Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 58 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3, 4  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 17 Sept 2008 18:48 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 05 Juun 2006 22:07
Postitusi: 341
Asukoht: Prangli
Olen netis mõnda elektripaadi projekti näinud, liiguvad täiesti edukalt. Paar tegelast on isegi 15hp Etek mootori vana päramootori jala külge aretanud.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 18 Sept 2008 09:36 
Eemal

Liitunud: Teisipäev, 01 Juun 2004 23:31
Postitusi: 595
**


Viimati muutis kontiki, Kolmapäev, 31 Mär 2010 02:33, muudetud 1 kord kokku.

Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 18 Sept 2008 10:00 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5906
Asukoht: Saaremaa
Mul on ikka jäädavalt see vesinikukiiks küljes. Mõelda vaid, piltlikult sõidame ju mootorpaatidega kütuseookeanis ringi. Viska voolik üle parda ja võta palju tahad. Mingit paaki või varu pole üldse vaja kaasas tassida. Peale töö tegemist on kütus uuesti "algasendis" tagasi. Ehk siis energia jäävuse seaduse kohaselt on veel täiendavat energiat vaja, et see ring edukas oleks. Nii et päris ilma päikesepaneelideta ja akudeta ilmselt ei õnnestu.

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 18 Sept 2008 11:46 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 22 Sept 2005 22:43
Postitusi: 2559
Asukoht: Tallinn
Paadimees kirjutas:
Peebuste - conradit annaks küll kõvasti elektrilise sisemootoriga järgi aidata. See mootorijunn jääkski põhja alla ning samas saaksid ülejäänud augu kinni vormida mis muidu usinalt vett kaasa veab.


KRT, ärge ajage siin vastu sügist mõtteid ehitamise peale :lol:

Praegu käib mootori augu ette kaas, "liblikatega" kinni. Uskumatult vastik on teda seal külmas vees kruvida. Samas vahe "mootor vees, auk lahti" vs "mootorita, auk kinni" on vahe 4 vs 5,5 kt! Tuule tugevust ei mäleta.

Auku päris kinni vormida ei saa, sest see on ühtlasi ka kokpiti äravool. Ei taha ka, sest kuhu ma siis õlled külma paneksin :)

Laiskvorsti on minus kohati rohkem kui Tatikat, vahel jälle vastupidi...

_________________
Buddha oli vist purjetaja:
"Tähtis pole mitte eesmärk, vaid teekond sinna!"


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 18 Sept 2008 12:05 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
kontiki kirjutas:
Ja kui teema juurde tagasi tulla, siis praktika näitab suht selgelt, et jahti on võimalik energia varustuse mõttes päris pikaks ajaks autonoomseks muuta...


On jah. Seda alates teatud suurusest ja teatud megahinna juures. Mitme millise ostuhinnaga suure jahi puhul võiks see kõne alal tulla ja paljudel ka tuleb. Aga odavate punnide puhul ei saa suurest autonoomsusest rääkida. Seal on odavam pisikest genekat ja bensiini kaasas vedada.
Kuskil varem on meil ka see elektrivurri teema olnud... seal pakkusin välja ühe oma meelest mõistlikest lahendustest, mida kuskil ka olevat proovitud.

Ballast võiks olla üks suur aku. Ma mõtlesin Juliat remontides selle peale tunde ja tunde. 210 kilo malmballasti, mille võiks imelihtsalt isegi täna asendada akuballastiga. Rellakaga laminaadi servad lahti ja need 7 junni välja. Ainus asi, et põrandapind tõuseks natuke, u.10 cm, kõrgemale, muud mitte midagi halba. Ballastid pinnalt täpselt samasuured, kui tavalised akud. Eriti mõnus oleks sellist jahti transportida. 210 kilo saad kaalust maha, akud, sverdi, roolilehe võib ju vedukauto peale panna, näiteks kaubabussi. Treilale jääks max.350 kg. Super!
Igati sobilik Boschi 85Ah maksab letis 2000. Ehk siis 14K läheks akudele. Põhimõtteliselt võiks iga aku taga olla mingi eraldi tarbija ja kui aus olla, siis ühe suvega ma neid küll kuivaks ei sõidaks. Päikesepaneel ja kontroller juurde veel 5K, juhtmed 2K, korralik elektrivurr 11,7K, kokku ~33K. Ma ostsin jahi koos sel hetkel tulitera Hondaga 35K eest... Muuseas, vaadatud Yamaha M26 kaalub 12 kg, Honda õhkjahutusega vurr maksab vähem ja kaalub vähem :shock:

