Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 58 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3, 4
Autor Sõnum
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 01 Okt 2008 09:39 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Me võime siin jahuda, koduvillased paadiehitajad, nagu me oleme :D
Tegelikult ise jälgin kogu aeg BoatDesign foorumeid, hübriidlahendused on seal kõik suures piires ja sada korda amatööride ja proffide poolt läbi nämmutatud.
Viimaseid teemasid, kus tänu sponsoritele mindi ikkagi nende ülikalliste Torqeedode manu: sõudekanali paat

Aga jätkame siis koduses keeles.
Hübriidindus on igal pool ilmas kallis. Ning elekter ehk selle kaasaskandmine, ei ole veel alternatiiv naftale.
Muhv, ma siiski mõtsi esialgu mingit sellist tüüpi mitteglissivat matkapaati. Jõuajamina aga hoopis elekter-hüdro ja backupina mingit "murutraktori" pada, näiteks miskit Hatz'i pisidiislite valikust. Elektrimootori suurim headus seisneb pöördemomendi saadavusest algusest alates. Hüdrol jälle lihtsuses ja jõus. Vaiksed on mõlemad ja jahutamist tahavad nad ka mõlemad.

Hüdropump tahab saada mingit kindlat pööret ja vaid "kiirendustel" lisapauku. Seega sobiks pumpa ringi ajama ideaalselt just elektrimootor täpselt timmitud ülekandega. Suur matkapaat, aeglane suur propeller. Moodsad akud põhja alla ja koos perfektse elektroonikaga võiks saada autonoomsuse päris suureks.
Miks aga lisamootor? Saab ikkagi akudest vool otsa, käivitatakse pisike diiselmootor, mis siis hakkab hüdropumpa ringi ajama. Sel ei pea olema niipalju jõudu, et paati maksimumkiiruseni ajada. See peaks suutma tagada näiteks pool maksimumist, olles tõesti abimootoriks. Mingi vedelkütus peaks ju meie oludes paadis ikkagi olema, sellega köetakse. Ehk mingi ventileeritav, tuleohutu ja isoleeritud katlamaja jääb ikkagi alles. Aga vajalik tank oleks juba oluliselt väiksem. Lisaks oleks siis 12V genekas, millega vajadusel veel olles navigatsioonivahendite akusid laadida.

Selliste ujuvsuvilatega sõidetakse tihti küll ka pikki otsi, siis on nõrk diisel peamootorina omal kohal. Kui sellist paati kasutatakse paaritunnistel lustisõitudel peamiselt just suvilana, võiks vibratsioonivaba kulgemine küll alternatiiviks olla. Selge, et selline paat maksaks poole rohkem, just akude tõttu, ja ka energia jäävuse seadus kehtib. Aga ega me sellest elektrist ja hübriidist ei pääse. "Seinast" tulev tuumaelekter jääb ikkagi odavamaks, kui torust tulev moslemite vedelkütus.

Täna läheks selline ajam mulle kättesattunud hindadega ja nende Torqeedo imeakudega maksma u. 800-900 tuhat ja kaaluks kokku u. 250-300 kilo. Seda siis 144V alalisvoolu mootoriga, mis vajab 6 50-tuhandest akut ja ülikallist laadijat. Kindlasti saaks selle hinna natuke ilusamaks aga kalliks läheks ta ikkagi.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 01 Okt 2008 10:45 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 26 Apr 2007 17:10
Postitusi: 460
Asukoht: Tallinn
PriitV kirjutas:
Aga sellise keskmise kaatri elektrifitseerimisel võib pikemas plaanis isegi jumet olla?


Esimene asi, mis pähe kargab, on pinge probleem. Kui sa ikka tahad selja taha 200kW mootori undama panna, pole 48V akudega kottigi teha (kui sa just ei taha umbes 4200A vooluga maadelda). Seal oleks vaja umbes trollibussi kontrollerit ja ilmselt ka trolli pinget ehk midagi 600V kandis. Ma pole päris kindel, kas mulle meeldiks sõiduk, mis on vees, kust lööb aeg-ajalt võibolla ka laine natuke üle ja kus on 600V elektrisüsteem :D .

