Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 25 postitust ]  Mine lehele 1, 2  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Ilmale vastava purjepinna valik, rehvimise loogika?
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 11:13 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 17 Apr 2007 15:56
Postitusi: 157
Asukoht: Tartu-Võsu
Targad - vaja nõu!

Haiguslugu selline:
Nüüdsama juuni esimesed päevad kahekesi Käsmu lahe peal 10ft Walker Bay-ga. Groot ja foka mõlemad heisatud. 6,9m2 kokku. Kergelt maa poolt puhuv idatuul EES - selline paras poiss (mõni jänes juba) ja puhus nõmedalt - iiliti. Tükati tõmbas sootidega pusides endal juba stange märjaks ja noorus jooksis filmina silme eest läbi, sest "laev" pani lääne poole piki randa alla tuult minema nagu lennukiga. Tõdesin, et alla tuult mina küll kiirust maha võtta ei oska. Vastu tuult oleks lihtne - poom piki tuult ja laperdama.

1. Aga allatuult mis sellises seisus saab?

Kuidagi pöörasin pakpoord halsile, sain poomi pikituult, kontrollisin kiirust sellega, tõin paadi kreenist ka välja ja kütsin ära vasakule kaldasse peitu. Hakkasin seal rahulikult mõtlema, elu tundus ka äkki nii kallis, nii kallis...

2. Otsustasin purjepinda vähendada, et ei peaks nii mässama. Kas see mõte oli õige?

Siis jõudsin dilemmani, mille kohta tahaks eriti tarkust.

3. Kas kõigepealt esimese raksuga võtta maha foka või vähendada groodi pinda jättes foka üles? Mis teooria ja praktika ütlevad?

Mina ühendasin mõlemad mõtteviisid ja tegin mõlemat. Foka maha ja groot ülemistesse aukudesse. Poomi tõstsin ülespoole, aga kuna ma grooti päris tippu enam ei vedanud, leidsin sellise keskmise asendi ja poom tõusis ka ainult väheke, mitte kogu rehvimise jagu.
Tahtsin siis tagasi sõita aga tuul jäi iga minutiga järjest vaiksemaks, et algas teistpidi jama. Sihtmärk ei lähene... Jäi ta ju veel vastutuult ka nüüd.
Kui vee peal sellest aru sain, tõdesin, et purjepinna suurendamisega uuesti on keset merd väga jama tegelda. Tuli siis igat iili püüda ja nikerdada.

4. Kas üldselt selle küsimuse, et kui suure purjepinnaga (jutt on pähklikoorest...) veele minna, peab enne ikka maa peal valmis mõtlema? Või mis?

Sirgeldasin siis kuidagimoodi pautides edasi tagasi sihtmärgini vastutuult väikese purjepinnaga tagasi, kuid ilge vaevaga. Tundus, nagu oleks tuul kogu aeg nüüd vastu olnud. Niipalju kui teda üldse oli. Vahepeal ei saanud paudiga nina läbi tuule ja tõmbasin aeruga läbi. Siis sai korra vedama aga pea olematusse tuulde sõitis väga halvasti.

5. Äkki oleks foka siiski aidanud?
6. Mida ma sellistes oludes valesti arutlesin ja tegin?

Lõpuks lasin crew-l sellegi segava purje üldse maha võtta ja kühveldasin viimase 100m aeruga kaldasse. (ahjaa: 3.kord elus purje all...)


