Kipper.ee
https://foorum.kipper.ee/

Purjejaht "Vanemuine"
https://foorum.kipper.ee/viewtopic.php?f=3&t=204
1. leht 6-st

Autor:  hyljes [ Pühapäev, 22 Veebr 2004 22:56 ]
Teema pealkiri:  Purjejaht "Vanemuine"

äkki keegi teab rohkem rääkida purjejahist "Vanemuine", mis seisab AS Saare Paadi taga...
midagi selle aluse ajaloost ja kui kellelgi on pilte siis palun väga...

Autor:  Potermann [ Esmaspäev, 23 Veebr 2004 05:18 ]
Teema pealkiri:  Re: vanemuine

hyljes kirjutas:
äkki keegi teab rohkem rääkida purjejahist ´´Vanemuine´´,mis seisab AS Saare Paadi taga...
midagi selle aluse ajaloost ja kui kellelgi on pilte siis palun väga...

mulle andis selle pildi Dago, küsi temalt lisa kaa.
Pilt

Autor:  tuuletallaja [ Esmaspäev, 23 Veebr 2004 11:02 ]
Teema pealkiri: 

Mul on üks udupilt, mis on skanneeritud "Väinamere logiraamatust"
Pilt
Ma olen kunagi kuulnud tervet ajalugu "Vanemuisest" aga enam pole midagi eriti meeles, ning oleks ka suur huvi tema ajaloo vastu.
Ma mäletan, et "Vanemuine" toodeti Saksamaal enne sõda kellegi tähtsa riigimehe jaoks ( äkki oli Ribbentrop??). Algselt oli ta olnud alumiinium mastidega, ning malm kaartega. Mastid olevat vene ajal vahetatud Puidu vastu, mis olevat olnud ka liiga rasked selle jahi jaoks.
Praegu pidavat "Vanemuine" kuuluma Kalevi JK le, ning nad küsivad selle eest seitsme kohalise numbriga hinda. Samuti pidi "Vanemuise" kiil lebama sügaval maapõues, ning ei tule sealt ennem välja kui jaht ei ole leidnud endale korralikku omanikku.

Internetist võib leida selliseid pilte: allikas
Pilt
Pilt

P.s lisaksin, et kogu minu jutt põhineb rohkem kuuldustel, mitte faktidel, s.t ärge kõvasti lööge :)

Autor:  valts [ Esmaspäev, 23 Veebr 2004 11:40 ]
Teema pealkiri: 

Mina kuulsin väiksena, et Vanemuine tehti algselt Göringi jaoks.
Aga EPL 28.2.1:

"Soome ajakirjanikud Sakari Nupponen ja Kimmo Kiimalainen selgitasid välja, et ajaloolise purjeka lasi enne Teist maailmasõda ehitada Saksa suurkirjastaja Julius Springer."

Lugu ise: http://www.epl.ee/artikkel.php?ID=79329

Autor:  Kipper [ Esmaspäev, 23 Veebr 2004 13:21 ]
Teema pealkiri: 

valts kirjutas:
Aga EPL 28.2.1:

"Soome ajakirjanikud Sakari Nupponen ja Kimmo Kiimalainen selgitasid välja, et ajaloolise purjeka lasi enne Teist maailmasõda ehitada Saksa suurkirjastaja Julius Springer."

Lugu ise: http://www.epl.ee/artikkel.php?ID=79329

Sellel artiklil on 1 online-kommentaar ja sisu selline:

Kalev Kääramees, 16:31 01.03.2001
Olin VANEMUISE kapten aastatel 1973-1978. Tean paljusid inimesi, kes on VANEMUISEL purjetanud või tema käekäiguga hästi tuttav. Kui see peaks kedagi kunagi huvitama, siis võin kontakte leida. Minu mob tel 050 94 935.


:idea: Aga kutsume hr Kääramehe järgmisele üritusele rääkima??

Autor:  Potermann [ Esmaspäev, 23 Veebr 2004 13:46 ]
Teema pealkiri: 

Kipper kirjutas:
:idea: Aga kutsume hr Kääramehe järgmisele üritusele rääkima??
Võiks olla isegi ühiskohtumine Vanemuise allesjäänud meeskonnaga, s.t me võiks oma kokkutuleku planeerida Saaremaale, Nasva kanti kus vanemad puulaevamehed asjast rääkida teavad ja Vanemust ka katsuda saab. Pakub ju se kohtumine huvi ka neile purjetajaile kes veel Kipri foorumiga seotud ei ole.