Teine asi on energiamahutavus. Ma kujutan ette, et kaatriomanik tahaks vähemalt sellist kütusevaru, mis võimaldab WOT sõitu paar tundi järjest. See tähendaks siis meie näiteks 400kWh energiavaru. Arvestades seda, et praegusel ajal on laiemalt levinud akutehnoloogiate hulgas parim energia/massi suhe Li-polymer akudel ning see on kuni 200Wh/kg, siis oleks vaja akusid kokku kaks tonni. Nõks palju sellise võimsusega paadi jaoks.

Bisnes hakkaks jumet võtma, kui saaks kasutada akusid energiamahutavusega 400 Wh/kg või rohkem, aga see kipub praegusel ajal rohkem fantastika valda. Tõsi, liitium-väävel akude kohta on patent olemas, mis täpselt 400 Wh/kg lubabki, aga see on veel patent, mitte aku, mida poest osta.

Alati võib muidugi väiksema autonoomsusega leppida, näiteks tund aega WOT. Kirjeldatud hüpoteetiline paat jõuaks ka selle tunniga üsna kaugele, ma arvan, et mingi 45-50 meremiili ikka. Võibolla ongi sellisele paadile turg olemas keskkonnatundlike hobisõitjate näol, kes kasutavad paati selleks, et pärast tööd väike tiir teha või veesporti harrastada vms (nagu ma ise :D ) Keegi ei sõida ju lihtsalt naljaviluks õhtupoolikul 40 miili maha. Mugav, tuled suristad kodusadama ümbruses oma tiirud ära ja paned paadi pärast kai peal olevasse elektristepslisse tagasi laadima. Kole tihti ei tohi ainult sõitmas käia, vaevalt sa sealt elektripostist üle 3kW võimsust saad, 200kWh tagasisaamine võtab kolm ööpäeva...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 01 Okt 2008 12:06 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Smboards, Tesla Motors kasutab oma Roadsteris täna 375 volti AC mootorit, mis arendab 250 Hj ja 375 Nm momenti. Kuna viimane tuleb suht kõrgetel pööretel, saab seda megalt kordistada ülekandega! Umbes 7000 rpm on Tesla magusaim ala, seega tavakatlaga võrreldes kohe moment korda 2 ehk kasti/jalga läheb juba 750 Nm. See on juba julm pauk. Sellise 8-meetrise glissiva lukskaatri lennutaks taoline kombo tuimalt 30+ sõlme. Leiduks vaid kasti, mis paugu välja kannatab. Praegused Z-jalad väänaks see kringliks.

Tehnoloogia on täiesti olemas ning 2009 masstootmises, auto koos akupakiga kaalub 1240 kg. Isegi hind pole mereasjadega võrreldes suurt sittagi, jämedalt 100K USD~1,1M EEK. Aga see on kõik väga kitsastes oludes maismaasõidukis. Kaatrile võib teha palju suurema mahuga aku ja ka 100 kilo lisakaalu ei tee suurt midagi. Kui võtta nii, et auto ise ja tema muu varustus maksab ka midagi (ja mitte vähe!), siis mootor-aku võiks maksta 500-600 K EEK.

Tänane 250 Hj peravurr maksab 300K ja kaalub ka 300 kg. Turbodiisel sisekatel on samas hinnas. Ehk mõlemad on absurdselt kallid ning rasked! Tesla võiks ühe oma tehnoloogiaga merevurri teha... saaks palju nalja. Tesla mootor kaalub 80 kilo ja on kossupalli suurune.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 01 Okt 2008 12:20 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 26 Apr 2007 17:10
Postitusi: 460
Asukoht: Tallinn
Ma ei tea, mis imemootor Teslal on, aga elektrimootoril on üldiselt omadus, et tema võimsus on läbi pöörete konstant ehk mida madalamad pöörded, seda suurem vääne (võimsus on väände ja pöörete korrutis) ja vastupidi. See on iseenesest auto vaatevinklist väga hea, sest võimaldab madalalt kiiruselt hästi kiirendada. Edasi viib asja ikkagi võimsus, vääne ei puutu asjasse, aga sisepõlemismootoriga on väga raske (ku mitte võimatu) saavutada olukorda, kus 1000rpm juures oleks saadaval sama võimsus kui 6000rpm juures.