Asi jäi puhtalt raha taha. Elektriga mässamine nõuab palju-palju raha. Elekter on tulevikus vältimatu liiklusvahendite jõuallikas aga täna on ta kas lapsekingades või ulmekallis. Kuid Julia elektrifitseerimine on ikka hinges päevakorral. Kui kogemata rikkamaks saan, teen ära. :wink:

Edit: teen veel ühe kiire arvutuse. Kahjuks jälle tõestuseks, et täna on elektrivurr absoluutselt mõttetu vidin, kui praktiliselt mõelda.

Aluseks iseenda praktilised kogemused. Julia, sabas seesama Honda, tunni kulu täpselt 1 liiter, kiirus sileda veega 5 sõlme, keskmine 4,5 sõlme. Kuna too M26 ja Honda on samas hinnas ja kaalus ja ka elektrivurrile minimaalne aku samas kaalus 20-liitrise kankuga, saab neid võrrelda.
Hondaga sõidaks siledal veel sama energiamahuti kaalu juures 20 tundi maksimaalselt 100 miili kaugusele. Kui bensu liitrihind oleks 20 krooni, siis tuleks 100 miili läbimise kuluks 400 krooni! Kuna aku maksab min.2000, seega 5 kankutäit ehk 500 miili. Kui elektrivurriga udjada läbi 500 miili, on aku ammu surnud ja tuleb uus osta. Teoreetiliselt sureb aku juba vahepeal ära, 500 miilini ta ei jõuagi. Parimal juhul suudab selline elektrivurr lükata 3-4 sõlme ehk 20% lühema tee või sama tee 20% pikema aja jooksul. Aga akut on vaja ju ka laadida, see viib reaalse ajakulu meeletuks! Mis autonoomsusest me siin räägime???

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 19 Sept 2008 17:34 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 05 Juun 2006 22:07
Postitusi: 341
Asukoht: Prangli
Mul on mõnda aega plaanis teha endale ~3m katamaraan (purjekas), mille plaanisin varustada ka kahe elektrimootoriga.
Mootoriteks saaks nii väikese aluse puhul kasutada Hiina el-rolleri mootoreid (24 või 36V, saadaval 200-1000W, hind 20-75 eur), neile treiks ise sõuvõllid otsa. Kaks Hiina rolleri kontrollerit (hinnaklass ~25usd tükist).


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Laupäev, 20 Sept 2008 08:16 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 09:27
Postitusi: 928
Asukoht: Tallinn ja Raplamaa
Vootele,
mis asi on eteki elektrimootor? ja kes neid hiina asju pakub? Elektripaati ei kavatse hetkel, küll aga võiks lapselapsele väikese (kolme)neljarattalise ehitada...
Põhimõtteliselt on õige igasugusel purjekal osa raskuskiilu või siseballast või veeballast asendada akudega.Sest elu näitab, kes vähegi pikemaid otsi purjetavad, need ka vaevlevad energiapuuduses, peavad paar tundi päevas masinat käia laskma, et akusid laadida jne.

_________________
+372 52 71 081
Marumeri OÜ
klaasplastist ja vineerist paatide ehitus, remont.
www.marumeri-marumeri.blogspot.com


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Laupäev, 20 Sept 2008 19:12 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 05 Juun 2006 22:07
Postitusi: 341
Asukoht: Prangli
http://www.thunderstruck-ev.com/etek-r.htm
http://www.electricscooterparts.com/motors.html

Ise ehitan 36V 1KW mootoriga mopeedi, liigub päris edukalt. Hinnaks on seni läinud u. 4k


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Laupäev, 20 Sept 2008 20:14 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 09:27
Postitusi: 928
Asukoht: Tallinn ja Raplamaa
no näed, ja paljud asjad saavad kohe selgemaks!