Autor:  tuuletallaja [ Esmaspäev, 23 Veebr 2004 20:29 ]
Teema pealkiri: 

Leidsin veel väkse lõigu, kus Vanemuise nimi läbi jookseb : http://www.saaremaa.ee/uudised/arhiiv/0701/16komp.php

Autor:  Kipper [ Teisipäev, 24 Veebr 2004 21:08 ]
Teema pealkiri: 

Kipper tuli just Saaremaalt ning käis visiidi käigus ka Vanemuist vaatamas-pildistamas. Ülesvõtted siis siin:

Pilt

Pilt

Pilt

Autor:  Andres [ Neljapäev, 26 Veebr 2004 14:15 ]
Teema pealkiri: 

Sellel purjekal pole vist aastaid peremeest olnud või on plnud omanikul muud prioriteedid :roll:

Autor:  hyljes [ Neljapäev, 26 Veebr 2004 16:32 ]
Teema pealkiri: 

aastaid omanikuta...või veel...see jaht pole lihtsalt oma 20 a. vist juba kasta saanud merevee poolt.
Kui ta veel korras oli siis olevat olnud eesti ilusaim ja suurim jaht, mõeldud enamasti suurte sakste sõidutamiseks.
Meeskond olevat olnud 10 liikmeline.
Kui leiduks heatahtlike rahamehi siis tuleks sellest jällegi eesti uhkeim ja suurim purjelaev. Aga enam kaua see alus seal saare paadi taga ei kannata seista...põhi mädaneb juba jne.
Suured rahamehed võtavad tihti asja sellise pilguga et mis me sellest künast ikka remondime ostan aga uue ja luxusliku, aga sellise ajalooga alust on raske saada...

Autor:  Potermann [ Neljapäev, 26 Veebr 2004 21:58 ]
Teema pealkiri: 

ICEMan saatis veel ühe pildi Vanemuisest
Pilt

Autor:  tuuletallaja [ Reede, 26 Mär 2004 16:13 ]
Teema pealkiri: 

Veel üks pildike, mille Mell skaneeris raamatust "täistuules"
Pilt


Vähe teemast mööda, aga ega keegi ei tea mis on saanud sellest kahemastilisest bermuudaketšist "Eha" ? mis on ka näha ülemistel mustvalgetel piltidel (G26)

Autor:  valts [ Laupäev, 27 Mär 2004 13:13 ]
Teema pealkiri: 

Tean aind üksikuid fakte. Eha saeti tükkideks. Miks täpselt, ei oska öelda.
Oli 1908 ehitatud ja materjaliks kanada kuusk. Kapteniks oli Ants Kaasik. 1963 veel käidi Ehaga Saksamaal.

Autor:  cat [ Laupäev, 27 Mär 2004 23:27 ]
Teema pealkiri:  EHA

Ma sõitsin oma esimese Muhu väina selle jahiga 74 aastal.Siis oli kapteniks Heinz Freiberg ja jaht kuulus Tööjõureservidele.Minu teada pole Kaasik selle jahi kapten küll olnud ,küll aga kamandas ta" Truda" klubi .OM-i ajal kui olid suured ehitused ja sebimised taheti Eha ära osta tegija mehe poolt ,aga ei müüdud.Selle asemel lasi sm. H.Kaasik tinavalus jahi pooleks saagida.Järgmisel hommikul kraanaga kiilule järele tulles oli aga tühi koht.Jaht pooleks ja kiilust ilma.Kiil peaks nagu Vanemuisegi oma alles olema.Nõnda,et sm.Kaasik jäi tinakiilust ilma ja Eesti ühest ilusast jahist.

Autor:  PriitV [ Neljapäev, 29 Apr 2004 13:02 ]
Teema pealkiri:  Vanemuine

Tere.