Ehk siis, kui praegustest z-jalgadest lastakse läbi 250 ja rohkem hobujõudu sisepõlemismootori otsast, laseb sealt läbi samad hobujõud ka elektromootori otsast. Ühesõnaga, biznezplan selge. Järgmisel aastal üks Tesla osta, auto ümbert ära visata, paadist Volvo Penta välja visata ja Tesla sisu sisse kruvida :D


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 01 Okt 2008 12:57 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Hobused ei määra kastis sittagi! Võimsus on arvutuslik suurus ja see otseselt kastile ei mõju. Kaste lõhub vaid ja ainult pöördemoment ja need on tänastel 300+ Hj mere turbodiislitel suurusjärgus max.650 Nm/3000 rpm. 750 Nm on aga juba hoopis teine teema, lisaks tuleks sama jala ja vindi kasutamisel veelgi rohkem kordistada, kipub "pauk" sinna 1000 Nm kanti. Ja see jõhker koormus võllidele on algusest lõpuni. Tesla mootori redline on 14000 rpm...
Muuseas, sama häda on kallal Brabusel ja AMGl, kastid ei tule jõu kasvule järele!
PDF väidab ka kütusekulu numbreid, magusas alas lastes 50 l/h ehk 1000 eek tunnis (jäädes selle 20eek/l juurde). Kõik sõltub hinnast aga suurte ja aktiivses kasutuses kaatrite puhul teenib asi ennast väga kiiresti tagasi. Akudele antakse garantii 5 aastat, maismaal 160 000 km. Läbisõiduks autol väga aktiivse sõidustiili juures 250 km ehk 135 meremiili. Veel seda jõhkralt ümardades 100 miili paadile, pole üldse paha.

Mingi "kamm" peab asjas sees olema, liiga ilus tundub :D

Biznisplani jaoks Tesla ettetellimine Euroopasse :D

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 12 Aug 2010 11:22 
Eemal

Liitunud: Teisipäev, 28 Aug 2007 17:11
Postitusi: 39
Vana lugu, kuid lugesin läbi.

Siin ei mainita elektrimootori ja bensumootori suurt erinevust.

Bensiinimootor kulutab saadud energiast umbes 30% ära - ülejäänu läheb ülekandesse ja suuremalt osalt lendab torust kuumusena taevasse.

Tänapäeva lektrimootor kasutab üle 90% saadud energiast ja tihtilugu ei ole mingit käigukasti ega ülekannet vaja. Lisaks hooldevabad ilma harjasteta mootorid!!!

Väike elektrigeneraator tuult püüdma ja see toidab akusid samal ajal pikendades sõiduaega!!!


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 22 Jaan 2013 19:58 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 28 Mär 2006 09:32
Postitusi: 636
Asukoht: Suurupi
teema vaikseks jäänud...
on hakanud silma soome-rootsi jahtidel el mootorid sabas. kas kasutatakse neid siis tõesti vaid akvatooriumis sees ?

Tuttavaga vesteldes, kel kasutuskogemus väiksemal RIB tüüpi alusel on igati positiivsed kogemused- kuna ta ka harrastaja kalamees siis ei hakka numbreid veel pritsima...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 25 Jaan 2013 08:34 
Eemal

Liitunud: Kolmapäev, 20 Juul 2011 06:21
Postitusi: 379
Asukoht: Kesk-Eesti
Tauri kirjutas:
teema vaikseks jäänud...
on hakanud silma soome-rootsi jahtidel el mootorid sabas. kas kasutatakse neid siis tõesti vaid akvatooriumis sees ?

Tuttavaga vesteldes, kel kasutuskogemus väiksemal RIB tüüpi alusel on igati positiivsed kogemused- kuna ta ka harrastaja kalamees siis ei hakka numbreid veel pritsima...

Teema sellistesse kõrgustesse kaldunud, et lihtsurelikul polegi midagi rääkida. Pole ju millegi eest neid Tesla mootoreid osta ja 250 hp jalgade eestki tahetakse palju raha saada. :lol:
Reaalses elus kasutatakse eelkõige purjekal manööverdamiseks, kaatril trollimiseks, pisemal aeru- ja kummipaadil nii sõiduks kui trollimiseks.
Eputaks nii möödaminnes ühe vana ja imepisikese mootoriga, mille thrust on vast nii 12 lbs
Pilt
Pilt

