Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 26 postitust ]  Mine lehele 1, 2  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Topelt roolilehed
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Sept 2009 08:49 
Eemal

Liitunud: Pühapäev, 16 Juul 2006 14:41
Postitusi: 1763
Asukoht: Tallinn
Tervist!

Mind hakkas natuke huvitama see topelt roolilehtede kasuteguri jutt. Päris head lehekülge nende kohta google mulle ka ei andnud. Käisin nimelt nädalavahetusel Stockholmi skäärides 12h kestvussõidul Beneteau First 260 (täna sama paat nimega 25.7) roolimeheks ja need topelt roolilehed jätsid mind kahevahele. Ei saanudki täpselt aru miks nad head on. Lisaks sellele, et nad saab üles tõsta vajadusel. Kui paat otse sõitis oli kõik ok. Aga pisemgi liigutus roolil oli tohutuks piduriks ja ka pinnist oli tunda, et keeramisele on tõsine vastusurve. Mingi oma loogika siin ju on, et kuna pallerid on eri nuga all, siis keerates hakkab üks lehtedest natuke takistama. Igatähes paras kangutamine oli 8m/s ja suurema tuulega, paat ei tahtnud eriti alluda. See oli aga vist tingitud pigem labade suurusest kui nende duaalsest loomust.

Mis arvate?

_________________
http://purjekas-minni.blogspot.com/


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Sept 2009 10:09 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 09:27
Postitusi: 928
Asukoht: Tallinn ja Raplamaa
Arvan, et kaks roolilehte on vajalikud eelkõige selleks, et suure kreeniga paat säilitaks juhitavuse, laia ahtriga kaasaegsetel disainidel tõuseb üks rool lihtsalt veest välja.

_________________
+372 52 71 081
Marumeri OÜ
klaasplastist ja vineerist paatide ehitus, remont.
www.marumeri-marumeri.blogspot.com


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Sept 2009 10:09 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede, 25 Mär 2005 21:12
Postitusi: 1434
Asukoht: Tartu
Üldiselt - kui miski jahi juures pole tasakaalus, on roolimine oluliselt raskem.
Kahe roolilehe mõte on (vähemalt jahiehitajate arvates) eeskätt selles, et ränga kreeni puhul tüürimisvõimalus alles jääks. Kuna teil oli tuult 8 m/sek, siis ilmselt sellist kreeni ei tekkinudki.
Ilma kreenita või väikese kreeni puhul on kahe roolilehega jahtidel tõesti teatav roolilehtede ülepind. Kui kreenis üks roolileht veest osaliselt välja kerkib, on surve väiksem ja roolimine kergem. Ent jaht peab olema mõistliku jõukuluga roolitav igal ajal, nii et vast oli jahi tüüri või taglase juures miskit ümberhäälestamist vajavat.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Sept 2009 10:13 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 22 Sept 2005 22:43
Postitusi: 2555
Asukoht: Tallinn
Kui lehed kergesti üles käisid, oli see paat ehk mõeldud kreenita olekus ühe rooliga sõitma? Proovisid?

_________________
Buddha oli vist purjetaja:
"Tähtis pole mitte eesmärk, vaid teekond sinna!"


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Sept 2009 13:57 
Eemal

Liitunud: Pühapäev, 16 Juul 2006 14:41
Postitusi: 1763
Asukoht: Tallinn
ei ega nad väga lihtsalt ei käinud. ikka mingi kruvi hoidis paigal neid. väidetavalt ässad muidugi töstavad yhe lehe välja veest aga seda ei taha kruiseril teha.

ma yldse ei väida vastu sellele, et asja iva on leht vees hoida. kyll aga mötlen, et kas ja miks nad teineteist häirivad. esimese asjana töuseks ikka tuule poolt pardast leht välja aga seda ei juhtunud kyll kordagi.

