Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 13 postitust ] 
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Garmin ja AIS süsteem
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 07 Jaan 2008 20:48 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 05 Juun 2007 08:05
Postitusi: 661
Asukoht: Keri ja vahel ka Eestis
Piilun vaikselt uuemaid GPS masinaid...

Uutel Garminitel on peal võimalus ühendada neid AIS (Automatic Identification System) vastuvõtjaga. Noh, saab andmeid suuremate laevade liikumise kiiruse, suuna ja nime kohta.

Kas keegi teab midagi AIS vastuvõtjast?

Kas meil suuremad laevad üldse kasutavad AIS süsteemi?


Samas nupukas radar teeks ka sama töö ära - isegi nende puhul, kes AIS infot ei väljasta.

_________________
Mul pole õigus.
Aga mind ei koti!


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Jaan 2008 12:11 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 20 Mär 2007 09:42
Postitusi: 827
Asukoht: Tallinn / Muhu
Ise ka viimasel ajal veidi neid vidinaid uurinud ja nende kohta lugenud.
Esiteks see küsimus, et kas sa tahad puhtalt kaardiplotterit või gps/sonar kombinatsiooni? Ja kui viimast, siis kumma omadused on tähtsamad?

Kui sa näiteks sukeldumisega tegeled, siis võiks ju Humminbird'i "side imaging" igati edev asi olla. Need söövad Navionics'i kaarte ka, miinuseks muidugi kõrge hind ja ega neid vist hästi muude asjadega suhtlema ka ei õnnestu panna.

Kui nüüd sonari pool kõrvale jätta, siis minu arust tuleks vaadata kahte asja - millist kaarti konkreetne mudel tunnistab ja millised on võimalused muude seadmete ühendamiseks.

Kaartidest on juba põhjalikumalt juttu olnud, üldiselt tundub, et siinsetes rannavetes kivide vahel ukerdamiseks on Navionics parim variant. Garmin minu teada sööb ainult oma BlueChart'i ja see ei ole siinkandis just eriti detailne.

Mis puudutab erinevate seadmete ühendamist, siis minu meelest oleks tänasel päeval mõistlik panustada NMEA2000 võrgule. Muidugi ei pruugi praegu saadaolevad vidinad kõik veel seda standardit toetada ja mõned asjad peavad endiselt rääkima NMEA 0183 keeles, aga üha rohkem minnakse üle NMEA2000 peale. Sel juhul on sul olemas üks andmeedastuse liin, mille külge võid riputada praktiliselt mida iganes - AIS vastuvõtja, ilmajaama, logi, temperatuuriandurid, kütuse taseme andurid, kuni mootori "ajuni" välja. Odavama otsa asjadest tundub parim NMEA2000 tugi olevat Lowrance'il (ja mingil määral Garminil), kallimatest RayMarine'il ja Furuno'l. Kahjuks ei ole ma kuskilt välja lugenud, kas Lowrance'i plotteri soft praeguse seisuga AIS'i toetab.

AIS vastuvõtjaid on saada igasuguseid, hinnad peaks olema paarisajast kuni tuhande dollarini. Enamus paistavad praegu toetavat ainult NMEA 0183 protokolli, nii et peab vaatama, kuidas see koos muude asjadega õnnestub plotteri külge ühendada. Kindlasti ilmub lähiajal ka NMEA2000 toega variante. Lisaks peab läbi mõtlema antenni ühendused. Ideaalis võiks AIS vastuvõtjal olla oma antenn, aga kui tahad ühte antenni kasutada nii AIS kui raadio jaoks, siis peab splitter vahel olema. Osadel AIS vastuvõtjatel on splitter sisse ehitatud.

AIS saatjad on nõutud kõigil >300GRT rahvusvahelisi sõite tegevatel laevadel, kõigil >500GRT laevadel ja kõigil reisilaevadel. Nii et praktiliselt igal vähegi suuremal laeval peaks AIS olema küll ja näiteks uduse ilmaga Tallinna lahel seigeldes oleks AIS vastuvõtjast kindlasti abi. Samas kui on niikuinii plaanis ka radarit kasutada, siis pole sellest ehk eriti suurt tähtsust.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Jaan 2008 14:49 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5901
Asukoht: Saaremaa
Radarit ja AIS'i omavahel võrrelda siiski ei saa. On küll vist olemas ka AIS süsteemiga integreeritavaid radareid ja sel puhul saad tõesti ekraanile kiirusvektorid ja lisaks ka laeva nimed ja andmed. Mida just tüürimees on viitsinud reisile asudes sisse toksida. Vektorid arvutab küll kallima otsa radar ise ka ekraanile.