_________________
Harrastuskalastaja


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 25 Jaan 2013 08:37 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 28 Mär 2006 09:32
Postitusi: 636
Asukoht: Suurupi
Ma just tahtsingi teemat mõistuse piiresse tagasi tuua ja uurida kaubandusvõrgust saadaolevate kuni 500 eur maksvate mootorite kasutuskogemustest- seda siis nii jahi manööverdamiseks kui trollingu mootorina. Teslad ja sisepäramootorid jätaks kõrvale...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 25 Jaan 2013 08:51 
Eemal

Liitunud: Kolmapäev, 20 Juul 2011 06:21
Postitusi: 379
Asukoht: Kesk-Eesti
Pisutki suuremale paadile näiteks trollimiseks mõeldud elektrilise juhtimisega mootor vist ei taha hästi sellesse eelarvesse ära mahtuda.

_________________
Harrastuskalastaja


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 25 Jaan 2013 15:51 
Eemal

Liitunud: Teisipäev, 30 Jaan 2007 10:44
Postitusi: 46
Asukoht: Tartu
Tauri kirjutas:
Ma just tahtsingi teemat mõistuse piiresse tagasi tuua ja uurida kaubandusvõrgust saadaolevate kuni 500 eur maksvate mootorite kasutuskogemustest- seda siis nii jahi manööverdamiseks kui trollingu mootorina. Teslad ja sisepäramootorid jätaks kõrvale...

Nii palju veojõudu kui rahakott lubab. Kui vool või tuul, võib muidu hätta jääda. Nii müüjate kui tootjate soovituslikud veojõud ei taga voolu ja tuulega mingit mobiilsust. Kui soovituslik mingile asjale on näiteks 36 poundi, siis parem vali kohe 50 juurde või üle, peaksid selle raha eest isegi mõne kätte saama. Paadile oli soovituslik 32 poundi, kuid Emajõe Rebase slipi kohal suutis vastu voolu vaid paigal hoida. Sai soetatud 54 poundi, see lükkas ka vastuvoolu üle ühe sõlme. Paadiks oli 4, 7 m kummar. Ja kui on piisavalt veojõudu oleks hea omada astmeteta kiiruse reguleerimist. Väikestel ja ka keskmistel kiirustel on siis aku kestvus oluliselt suurem käikudega mootorist, kus kogu vool lihtsalt kütab lisa mähiskeerdudega vett, et propelleri pöörlemiskiirust vähendada. Motorguidel on see Varimax, Minn Kotal Traxxis ja teistel mingid muud kenad nimed.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Laupäev, 26 Jaan 2013 09:52 
Eemal

Liitunud: Kolmapäev, 20 Juul 2011 06:21
Postitusi: 379
Asukoht: Kesk-Eesti
JaakV kirjutas:
Ja kui on piisavalt veojõudu oleks hea omada astmeteta kiiruse reguleerimist. Väikestel ja ka keskmistel kiirustel on siis aku kestvus oluliselt suurem käikudega mootorist, kus kogu vool lihtsalt kütab lisa mähiskeerdudega vett, et propelleri pöörlemiskiirust vähendada. Motorguidel on see Varimax, Minn Kotal Traxxis ja teistel mingid muud kenad nimed.

Toda sama Traxxist tehakse ju nii variable variandis kui ilma. Igasugu uhked ja kallid muud Minn Kota mootorid ikka enamus sujuva reguleerimisega.
Mina omale igatsen sellist aparaati 12 V variandis. Just elektrilise juhtimise ja pultide lisamise võimalusega. Kui vaid see hind...
Odavam ja ürgsem variant vööris kasutamiseks on trosspedaaliga juhtimine, mida tänapäevalgi tehakse, aga 21. sajand on ikkagi käes :lol:
Ühe sellise igivana putitasin elule ka ja kui rahakoti peale vihaseks ei saa, siis installin ikkagi selle kevadel mõnele paadile peale. Ainuke häda, et 24/12 V st. tahab teist akut saada:

Pilt

_________________
Harrastuskalastaja


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 04 Veebr 2013 20:24 
Eemal

Liitunud: Kolmapäev, 20 Juul 2011 06:21
Postitusi: 379
Asukoht: Kesk-Eesti
Üks kena pisike elektriline kalastuspaat. http://www.tacklewarehouse.com/Freedom_Electric_Marine_Twin_Troller_X10_Deluxe_Boat/descpage-FRTTDB.html?large=GR

_________________
Harrastuskalastaja


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 58 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3, 4

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 3 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group