edit: eriti hulluks läks asi gennakeriga avamerel sõites, kus tuult oli ca 6m/s, vana ummiklainetust aga 1,5-2m. 2 kätt rooli peal kui kogemata magasid maha selle, et pead lainet ennetama (muidu puhvas 30 kraadi ülesse enne kui kontrolli tagasi sain). groot oli muuseas praktiliselt tühi niiet liiga peale veetud ei olnud. lihtsalt konkreetse paadi probleem? minu viga? trimm? tahaks järgmine kord targem olla :)

Pilt ka:

Pilt

_________________
http://purjekas-minni.blogspot.com/


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Sept 2009 14:40 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 15 Juun 2006 20:24
Postitusi: 992
Asukoht: Tallinn
Üks mõte tekkis küll, et kui raceritel on kiirus väga suur, siis kahe roolilehe ülesanne on tagada juhitavus, kui peale kiilu, peaks vesi rooli jaoks "hõredaks muutuma". Sverdikal olen sellist tunnet kogenud, et taganttuules läheb asi glissi ja vahutav vesi muudab rooliga juhtimise pea võimatuks. Paat hakkab vastu tahtmist üles luhvama ja siis saabub ka kontroll aluse üle. Selles suhtes on kahest punktist ja kokkujooksuga rool justkui omal kohal. Gennakeriga sõit on ju ka mitte sõit taganttuulekursil vaid loovimine allatuult ja sealgi võib alus üsna glissi minna.

_________________
pilsis pole õlut


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Sept 2009 15:38 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5902
Asukoht: Saaremaa
Kuidas lehtedel kokku/lahkujooksuga lugu oli? Ikka kreeni pärast pannakse kaks, aga nad ei tohiks nii vägahullult pidurdada midagi. Uurin spetsialistide käest lisa.......

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Sept 2009 15:42 
Eemal

Liitunud: Pühapäev, 16 Juul 2006 14:41
Postitusi: 1763
Asukoht: Tallinn
siledal veel ei kiskunud justkui otse söites kuhugi. aga nii kui keerasid...

Siin vöib olla kokkujooksus asi kyll. isegi kas kokku- vöi lahkujooksus. seda ei saagi aru ju niisama.

_________________
http://purjekas-minni.blogspot.com/


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Sept 2009 15:47 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 15 Juun 2006 20:24
Postitusi: 992
Asukoht: Tallinn
Loogiliselt peaks lehed tiba kokku jooksma nagu autol. Kui nad laiali oleks siis iga pööre toimuks järsku ja rooli keeramine on raskem. Kõige keerulisem on seejuures jahi üle kontrolli hoida, kui pautides või halssides teine leht vette tagasi kukub.

_________________
pilsis pole õlut


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Sept 2009 20:24 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5902
Asukoht: Saaremaa
Uurisin. Ei pea midagi kokku jooksma. Vastupidi, mitte kumbagi pidi ei tohi olla mitte mingit kündmist ( loogish ju tegelikult, häbi mulle :oops: ). Kaks rooli on mitmel põhjusel: kreen, madalama süvisega suurem efektiivne rooli pindala, midagi oli veel ja see oli hüdrodünaamikaga seotud, uimevärk ühesõnaga :)
See konkreetne paat ei saagi olla kerge roolimisega, sest tegu on balanseerimata roolilehe tüübiga. Nii et kõik on täiesti normaalne ;)

Muidu sellist tüüpi ( ahtri taga ja tasakaalustamata) rool pidada kõige ebaefektiivsem ja ka raskem ( jälle loogish ju, eks) rool üldse olema. Aga see eest väga lihtne ja kuulikindel asi. Eriti kui on vajadust nende tõstmiseks.

Edasi tuleb pikk teoreetiline loeng purjeka rooli hüdrodünaamikast mida ei viitsi ümber toksida :D

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Sept 2009 20:40 
Eemal

Liitunud: Pühapäev, 16 Juul 2006 14:41
Postitusi: 1763
Asukoht: Tallinn
tänud! siis on selge - asi peabki nii olema.