Minu arust on veelgi parem kombinatsioon kaardipoltter + AIS. Sellise kombinatsiooniga sõidavad kõik AIS signaali kiirgavad laevad ilusti ekraanil omasoodu ja sa ise nende vahel. Olen pruukinud ainult dKart Navigator'it koos AIS'iga ja pilt oli super. Kõik, kaasa arvatud ma ise, kulgesime mööda elektronkaarti, kiirusevektor ilusti ees, iga laeva juures nimi, MMSI, kodusadam. Mõned olid viitsinud ka mingi selgitava teksti juurde toksida mis siis koos laevaga kaardil ringi tiksus. Näiteks " s/y Annaminna, 23456765432 , Rotterdam, under sails, sailing to Helsinki for partying".
Vektorile sai ise dKart menüüst mingi ajalise väärtuse anda, näiteks 15minutit. Siis olid vektorid igal üksikul laeval nii pikad kui pikk oli selle laeva teekond 15minuti jooksul. Põgus üldine pilk ekraanile andis murdosa sekundiga selge ülevaate kus ja kuhu kihutab mingi kiire sõiduk ja kus ning kuhu tossutab mõni kaubalaev või traal. Kui kuskil vektorid omavahel risti läksid, võis igaks juhuks videokaamera valmis panna, sest ega iga päev laevade kokkupõrget filmida ei saa ( ARPA moodi asi). Õnnetuseks muutsid kõik ristuvate vektoritega alused vastavalt COLREGile oma kursi ära :)
Samas kaardil on tänu nendele ees jooksvatele vektoritele ka reaalajas ilusti näha kui keegi kurssi muudab ja nool vastavalt sellele pöörab. Tore asi. Teeb sõidu imelihtsaks. Ja omada ise mingit odavat AIS saatjat tagab mõnusa rahu raadioeetris. Mitte keegi ei kutsu sind eetris välja a'la "laev mis liigub kiirusega 25 sõlme kursil shksadashkshk, koordinaatidel shkkümmend shk shshshs nordi ja shkshkmend shhhhhshk westi võtke ühendust shkshksaare shhhhhhhvalvega" Kui keegi kutsubki siis ilusti kohe nime pidi. Hea asi on see AIS ja veel parem kui selle kaardiplotteriga kokku jooksutada saab. Kui raha ja tahtmist on, siis julgen soojalt soovitada. Kuid erinevate tootjate ja erinevate toodete vahelisi tasemeid ja võimalusi ma kirjeldada ei oska. Minu proovitud asi oli igatahes igat pidi ülivõrdes.
Aga radar võiks sellegipoolest olla. Üks ei asenda teist ega teine kolmandat. Kolme peale kokku saad ideaallahenduse.Vist saab isegi teha kuidagi nii, et AIS jookseb nii kaardiplotterile kui ka radarile. Veel on võimalus kõik kolm infot radar, elektronkaart ja AIS üksteise otsa samale ekraanile jooksutada. Kõik oleneb seadmetest.
Ahjaa valdav enamus suuremaid laevu ja 100%kõik kalalaevad on AISIga varustatud ja see ka töötab neil merel olemise ajal.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Jaan 2008 15:35 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 05 Juun 2007 08:05
Postitusi: 661
Asukoht: Keri ja vahel ka Eestis
Garminil vaatan Marine networking compatibility seadmeid just. Seal ongi see, et pane mida tahad , ekraan joonistab sulle kõigi seadmete andmed graafiliselt, muidugi peab vahele panema siis vidina, mis selle networkingu jaoks loetavaks teeb. Ehk radari overlay merekaardi pildi peale ja sonari sinna kõrvale ja kasvõi veealuse kaamera pilt kõige peale.

AIS oleks vist sellevõrra poolik, et kõik neid ei kasuta.. aga lahel vedeledes võib osalt infokunni siis panna küll... " näe, Star ilmub kohe sealt nurga tagant välja"

DKarta 3d joonistamine oli asi, mis mulle meeldis. Sügavusjoonte järgi kuvab profiile.

Ja peamine põhjus miks mulle vana Garmin 276c enam ei meeldi - külmas kui kinnastega majandada - ei saa õigetele nuppudele pihta ja vahel on kurat kriitine aeg kulunud pildi suurendamisele - ilmub ekraanile kõike muud kui seda mida vaja.

