Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 12 postitust ] 
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Tagamootori jala küljes olev uim
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 13 Aug 2018 08:29 
Eemal

Liitunud: Pühapäev, 07 Aug 2016 09:30
Postitusi: 42
Tere,

Oskab keegi maakeeles lahti seletada jala küljes tiiviku kohal asuva anoodist uime tööpõhimõtet ja seadistamist.

Parimat,

Jaanek


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Tagamootori jala küljes olev uim
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 13 Aug 2018 09:35 
Eemal

Liitunud: Kolmapäev, 25 Mai 2005 19:01
Postitusi: 374
Asukoht: Võru
Kui paat sõidab sul ühe külje peal kreenis, siis selle keeramisega saad kreeni kompenseerida mõnevõrra. Kreeni tekitab sõukruvi pöördemoment. Erinevatel paatidel on selle momendi mõju erinev. Mõnel pole seda üldse, teine sõidab vägagi ühe külje peal. Sõltub paadi kaalust, mootori võimsusest, põhja kujust, sõukruvist endast ja võibolla veel mingitest faktoritest.
Kindlasti mitte ei saa kompenseerida sellega kreeni, mis tekib lasti või reisijate valest paigutusest paadis.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Tagamootori jala küljes olev uim
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 13 Aug 2018 12:20 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 12 Sept 2011 13:30
Postitusi: 287
Asukoht: Juminda
See, et ta ka kreeni kompenseerib on uudis, sain targemaks, tänud, seni olen lähtunud sellest, et sellega kompenseeritakse seda, et rool liiga valjult ühele küljele ei tiriks.
Infot leiab, kui panna googlisse "steering trim tab".

_________________
Janek


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Tagamootori jala küljes olev uim
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 13 Aug 2018 12:49 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 05 Apr 2010 17:43
Postitusi: 807
Mul on paat alati pisut pakpoordi poole kreenis.
Kummale poole seda uime peaks keerama, et seda kreeni korrigeerida?


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Tagamootori jala küljes olev uim
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 13 Aug 2018 13:54 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 07 Apr 2014 19:17
Postitusi: 120
Asukoht: Salmistu
Teoreetiliselt pakuks, et saba ots kaldele vastupidises suunas.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Tagamootori jala küljes olev uim
PostitusPostitatud: Teisipäev, 14 Aug 2018 17:32 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5906
Asukoht: Saaremaa
Kas see pole siiski mitte selleks, et:
a) kompenseerida sõukruvi vesirattaefekti. See tähendab, et päripäeva töötav kruvi üritab kanda paadi ahtrit alati paremale. Pöörates nüüd seda väikest uime saad paadi lõpuks otse jooksma ja kurssi hoidma
b) kompenseerida/tasakaalustada rooli ja ikka jälle sellesama sõukruvi vesirattaefekti suhtes

Ma väga kahtlen, et see kreeni mõjutab. Kreeni tekitab aga ikka jälle sõukruvi pöörlemine. Sestap kipub mootorpaadis ikka juhikoht tüürpoordis olema ja ka rumpeljuhtimisega mootorite puhul üldjuhul eeldatakse, et juht istun paremas pardas ehk tüürpoordis. Vastupäevakruviga on kõik risti vastupidi

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Tagamootori jala küljes olev uim
PostitusPostitatud: Teisipäev, 14 Aug 2018 21:10 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 05 Apr 2010 17:43
Postitusi: 807
Mulle ka räägiti merekoolis et kompenseerib rooli, aga arusaamatuks jäi:

a) miks ikkagi pöörab päripäeva kruvi ahtrit paremale? saaksin aru, kui pool kruvi oleks veest väljas, aga kui kruvi on täiesti vee all, siis ju sama kruvi ülemine serv keerab samapalju vasakule ja summaks on null? Kas tõesti on allapool vesi tihedam?

b) miks on vaja rooli kompemseerida? Kas lihtsam ei oleks mootorit/jalga imevähe viltu hoida? Eriti hüdrorooli puhul on rooliratas nagunii peale igat lõpuni pööret uues asendis.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Tagamootori jala küljes olev uim
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 15 Aug 2018 07:48 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5906
Asukoht: Saaremaa
rye kirjutas:
.... aga arusaamatuks jäi:.....


Googelda selliseid märksõnu: "propeller walk" ja "propeller paddle wheel effect" leiad häid seletusi koos piltide ja võib olla isegi videomaterjaliga. Päramootoril ja jalal on see pisut erinev,aga üldpõhimõte on ikka sama tänu jalale endale ja kavitatsiooniplaadile propelleri kohal.

See kompensaator imiteeribki rooli viltu hoidmist, aga teeb seda väiksema kütusekuluga ja väiksema kiiruse kaoga

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Tagamootori jala küljes olev uim
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 15 Aug 2018 07:52 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 12 Sept 2011 13:30
Postitusi: 287
Asukoht: Juminda
Rooli kompenseerimine - trossidega juhtsüsteemi puhul esiteks muutub kurnavaks pideva jõu rakendamine, teiseks, mis juhtub, kui kogemata peaks rool käest libisema täiskiirusel - mõnel alusel või paadil kisub nii valjult rool viltu, et lahti lased, siis paneb pauguga ühte serva ära.
Nõustun Markiga funktisooni osas. Kreeni kompenseerimisse väga ei usu. Vbl ongi mini imeväike mõju, aga kaalujaotus paadis(mis on pidevalt muutumises) on kindlasti mitu korda suurema mõjuga. Ja üldjuhul suured probleemid kreeniga kompenseeritakse juba trimmilabadega, kui kaaluga mängimine ei aita.

_________________
Janek


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Tagamootori jala küljes olev uim
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 15 Aug 2018 07:57 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5906
Asukoht: Saaremaa
Propeller walk koosneb mitmetest komponentidest nagu enamus füüsikalisi nähtusi meid ümbritsevas elus. Siin on üks päris hea inglisekeelne seletus selle kohta mis kõik seal all toimub:

the prop walk is imho most easily understood if you realize that there is not only a spiral (or swirling) wake behind a prop, but also a spiral inflow to the prop (though of smaller intensity), both induced by the prop rotation. Both of these flows contain a velocity component perpendicular to boats centreline, and interact with the hull by dragging the stern to the same side.

For example, a right-hand prop, when looked at from behind (stern) will create a flow velocity component towards starboard side (to the right), which will tend to drag the stern to the same side. The effect is then observable as if the bottom part of the prop "rolls" or "walks" on an imaginary ground beneath it.

All props have the spiral-like inflow, be it an inboard, an outboard engine or a sterdrive.

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Tagamootori jala küljes olev uim
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 15 Aug 2018 13:36 
Eemal

Liitunud: Kolmapäev, 20 Juul 2011 06:21
Postitusi: 379
Asukoht: Kesk-Eesti
Kole keeruliseks ajate asja ja üritate lahtisest uksest sisse murda :)
Igas vähegi suurema paadimootori kasutusjuhendis (owners manual) on kirjas selle vidina reguleerimisjuhis (trim tab adjustment)

_________________
Harrastuskalastaja


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Tagamootori jala küljes olev uim
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 15 Aug 2018 14:20 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5906
Asukoht: Saaremaa
Tihti on küll. Eks see nimetus tekitab pisut segadust ka

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 12 postitust ] 

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 11 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group