Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 44 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 08 Juun 2011 06:22 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede, 09 Dets 2005 09:36
Postitusi: 381
Asukoht: Muhu
Sellise kuju ja kaalu puhul soovitaks mõelda mootori peale, mille kapotil oleks 30-l üks number veel ees! :lol:


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 08 Juun 2011 09:38 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede, 06 Mär 2009 00:28
Postitusi: 642
Asukoht: Tugitoolis
Viking kirjutas:
Vaadates põhja nurka... Nurk on ikka ülijõhker.


Siis ju hea paat, teeb pehmet sõitu


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 08 Juun 2011 09:50 
Eemal

Liitunud: Kolmapäev, 25 Mai 2005 19:01
Postitusi: 368
Asukoht: Võru
Marlene kirjutas:
Viking kirjutas:
Vaadates põhja nurka... Nurk on ikka ülijõhker.


Siis ju hea paat, teeb pehmet sõitu


Seda küll, aga hobujõude peab mehemoodi olema, et vee peale tõuseks.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 08 Juun 2011 09:56 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 06 Juun 2011 22:27
Postitusi: 5
Rohkem hobuseid tähendab seda,et mootor läeb nii raskeks ja paadi saba vee all pluss see vasi,et on vaja juba kapteni pabereid.Kas midagi aitaks vindi vahetusest?praegu on 11" vint!


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 08 Juun 2011 10:08 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Pildilt paistab, et suurel pajal on otsas vist originaalpropeller, mis peaks olema 3X9-7/8X9 ehk siis 9 tolli sammuga. 9 tolli samm = 22,86 cm edasiliikumist ühe täispöördega. Mercury 30 EFI ülekanne on 1.92:1 ja paja max.pöörded 6250, need siis tehaseandmed. Testimistel (seal on küll Black Max 11-tolli sammuga aftermarket vint kasutusel!) on mootorit lastud 5850 pöördeni, tundub, et sealt edasi päriselus palju ei kannata ja ei lähe ka. Ja nüüd arvutame.

5850 : 1.92 = 3047 rpm propelleril. 3047 : 60 = 50,8 rpm/sek. 50,8 X 22,86 cm = 1161,3 cm/s = 11,6 m/s. See teeb ei rohkem ega vähem, kui 41,76 km/h!!! Kuna iga vint peab ja ka libiseb läbi, siis normaalne oleks teoreetilisest maks.kiirusest maha võtta 1/3, järgi peaks jääma ~28 km/h ehk mulle arusaadavamalt 15 sõlme. Selle kiiruse PEAB sellise paadi puhul (mis ei kaalu never tonni, pigem 400-500 kilo) 30EFI absoluutselt igal juhul ära tegema, siin ei ole mõtet üldse hakata glissist/ujuvusest jms rääkima. 30EFI suudab ka tonn/poolteist kaaluva kiiljahi sellise kiiruseni pressida, 30 jõudu on ikkagi 30 jõudu! Edit: antud testis on 11-tollisega saadud alupaadil tühikaalus 147 kg + mootor + kütus + testija(d) + varustus kiiruseks 30,5 mph ehk 49 km/h, mis täiesti vastab puhtale matemaatikale.

Äkki Sa püüdsid KOOS treileriga vees kiiruseid saavutada??? Või tuleb näritud vindi asemel vähe jõulisem asi võlli otsa pista.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Viimati muutis PriitV, Kolmapäev, 08 Juun 2011 10:20, muudetud 1 kord kokku.

Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 08 Juun 2011 10:19 
Eemal

Liitunud: Reede, 26 Mär 2010 14:07
Postitusi: 92
Asukoht: Harjumaa
PriitV kirjutas:
Pildilt paistab, et suurel pajal on otsas vist originaalpropeller, mis peaks olema 3X9-7/8X9 ehk siis 9 tolli sammuga. 9 tolli samm = 22,86 cm edasiliikumist ühe täispöördega. Mercury 30 EFI ülekanne on 1.92:1 ja paja max.pöörded 6250, need siis tehaseandmed. Testimistel on mootorit lastud 5850 pöördeni, tundub, et sealt edasi päriselus palju ei kannata ja ei lähe ka. Ja nüüd arvutame.