_________________
+372 52 71 081
Marumeri OÜ
klaasplastist ja vineerist paatide ehitus, remont.
www.marumeri-marumeri.blogspot.com


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 30 Sept 2008 11:13 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 05 Juun 2006 22:07
Postitusi: 341
Asukoht: Prangli
Midagi konkreetset ka:
http://www.electricmotorsport.com/store ... ve_kit.php


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 30 Sept 2008 14:45 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 26 Apr 2007 17:10
Postitusi: 460
Asukoht: Tallinn
PriitV kirjutas:
Kui elektrivurriga udjada läbi 500 miili, on aku ammu surnud ja tuleb uus osta. Teoreetiliselt sureb aku juba vahepeal ära, 500 miilini ta ei jõuagi. Parimal juhul suudab selline elektrivurr lükata 3-4 sõlme ehk 20% lühema tee või sama tee 20% pikema aja jooksul.


Ma pole päris kindel, kas ma seda mõttekäiku mõistan. Aku sureb üldjuhul laadimistsüklitega. Deep cycle akudel sõltub laadimistsüklite arv tühjendamissügavusest (DoD) ehk kui tühjaks aku ruunata. Merekasutuses soovitatakse DoD hoida 50% piires, siis peaks keskmine tänapäevane aku vastu pidama umbes 700 tsüklit.

Kui nüüd sa väidad, et elektrimootor lükkab 3 sõlme ja aku ei jõua 500 miilini, siis peaks iga lüke kestma 500/700/3 tundi ehk alla veerand tunni. Kas tõesti ongi nii, et veerand tunniga on aku tühi? Teised mehed siin eespool rääkisid 4 ja 6 tundi sõiduaegadest. Kui tõesti üle veerand tunni akust välja ei meelita, on kõik õige, muidu on numbrid mõnevõrra valed.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 30 Sept 2008 16:10 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Smboards, Sinu arvutus kehtib vaid järjestikusel sõidul. Elektrivurr seda üldse ei võimalda. Igal juhul peab sellise distantsi läbimisel akut kordi laadima. Aga see pole peamine.

Elektrivurr imeb tavaliselt plaatidega happeaku lõpuni tühjaks ja väga tihti ka plaadid kõveraks. Sama, mis lõputu starteriga käiamine. Siis ei kasutata veesõiduki akut aastaringselt. Seisab, tühjeneb, kaotab mahutavust jne. Millal ükskord elektrivurriga üldse 500 miilise läbisõiduni jõutakse? Selle ajaga on aku juba niisamagi vanadusse surnud.

Me räägime ju purjeka elektrivurrist. See teeb väga vähe aega tööd aga seda tavaliselt täisvõimsusel. Siis kasutab akut veel ka jahi elektroonika, valgustus etc. Need 4 ja 6 tundi sõiduajad, need on ventilaatorid, mitte mootorid. Need ei jäksa isegi pisikest kummikat lükata. Kui selle ventika taga on kallis, suure mahutavusega deep-aku või moodne AGM-aku... arvutan kohe hinnavahe bensiiniks ümber ja sõidan veel paarsada miili kaugemale! Või paneme korraliku jõulise elektrimootori, on aku hetkega tühi.

Korralik, vähemalt 100 Ah, näiteks AGM mereaku maksab ~5000 krooni. Parem ja kergem, kui geelaku! See tõesti kestaks ka elektrivurri ringi ajada. See on tänastes hindades 300 liitrit bensiini. Akude hinnavahe 3000 eest saab 180 liitrit põlevainet.
Merele peaks kõike võtma varuga, seega peaks ka aku olema "viimasepeal". Näiteks
Powerfit 500 92 Ah Kuid siis lisanduvad veel ka vajadus "viimasepeal" laadijale, päikesepaneeli elektroonikale jm megakulud. Elekter jõuallikana, et ta ka TOIMIKS, on täna ebarentaabel, autonoomsusevaba ja jõuetu. Kahjuks.