_________________
Mul pole õigus.
Aga mind ei koti!


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Jaan 2008 15:44 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5901
Asukoht: Saaremaa
Kui külmas sa siis nuppe näpid? :shock:


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Jaan 2008 16:08 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 20 Mär 2007 09:42
Postitusi: 827
Asukoht: Tallinn / Muhu
Kindlasti ei saa radarit ja AIS'i üks-ühele võrrelda. Ma rohkem seda silmas pidasin, et kui radar olemas, siis väikse paadi puhul võib AIS olla mõttetu lisakulutus. Olgem ausad, Eesti vetes ei ole praegu kuskil nii tihedat liiklust, et AIS mingit tohutut eelist annaks. Lisaks tuleb alati meeles pidada, et vee peal liikleb ka laevu (või hulbib muid asju) millel ei ole AIS saatjat peal! Rohkem oleks AIS'il mõtet ehk näiteks Soome või Rootsi saarte vahel, kus mõne nurga tagant võib keegi madallennul välja tulla - AIS "näeb" teda ilmselt enne kui radar.
Aga see kõik muidugi ei tähenda, et AIS ei oleks lahe asi :)

Kui juba AIS vastuvõtja olemas on, siis võiks ta kindlasti olla kaardiplotteriga integreeritud. Enamasti lubavad tänapäevased seadmed ka radari pilti kaardiplotteri ekraanil näidata, nii et ise valid, kas tahad erinevaid asju näha erinevatel ekraanidel, sama ekraani erinevates osades, või kõiki üksteise otsas. Lisaks on vingematel süsteemidel võimalus integreerida pildile satelliidi- või aerofotod, näidata n.ö. kolmemõõtmelist pilti, jne.

No ja siis muidugi veel ühilduvus DSC raadioga - kui su plotter ütleb, et s/y Annaminna läheb Soome pidu panema ja sul on tahtmine nendega arutada parimate sadamakõrtside kogemusi, siis suunad plotteril kursori õigele kohale, vajutad paari nuppu ja tehaksegi kõne, selle asemel et hakata käsitsi MMSI numbreid raadiosse toksima.

Päris huvitav ülevaade näiteks Furuno uuest süsteemist on selles videos. Tohutul hulgal head infot mere-elektroonika kohta saab ka panbo.com ja "Ask JackRabbit" veebilehtedelt.

Igatahes lahedaid asju on tohutult, võimalused on piiratud peamiselt rahakoti paksuse ja laevas oleva ruumiga ;) Aga kõige selle juures ei tohi muidugi ära unustada, et peale monitori uurimise on vaja ka ise ringi vaadata ja oma silmi usaldada.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Jaan 2008 18:42 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5901
Asukoht: Saaremaa
See sama fakt, et AIS avastab laevu ka nurga tagant ja väljastpoolt nähtavust teeb ta üsna atraktiivseks. Loomulikult täiendama radarit mitte vastupidi. Väikelaeval on radari antenn tihtipeale suht madalal ka ja seega aparaadi passis lubatud 24nm range jääb tegelikult saavutamata.

Aga jah, kõik need lisaboonused ja lihtsalt huvitavad asjad, mida AIS kaudu saad, teevad selle vägagi atraktiivseks vidinaks. Mitte küll hädavajalikuks, aga meeldivaks. Seda side ülesvõtmise võimalust üle DSC ma ei teadnudki. 8)


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Jaan 2008 19:41 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 20 Mär 2007 09:42
Postitusi: 827
Asukoht: Tallinn / Muhu
Mark kirjutas:
Seda side ülesvõtmise võimalust üle DSC ma ei teadnudki. 8)

Ega seda päris iga plotteri ja raadio kombinatsiooniga kindlasti ei saagi, aga osad sama tootja aparaadid seda võimaldavad. Lisaks siis veel DSC kaudu edastatud positsiooni näitamine plotteril jms. Mõnedel on ka n.ö. "sõbra jälgimise" funktsioon raadiosse ehitatud, sihuke "vaese mehe AIS". Igasugu imeasju tehakse... :)


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 09 Jaan 2008 09:00 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 05 Juun 2007 08:05
Postitusi: 661
Asukoht: Keri ja vahel ka Eestis
Detsembris päev otsa lahtises masinas - mul on ikka täitsa paksud kindad käes.... räme külm oli ka novembris öösel kui maal veel lumehaisu polnud aga merel sadas lörtsi koos lõikava tuulega...

