Mark, Sa meil spetsialist ka seadusandluse aga ka kogemuse poolelt. Vaatasin siin järjest erinevaid selliseid mootoriga veesõidukeid, mille kohta võiks öelda, et mõeldud pisut pikemateks matkadeks. Lisaks see, et oleks ikka märgatavamalt kiiremad moodsast sama suurest ja "samas" hinnas purjekast. Ehk siis kruisikiirus vähemalt 20-22 sõlme. Tasapõksujad ehk matkapaadid ja "traalerid", kes on ka aboluutnumbrilt ökod, jätaks välja.
Eks neid teste ole ka palju aga alati on hea omast kodust näide võtta:
Hunter kirjutas:
...Kui palju ta Helsingi-Tallinna otsal võttis, ma ei tea, sest tulin Hanko-Porkkala-Helsingi-Tallinn ilma tankimata! Sisse jäi veel küll!
Aga täna saan juba täpsemini öelda, tulin 4 tunniga Piritalt Haapsalu ja kuluks sain ca 82 liitrit tunnis. ...Kiiruseks oli 20+/- sõlme. Max on 32. Kaalub see paadike täislastis üle 15 tonni ja edasi viivad 2x475HJ Volvo Pentat. Pikkuseks tegelikult 44,3 jalga.
Sisuliselt kipuvad kõik "tava"kaatrid olema selliste kütusetankidega, mille kohta tootjad annavad
range'iks 16 tundi. Hunteri kõhus peaks vist ka olema 300 gallonit ehk 1363 liitrit tank.
Uuemal 43'l see nii on. Minor,
Targa jne annavad kõik maksimum 400 nm/16H. Täpselt sama suhe tuleb ka Hunteril, 400 miili ei tule 300 galloniga täis aga kuidagi... Pigem "aurude pealt" 330 miili.
Ütle, kas see on mingi reegel või lihtsalt juhus või...?
See on tonn kütust suurematel, pisematel vähem aga need ise ka kergemad. Samas näiteks Minor 36, mis on arnaselt Targale mere "offrõuder" ja
venelaste testis parimal juhul nende mootoritega
range 263 miili. 860 liitriga sõidab törts üle 11 tunni?
Klassikaline ots kuhugi kaugemale minekus oleks ju kahe olümpiatule vahe Tallinn-Kiel, mis absoluutselt otsekurssidel "lõigates" teeb 600 miili. Selleks on juba päris ülipika otsa luksus"traalerit" vaja. Hunteriga saaks selle napilt ära teha ideaalsetes oludes ühe vahetankimisega: Tln-Kalmar 330 nm ja Kalmar-Kiel 280. Visby kaudu ei joonistaks välja, peaks Fehrmani all igal juhul tankima. Minoriga aga on kaks tankimist vältimatu ja vaata, et igaks petteks mõtle ette kolm asustatud paika... Ehk kõik kipuvad sinna vahemikku (sõltuvalt mootoritest muidugi) 3-3,3 liitrit/miilile,
range sõltub siis vaid kiirusest selle kulu juures. Need on veel kuidagi mõistetavad numbrid.
Aga noh, siis saarlaste au ja uhkus, mis kurask ikka on ilus ja vinge ka, pole miskit öelda. Aga no
vaatad testi ja nutt tuleb peale: mootorpaat, mis olevat omasugusteseas ikka täieline ökopill, siis "Öko"režiimis sõites saab tehtud 302 miili 120 liitrit tunnis õli põletades. Tahad päriselt ka natuke kaugemale jutiga minna: 10,1 sõlme ja purjega täpselt samas hinnas luksuskatakad sõidavad ümber kaheksaid, endal sees umbes viis korda rohkem ruumi ja luksust. Ja ajab ikka närvi küll, kui sel ajal, kui sina järgmist paari tonni kütust tangid istuvad nood teised restos ja lasevad heal-paremal kõhtu minna... rääkimata sellest, et sama ajaga, mida mootorpaadimees tanklas kulutab
teevad mõned inimesed teevad lihtsalt pallile tiire peale.
1,22 miljonit naela + maksud on ikka täiesti segane hind ja kulunumber vastavalt sõge. Ning mitte mingit autonoomsust selle eest ei saa, sõida nagu elektriautoga postist postini.