Kalale.ee netipoes on päris kenasti kolme erineva elektrivurri tootja all asjad lahti kirjutatud, kui osata lugeda. Loomulikult võtsin kangeimad, sest lahjemad ei suuda midagi lükata.
Minn Kotal kiirus: edasi 5 ja tagasi 3 km/h (2,7 ja 1,7 sõlme). Outlandil voolutarve: 16-72 A. Ja Torqeedol aku kestvused ajas erinevate kiiruste juures. Viimane küll suht "lahja" akuga aga hind on tal niigi tappev... Muidu on need erinevad mootorid suht srnaste andmetega.
Kui need kolm pilti kokku panna, lisada sinna mõni tohutu mahutavusega megaaku, võtta purjeka kaaluks 1,2 tonni, saame, et vähegi kiirust hoides palju üle tunni välja ei mängi! Ja need tulemused vastavad minu reaalsetele testidele.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 30 Sept 2008 17:26 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 26 Apr 2007 17:10
Postitusi: 460
Asukoht: Tallinn
PriitV kirjutas:
Elektrivurr imeb tavaliselt plaatidega happeaku lõpuni tühjaks ja väga tihti ka plaadid kõveraks.


See on see koht, kus ma kontrollerist rääkisin. Muidugi, kui paned otse kaks traati külge ja mootori otsa ja lased seni, kuni mootor enam ei pöörle, on akuga kiire lõpp. Kui ma õigesti mäletan, siis aku, mis 50% DoD puhul kannatab 700 tsüklit, kannatab 100%DoD ehk siis täistsüklite korral 150 tsüklit. Ehk et saad kaks korda rohkem elektrit võtta 5 korda vähem kordi.

Igasuguse akubisnese juures on tühjenemise kontrollimine ja õige laadimine ülitähtsad. Ma arvan, et kui väga madala DoD protsendiga mehkeldada ja korralikku laadimiskontrollerit omada, saab akut päris kaua kasutada.

Mitte et ma väidaks, et kogu see pull väiksest bensumootorist odavam tuleks :D Aga elu peab huvitav olema, mitte odav.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 30 Sept 2008 22:48 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
smboards kirjutas:
Aga elu peab huvitav olema, mitte odav.

Kuldsed sõnad :D
Kahjuks läheb elektriga mingigi liikumisvahendi edasi ajamine keskmisele inimesele rahaliselt sügavalt ebahuvitavaks. Sama rahaga saab palju huvitavamalt elada. Kui mõni friik või väga rikas sellega eksperimenteerib, siis seda tuleb igati toetada ja soodustada.

Täna maksab toimiv ja natukenegi kestev kaasaegne lahendus purjekale ~100K. Autole 1M. Pobeda on ju igatepidi ajalugu, nii kerelt, omadusilt kui lahenduselt. Elektriga tuleks sõitma panna selline Avensise-sugune keskauto koos tema kõikide lisadega. Tean väga edukaid, eks Avensistega sõidavad. Aga never ei hakkaks nad "elu huvitavaks tegemiseks" oma autot elektrile ümber aretama. Isegi, kui oskaks. Mõni ju suisa elektrifirma mees...

Aga sellise keskmise kaatri elektrifitseerimisel võib pikemas plaanis isegi jumet olla? Seal maksab väärt mootor juba mõnisada tuhat ja sõidukulud on ka tohutud. Aga selline tuleks one-offina tehases teha. Keresisene jäikust tagav raam ja tanki koht lahendada akuhoidikuna, katlamaja saab ka kordi väiksemaks teha. See võiks mõnel tehasel praegu majanduskriisis vaeveldes lihtsalt enesetõestuse projekt olla. Kevadel lähed Euroopa "trenditeadlike" ette paadimessidele ja oled kindel, et tähelepanu on tagatud.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 01 Okt 2008 08:38 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Pühapäev, 19 Mär 2006 12:37
Postitusi: 1496
Asukoht: Kesse/Tallinn
No mina ei tea. Ma ei ole küll elektrik, aga paras hunnik akusid kuurinurgas on - seega praktik. Arvan, et vähegi mõistlik kogus akusid mahutab nii vähe särtsu, et sellega võib risti suure väina ületamine tänase tugevama tuulega ja 7-9m kaatriga raskeks osutuda. Võin muidugi ka rämedalt eksida. Jämedalt võttes mahutab kantmeeter 200Ah/6V akusid 38kWh. Reaalselt kasutatav on sellest 19kWh. Võttes arvesse, et akusid ei laeta 100% täis ja veidi kulub ka ajaga maha, oleks 15kWh arvutuste aluseks paras. Mida ma ei tea - kui võimas peaks see elektrivurr olema, et sellist kaatrit liigutada. Tänapäeva tava kohaselt peaks paat loomulikult glisseerivat tüüpi olema.


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 58 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3, 4  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 9 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group