes pooled.

Peale kolme kuud surfamist ja lõpututute arvustuste lugemist valisin välja ühe Albin Ballad’i, mis asus Stockholmile suhteliselt lähedal (50km)Norrtälje’s ning mille hind ning varustus ja seisukord vastasid mu ootustele, kuid salong nägi välja üsna väsinud ja kurb. Suur pluss oli svenssoni aktiivne suhtlus minuga nii saigi kohtumine kokku lepitud, et purjekas aprillis kuivdokis üle vaadata. Tim oli valmis mulle appi tulema ning purjekas üle vaadata ja nagu hiljem selgus ka suur abiline tingimisel. Ilm oli kole, vihmane, külm. Terve talve parkimisplatsil seisnud ning koristamata purjekas jättis väga õnnetu mulje. Aknad lekkisin, madratsid ja muu varustus vedeles igalpool laiali, mis jättis salongist veel väiksema mulje, kui ta tegelikult on. Vaatasime kõik olulised sõlmed üle ning panime mootori käima.

Siis võtsime omale paar tundi mõtlemisaega ning jätsime svenssoni maha ning suundusime restorani einestama ning arutama kauba plusse ja miinuseid. Emotsioonid olid seinast seina. Üks minut tundus, et teeme kauba ära, teine hetk otsustasime, et jätame selle peldiku kus see ja teine. Kokkuvõttes oli olukord selline, et ratsionaalselt mõeldes oli purjekas hea, emotsionaalselt võttes aga igavene rämps. Svensson tahtis purjeka eest 7500€. Tegime talle pakkumise 4000€, millest ta soliidselt keeldus. Kuna ta oli lahkelt lubanud meid Stockholmist peale võtta ning ka tagasi sadamasse tuua, siis sõit tagasi möödus meile kõigile nukralt ja vaikides. Tund aega möödus umbes järgmiselt:
Peale 15 minutit sõitu vaikuses...
Tim: “Kas ikka kuidagi ei õnnestu teil hinnas kokku leppida?”
Mina: “No 4500€ eest ma võiks ka veel võtta.”
Svensson: “No 7000€ oleks ma nõus müüma.”
15 minut sõitu vaikuses…
Tim: “Aga äkki saate kaubale kuidagi?”
Mina: “No 5000€ oleks ka veel valmis maksma.”
Svensson: “6000€ oleks olnud minu viimane pakkumine.”
15 minutit sõitu vaikuses ja sadam hakkas juba paistma. Saadan kodustele SMSi, et diil jääb katki ja tuleme koju tühjade kätega.
Svensson: “Ilmselt pean ma siin veel hulga eestlasi, lätlasi ja poolakaid Stockholmi ja Norrtälje vahel vedama... minu viimane pakkumine on 5500€.”
Mina: “Nõus”.
Ja nii vormistasime käsitsikirjutatud ostu-müügi lepingu inglise keeles ning maksime käsiraha 10%. Svensson lubas paigaldada uued akud, mürkvärvi ning tõstma purjeka vette ja seadma ta sõidukorda ning mina pidin hiljemalt kuu aja pärast ära maksma ülejäänud raha ning purjekaga kodupoole sõitma hakkama.

Nüüd algas lõputu ilmakaartide jälgimine ning sobiva tuuleakna leidmine kojusõiduks. Valdavad tuuled Läänemerel ja Soome lahel on läänekaartest, kuid nagu kiuste puhus pea kuu aega ainult ebasobivast suunast. Lõpuks leidsime Timiga, kes oli andnud sõrme oma abistamisega, kuid mina olin võtnud käe, et ülehomsest alates puhub kolm päeva soodne tuul (SSW). Siis selgus, et rootsilaevale ei olegi võtta kohti, siis kui ise tahad. Öeldi, et pühapäevaks 9ndaks maiks ühtegi vaba kohta ei ole. Helistasin mitu korda päevas ja uurisin, et ehk on tekkinud mõni vaba koht. Lõpuks 8ndal mail öeldi, et on tekkinud üks vaba kajut. Võtsime selle ära ja sõit oli samahästi kui kindel. Sadamas aga tuli välja, et minu raha ei ole nende arvele laekunud kuna pangad nädalavahetusel raha üle ei kanna. Peale maksekinnituste otsimist telefonist ja peale hulga sekeldusi õnnestus meil saada kätte pardakaardid täpselt 1 minut enne check-in’i sulgemist. Nii... nüüd on asi kindel…

Pühapäev 9.mai
Pilt

Norrtälje sadamasse jõudes ootas meid ees meeldiv üllatus, kuna purjekas oli vees, mast püsti, salong ilusti korras ja päike paistis ning nagu svensson ütles, näeb Coyote vees kordades parem välja, kui talvel kaldal. Tim jäi purjekasse asju kontrollima ning mina suundusin svenssoniga provianti ja kütust ostma. Toidupood, Biltema ja bensukas ning 500€ võrra vaesemana jõudsin sadamasse, kus Tim tegi jullaga proovisõitu ja sai kinnituse, et peab vett küll. Samuti oli ta jõudnud lahendada hulge pisiprobleeme nagu sõidutulede paigaldamise ja salongitulede ühenduste parandamine. Peale varurooli testimist ja tankimist andsime otsad kell 6 õhtul. Koduni 240nm.
Pilt