Ja vahepeal tirid kedagi veest ka välja ja käed märjaks.
No pole kajutit, noh...


tegelikult , teemast: Alustuseks ostan ilmselt Networking ekraani.
Sinna läheb juba kajalood sisse, kaart, gps antennist.
Siis on järgmine asi radar ja kui siis ikka veel kiheleb siis AIS....
Ehk siis compatiiblisse saab järjest liita kui häda on.

Video on kõva ja kõvaksajav, jah...

_________________
Mul pole õigus.
Aga mind ei koti!


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 09 Jaan 2008 09:37 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede, 27 Jaan 2006 17:15
Postitusi: 636
Asukoht: Meriküla
Mark ja Rehepapp ilusti kirjeldasid AIS olemust.

Niipalju tahan veel nende jaoks öelda, kes kõrvutavad AIS-i ja radarit:
AIS on info, mille saadab teine laev läbi raadiosageduse ja see on koheselt kasutatav.
Radarinfo (kursid, kiirused, vektorid jms) arvutab su enda laeva aparatuur ning olulise ajalise viivitusega. Alles 3-6 minutit peale "märgi" panemist radarobjektile saab arvutusi usaldusväärseks pidada, aga ka siis mitte lõpuni, eriti siis, kui teine oma kurssi või kiirust muudab.

AIS-ist saad teada teise laeva kiiruse ja kursi muutuse koheselt, radaril alles peale arvutusi, tihti alles peale viite minutit.

Ühinen seisukohaga, et ohutuse seisukohalt on mõlemad aparaadid vajalikud. Kui sul on AIS, siis on ka sinuga kergem ühendust võtta ilma raadioeetrit risustamata.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 09 Jaan 2008 10:13 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5901
Asukoht: Saaremaa
mairold kirjutas:
Ühinen seisukohaga, et ohutuse seisukohalt on mõlemad aparaadid vajalikud. Kui sul on AIS, siis on ka sinuga kergem ühendust võtta ilma raadioeetrit risustamata.


Ma iseloomustaks oma kokkupuudet dKart + AIS aparatuuriga läbi kohaliku, saare naiste käest kuuldud humoorika ütluse : "Kui korra meest oled saanud, siis enam muud ei tahagi"

:D


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 09 Jaan 2008 11:12 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 20 Mär 2007 09:42
Postitusi: 827
Asukoht: Tallinn / Muhu
Dillinger kirjutas:
tegelikult , teemast: Alustuseks ostan ilmselt Networking ekraani.
Sinna läheb juba kajalood sisse, kaart, gps antennist.
Siis on järgmine asi radar ja kui siis ikka veel kiheleb siis AIS....
Ehk siis compatiiblisse saab järjest liita kui häda on.

Tundub igati mõistlik plaan olevat. Aga ma ikkagi soovitaks enne lõpliku otsuse tegemist testida Garmini kaarti, eelkõige just selles piirkonnas, mida sul endal kõige rohkem vaja on. Kui see rahuldab, siis peaks Garmin üsna hea valik olema. Aga võimalik, et just kaardi pärast oleks näiteks mõni Navionics'it tunnistav lahendus parem.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 16 Jaan 2008 11:10 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede, 27 Jaan 2006 17:15
Postitusi: 636
Asukoht: Meriküla
Avastasin, et AIS-ist olen juba varemgi kirjutanud: http://foorum.kipper.ee/viewtopic.php?t=1689&start=0

Tsiteeri:
Põhimõttelised kõik laevad saadavad kõikidele laevadele mingi kindla raadiolaine kaudu perioodiliselt infot, mis nende elektroonilistel aparaatidel olemas. AIS annab isegi enne infot laeva pöörde alustamisest, kui ARPA süsteem seda radaril märkab (aga laeval peab olema ka siis ROT - Rate of turning aparaat). Ja kõike muud võimalikku alates kursist ja kiirusest ja lõpetades meeskonna arvuga ja ohtliku kauba hulgaga.
AIS saadab justkui automaatseid SMS-e (kusjuures AIS kaudu on ka võimalik lühisõnumeid teisele laevale saata (a' la - kuhu sa tükid?)


Peeter samas teemas kirjutab, et kasutab tööväliselt Garmin 172C GPS-i.


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 13 postitust ] 

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group