5850 : 1.92 = 3047 rpm/min propelleril. 3047 : 60 = 50,8 rpm/sek. 50,8 X 22,86 cm = 1161,3 cm/s = 11,6 m/s. See teeb ei rohkem ega vähem, kui 41,76 km/h!!! Kuna iga vint peab ja ka libiseb läbi, siis normaalne oleks teoreetilisest maks.kiirusest maha võtta 1/3, järgi peaks jääma ~28 km/h ehk mulle arusaadavamalt 15 sõlme. Selle kiiruse PEAB sellise paadi puhul (mis ei kaalu never tonni, pigem 400-500 kilo) 30EFI absoluutselt igal juhul ära tegema, siin ei ole mõtet üldse hakata glissist/ujuvusest jms rääkima. 30EFI suudab ka tonn/poolteist kaaluva kiiljahi sellise kiiruseni pressida, 30 jõudu on ikkagi 30 jõudu!

Äkki Sa püüdsid KOOS treileriga vees kiiruseid saavutada???


Minu tonnist paati suudab 136 hp mootor edasi liigutada normaalselt kiirusega 33 knotsi, cruise kuskil 25 knotsi. Millegi pärast ei usu, et 30 jõuline mootor suudab pool sellest teha sama raske paadiga


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 08 Juun 2011 10:23 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
JoosepK kirjutas:
Minu tonnist paati suudab 136 hp mootor edasi liigutada normaalselt kiirusega 33 knotsi, cruise kuskil 25 knotsi. Millegi pärast ei usu, et 30 jõuline mootor suudab pool sellest teha sama raske paadiga


Joosep, kui palju suuremat lõppkiirust suudab teha 136 hj auto vs 30 hj auto? Mitte üle poole ja lõppkiirus on nii vees kui maal peaaegu et täpselt sama asi. 30 heppa kõrvadega Sappar sõitis rõõmsalt kuni 130, tüüpiline MOODNE 100kW 2,0 aerodünaamiline pereauto vaevleb 200 ületamisega.

PS: Sa võid prooviks panna 136 hobuse sappa 4 hobuselise paja propelleri ja saadki 4 hobuselise kiiruse :D

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Viimati muutis PriitV, Kolmapäev, 08 Juun 2011 10:32, muudetud 1 kord kokku.

Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 08 Juun 2011 10:31 
Eemal

Liitunud: Reede, 26 Mär 2010 14:07
Postitusi: 92
Asukoht: Harjumaa
PriitV kirjutas:
JoosepK kirjutas:
Minu tonnist paati suudab 136 hp mootor edasi liigutada normaalselt kiirusega 33 knotsi, cruise kuskil 25 knotsi. Millegi pärast ei usu, et 30 jõuline mootor suudab pool sellest teha sama raske paadiga


Joosep, kui palju suuremat lõppkiirust suudab teha 136 hj auto vs 30 hj auto? Mitte üle poole ja lõppkiirus on nii vees kui maal peaaegu et täpselt sama asi. 30 heppa kõrvadega Sappar sõitis rõõmsalt kuni 130, tüüpiline MOODNE 100kW 2,0 aerodünaamiline pereauto vaevleb 200 ületamisega.


Pole küll paadinduse väga spetsialist, kuid pakun, et siin küsimus glissi minemises. Tonnise paadi veest välja vedamiseks läheb ikka natuke jõudu vaja. Sama nagu 100 kW ja 300 kW auto aiste vahel võivad lõpuks sama lõppkiiruseni jõuda aga kiirenduses ikka vahe sees. Mulle tundub, et küsitaval paadil ka raskuskese pole paigas, kui kaks sõpra vööri istuma paned siis äkki veab glissi ka :D


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 08 Juun 2011 10:36 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
JoosepK, nõus. Seal on korrast ära midagi muud. Kuna ei ole mootorpaadinduses sõitmise kohalt ülds etugev, siis hakkavad seal rolli mängima hoopis teised asjad nagu kasvõi jala trimm, raskuskese etc. Kuid KÕIK saab ikkagi alguse pöörete arvust, mida teeb propeller vees ja tema suurusest. See on puhas füüsika ja matemaatika. Mida rohkem hobuseid, seda jõulisema/kiirema vindi saab panna ja seda parem kiirendus ja lõppkiirus samade pöörete juures. Kui 30EFI olemasoleva vindi labade otsad on veel ka kas kividest või kaviteerimisest hambulised, ei saagi kasvõi matemaatilist teoreetilist kiirust oodata.