Esimene tagasilöök oli kohe sadamast välja pöörates, kui avastasime, et logi ei tööta. Õnneks paari tunni pärast hakkas siiski tööle. Navigeerimiseks oli meil kolm mobiili ja Sony niiskuskindel tahvel Navionics’i kaartidega. Samuti saime svenssonilt 20 aastat vanad merekaardid Stockholmi piirkonna kohta. Avamerele pääsemiseks pidime sõitma 10nm mööda kitsast kanalit. Kuna tuul oli nõrk ja täpselt vastu, siis sõitsime mootoriga. Kanali lõpus Gräddö’s suutsime tuvastatada ainukese automaattankla, kus on võimalik tankida ka nädalavahetusel. Teine tagasilöök oli poole tunni pärast, kui avastasime, et ma olin unustanud osta tualettpaberit ja meie plaan oli sõita ühe jutiga Kaberneeme. Gräddö on väga väike koht ja pühapäeva õhtul leida avatud pood oli väga väike. Sadama lähedal istusid noored ja nautisid esimesi ilusaid kevadilmasid. Neilt saime vihje ühiskondliku tualeti asukoha kohta ning virutasime sealt 10m WC-paberit. Jagasime kahetunnised vahid ning alustasime sõitu saarte vahelt välja. Tuult ei olnud ning kuni hommikul kella 6ni sõitsime mootoriga.

Esmaspäev (10.mai)
Hommikul heiskasime purjed ja mõnusas pakstaaktuules liikusime kodu poole kiirusega 5 sõlme. Pealelõunal keeras tuul taganttuuleks ning võtsime genua maha ja heiskasime spinnakeri. 3-4 m/s ja kiirus 5 sõlme.
Pilt

Mai algul ja mõnus soe ilm, mina ei suutnud vastu panna ja kasutasin juhust, et mõni tund oma valgetele jalgadele ja käsivartele päikest näidata. Söögid, joogid, mõnus seltskond ja aeg ja miilid muudkui lendasid. Järsku kuulsime raadiost veidrat juttu: “Are you OK, are you injured, do you need assistance?”. Kuna meil stats.jaama ei olnud ja side pisut hakkis, siis ronisin poomi peale ja tõstsin käsi VHF’i nii kõrgele kui sain, et kuulda, mis toimub. Selgus, et väikelaev oli sisse sõitnud kaubalaevale. Peale kaubalaeva, väikelaeva ja Soome merevalvekeskusega suhtlemist selgus, et väikelaev abi ei vaja ning suundub Kärdlasse. Ei ole küll ilus öelda, aga oli äärmiselt põnev kuuldemäng.

Tuul keeras veel enam taganttuuleks ning võtsime groodi maha. Edasi ainult spinniga. Õhtu saabudes hakkasime raadiost kuulma tormihoiatusi Läänemerel. Ilm oli endiselt ilus ning jätkasime spinnakeriga sõitu. Sel õhtul sai esimese vahikorra (keskööst kaheni) Tim. Minu teine vaht algas kell 2 ning poole neljaks oli tuul tõusnud puhanguti 10 m/s ning sisimas võitlesin mõttega, kas ajada Tim üles või kannatan veel pool tundi ära, et spinnaker alla võtta. Ootasin ära. Selleks ajaks oli tuul juba päris tugev ja spinnakeri allavõtmine ei läinud kõige libedamalt, kuid õnneks ilma kahjudeta. Selleks ajaks olime jõudnud Pakrite alla ja nägime esimest korda peale Rootsit maad. Kuna tuul oli tugev, päike hakkas vaikselt tõusma ja kodu hakkas juba paistma, siis otsustasin, et jätan oma unekorra vahele.

Tagantjärgi mõeldes oli see vale otsus, sest etteruttavalt öeldes, ei läinudki ma enam sel päeval magama ja väsimus tegi olemise ebamugavaks. Esimesel ööl sain kahetunniste vahedega magada 6 tundi, mis oli täiesti piisav. Järgmisel ööl kahetunnise unega enam nii tore ei olnud. Aegna alla jõudes olid puhangud jõudnud 18 m/s ja rehvitud groodi ja rehvitud genuaga oli siiski ebamugav sõita, kuna eespurje rull ei olnud mõeldud purje rehvimiseks vaid ainult sisse/välja rullimiseks ja seetõttu ei saanud purje ilusti pingule trimmida ning laperdav ja meie poolt eelnevalt teibitud eespuri rebenes üsna kiirelt. Kuna tuul oli tugev, siis ei tahtnud ka genuat foka vastu vahetada, kuna see eeldas genua täielikult väljarullimist.

Prangli all tuul vaibus ning puhus stabiilselt 10 m/s. Nüüd hakkas kohale jõudma ka laine. Lainekõrguseks hindasime umbes 2m (seda arves ka Tim, mitte ainult mina :). Nüüd hakkas minu väsimus märku andma, hakkas juba külm ja tahtmine koju jõuda suurenes. Peale kohvi ja šokolaadi läks olemine mõnusamaks, kuid kuna laine võttis meie kiirust maha ja kodu peaaegu et paistis, siis panime mootori abiks. Vastuvõtu komitee oli tellitud kella 11-ks ning me ei tahtnud hilineda. 9-10 paiku tuul vaibus ning päike tuli välja. Kodusadamasse Kaberneeme jõudsime kauni ilma saatel.
Pilt

Tänaseks on Coyote’st saanud Marfnella. Vanadaam on koduvetes sõitunud 500 nm, daami iluoperatsioonidele on kulunud tänaseks 3000€ ja ja samapalju on lähiajal plaanis kulutada, et vanaproua oleks sellises seisus, millega ma rahul oleksin. Kuna mu algne hinnapiir oli 10 000€ ning olen enamvähem planeeritud piirides, siis oma otsust ei kahetse ning olen selgeks saanud, et Ballad on tugev, turvaline ja mugav perepurjekas. Kui midagi negatiivset välja tuua, siis see on salongi suurus.
Pilt

_________________
Tanel


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 1 postitus ] 

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group