Me võime siin jahuda, koduvillased paadiehitajad, nagu me oleme
Tegelikult ise jälgin kogu aeg BoatDesign foorumeid,
hübriidlahendused on seal kõik suures piires ja sada korda amatööride ja proffide poolt läbi nämmutatud.
Viimaseid teemasid, kus tänu sponsoritele mindi ikkagi nende ülikalliste Torqeedode manu:
sõudekanali paat
Aga jätkame siis koduses keeles.
Hübriidindus on igal pool ilmas kallis. Ning elekter ehk selle kaasaskandmine, ei ole veel alternatiiv naftale.
Muhv, ma siiski mõtsi esialgu mingit sellist tüüpi
mitteglissivat matkapaati. Jõuajamina aga hoopis elekter-hüdro ja backupina mingit "murutraktori" pada, näiteks miskit
Hatz'i pisidiislite valikust. Elektrimootori suurim headus seisneb pöördemomendi saadavusest algusest alates. Hüdrol jälle lihtsuses ja jõus. Vaiksed on mõlemad ja jahutamist tahavad nad ka mõlemad.
Hüdropump tahab saada mingit kindlat pööret ja vaid "kiirendustel" lisapauku. Seega sobiks pumpa ringi ajama ideaalselt just elektrimootor täpselt timmitud ülekandega. Suur matkapaat, aeglane suur propeller. Moodsad akud põhja alla ja koos perfektse elektroonikaga võiks saada autonoomsuse päris suureks.
Miks aga lisamootor? Saab ikkagi akudest vool otsa, käivitatakse pisike diiselmootor, mis siis hakkab hüdropumpa ringi ajama. Sel ei pea olema niipalju jõudu, et paati maksimumkiiruseni ajada. See peaks suutma tagada näiteks pool maksimumist, olles tõesti abimootoriks. Mingi vedelkütus peaks ju meie oludes paadis ikkagi olema, sellega köetakse. Ehk mingi ventileeritav, tuleohutu ja isoleeritud katlamaja jääb ikkagi alles. Aga vajalik tank oleks juba oluliselt väiksem. Lisaks oleks siis 12V genekas, millega vajadusel veel olles navigatsioonivahendite akusid laadida.
Selliste ujuvsuvilatega sõidetakse tihti küll ka pikki otsi, siis on nõrk diisel peamootorina omal kohal. Kui sellist paati kasutatakse paaritunnistel lustisõitudel peamiselt just suvilana, võiks vibratsioonivaba kulgemine küll alternatiiviks olla. Selge, et selline paat maksaks poole rohkem, just akude tõttu, ja ka energia jäävuse seadus kehtib. Aga ega me sellest elektrist ja hübriidist ei pääse. "Seinast" tulev tuumaelekter jääb ikkagi odavamaks, kui torust tulev moslemite vedelkütus.
Täna läheks selline ajam mulle kättesattunud hindadega ja nende Torqeedo imeakudega maksma u. 800-900 tuhat ja kaaluks kokku u. 250-300 kilo. Seda siis 144V alalisvoolu mootoriga, mis vajab 6 50-tuhandest akut ja ülikallist laadijat. Kindlasti saaks selle hinna natuke ilusamaks aga kalliks läheks ta ikkagi.