Kipper.ee
https://foorum.kipper.ee/

Purjetamise iseärasusi
https://foorum.kipper.ee/viewtopic.php?f=3&t=659
1. leht 2-st

Autor:  Veemees [ Esmaspäev, 04 Apr 2005 18:06 ]
Teema pealkiri:  Purjetamise iseärasusi

Küsiksin sellist asja:

kuivõrd näiteks väiksema meeskonnaga või lausa üksi purjetades saab rooli lukus hoida, et ise taglasega tegelda? Vanasti vist öeldi, et "Toomas roolib". See sõltub muidugi tuule tugevusest jne, ent kui palju siinkirjutajad seda võimalust kasutavad? Ja kuidas näiteks roolipinni puhul seda korraldada? Ning kas on mingid olukorrad, kus mingil juhul rooli jäigalt hoida ei tohi?

Iga kogenuma purjeseadja nõuanne teretulnud.

Autor:  Potermann [ Esmaspäev, 04 Apr 2005 23:27 ]
Teema pealkiri:  Re: Purjetamise iseärasusi

Veemees kirjutas:
Ja kuidas näiteks roolipinni puhul seda korraldada? Ning kas on mingid olukorrad, kus mingil juhul rooli jäigalt hoida ei tohi?
Olen sõitnud pinni ja rooli Toomasega kuni 7m/s tuulega. Kursi panin Toomasele ette, juhtme sigaretisüütajasse ja konksu pinni kylge kinni. Toomas muudkui timmis rooli ning kõik oli ilus ja vabalt võis vööris genu vahetams käia. Jaht oli 30 jalane, plastik, tyyypi Carter

Autor:  Mark [ Teisipäev, 05 Apr 2005 07:48 ]
Teema pealkiri: 

Üks räägib pinni kinnisorimisest ja teine autopiloodist?
Ise olen võhik, aga lihtsalt selline mulje jäi....

Autor:  Leemet Pork [ Teisipäev, 05 Apr 2005 11:29 ]
Teema pealkiri:  Purjetamise iseärasusi

Üldjuhul pinni lihtsalt paigale fikseerida ei saa, sest merel on teadupärast komme lainetada ja tuulel pidevalt kas või keeriste tõttu kübeke suunda muuta. Ja kui sa saadki jahi ühte asendisse seatud pinniga enam-vähem ühtlaselt liikuma, siis niipea, kui pisut purje asendit muudad, on kõik jälle teisiti ja tuleb ka rooli asendit korrigeerida. Ühesõnaga, ilma autopiloodita (ehk Toomase või päkapikuta) ei soovita proovida, kui pole himu vaadata, kuidas iseeneslik paut või halss välja näevad. :)

Autor:  PriitV [ Teisipäev, 05 Apr 2005 11:38 ]
Teema pealkiri: 

Kuna Veemehel paistab kah sverdiga Micro olevat, siis ei ole väga tervislik sellega proovida Toomase abil sõita. Autopiloot ja Toomas jäägu suurte raskete kiiljahtide pärusmaaks Eesti vetes, ülikerge svertjahiga või pisema kiiljahiga seda trikki vist proovida pole mõtet ... ei tahaks järjekordsest uppunust lugeda-kirjutada. Väikese jahiga võib rooli vabaks anda vaid täielikus tuulevaikuses või kaiääres seistes.

Autor:  paadikoi [ Kolmapäev, 06 Apr 2005 11:44 ]
Teema pealkiri: 

Hei vennad minu juppimööda roolipinniga ei vehita.Ka ilma roolita on võimalik jahti juhtida kui jaht on korralikult trimmis ja tageldatud.Kui jõuga roolipinnil jahti käsutad siis kaotad kiiruse ja farvaater näeb pärast välju kuihalvasti räsatud saetee.

Autor:  PriitV [ Kolmapäev, 06 Apr 2005 12:25 ]
Teema pealkiri: 

paadikoi kirjutas:
Hei vennad minu juppimööda roolipinniga ei vehita.Ka ilma roolita on võimalik jahti juhtida kui jaht on korralikult trimmis ja tageldatud.Kui jõuga roolipinnil jahti käsutad siis kaotad kiiruse ja farvaater näeb pärast välju kuihalvasti räsatud saetee.

