Mark kirjutas:
Elektrimootorid+generaatorid on laevanduses tõepoolest levinud võte ja karta on, et võrreldes hüdrauliliste lahendustega, mis teoreetiliselt on ju pea sama head, on eelistuse põhjuseks odavam ehitus ja väga palju odavam ekspluatatsioon.
Hüdrolahendused on teostatavad, nad on lihtsalt kõrvale heidetud kuna lisaks komponentide kõrgele maksumusele ehitamise ajal, tuleb kulusid kanda ka õlivahetuste, filtrite ja tont teab millega veel. Lisaks kuluvad hüdropump ja hüdromootor, aga ka reduktsiooniklapid, drosselid, jagajad, isegi hüdrovoolikud ise.
Markilt asjalik jutt. Kuid ma vaidlustaks paar punkti: ju on elektril mingi selline kala sees, millest meil hetkel pole aimugi sest seda miskipärast ei kasutata ühtedel teistel üliraske töö vahendeil. Need on siis alates mikrokopad a'la Avanti kuni maailma suurimad Caterpillar karjäärikallurid välja, sinna vahele jääb lugematu hulk muud rasketehnikat viljakombainist kopani. Need kõik on enamasti miskipärast hüdroveoga või totaalse kompuuter-hüdraulika kontrolliga planetaarid?
Tõesti on ka diisel-elektri lahendusi, näiteks buldooser Cat D7E. Jällegi ütleb loogika, et elektrimootorit oleks ju igatepidi mõistlikum juhtida ja sel on ka üks meeletu eelis kõigi teiste ees: esimesest pöördest alates meeletu pöördemoment. Aga tõesti, väga massiline on see hetkel veel vaid laevadel ja rongidel.
See teine pool: arvasin ma ka, et hüdraulika on meeletult kallis. Pole ju olnud erilisi kokkupuuteid sedalaadi detailidega. Üldiselt on ju nii, et üleilmses metsikus konkurentsis mitte keegi mitte ühte hinnakirja välja ei pane, iga asi helista, saada meil või muul moel tüüta müügimeest. Lihtsalt esimeseks kirvemeetodi hinnakalkulliks vähemalt mina seda ei tee, eriti Eestis. Aga siis juhuse tahtel satud korra nende jublakate vahele, "sunnid" hinnad avaldama ja avastad, et tegelikult on komponentide hinnakiri sitaks odav! Kuna hetkel on tõsine andmine teemal ülikallis ja ülehinnatud päravurr vs msitahes-kujulise ülekandega sisekatel, siis kohe tuleb siia kõrvale panna ka päravurri
tegelik hoolduskulu ja põhiliste varuosade hinnad koos töörahadega. Näiteks impelleri vahetus või sodiks läinud reeversi remont töökojas.
JA siis tekib kohe küsimus: kas elekter ikka on odavam??? Hüdrovedu on siiski otseselt mehaaniline ja peale paari anduri seal elektroonikaga tegu pole. Needki võivad olla mehaanilised "kellad". Aga mingi vähegi arvestatava elektrilahenduse puhul on tegu aprioorselt täiselektroonilise lahendusega. Kogu muundur-kontroller osa on elektroonika. Akust 12V, kojamehemootor, keeratav polaarsust muutev klemmlüliti ja kooli füüsikalabori liug-reostraat ei ole siiski hetkel teemaks...