Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 20 postitust ]  Mine lehele 1, 2  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: AIS väikelaevnikule
PostitusPostitatud: Laupäev, 20 Mär 2010 12:15 
Eemal

Liitunud: Pühapäev, 16 Juul 2006 14:41
Postitusi: 1764
Asukoht: Tallinn
Teistes teemades on juba jutt sinnapoole kaldunud. AIS on kättesaadavaks muutunud ja näiteks Rootsis väga popp. Ja seal on seda vaja ka. Kui ikka kahe saare vahet tahab suur laev läbi tulla, siis sa sinna purjelaevaga krüssates ei tüki. Ka Tallinna ja Muuga lahel on teinekord asi päris tihke.

Niisis siin teemas - milliseid vastuvõtjaid ja transpondereid on olemas? Kus neid müüaksed? Kuidas neid ühendatakse-kasutatakse?

Väike lisa teema keskelt:
mairold kirjutas:

_________________
http://purjekas-minni.blogspot.com/


Viimati muutis AndresA, Pühapäev, 21 Mär 2010 21:26, muudetud 1 kord kokku.

Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Laupäev, 20 Mär 2010 12:46 
Eemal

Liitunud: Kolmapäev, 25 Juun 2008 19:36
Postitusi: 30
Ehk teadjamad seletaksid lahti, mis see AIS üldse on ja kuidas, millal kasutatakse jne. Kindlasti pakuks selline teadmine huvi.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Laupäev, 20 Mär 2010 12:55 
Eemal

Liitunud: Pühapäev, 16 Juul 2006 14:41
Postitusi: 1764
Asukoht: Tallinn
http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_ ... ion_System

wiki on kõige targem :-)

_________________
http://purjekas-minni.blogspot.com/


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Laupäev, 20 Mär 2010 13:55 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Pühapäev, 15 Jaan 2006 15:37
Postitusi: 114
Asukoht: Haapsalu
Hei!

Väga lahe leht kus AIS'i infot internetis näidatakse on Marinetraffic http://www.marinetraffic.com/ais/

Mina olen endale bookmarkind sellise urli http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?zoom=7&centerx=24&centery=59

Väga hea on seal jälgida mõne laeva teekonda, näiteks hoidsin silma peal kui Norrast oli tulemas Saaremaa Laevakompanii uus laev Muhumaa.

Hetkel jälgin endist SLK laeva MS Scania. See müüdi maha Itaalastele. Eile (19.03.2010) õhtul alustas teekonda Napoli.

http://www.marinetraffic.com/ais/defaul ... y=57.71545


Ei saa salata, et viimased nädalad on mõlkund mõte, et üks AIS'i vastuvõtja tuleks panna Rohuküla lähistele.
Hea kõrge antenni korral peaks see katma kenasti terve Väinamere ära.
Hetkel on Eestis üks vastuvõtja mis edastab infot Marinetraffic'ule, kuid mulle tundub, et see enamusajast ei tööta. Asub see Paatsalus. Kui töötab siis on Väinameres toimetavad praamid kenasti kaardil.



Indrek.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Laupäev, 20 Mär 2010 14:33 
Eemal

Liitunud: Pühapäev, 16 Juul 2006 14:41
Postitusi: 1764
Asukoht: Tallinn
kuna mul plotter toetab AISi, siis olen ka mõelnud. Ainult et praktilist kasu on vähe ja see 3000SEK väljaminek ei pruugi ennast kuidagi õigustada. Aga hinnad on Rootsis juba päris head.

_________________
http://purjekas-minni.blogspot.com/


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Laupäev, 20 Mär 2010 18:54 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Pühapäev, 24 Sept 2006 09:21
Postitusi: 155
Asukoht: Tallinn/Pärnu
Veel mõningaid lehti, kus AIS infot näeb:
www.vesseltracker.com
Digital-Seas
Lloyds MIU Suhteliselt algeline pilt, aga erinevalt teistest näitab ka Liivi lahel olevaid laevu.

Veeteede Ametil on kogu Eestit kattev AIS pilt. Ma oleks nõus isegi aastas mingi summa maksma, et oma kodukoha ümbruse pilti näha.

Samas Vesseltracker ja Marinetraffic pakuvad vist isegi võimalust, et kui on atraktiivne koht, siis saad tasuta oma maja katusele AIS antenni. Ja Vesseltracker ja Digital-Seas pakub ka raha eest võimalust endale antenn osta. Aga need on arvatavasti teisest hinnaklassist, kui need väikelaevadele mõeldud.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Laupäev, 20 Mär 2010 21:48 
Eemal

Liitunud: Teisipäev, 16 Mär 2004 16:05
Postitusi: 377
Asukoht: Maakera
Päris hästi on AIS lahendatud ka soomlastel http://aprs.fi


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Laupäev, 20 Mär 2010 22:47 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 20 Mär 2007 09:42
Postitusi: 829
Asukoht: Tallinn / Muhu
See teema kisub ka veidi vales suunas - pole mõtet ühes kohas rääkida internetis olevatest AIS info jagamise teenustest ja (väike)laevale paigaldatavatest seadmetest. Aga no kui juba nii läks, las siis olla...