Sinuy kirjeldus vastab 100% kiiljahi sõidu- ja trimmiomadustele. Svertjaht oma olematu triivitaluvusega vajab kiireks liikumiseks päris jõuliseid pinniliigutusi. Logi ei valeta:D Triikrauakujuline alus, kus roolileht asub ahtripeegli taga, ei ole absoluutselt võrreldav kiiljahiga. Õige trimmiga leevendad pinnile koormust, ära ei võta seda millegagi. Ainult pärituules sõidab trimmis Mikro juhita sirgelt .. proovitud ja Sebijaga järgigi ujutud:D

Autor:  Veemees [ Kolmapäev, 06 Apr 2005 21:45 ]
Teema pealkiri:  Mikroga purjetades

Tänud!
Mikro on jah vist tundlikum kui kiiljaht. Eks ma püüa arvestada. Paraku on üksi või algajatega purjetades sagedasti nii, et tuleb pinni hoidmise asemel söösta fokat sebima või poomi seadma. :? Ja siis peaks olema mingi varusüsteem, et pinni paigal hoida.
(Kinnisorimine ei pruugi ka alati hää olla olla, kui kiiresti vaja, siis tükk tegu lahti saada. Ja ega Mikrol nii väga kuhugi kinni sorida ei olegi, tuleks vist lisa-aasad "installida".)
Et kasutaks seda "Toomast" nii pool minutit ja kui purjetöö tehtud, võtaks jälle vahi üle. Kas sedasi võiks jahi ümberminekut kartmata toimetada?

Pärnu jahisadamas nägin kummalist laeva: kai peale oli tõstetud Mikro, millest rippus alla raske malmsvert. Iseenesest hea lahendus, aga kuidas seda silma järgi hinnates mitusada kilo kaaluvat jurakat sverdikaevust üles tõstetakse, seda mu pea ei võta. Eks vast sellepärast see jaht ikka kraanaga kai peale upitatud oligi...
Äkki keegi teab, kuidas sihuke süsteem töötab või vähemalt peaks töötama?

Autor:  metsasarv [ Kolmapäev, 06 Apr 2005 22:57 ]
Teema pealkiri:  Re: Purjetamise iseärasusi

Leemet Pork kirjutas:
Üldjuhul pinni lihtsalt paigale fikseerida ei saa, sest merel on teadupärast komme lainetada...

oman 5.5 m konradi purjekat ja nuputan ka kuidas muistsed meremehed seda toomase värki korraldasid, kui iga laine ikka kursilt ära ajab.
Kes siis teab selliseid kodukootud lahendusi tundlikule alusele? Pinni kinnisidumist ma isegi ei ürita, ennem lasen juba päris lahti ja trimmiga kuidagi..

Autor:  PriitV [ Kolmapäev, 06 Apr 2005 23:31 ]
Teema pealkiri:  Re: Purjetamise iseärasusi

metsasarv kirjutas:
Kes siis teab selliseid kodukootud lahendusi tundlikule alusele?

Kodukootud asja ei usu, et sellisele "närvipuntrale" olemas oleks. Teoreetiliselt peaks see olema midagi hüdraulilis-elektrilise Toomase sarnast, mis käib pinni ja kokpiti ääre vahele ja juhtimise impulsid saab kompassilt, logilt, tuulemõõturilt, kreeni- ja differendimõõturilt ja siis ka GPS'ilt triivi arvutamiseks. Kas sellist atribuuti üldse olemas on, kahtlen. Ei sobi ka väikelennuki aparatuur, sest lennuk ei loksu ja omab ühtlast veojõudu.
Kiiljahtide Toomased-autopiloodid toimivad hästi, kuid mäletamisel teatud tuuletugevuseni. Ainus kokkupuude sellisega X-99 pealt ja seda väga nõrga tuulega. Svertjahi jaoks oli selle reageerimiskiirus selgelt liiga väike ja kompassi andmetest jääb ka väheseks. Ainuüksi see, et Mikro peal liikumine muudab jahi kreeni meeletult, teeb minu silmis rooli vabaksjätmise võimatuks. Siin trimm ei aita. Miski tonni-mitmeteisttonnise kiiluga jaht on hoopis teine asi. Lähed Mikro pardal spinnakeri poomi panema, on jaht tugevas kreenis ja vöör on sügaval vees. Siis tuleb veel laine, rabad korraks vöörstaagist või vandist kinni, jälle hoopis uus asend jahil. Mis aparaat sellised asjad suudaks kompenseerida??? Ikka vaid tüürimees, ei muu.