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 12:16 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
WB peabki kiiresti sõitma :D Eriti allatuult, kus ta peaks teoreetiliselt varakult suisa glissi minema. Seda esiteks.
Kuid fokat ära maha võta, kui järgmine kord selline tuul on, pigem rehvi grooti. Ja vastutuult ei peaks poomi tõstmine kõige õigem lahendus olema, nii suurendad kreeniva jõu õlga, seda on vaja hoopis vähendada. Nii saad krüssunurga palju paremaks.
Sul svert oli ikka lõpuni sees? Siis pole muud, kui nina tuulde ja ise maha kallama. Kui asi juba suisa jamaks kisub, siis soovitaks groodi üldse maha korjata ja fokaga sõita. Siis pead sihtmärgi suhtes kõvasti kõrgust võitma ja sellele külgtuules lähenema. Aga on ohutum, foka käsistemine on lihtsam, kiirem ja ohutum. Lased soodi lahti ja kreeniv jõud kaob, puri lapedrab niisama. Groodiga jääb see ikka alles, sest ta on kahe "pulga vahel" kinni.
Julia mul küll suht suur aga ikkagi svertjaht. Ja käitub sarnaselt. Mul veel ka eriti pisike tormifoka ja on vaid sellega kõvas pooltuules 6 sõlme venitatud... ja korra isegi topenant vette kastetud aga seal aitas üks tüdruk küll kaasa :D
Teine asi on rehvimise ja groodi mahavõtmise trenn ilusa ilmaga. See peab käima kiirelt, ilma mõtlemata. Nii väikste asjadega sõitas peab puri tuule tõusmiel kaduma kui nõiaväel. Suure kiiljahiga on veel minut mõtlemisaega, sverdikaga aga kümme sekundit.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 18:30 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 17 Apr 2007 15:56
Postitusi: 157
Asukoht: Tartu-Võsu
teged mai julgend ennist öeldagi, et olime 3kesi peal. OK - 2,5kesi... paadi süvis muideks tuubiga ei köhatanud kah selle peale. aga kõik seeeest algajad ja vajadusel õigele poole kallutajaid polnud meist ükski. hoidsin ainult purje nurgaga kalde ja mineku piiril.
aga no selge, aitüma:
1. taganttuulega seisma jääda saab ainult nina vastu tuult keerates.
2. ennem jäta foka üles kui groot
3. grooti rehvides jäta poom võimalikult madalale
4. purjepinna suurendamine/vähendamine toimub tihti ka merel, see on normaalne
5. seda tuleb harjutada tegema kiiresti.
kisun nüüd crew-ga iga vaba hetk hoovi peal üles pandud purjekal grooti aja peale maha ja tõmban üles. kas saab selgeks või ei...

siiski ka ääremärkusi, kui lubate:
1. krt ihuüksi paadis kesk atlandi ookeani purjeid vähemaks suuremaks ja üles alla küll ei ole võimalik üksi kakkuda! sul on ju mõlemad käed niigi täis. ühes tüür ja teises grootsoot. seega jumal tänatud, et sai omal ajal naine võetud, kes on vee peal lausa asendamatu nii silmarõõmu, vestluskaaslase kui NB! SIC! crew-na.
2. svert oli taganttuules sõites loomulikult lõpuni välja sirutatud (merepõhja poole), kuigi seda justkui teooria ei eelda - sõidul allatuult. seda ma aga tajun, et kui hakkad taganttuulest mingile halsile pöörama ja sverti all pole, oled vist kohe külili. vesi oli ca 13. ;-(
3. väike jänes Beauforti vms skaalal tähendab Walker Bay jaoks juba glissilähedast juhhei-sõitu.
4. (off-topic) purjega sõites pole absull aega loodust vahtida ümberringi. kogu aur läheb tegelemise peale. iga jumala sekund on vaja tuule-poissi petta ja ümber-petta. eks ma nii arvasin ka aga ei uskunud, et see mässamine kõik muu neelab. heas mõttes vabastav tegevus ja pisut teine toode kui niisama üleni rehvituna triivida. seda harrastasin lõdvestuseks ja endale preemiaks järgmisel päeval.
Pilt
5. ...ja nüüd uus küsimus rehvimise kohta:
mil kirevase moel on võimalik vee peal paraja tuule käes võtta poomi küljest 3 paela lahti, sh ka purje poomiliigi pinguti nöör - ptüi: ots (Sailing for dummies tlk A. Volmer), rullida sinu kohal laperdav 4m2 lina 30cm ühtlaselt täis pikkuses ülespoole, rihmad uutesse aukudesse panna nii, et su rullbiskviit lahti ei jookseks, kõik see kinnitada uuesti pannaldega poomi külge, kinnitada uude kõrgemasse auku ja pingutada muuhulgas maiuspalaks ka uuesti poomiliigipinguti, sest rehvituna on puri poomi pikisuuna suhtes palju lühem. vot seletage mulle ära! ahjaa: samal ajal tuleb roolipinniga hoida end vastutuult ja vaadata, et foka ka laperdamisest ellu jääks (kui oled olnud üldse nii ettenägelik, et foka soodid stopritest lahti päästa...) kindlasti on siin mingid nipid...


Viimati muutis Alba Tross, Esmaspäev, 04 Juun 2007 19:24, muudetud 1 kord kokku.

Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 19:19 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 15 Juun 2006 20:24
Postitusi: 992
Asukoht: Tallinn
Ehee 4m2 puri on ju nii väike, et seda rehvida küll mingit raskus ei tohiks olla. Kui muidu ei saa, lase groot alla ja tee siis rehv, pärast tõmbad taas üles. Nagu ma aru saan siis sul käib rehvi tegemine ümber poomi rullides? Rooliga pead muidugi vastu tuult hoidma. Allatuules tõstetakse svert loomulikult välja, et vältida jahi jonnipunni efekti.

