Mark kirjutas:
Jep. Täna ei ole odavamat, ratsionaalsemat ja tõhusamat asja paadile olemas kui päramootor. Lihtsalt ei ole ja kõik.
Mark, Sinu loogika juures räägid hetkel iseendale vastu.
Mark kirjutas:
Sellise süsteemi plussid on eelkõige ruumi ja kaaljaotuse võimalused
Kaalujaotus oli peaaegu et esimene postulaat minu "lollis" idees. Teine postulaat on "lits lapsega" ja kolmas
1300 rpm tegev suure tõukejõuga (sest
thrust tuleb vaid ja ainult läbimõõdust ning labade arvust) kolme variandiga(jõu-,tava-, ja kiirvint) kõrgtehnoloogiline odav Torqeedo sõukruvi.
Ja neljas postulaat või tegelikult on need kõik teoreemi tõestuse eeldused, on MERE(kindel) ujuva kerega kala- ja matkapaat, mida võiks saada väga "häda pärast" pikkade aerudega ka sõuda. Me ei arutle kiirete raskete kaatrite teemal, mida väidetavalt on võimalik miile mõlada.
Odavam tuleb kõigepealt täpselt läbi arvutada, enne ei saa midagi kindlat öelda! Päravurride hind ja kaal on teada. Muu lahenduse täpsed numbrid hetkel veel mitte. Ja on ka teada, kus kuradi kõige lollimas kohas see kaal asub.
Ratsionaalsem on väga lai mõiste! Aga merel on ratsionaalsus eelkõige ruumi- ja kaalujaotus ning selle läbi ergonoomika ja ohutus (püstivus etc). Kas ikka D-kati püstivuseta sõudepaat raske päramootoriga ikka on ratsionaalne? Hetkel on see hädatapp läbi ostuhinna.
Tõhusam? Madala
thrustiga kaviteeriv kõrgepöördeline sõukruvi, optimeeritud kerge pool- või täisglissivale paadile, installituna aga raskesse ujuvasse madalakiiruselisse keresse (kasvõi purjekas) on tõhusus? Ei, see on jällegi hädatapp.
PS: elektrilised roolid on juba väga kaua olemas - nimeks odav pinni"toomas". Aga miskipärast täpsuse ja töökindluse ehk ohutuse jaoks installitakse hüdraulilised?
Mis on hüdrovedu oma põhimõttelt? Ilma nurkreduktorita kettülekanne, kus ketiks on sama väikeste elastsusnäitajatega hüdroõli (keti venimine vs õli kokkusurumine ja nende termiline ruumpaisumine on enam-vähem sarnane nulli
lähedane number), vedav hammakas pumba rootor ja veetav hammakas mootori rootor. Lihtne lahendus aga selle juures jõuline...
Edit: et asja VEEL lihtsamaks teha, siis läheme hüdroveo idees veel natuke kaugemale. Alustuseks pilt Torqeedo Cruise mootorist, mis maksab
vähegi pädevas komplektis ulmelised numbrid! Roheline - jah. Hind - ~6000 EUR.
Kahjuks lahkume sõudepaatide alast ja läheme purjekate juurde.
Mida on heas ja mugavas purjekas vaja? Aga eeldusel, et sellega sõidetakse ka võidu - igasugune vee all takistav element on liiast - ja natukenegi hüdrodünaamiline sõukruvi, mis ka tagurpidi hästi töötab (isekeeravate labadega siis, mitte iselappuv) maksab ka rämedalt eurosid. Võtan näiteks kasvõi Indrek66 Gamajoni.
Ballast veepiiril või allpool seda on kasulik. Sisekatel (ütleme seekord siis veesärgiga, et oleks veel laiem kasutus) annab lisaks edasiviivale jõule voolu ja sooja. Sisekatel ei ole üldiselt varguse objekt, seega hingerahu. Ja hüdrovoolikuid saab vedada kuhu iganes ja olemas on suisa täitsa "rohelised" kiirliitmikud. A'la pantograafi lähedal on hüdroterminal.
Nüüd installime pildil nähtavasse kesta kõrgtehnoloogilise elektrimootori asemele hüdromootori, toome välja 2 kasvõi kiirliitmikega voolikut ja ikkagi jääb sellise detaili kaal a'la 10 kg. Jala pikkus on väga suures piires imelihtsalt muudetav (kui võtta aluseks ka testimist saanud
Travel-seeria lahendus) ja hädavajalik ahtripeeglil asuva lahenduse puhul; seda saab vajadusel väga lihtsalt "ära korjata" ja jällegi pilsis või vööris kasulikuks kaaluks teha; küljes olles "kahjulik kaal" väga väike jne, jne.