Kipper.ee
https://foorum.kipper.ee/

Kontrolluugi augu tegemine
https://foorum.kipper.ee/viewtopic.php?f=3&t=7041
1. leht 1-st

Autor:  AMBO [ Laupäev, 01 Sept 2012 18:18 ]
Teema pealkiri:  Kontrolluugi augu tegemine

taaskord ühe murega mida ei oska lahendada ning otsin abi
nimelt on mu jahil ratasrool, kuid varujuhtimine puudub, ehk mul on vaja kokpiti teha kontrollluugi jaoks auk kust siis hädaolukorra puhul (mis see suvi ka korra oli, kui mäletate mu kirjadest) saaks otse roolilehe otsa lükata kasvõi mõne pinni, et juhtimisvõime taastada.
Nüüd siis küsimus, kuna kokpiti teki all seal kohas kus mul vaja teha kontrolluugi auk (ca 10cm) on 0,5cm roostevaba plaat ning tänaseks pole veel leidnud lahendust, kuidas ma sealt 10cm augu läbi saan puurida. Keegi ei oska pakkuda mulle vajaliku tööriista, millega see oleks võimalik.
Kas keegi oskaks aidata, millega ja kuidas ma seda saaksin teha.

Ette tänades

Autor:  taavik [ Laupäev, 01 Sept 2012 19:10 ]
Teema pealkiri: 

Kui on vaja ümarat auku, siis augusaega peaks hakkama saama (trelli otsa käiva ja metalli lõikavaga - 102 mm saed kaubanduses saadaval). Muude kujunditega tikksaag - metalli teraga.

Autor:  PriitV [ Laupäev, 01 Sept 2012 20:04 ]
Teema pealkiri:  Re: küsin jälle nõu- kontrolluugi augu tegemine

AMBO kirjutas:
Nüüd siis küsimus, kuna kokpiti teki all seal kohas kus mul vaja teha kontrolluugi auk (ca 10cm) on 0,5cm roostevaba plaat ning tänaseks pole veel leidnud lahendust, kuidas ma sealt 10cm augu läbi saan puurida. Keegi ei oska pakkuda mulle vajaliku tööriista, millega see oleks võimalik.
Kas keegi oskaks aidata, millega ja kuidas ma seda saaksin teha.

Ette tänades


Kui 0,5 cm tähendab 5mm paksust roostevaba, siis pole muud soovitada, kui JÕUDU! ;) 5mm roostevaba vastab jämedalt 12 millile tavarauale ja ma tahaks seda tikksaagi näha, millega sinna auku lõigata...
Karta võib, et kõige mõistlikum oleks teha pisut tulekindluse ettevalmistust ja kutsuda sõber plasmalõikuriga. Variant 2: osta päris mitu 100-millist kvaliteetset freesi (kogemus näitab, et Makita augufreesid toimivad roostevabaga nii enam-vähem, igasugused suvalised bi-metalid unusta eos ära). Kange trell, ohtralt vett vahele ja peale mõningast ponnistust, jahutamist, freesivahetust saadki umbes tunnikesega augu sisse. Jamaks läheb siis, kui kogemata freesi hamba lõikwsse sisse murrad ja see sinna kinni keevitub.
Aga kuna mulle tundub, et see kontrollauk ei pea teps mitte olema ideaalselt ümmargune ring, siis lõika see sisse 1-millise roostevaba jaoks mõeldud kettaga rellakaga. Tegelikult saab nii suure diameetri päris/piisavalt ühtlaseks, sest peale tuleb sinna ju mingi kena katteluuk.