_________________
http://purjekas-minni.blogspot.com/


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Sept 2009 21:26 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 23 Okt 2006 18:20
Postitusi: 114
Asukoht: Tallinn
Olen kõik tuule tugevused ja suunad läbi sõitnud, pole mingeid probleeme. Paat küll pisem ning kõik jõud koos sellega, aga mingit kangutamist küll pole. Kui purjed tasakaalus, siis lase pinn lahti ja läheb otse. Tegu siis väikese õega, First 21.7.

_________________
"Kärt" EST 411


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Sept 2009 21:32 
Eemal

Liitunud: Pühapäev, 16 Juul 2006 14:41
Postitusi: 1763
Asukoht: Tallinn
proovisin igat pidi ja ikka kiskus kangutamiseks. eriti gennakeriga. sellist "läheb täitsa otse" trimmi praktiliselt polnudki. ainult siis, kui laine täiesti null oli ja tuult vähe. samas 3-4ms tuules 6,5 sõlme oli päris vahva :-)

_________________
http://purjekas-minni.blogspot.com/


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 09 Sept 2009 08:59 
Eemal

Liitunud: Reede, 05 Dets 2003 21:59
Postitusi: 1440
Asukoht: Haapsalu
Viga paralleelis või vahivad lehtede alt otsad liiga taha.Roolilehed on ilmselt vale nurga all.Oma katamaraanist tean juba seda öelda.Õiget asendit andis tüki aega otsida,enne kui roolid jooksma sain.Vahtisid alt otsad ette--ei jõua hoida või vaatasid taha ,täpselt sama lugu.Kahe jalaga vastu seina ja terve kerega tiri roolipinni.Roolilehed peab saama vertikaalis nö tasakaalu.Kui muud ei aita ja reguleerida ei saa,tuleb uued lehed teha.

_________________
Paadikuur OÜ,53316319


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 09 Sept 2009 09:34 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5902
Asukoht: Saaremaa
Nii... :lol:

Jesper tabas mu seda teemat lugemas ja....
Sain just järjekordse piiiiiiiika loengu purjetamisest ja just nimelt siinkirjeldatud situatsioonist. Illustratsiooniks terve hulk kritseldusi ja vektorarvutusi paberil :D

Tõlkisin probleemi kirjelduse meie purjetamisgurule Jesperile ära ja ta tegi sellist nägu: :shock:

Näo põhjuseks oli see ütlemine:
Tsiteeri:
groot oli muuseas praktiliselt tühi


Väide oli selline, et ainult gennakeriga EI sõideta ja põhjuseks on tekkivad momendid mis hakkavad paati jubeda jõuga luhvama. Ainuke võimalus luhvamise vastu saada ongi siis rooliga hambad ristis kangutada nii et pinn pooleks. Vektoritega tehti asi selgeks ka. Vaadelda tuleb kiilu survekeset, purjestuse survekeset, nende vahelist distantsi ja summaarse veojõu suunda nendes keskmetes. Joonista kuidas tahad, aga selline komplekt peabki üritama end vihaselt vastutuult rebida. Aitab ainult see, et groot tuleb ka ilusti tuult täis lasta, siis tasakaalustub kõik ära ja rool läheb kergeks, sest talle jääb ülesandeks ainult paati juhtida mitte gennakeri jõuvektorit tasakaalustada.

Ehh...enne kui Jesper meilt ära läheb on mul lootust purjetamisteoreetikuks (tugitoolipurjetajaks) saada......
:lol:

Aga roolilehtede ümberehitusse ma ei usu. Lihtsalt selle pärast, et ebatõenäoline on, et Benetau koos oma inseneribüroodega selja taga on seeriatootmisse lasknud paadi mille roolid on täiesti valesti konstrueeritud.

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 26 postitust ]  Mine lehele 1, 2  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group