Olen siis viimase kapteni Jaak Veski järeltulija ja oma purjetamispisiku just Vanemuiselt külge saanud, seda suvel siis 30 aastat tagasi. Kui jaht aastal 1981 Kalevi jahtklubi ja riigipoolsest huvipuudusest mädanema(korvistuma) jäeti, tõi isa koju osa jahi dokumentidest ja ka mõned muud jupid. Vähemalt reelingu tuuletõkked koos numbriga 25 peaks pööningul olema, siis on viimane logiraamat ja ka jahi külalisteraamat. See viimane on muidugi eriline reliikvia, Vanemuine on näiteks esimene pealesõjaaegne Eesti jaht, mis Kielis käis. Lisaks ju lõigati temalt läbi Purjespordikeskuse lint 1980, sõidutatud temaga igasuguseid omaaegseid VIP'isid jne. Eks Kääramees teab rohkem, kuid midagi jahist endast talle vist ei jäänud. Peale ilusate mälestuste muidugi.
Vist on mingid munsterrollid ka ja on isa joonistatud ... kuidas öelda ... "külgplaan" koos kiilu kuju ja purjestusega. Eks ma otsin. Tegelikult mäletab ema ehk Marit ka väga palju, kuid palju ta seda meenutada tahab, on omaette küsimus.

Jahi ajaloost on jah niipalju teada, et ehitatud legendi põhjal hoopis Jaapani Kesrisriigi suursaadiku tellimusel, kuid peale vaenujalale minemist rekvireeris jahi omale Goebbels. Kirjastaja olevat kah mingi tegelinski olnud, kuid see on siiani teadmat, tankistina või mitte. Originaalis duralumiiniumist mastidega harkpoomketš, kuid esimene peelestik võeti maha juba sõja ajal ja tehti lennukiteks. Siis olevat tehtud midagi uut, kuid madalam ja ebakvaliteetne. Viimane komplekt, mille idioodid Pirital meetristeks juppideks saagisid(kas leidub meest, kes vandaalitsemise omaks võtab??? Jutud käivad, et Haagma&Co?), oli tehtud liimitud puidust ja õiges mõõtkavas, kuid mõttetult raske. Grootmast kolm tonni ja besaan koos harkpoomiga kaks tonni. See ajas loomulikult jahi suhteliselt balansist välja ja halvendas muidu üliheade käiguomadustega jahi liikumist. Eriti meenub lapsepõlvest, et jube kõrge raskuskese pani loius laines koledalt lengerdama... Viimane komplekt purjeid olid ikka vanad head puuvillapurjed, kuid midagi oli ka juba dakroonist. Spinnakeri ei olnud, sest Eesti NSV's ja Kalevi Jahtklubis ei leidunud korraga nii palju purjeriiet ja raha, et seda õmmelda. Spinnakeri asendas tohutu genua.
Tegemist kindlasti läbi aegade Eesti ilusaima suure jahiga ja see, et lihtsalt EI VIITSITUD teda peale olümpiat remontida, on omamoodi kuritegu. Isa tahtis teha ja oli ta ju neid "korve" Haapsalus olles teinud( Ätt näiteks, millega omamoodi Haapsalu uus purjeelu elavnes. Sellegi Logiraamat kodus.), kuid miskipärast polnud mingil poolel huvi. Jahil olid läbi (jutu järgi) nii emapuu kui ahtri- ja vöörtääv, kuid see oleks olnud kõik lihtsalt restaureeritav. Plangutust oleks olnud vaja vahetada vähe ja kaared on enamuses ju malmist, ehk mingit hullu korrosiooni polnud. Viimased mälestused umbes aastast 83-84, ja siis oli veel Vanemuine täies komplektsuses, diiselmootorist vaskjalal seisva kompassini. Ja mastid lebasid kenasti kõrval pukkidel.
See pilt, mis Saaremaal avaneb, on muidugi jubedamast jubedam ja kuna ma käisin jahti vaatamas Pirital enne selle äravedu ja olen ka ise puitlaevu ehitanud, siis ei ole vist lootust selle restaureerimisele. Olen sellest juttu teinud ka muude inimestega, kes on infot Saksamaale jaganud ja siiani mingit tõsiseltvõetavat huvi pole näha olnud. Odavam oleks kaasaegne replica teha ja originaal lihtsalt konserveerida sellisena, nagu ta hetkel on. Leida võimalikult palju allesjäänud originaalosi ja panna kusagile angaari näitusele. Temast saaks päris vägeva väljanäituse teha.

Priit, raamib kõige ilusama originaalfoto päikeseloojangu taustal bakstaaktuules sõitvast Vanemuisest maakodu seinale. Ilusate aegade ja isa mälestuseks.

1. leht 6-st Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/