Kipper.ee
https://foorum.kipper.ee/

GPS
https://foorum.kipper.ee/viewtopic.php?f=4&t=257
11. leht 13-st

Autor:  sults [ Reede, 29 Mär 2019 19:52 ]
Teema pealkiri:  Re: GPS

Vender kirjutas:
Kes tahab pikemalt lugeda, siis on ilmunud üks uurimus GPS segamiste kohta.
https://www.c4reports.org/aboveusonlystars
Otsi sealt lehelt "Download Full Report" nuppu.

Tuletan meelde, et GPS on loodud eeskätt militaarsel eesmärgil. On täiesti loomulik, kui Venemaa omal territooriumil harjutab agressiivse vaenlase rakettide jms juhtimise süsteemi segamist ning häirib GPS signaale oma strateegiliste punktide või isikute läheduses.
Raporti koostajaks tundub olevat mingi USA salajane propagandaosakond ja raporti autoritel üksnes hägune ettekujutus GPS-i toimimisest.
Nad oleks võinud võrdluseks välja tuua selle, kui sageli USA ise GPS-i segamise või signaali võltsimisega tegeleb.

Autor:  Toivo [ Laupäev, 30 Mär 2019 08:47 ]
Teema pealkiri:  Re: GPS

USA ei pea oma signaali segama, ta võib täpsust oluliselt vähendada või selle hoopis välja lülitada!Minu arusaamisel selles hirmus venelased hakkasid oma GLONASSi tegema.

Autor:  sults [ Laupäev, 30 Mär 2019 09:17 ]
Teema pealkiri:  Re: GPS

Toivo kirjutas:
USA ei pea oma signaali segama, ta võib täpsust oluliselt vähendada või selle hoopis välja lülitada!Minu arusaamisel selles hirmus venelased hakkasid oma GLONASSi tegema.

Ometi USA segab sageli GPS signaali.
Näited: https://www.theregister.co.uk/2016/06/0 ... s_jamming/ ja https://www.gpsworld.com/u-s-air-force- ... -and-next/ ja https://www.aopa.org/news-and-media/all ... ence-tests
Vanemad teated, mis kiire otsinguga silma jäid, pärinevad aastast 1999 (olgu öeldud, et GPS süsteem hakkas täies ulatuses tööle alles 1995. aastal), seega pole GPS segamine sugugi uus teema: https://aviationweek.com/awin/gps-jammi ... coast-week
Üks 1996. aasta teadustöö ka, mis GPS segamisest/võltsimisest teoreetilises plaanis räägib: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/do ... 1&type=pdf
Piiritaguse segamise näide ka: https://www.computerworld.com/article/2 ... s-say.html
Kindel on see, et strateegiliste objektide ja isikute ümber igapäevaselt toimuvat segamist nad lehes ei kuuluta.

Venelaste GLONASSi tegemise eesmärk oli samuti sõjaline - kui USA-l on olemas lahendus, mis aitab rakette täpselt sihtmärkide pihta juhtida, siis oli ka Venemaa eesmärk samalaadset süsteemi omada.

Autor:  Mark [ Laupäev, 30 Mär 2019 11:49 ]
Teema pealkiri:  Re: GPS

sults kirjutas:
Kurssi ei saada sulle satelliidid. Kursijoon on puhtalt sinu aparaadi tarkus. GPS-satelliidid saadavad lihtsustatult vaid kellaaegu (ja satelliitide endi paiknemise andmeid), mille hilinemise järgi sinu seade sinu asukoha triangulatsiooni printsiipe järgides välja arvutab. Kui asukohad määratakse õigesti, peaks seljataha jääv träkk ka õige olema. See, mida su aparaat kursiks luuletab, on tema enda südametunnistuse asi.
PS. Mida aeglasemalt liigud, seda keerulisem on seadmel sinu kurssi hinnata. Rahulikult jalutades juhtub sageli, et telefoni GPS näitab, et liigud hoopis teises suunas.