Seda oskavad nüüd teised kindlasti paremini öelda aga 30EFI jaoks toodetakse ka 4-labast 10 3/16 X 11 propellerit. Ehk mina mõtleks alajõulise paja puhul jõuvindile, mis libiseks vähem läbi, oleks küll teoorias palju aeglasem samadel pööretel aga kompenseeriks seda siis suurema tõukejõu/arema kiirenduse ja vähema kaviteerimisega.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Viimati muutis PriitV, Kolmapäev, 08 Juun 2011 11:13, muudetud 1 kord kokku.

Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 08 Juun 2011 10:54 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 20 Mär 2007 09:42
Postitusi: 827
Asukoht: Tallinn / Muhu
PriitV kirjutas:
5850 : 1.92 = 3047 rpm propelleril. 3047 : 60 = 50,8 rpm/sek. 50,8 X 22,86 cm = 1161,3 cm/s = 11,6 m/s. See teeb ei rohkem ega vähem, kui 41,76 km/h!!! Kuna iga vint peab ja ka libiseb läbi, siis normaalne oleks teoreetilisest maks.kiirusest maha võtta 1/3, järgi peaks jääma ~28 km/h ehk mulle arusaadavamalt 15 sõlme. Selle kiiruse PEAB sellise paadi puhul (mis ei kaalu never tonni, pigem 400-500 kilo) 30EFI absoluutselt igal juhul ära tegema, siin ei ole mõtet üldse hakata glissist/ujuvusest jms rääkima.

Arvutus on ju kõik kena (norida võiks küll ühiku "rpm/sek" kallal), aga glissist ja ujuvusest tuleb paratamatult rääkida. 5 meetrise paadi teoreetiline kerekiirus on pisut üle 5 sõlme ehk ~10 km/h ja umbes sellise kiirusega ta liigub. Kui aluse kerekiirus oleks 15 sõlme, siis ilmselt jaksaks 30 hj mootor seda ka nii kiirelt edasi liigutada. Või kui miski asi ta glisseerima veaks, siis arvatavasti jõuaks see 30 hobust teda ka ~15 sõlme juures liikumas hoida (kui muidugi kere kuju võimaldab tal 15 sõlme juures glissis püsida). Aga ujuvast režiimist glissi tõusmiseks jääb lihtsalt jõudu väheks ja vastavalt siis vindi mõõtudele kas ei jaksa mootor piisavalt pöördeid teha või peksab vint niisama vett vahtu.

Füüsikast ei saa üle ega ümber, sellisele paadile on suuremat mootorit vaja. Kui on soov ilma paberiteta liigelda või ei ole suuremat mootorit võimalik hankida, tasuks pigem paat välja vahetada.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 08 Juun 2011 11:11 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Laupäev, 11 Nov 2006 09:37
Postitusi: 1352
Asukoht: Tallinn
Kunagi ammu mulle tundus, et selline teema nii kui mootori suurus ja võimsus. Need parameetrid pandi paberile esimesena projekteerimise käigus.

Ahterpeegli tugevus ja konstruktsioon sõltub justnimelt sellest, mida sinna riputatakse..
Ehk oleks oletamise asemel targem uurida algallikatelt mida nad sinna taha riputada soovisid..

Terv, teledoktor.

_________________
Leiutaja.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 08 Juun 2011 11:23 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Rehepapp kirjutas:
Füüsikast ei saa üle ega ümber, sellisele paadile on suuremat mootorit vaja. Kui on soov ilma paberiteta liigelda või ei ole suuremat mootorit võimalik hankida, tasuks pigem paat välja vahetada.


Teema algataja ja oma paadiga hädas olija küsis ju väga konkreetset asja aga nagu fännifoorumites ikka, jõutakse hästi kiiresti selleni, et "nothing beats cubic inches", "osta 5 korda võimsam mootor" etc ehk igal juhul on nii mootoril kui purjedel liiga vähe jõudu ;)
AGA kõiki asju saab ka etteantud piires vähemate modidega oluliselt parandada ja seda vist küsija teada tahtiski. Mina julgeks väita, et sellises kombos on kõlbmatu element konkreetne propeller ja võib-olla ka paadi trimm. Jällegi ma lähtun, mida meist tuhandeid kordi suuremate kogemustega "välismaalased" teevad: nemad leiavad mingi uue tehnoloogilise lahenduse vanale kombole mitte ei torma uut mootorit ostma. Näiteks puurivad propelleri labade taha auke, et väljuvad heitgaasid paremini saaks tööd teha etc. Ehk kõigepealt tuunitakse olulisimat detaili.