Priit, freesinud suvel täpselt 26 auku läbi 3-millise roostevaba ja kulutanud selleks ära kõik Samblas müüdud õiges mõõdus freesid :D

Autor:  Mark [ Pühapäev, 02 Sept 2012 10:39 ]
Teema pealkiri: 

Üks variant on veel. See eeldab pisut rakiste ja tööriistade ehitamist. Tee elektritrellile rakis mis teda tekil sinu abiga enamvähem täpselt ja ühtlase nurga ( 90kraadi näiteks) all hoiab ning millega on võimalik anda enamvähem ühtlast ettenihet. Poest saab neid ka, aga allpool kirjeldatava tööriista tõttu see vist ilma ümberehituseta ei sobi. Siis mine mõne treial-freesija juurde ja ehita lendtera. See väga keeruline ei ole lõikeriistana saab kasutada mõnda väiksemat läbilõiketera ( NB! Lõikesoone raadius!). Eriti popp kui saaks vahetatava terikuga. Suurim probleem on võitlus vibratsiooniga. Noh ja kui asjad valmis siis lased mõistusega, mitte jõuga, augu läbi. Ära unusta lõikeõli, see määrib ja jahutab ka. Hiljem saad sixpakkide eest seadeldist laenutada.
Trell peab olema korralik. Peab võimaldama aeglaseid pöördeid ja peab suutma neid aeglaseid pöördeid ka hoida. Sellise leiad minu teada ainult Metabo valikust. Mul on selline olemas, teistel brändidel pole kohanud.

Autor:  kurvits [ Pühapäev, 02 Sept 2012 13:57 ]
Teema pealkiri: 

Mark mainis ära kaks olulisemat asja- trelli suurus ja võime hoida madalaid pöördeid ning lõikeõli.
Võid kasutada ka väiksemat sorti lauapuurpinki, aga piisab suuremast käsitrellist, ja võimalusel areta tugi trelli käepidemele ( kasvõi torust pikendus) toetamiseks, siis jääb ainult hoida puuri vertikaalselt.
Suuremaid korralikke trelle on olemas Hilti, Boschi, Makita valikus.
Rohkelt õli (ja õlut) ning bimetalliga peaks augu sisse saama.

Autor:  Mark [ Pühapäev, 02 Sept 2012 16:08 ]
Teema pealkiri: 

Peale Metabo siiski pole mul õnnestunud head aeglase pöördega trelli näha. Teistel on vaid päästiku küljes mingi piiraja, Metabol saad trelli seljalt väände ja pööred valida ning siis võid päästiku põhja vajutada, trell hoiab ise automaatikaga pöörded õiged. Saab mingi 2pööret sekundis niimoodi kätte ja seda täie jõu ning üsna ühtlase kiirusega.

Autor:  Tim [ Pühapäev, 02 Sept 2012 17:13 ]
Teema pealkiri: 

Tööriistarendist saab laenutada korralikku trelli koos statiiviga. Ma olen sellisega betooni suuremaid auke lasknud, 100...250 mm, trell on SDS padruniga. Aga mulle tunduks Priidu pakutud relakaga variant kõige lihtsam, neli lõiget ja võtad ruudu kujulise tüki välja. Sädemete püüdmiseks on hea tükike klaasvilla (kivivill laguneb kergemini painutades). Pärast paned kaubanduslikuks välimuseks ümara katte peale, näiteks puidust.

Autor:  Mark [ Esmaspäev, 03 Sept 2012 07:33 ]
Teema pealkiri: 

Arvestades, et tegu on ühekordse probleemiga on viimati pakutu tegelikult vast kõige mõistlikum. Neljakandilise ava puhul lase ikkagi nurgad enne mingi vähemalt 10mm puuriga lahti siis lõika nurklihvijaga vahelt puhtaks. Tervad ava nurgad võivad hiljem pragunema hakata, mingi raadius võiks ikka olla.

Autor:  mosse [ Esmaspäev, 03 Sept 2012 08:34 ]
Teema pealkiri:  Re: küsin jälle nõu- kontrolluugi augu tegemine

PriitV kirjutas:
5mm roostevaba vastab jämedalt 12 millile tavarauale ja ma tahaks seda tikksaagi näha, millega sinna auku lõigata...

Täiesti suvaline tikksaag kõlbab selleks, terad peavad õiged olema. Peale õigete nõksude selgeks saamist (hästi väikesed pöörded ja peale suruda/lükata ei tohi) pole mingi probleem 6 mm roostevaba lõikamine. Aga aega läheb kole palju (vt õiged nõksud) ja augu serv kipub sakiline/laineline jääma ning tahab hiljem käiaga silumist.