Autor:  Veemees [ Kolmapäev, 06 Apr 2005 23:47 ]
Teema pealkiri: 

Kas tuuleroolist ei võiks abi olla?

Autor:  Veemees [ Kolmapäev, 06 Apr 2005 23:54 ]
Teema pealkiri: 

Praegu rohkem sisevetel seilajana lained nii väga ei häirigi.
Kui Saadjärvel või Võrtsul laine juba Mikrole ohtlik on, siis peab lausa orkaan olema, sellise ilmaga välja ei lähegi.
Pigem on vajalik ikka nii palju stabiilsust, et jõuaks purje ära seada, siis võiks jälle ise tüüri hoida.
Spinnakeri mul veel ei olegi (kust saaks?), nii et selle seadmisega pole esialgu muret.

Autor:  paadikoi [ Neljapäev, 07 Apr 2005 00:43 ]
Teema pealkiri: 

Ma ei tea just kuis mikrole se tuulerool sobib nagu siinrääkijad selgitavad on teine üks jube ja juhitamattu riistapuu :lol: Aga kui tuuleroolikohta on tahtmist teada siis selle ehitusest ja tööpõhimõttest on juttu 1977 wõi oli se 1980 aasta katera i jahtõ mingis numbris

Autor:  jaanus [ Neljapäev, 07 Apr 2005 09:29 ]
Teema pealkiri:  Tuuleroolist

Oma kogemus on selline:vöör vastutuult ja kiirelt püüad vajaliku asja korda seada.Muidugi tuleks sooti ka järgi anda.Vähemalt svertpaati ei ole mina küll suutnud ilma roolijata sõitma saada,kuigi olen igasugu nippe katsetanud.Pinni kinnisidumisest väiksemal alusel küll mingit kasu pole olnud. :?

Autor:  PriitV [ Neljapäev, 07 Apr 2005 13:04 ]
Teema pealkiri: 

paadikoi kirjutas:
Ma ei tea just kuis mikrole se tuulerool sobib nagu siinrääkijad selgitavad on teine üks jube ja juhitamatu riistapuu :lol:

Milline sportlikuks liikumiseks ette nähtud riistapuu maal, merel või õhus on eriliselt stabiilne ja juhtimist mittevajav?:D Mikro nimetamine daycruiseriks on pigem tinglik. Minu nägemuses on sedatüüpi jaht super noorte ja algajate õppesõiduvahend. Üks asi on võistluspurjetamine lahtise svertpaadiga, teine teema on siiski natukenegi purjejahi mõõtkavva mahtuva alusega harjutada avamerepurjetamist. Näituseks lapsevanemana oleks ma küll õnnelik, kui purjetamist õppiv laps saab oma kompsud kuiva kajutisse panna ja oh imet, isegi sööki-jooki kaasa võtta.
Minu Julia vastu tundsid Haapsalu purjetamiskooli omad huvi, kuid enne asjast asja saamist läks vist see kool hingusele. Tegelikult peaks pisut seedima ja sedasorti asja peale mõtlema hakkama... Kõige vähem on mul kahju jahti õigel otstarbel lasta kasutada. Peaasi, kui ise vajadusel sõita saab:D Mis ta niisama seisab, pole nii hirmkallis asi ju.

1. leht 2-st Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/