Edit: näiteks selline pisikese Honda päravurri "purjeka eri" propeller, mille kohta kirjutatakse nii: This Honda high-thrust 4-blade prop is made specifically for applications where high thrust is needed under high load and at low speed. Mitut sellist me oleme Eestis purjekavurridel näinud??? Kõik keedavad vett kiirvintidega ja emmigi edasi ei liigu. Me oleme lihtsalt lollid ja laisad ning egas meie kaupmehedki palju paremad pole. Juba ainuüksi emakeelne teavitustöö on rohkem kui puudulik. Ma kahtlustan, et mina olen kokku rohkem uurinud ja sellest siin kirjutanud, kui kõik Eesti vurrimüüjad oma elu jooksul kokku.

Pilt

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 08 Juun 2011 11:56 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 26 Apr 2007 17:10
Postitusi: 460
Asukoht: Tallinn
Ma küll ei usu, et seda paati saaks mitteglisseerivalt 15 sõlmega liikuma panna. Rehepapi märkus kerekiiruse kohta on ülimalt õige. Soovitan linki lugeda. Eraldi tasub tähelepanu pöörata sellele lausele: "Heavy boats with hulls designed for planing generally cannot exceed hull speed without planing."

Ma arvan, et kuna jõust ei jätku paadi glissi ajamiseks, siis libiseb vint lihtsalt läbi ja ongi kogu lugu. Ma kardan, et nii sügav V ei püsiks vist 15 sõlme pealt glissis kah. Või kui püsib, on see jube piiri peal.

Nii või teisiti, see paat on mõeldud glisseerima. Kõik püüdlused sellega teistmoodi sõita on puhas enesepiinamine. Kõik parendused tuleks suunata sellele, et paadil oleks lihtsam glissi ronida.

_________________
GT-205 "Anaconda"


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 08 Juun 2011 11:57 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 20 Mär 2007 09:42
Postitusi: 827
Asukoht: Tallinn / Muhu
PriitV kirjutas:
AGA kõiki asju saab ka etteantud piires vähemate modidega oluliselt parandada ja seda vist küsija teada tahtiski. Mina julgeks väita, et sellises kombos on kõlbmatu element konkreetne propeller ja võib-olla ka paadi trimm.

Selles siinkohal point ongi, et "vähemate modidega" antud juhul ei tee midagi. 30 hj seda paati tõenäoliselt glissi ei aja (eriti kui tal mass on tõepoolest 1,2t) ja ujuvas režiimis sõites ongi max kiiruseks 5-6 sõlme.
Kui see 5-6 sõlme rahuldab, siis oleks minu meelest mõistlikum omada selliseks kulgemiseks sobivama kerekujuga alust aga loomulikult võib ka selle samaga rahulikult popsutada. Aga kui on soov 1,2t massiga ja terava põhjaga paat glisseerima panna siis jääb 30 hj väheks, tuuni seda propellerit ja trimmi kuidas tahad.

Omaette teema oleks juhul, kui see paat kaaluks 1,2t asemel mingi 300-400kg nagu pildi järgi reaalne tundub, sel juhul oleks ehk lootust kaalujaotusega mängides ja ehk trimmiplaatide lisamisega asi ka glisseerima viia ja see arvestuslik 15 sõlme kätte saada.

Peetril muidugi on ka täiesti õigus, nii et teeks algatuseks selgeks, mis on paadi mudel, palju ta tegelikult kaalub ja mida tootja sinna on soovitanud külge panna.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 08 Juun 2011 12:19 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 06 Juun 2011 22:27
Postitusi: 5
niisiis tõe huvides käisin paadiga kaalu peal kaal:945 kg koos mootori ja varustusega vindi mõõdud: T9,5*11P.imelik küll kust selline suur kaal tuleb!aga mootor karjub küll suhteliselt tühjaks ennast algul minema hakates on küll tunne,et jube hea start aga sellega asi lõppeb ka,et äkki teeb mingi vindi valem asja natuke paremaks?


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 44 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 4 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group