Just-just. Ja antenn on GPS WAAS LOWRANCE LGC-4000 000-0125-28 mis ei sisalda midagi kompassilaadset mis saaks segi kammida. Kummalisi mõtteid tekitab juhuste kokkulangemine - eelmisel või järgmisel päeval pani uus praam Rukkirahu kanalis põhjapuutesse ja selle juhtumiga kaasnes ka süüdistusi tehnikale umbes samas kastmes nagu minulgi. Samas ma ei ole sellist hälvet näinud ei varem ega hiljem. Ja lisaks jäi plotterisse maha träkk mis oli täiesti õige. Kiirust oli muide selline rahulik 27-30 sõlme, nii et kiirusest tulenev segadus ei olnud. Aga ju ta siis ikkagi midagipidi seadme kapsaaeda läheb.
Seade ise on muide LOWRANCE HDS-12 GEN2 TOUCH ROW & BLANK MSD 000-10774-002, Segadust võib tekitada ka see, et võrgus istub ka teise seadme GPS antenn : Trimmide juhtplokk + GPS antenn (VOP3847459) Volvo Penta 21561103. Antennide jagamisel võrku ja määramisel kes on primary ja kes on back-up on mul varasemast küll üks järgi mõeldes sarnane kogemus: sõitsime Saaremaalt tutika lootsikaatriga Klaipeda sadamasse kui raadiosides Riga-Rescue närveldama hakkas. Meie vektor näitas 5 sõlmega põhjasuunalist liikumist, träkk aga 20 sõlmega edelasse kütmist. Lülitasime transponderi välja ja päev hiljem bugfixi teinud elektroonik ütleski tookord, et oli turvalisuse kaalutulstel AISile sellise setupi teinud, et see oma antenni kaotamisel küsib navisüsteemist. Ilmne, et ei olnud hea mõte, midagi läks mõne tunni jooksul käigupealt päris sassi seal hoolimata sellest, et väljasõidul oli kõik tiptop. Teoreetiliselt võis ju mu kõnealusel kursihälbel midagi samalaadset juhtuda.

Autor:  sults [ Laupäev, 30 Mär 2019 14:15 ]
Teema pealkiri:  Re: GPS

GPS tahtlik häirimine seisneb põhimõtteliselt kas satelliitidelt tuleva ülinõrga signaali (lihtsustatult ülitäpsed kellaajad ja satelliitide asend) summutamises nii, et vastuvõtja ei kuule infot, mille põhjal asukohta arvutada, või eksitavate signaalidega (lihtsustatult kas valed kellaajad, vale satelliitide asend, nende kombinatsioon) üle karjumises. Vastuvõtjate sees on teatav "tarkus", et nad oskavad välja praakida kehva signaaliga (selle määramine ei käi üksnes signaali tugevuse järgi vaid ka andmete sisu põhjal) satelliite, seega on osade satelliitide signaali blokeerimise/võltsimise korral võimalik nii see, et seade suudab häired elimineerida (võibolla asukoha määramise vea suurenemise hinnaga), kui ka see, et osa signaalide libasignaalidega ülekarjumise korral vaatamata mitmete autentsete signaalide kuulmisele leiab vastuvõtja, et just libasignaalid on kõrgema kvaliteediga ja võtab asukoha arvutamiseks aluseks just need. Sinu kirjeldatud juhtumil paraku puuduvad GPS signaali summutamise/võltsimise tunnused, kuna sa väidad, et asukohad määrati õigesti.

Ma ei tea, kuidas erinevad seadmed kursivektorit arvutavad. GPS-signaali kaudu kurssi igatahes ei anta. Teoreetiliselt võib mõni lokaalses võrgus olev seade NMEA vms protokolli kaudu vigaseid sõnumeid saata küll - need on ju kõigest bitid, elektriliste impulsside jadad, mis võivad seadmetes töötlemise käigus või kaableid pidi ühest seadmest teise liikudes kollisioonide vms häirete tõttu moonutatud saada. Reeglina peaks veakontroll sellised probleemid automaatselt avastama. Navigatsiooniseade on paraku riistvara ja tarkvara kombinatsioon, kus võivad mingid vead sees olla, mis teatud juhtudel avalduvad. Seda, et keegi eemalt sinu paadi võrku sisse häkkis ja tahtlikult midagi susis, ei tahaks hästi uskuda. Kui sul on ka seade teiste laevade AISi vastuvõtmiseks, siis on see minu hinnangul vast ainus variant, kuidas väljastpoolt oleks võimalik mingit pahatahtlikku signaali sinu kohalikku võrku sisse saada. AISi võimalustest on mul vähene ettekujutus, sel teemal parem ei kommenteeri.