_________________
pilsis pole õlut


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 19:32 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 17 Apr 2007 15:56
Postitusi: 157
Asukoht: Tartu-Võsu
ütleme 4,5m2 on rehvituna, 5,5 on täisgroot.
ei ole selline pidu, et rullid ümber poomi rullides. rullid purje eraldi ära ja siis 3st kohast pannalrihmadega kinnitad poomi külge. muidu ei klapi.
aga see täisrehvi variant tundub mõistlik. kõik maha, rahulikult lainel lullides õmbled oma otsad ja pandlad uuesti kinni, midagi ei lipenda sul samal ajal hambus ja siis rehvituna ja uuest kohast poomi külge kinnitatuna üles. sellest ma saan juba aru. kuigi jah, tuules laine peal grooti mastisoonde sööta - huh!... selle aja peale on väljas juba öö aga vähemalt on torm trotsitud...
Pilt


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 19:59 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 15 Juun 2006 20:24
Postitusi: 992
Asukoht: Tallinn
Nuh mul finnil on näiteks groot 10m2 rehvimisvõimalust pole ette nähtudki. Pole ma veel sellisesse olukorda sattunud, kus rehvida vaja oleks :D Ka jänesega on sõidetud ja nii mõnegi äikesepagi kätte jäädud.Allatuult sõites on alati võimalik puri sisse tõmmata, kui hoog liiga suureks läheb :D Saan küll aru, et tuleb ületada nn. "kriitiline punkt" aga peale seda läheb asi taas kontrolli alla. Lainega sõites ei tohi mõnedel kurssidel vee peal seisma jääda - lööb paadi vett täis. Eks kogemused tulevad ajapikku :D

_________________
pilsis pole õlut


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 20:31 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 11 Nov 2003 18:15
Postitusi: 1298
kui see kummivestiga laev Sul kunagi Tartus koduõuel jälle ülal on, anna märku. tuleks vaataks, mis seal siis nii keerulist on rehvimisel.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 20:31 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 17 Apr 2007 15:56
Postitusi: 157
Asukoht: Tartu-Võsu
odoot! misasja?
allatuult sõites pidurdamiseks tõmbad purje sisse?! e siis poomi välisotsaga tuulde või? saan ma õieti aru? purjed on taganttuules nn butterfly asendis - foka ühel pool ja groot risti teisel pool. kuis sa ta sisse saad? kardan, et teel sinna juhtub sada imet juba... või ei?.

PriitV seletas, et kui tahad seisma jääda siis keerad 180 kraadi nina tuulde. see on mõistagi keerulisem aga stabiilsem ja arusaadavam lahendus.

ja mis see kriitiline punkt on?

loodan,e t WB-d laine nii ruttu täis ei löö kui mõnd sportpaati, sest WB on ju sügav vann, vabaparrast piisavalt ja liiatigi kummipontoon ümber. too summutab väiksema laine enne sisselöömist üldse ära.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 20:42 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 15 Juun 2006 20:24
Postitusi: 992
Asukoht: Tallinn
just nimelt, kui sa oled liblika asendis siis toimub kiiruse kogumine aga kui kiirust vähendada tahad, siis tõmbad purje peale :D Liigud küll edasi aga liikumine toimub mõisliku kiirusega ja vastutuult on sest asendist ka parem keerata.

_________________
pilsis pole õlut


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 20:47 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 17 Apr 2007 15:56
Postitusi: 157
Asukoht: Tartu-Võsu
vahva.madrus kirjutas:
kui see kummivestiga laev Sul kunagi Tartus koduõuel jälle ülal on, anna märku. tuleks vaataks, mis seal siis nii keerulist on rehvimisel.

minugipärast, kuigi nüüd juba kaifin teda pigem vees kui kuival maal.

aga rehvimata on tal 2 kinnitusauku poomiliigil. too cunningham vastu masti ja poomi väljapoolotsas. poomil on vastav plastikust aas ja peenike pandlaga rihm käib läbi poomiaasa ja purjes oleva augu. muud armastust pole. aga rehvituna on lisaks veel poomi keskel ka kinnitusauk purjel ja poomil vastav aas rihma jaoks.

krt ma hakkasin mõtlema, et äkki on tõesti võimalik rehvida seda mudru ka poomi ennast lihtsalt kruttides, sest poom käib ümber goosenecki iseenesest ringi küll.

probleemiga tegeldakse...

ei and rahu ja vaatasin järele. ei rulli siin sa midagi.
Pilt
Pilt
otse poomi küljes ripub nii palju vajalikke aparaate, mis peavad kõik välja vahtima jääma, mitte rullikeeratud purje sisse. nii et ikka puri poomi küljest lahti, rulli ja külge tagasi.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 21:39 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 22 Sept 2005 22:43
Postitusi: 2556
Asukoht: Tallinn
Alba Tross kirjutas:
1. krt ihuüksi paadis kesk atlandi ookeani purjeid vähemaks suuremaks ja üles alla küll ei ole võimalik üksi kakkuda! sul on ju mõlemad käed niigi täis. ühes tüür ja teises grootsoot.