Autor:  PriitV [ Esmaspäev, 03 Sept 2012 09:01 ]
Teema pealkiri:  Re: küsin jälle nõu- kontrolluugi augu tegemine

mosse kirjutas:
PriitV kirjutas:
5mm roostevaba vastab jämedalt 12 millile tavarauale ja ma tahaks seda tikksaagi näha, millega sinna auku lõigata...

Täiesti suvaline tikksaag kõlbab selleks, terad peavad õiged olema. Peale õigete nõksude selgeks saamist (hästi väikesed pöörded ja peale suruda/lükata ei tohi) pole mingi probleem 6 mm roostevaba lõikamine. Aga aega läheb kole palju (vt õiged nõksud) ja augu serv kipub sakiline/laineline jääma ning tahab hiljem käiaga silumist.

Korra sai proovitud ja kohe loobutud: seajala konkse oli miljon korda kiirem/odavam/mugavam lasta laseriga lõigata. OK, see oli ka 10 milline plekk. Mul siiski ei ole tikksaagidesse väga suurt usku raua ja paksu puidu puhul- see on vineeri/OSB saag koduseks majapidamiseks! Klaasplasti lõikab ka hästi. Kõigeks muuks on ikka spetsiaalsed riistad. Lintsaed, tiigersaed, mootorsaed, ketassaed, lõikekettad, augu- ja dremeli otsafreesid jne.

Vot pole nüüd käinud ja vist see äri on kadunud aga vanasti oli Heina uulitsal selline business, kui Jaata Äri, kes müüs ohjeldamatult vana veneaegset tööriista. Seal oli odavalt ka vanu freespinkide rauakettaid. Vaat nendega sai ka päris edukalt aeglase pöördega võimsa ja käepidemega trelli otsas metalli sisse kujundeid lõigata. Aga paksu roostevabasse - kurat, ikkagi hästi ei usu.

Autor:  flm [ Esmaspäev, 03 Sept 2012 11:17 ]
Teema pealkiri: 

Relakas ja plasma on ainukesed mõistlikud lahendused sellisesse metalli kodusel teel augu tegemiseks, kui ideaalselt ümar auk pole kohustuslik. Tikksaag ja tiigersaag võivad teoorias toimida, aga praktikas ei ole ka minul nendega õnnestunud paksema materjali saagimine, eriti ümara augu.
Augusaagi võib proovida, kui on palju vaba aega. Selle toime oleneb suuresti lõigatava metalli omadustest ja tööriista materjalist. Igatahes tuleks siis saagi sellise töö puhul lõikevedelikuga jahutada või ohtralt cuttingoili vahele uhada. Läheb oluliselt libedamalt see asi ja tera kestab kauem. Põhimõtteliselt saab emulsiooni teha ka ise õlist, seebist ja veest, kui ikka plaanid augusaagi kasutada. Kuni 10mm musta metalliga mul sellised kogemused (sest vahest ikka on vaja augusaage kasutada, küll puurpingis). Kui drelliga teha, siis peab olema Marki soovitatud aeglaste pööretega asi. Enamik odavaid kaotab kohe ka igasuguse jõu, kui pöördeid maha keerata. Häda korral olen korraliku akudrelliga puurinud, millel aeglase pöörde võimalus, aga kõik see on juba paras rubriiki "törts talupojamõistust aitab suuremast hädast välja".

Autor:  Kalle1 [ Esmaspäev, 03 Sept 2012 20:26 ]
Teema pealkiri: 

vanemat ja ka uuemat vene päritolu rauanärimise tarbeid peaks olema Vana-Narva mnt-l , Kepstom vist firma ( jur.- ) nimi on. Enne nad olid mingis territooriumile pääsu punkris, nüüd ületee tiba Narva pole minna uhkemates ruumides , sihuke ühekordne valge krohvitud hoone mu mälu järgi

www.kepstomvm.ee

1. leht 1-st Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/