Autor:  Mark [ Laupäev, 30 Mär 2019 15:42 ]
Teema pealkiri:  Re: GPS

Ei see esimene AISiga juhtum oli selgelt vidinate konflikti teema nagu ma elektrooniku selgitustest aru sain ja teine kord ei ole ka vähimatki põhjust džeimsbondi asjale taha mõelda :lol:
Mõte mingist GPS signaalide manipuleerimisest tuli ikka sellest, et kahtlaselt väikese vahega oli vägagi samas piirkonnas kaks sarnasevõitu ilmingut millest teine lõppes ka kuluka remondiga.

Autor:  sults [ Pühapäev, 31 Mär 2019 10:19 ]
Teema pealkiri:  Re: GPS

Mulle Raymarine plotterite kasutamise kogemusest meenub, et seal on seadetes mingi valik positsioneerimisandmete keskmistamise ajavahemiku kohta. Kuna iga üksik asukohamääramine on suhteliselt suure juhuslikku laadi veaga, siis kasutavad GPS-seadmed asukoha määramise täpsuse parandamiseks paljude lugemite keskmistamist. Samas see keskmistamine tuleb plotteris vastavaks seada aluse tüüpilise liikumise kiirusega - aeglased alused peaks kasutama pikema ajaperioodi keskmist (et asukoha määramise vea juhuslikust iseloomust aeglase liikumise kiiruse juures ei tekiks träkis edasi-tagasi ja külgede peale hüplemist ning kiirusenäidu ja kursivektori järske muutusi, kui kursivektor määratakse eelviimase ja viimase keskmistatud asukoha järgi), kiiremad aga lühema perioodi keskmist (kuna neil on tegelik asukoha muutus iga asukoha määramise vahel oluliselt suurem, kui asukoha määramise juhuslik viga, siis neile see probleemi ei tekita). Vaatasin põgusalt sinu Lowrance mudeli juhendit, ja seal tundub see parameeter olevat "Damping" (Networking alajaotuses), "COG/SOG Filter" (Point-1 configuration alajaotuses) või "Water speed averaging" (Installation settings alajaotuses, see on küll logi parameeter ja kursivektorit ei mõjuta, aga üldine printsiip on sama, mis eeltoodud parameetritel). Keskmistamise parameeter on seadistatav vahemikus 1...30 sekundit. Küllap see näitaja mõjutabki ka kursivektorit. Kui avamere poolt kaarega suurel kiirusel Rukki kanalisse keerata, samas kui see keskmistamine on kõige aeglasema sõiduki järgi paika pandud, võib juhtuda, et kursivektori arvutamiseks aluseks võetava eelviimase keskmistatud asukoha määramisel läksid arvesse veel 30 sekundit enne keeramist määratud koordinaadid, mistõttu kursivektor hakkabki viltu näitama. Träkk seevastu võib suurel kiirusel salvestada asukohti ilma keskmistamata, mistõttu paistab täiesti õige.