Pole selleski midagi hullu, eeldusel et sinna pole sattutud paadi(kese)ga, mis serva peale astudes kummuli läheb. Keerad end vastu tuult lipendama ja muudkui asjatad. Rooli - soodi jätad seniks sinnapaika. Atlandil ruumi triivida küll, vaat Pirita jõe peal oleks seda ehk tülikas teha :)

Muidugi tuleb üksi olles rehvida varem, kui meeskonna puhul, kuigi tahaks teha vastupidi - ähk läheb mööda ;)

Aga muidu, mis ta'st ikka nii väga rullida. Võid selle "koti" ka lihtsalt ripakile jätta. Nurkadest kinni ja vola!

_________________
Buddha oli vist purjetaja:
"Tähtis pole mitte eesmärk, vaid teekond sinna!"


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 21:46 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 04 Mär 2004 16:09
Postitusi: 1212
Asukoht: Kiili metsas
Mine vaata mõne suure suurema jahi peal kuidas rehvimissitem tehtud on. Ei ole seal mingit erilist gemüüset. Rehvi ots ja konks halsinurga kinnitamiseks. Äkki saad endale sama süsteemi teha.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 23:00 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede, 25 Mär 2005 21:12
Postitusi: 1434
Asukoht: Tartu
Vähemalt ühel juhul olen näinud sellist süsteemi: groot rulliti poomi sees olevale võllile, poom ise jäi pingutite-soodiplokkide külge rahulikult edasi. Ja minu mäletamist mööda kasutati seda just purje sujuvaks vähendamiseks, vaevalt et terve groot poomi sisse mahtunud oleks.
See aretis oli mingil prantslaste Mikro-tüüpi jahil. Poomi nokast vända või pöörlaga sai siis kähku rehvida, kui tuul liiga peale käima hakkas.

Kui tuul aga kõvasti puhub, siis võiks rannast lahkuda juba rehvitud purjega. Natuke purjetad, vaatad, kuidas tundub. Kui ilm ja julgus lubavad, lased rehvi järgi. Kui ei luba, pole vaja lainete ja tuule käes sebima hakata. :wink:


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 05 Juun 2007 00:10 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Alba Tross, kasutasin Sinu tehtud pilti aga täiendasin seda kiirrehvimise joonisega :D
Ühesõnaga, kiirrehv: rehviots halsinurka kinni. Kuhu täpselt, vaata ise. Sealt edasi läbi rehviaukude rehviliinil kuni soodinurgani. Sealt saad rehviotsa läbi viia nurga kinnitusest või panna sinna poomi nokka eraldi seekliga rippuma pisikese rehviotsa ploki.
Kiirrehv käib imelihtsalt: WB poomiliigi stopper on ju otse poomi peal. Sinna võid panna ka eraldi rehvistopperi, siis jääb ka poomiliik pingule aga võib kasutada ka olemasolevat. Grootfall lahti, rehviliin sisse ja stopperisse, fall pingule ja siis on aega vajadusel ka rehviliin rihmadega poomi kinnitada. Üldiselt ei ole see vajalik, rehviliini tross ise ongi liigiks.
Muuseas, racerina projekteeritud microl on rehve 2 ja kummalgi liinil oma plokk/stopper poomil, üks ühel, teine teisel pool. Umbes 10 sekundit ja asi rehvitud :D
Pilt

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 05 Juun 2007 06:03 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 15 Juun 2006 20:24
Postitusi: 992
Asukoht: Tallinn
Kas see purjeaken on jäigast materjalist? Kui, siis rehvimisel proovi ta nii sättida, et kortsud sisse ei jääks. Muidu venib see koledasti välja. Ja seda alust allatuules eriti libilikasse ei saagi lasta, muidu kipub ju lainega stabiilsus ära kaduma. Sa peadki tugevas allatuules n.ö. purjed sees hoidma :D

_________________
pilsis pole õlut


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 25 postitust ]  Mine lehele 1, 2  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group