Autor:  flm [ Pühapäev, 31 Mär 2019 13:04 ]
Teema pealkiri:  Re: GPS

Mitut aktiivset võrku saatvat GPS-i võrgus olla ei tohi, muidu lähevad asjad lolliks. Seda saab võrgu sätete alt vaadata. Samuti jälgida, et AIS-i seadetes poleks võrku saatmise all ühtegi linnukest keegi kogemata teinud. Lisaks on võimalik, et miski häirib vastuvõttu. Sama moodi on võimalik lihtsalt tarkvaraline probleem või riistvaraline probleem. Ennevanasti olid plotterid suured, kandilised ja lollid. Kui pildi ette võtsid, siis töötasid. Täna on ahvikiiruselt tootearendust tehtud ja telliskivist poolvägisi I-pljääd tehtud, nii et täiesti tavaline on paar tarkvarauuendust aastast ja x% vigaseid plottereid ja xx% ebanormaalselt kiiresti otsa saavaid asju. Sama moodi ehitab iga loll värvilistest juhtmetest nmea võrke ilma põhilisi reegleid järgimata, mis vahest korraks töötavad ja mingi hetk enam ei toimeta.
Volvo vanemad QL interceptorid toimetavad omaette ja võrk on oma pudinate vahel ning midagi kuhugi ei saada.

Autor:  sults [ Teisipäev, 09 Apr 2019 13:13 ]
Teema pealkiri:  Re: GPS

Britid on loomas asendust GPS-süsteemile. Esimene töötav prototüüp kvantkompassist, mis ei sõltu välistest signaalidest, on juba testimisel.
https://www.imperial.ac.uk/news/188973/ ... n-without/

Autor:  Mark [ Kolmapäev, 10 Apr 2019 07:44 ]
Teema pealkiri:  Re: GPS

sults kirjutas:
..... Kui avamere poolt kaarega suurel kiirusel Rukki kanalisse keerata, samas kui .....


Keeramist tegelikult eriti ei olnud. Ma peale Kumarit Raugi liinidelt maha ja kulgen ümber keeluala Rukkirahu poole kuni teen pöörde Kuivarahu kanalile ja sellest pöördest on 2,5....2 miili kanalini üsna otse sõitmist.

Autor:  sults [ Esmaspäev, 15 Juul 2019 20:28 ]
Teema pealkiri:  Re: GPS

Galileo navigatsioonisüsteem ei toimi juba mitmendat päeva (reedest saati):
https://www.ohtuleht.ee/970532/ei-funka ... -on-rikkis

Autor:  sults [ Teisipäev, 16 Juul 2019 23:52 ]
Teema pealkiri:  Re: GPS

Süürias on ilmsed GPS-signaali häirimise juhtumid. Venelased püüavad seal sellega kaitsta oma sõjaväebaase ja lennuvälju Iisraeli drooni- ja raketirünnakute eest. GPS signaali häirimise mõju avaldub sadade kilomeetrite raadiuses, ka naaberriigis Küprosel ja isegi Iisraeli pealinnani välja (400 km). Häireid Süüria kohal on tuvastatud ka rahvusvahelises kosmosejaamas (u 410 km kõrgusel merepinnast). See ulatus vastab hästi sellele, milline on minu ettekujutuse järgi GPS signaali sihiliku häirimise mõju, kui seda ei tehta just vahetult konkreetse sihtmärgi külje all.

https://www.popularmechanics.com/milita ... ls-israel/

Autor:  sults [ Kolmapäev, 17 Juul 2019 16:53 ]
Teema pealkiri:  Re: GPS

Euroopa Liidu Galileo satelliitnavigeerimissüsteemi hädade taustal tõttavad venelased kiitlema, et nende Glonass on Galileo probleemidest vaba:
https://tass.com/science/1068920

Autor:  sults [ Neljapäev, 25 Juul 2019 13:01 ]
Teema pealkiri:  Re: GPS

Huvitav artikkel Galileo satelliitnavigatsioonisüsteemi hiljutise probleemi kohta seda probleemi omal algatusel uurinud teadlastelt:
https://www.gpsworld.com/why-galileo-ex ... ce-outage/

Autor:  sults [ Pühapäev, 08 Sept 2019 17:20 ]
Teema pealkiri:  Re: GPS

Ameerika Ühendriigid on oma riigi territooriumil tänavu korraldanud kümneid GPS signaali segamise katseid, nagu näitab artikli https://rntfnd.org/2019/08/30/gps-testi ... gnal-aopa/ lõpuosas toodud kaart.
Kas ja kui palju katseid väljaspool USA-d on tehtud, jääb paraku saladuseks.

11. leht 13-st Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/