MarineTraffic on siitkandi info jälgimiseks kindlalt parim, mida mina näinud olen. Tundub, et hiljuti on ka Tallinna kanti üks vastuvõtja tekkinud, igatahes täna on siit päris korralik pilt näha. Loodetavasti jääb see ka toimima.
Ise vastuvõtja püsti panna ja andmeid MarineTraffic'ule edastada ei ole midagi keerulist. Vaja on suvalist AIS vastuvõtjat, antenni ja pideva interneti ühendusega arvutit. Kogu asi on suht kenasti ära seletatud MarineTraffic'u veebilehel.
Kui keegi paneks veel mõned vastuvõtjad põhjarannikule (Narva, Kunda, Loksa, Paldiski), Väinamerre (Muhv? :) ) ja Pärnusse, siis oleks suurem osa Eesti vetest kaetud. Saaremaa ja Hiiumaa läänepoolsed otsad ka veel ja näiteks üks Ruhnusse...
Muidugi eriti edev oleks, kui Veeteede Amet oma info avalikult välja jagaks või vähemalt oma merekaardi rakenduse peale kuvaks, aga olgem ausad, ega neil selleks ilmselt mingit motivatsiooni pole.


Tulles nüüd tagasi teemasse...

Mis on AIS?
Automatic Identification System - Edastab infot laeva asukoha ja muude parameetrite kohta, kasutades VHF raadiosagedusi. Selleks on reserveeritud kaks kanalit - 61,975 MHz ja 162,025 MHz.

Seadmetest tuleks kõigepealt eristada transponder'eid (saadab infot oma laeva kohta ja võtab vastu teiste signaale) ja tranceiver'eid (ainult vastuvõtja). Lisaks tuleb vahet teha Class A ja Class B AIS seadmetel.
Neil laevadel, millel AIS on kohustuslik (rahvusvahelisi sõite tegevad laevad >300 GRT) kasutatakse Class A seadmeid. Need saadavad infot iga 2-10 sekundi järel ja saadetakse laeva MMSI, staatus, asukoht, kurss, kiirus, pöördekiirus, jne. Lisaks saadetakse iga 6 minuti järel laeva nimi, sihtkoht, süvis, lasti tüüp jms.
Class B seadmed saadavad iga 30 sek. järel oma MMSI, kursi, kiiruse, asukoha, laeva tüübi ja mõõtmed.
Vastuvõtjad võtavad vastu nii Class A kui Class B infot.

Class A saatjatest pole siinkohal ilmselt mõtet rohkem rääkida, sest nende hinna tõttu ei hakka tõenäoliselt ükski väikelaevnik sellist endale soetama.

Class B saatja oleks tihedama liiklusega alas kindlasti asjalik abivahend, sest sellega teed ennast ka kõigile "suurtele" nähtavaks. Samas tasub endale aru anda, et näiteks 20 sõlmega liikuv mootorpaat edastab enda asukoha vaid iga 300m takka ja mingeid järsemaid manöövreid tehes võib see AIS info ka suhteliselt segadust tekitav olla.
Odava otsa Class B transponder'i saab arvatavasti umbes 10000 kr eest kätte, kallimad jäävad sinna 15-20 tuhande kanti.

Aga eks suurim huvi on arvatavasti lihtsate tranceiver'ite vastu. Nende hinnad algavad vast 3000 kr kandist ja lähevad kuskile 10000 juurde välja. Nagu kõigi asjadega, ei maksa ka siin hankida kõige odavamat karpi (kui just eesmärk ei ole puhtalt katsetamine), sest reeglina need võtavad vastu ainult ühel kanalil korraga (või üldse ainult ühel kanalil) ja seega jääb nende info kogumise kiirus üpris aeglaseks.
Minu meelest näiteks Garmini AIS 300 oleks hetkel pakutavatest optimaalseim - nii NMEA0183 kui NMEA2000 väljundid, sisse ehitatud antenni splitter, ja hind Jakaris ainult 5600 kr. Küll aga soovitaks neil, kes tahavad seda seadet panna NMEA2000 kaudu suhtlema mõne muu tootja plotteriga, katsetada see ühendus enne ostu ära. Ja andke siis siin ka tulemustest märku, ma tahaks ise ka teada.
Omaette variant on muidugi veel raadioga kokku ehitatud AIS vastuvõtja. Näiteks võiks siin tuua Standard Horizon'i GX2100, Garmini VHF 300 AIS, ja veel mõned. Kui raadio ost niikuinii plaanis, siis on see ka kindlasti kaalumist vääriv alternatiiv, aga jällegi - ühenduste tegemise võimalused tuleb korralikult läbi mõelda.

No ja loomulikult ärge unustage kontrollimast, kas konkreetne plotter ikka oskab AIS infoga midagi peale hakata. Uuemad küll enamasti oskavad.

Kindlasti ei saa jätta ka märkimata, et kui see AIS info lõpuks plotteri peal on, ei tohi seda 100% usaldama harjuda ja ainult nina ekraanis risti üle Tallinna lahe kihutama hakata. Kuigi suurtel laevadel on AIS kõigil peal ja isegi >15m pikkustel kalalaevadel saab see lähema mõne aasta jooksul kohustuslikuks, liikleb siiski piisavalt tegelasi, keda AIS ei näita. Seega kui pidevat halvas nähtavuses liiklemist harrastate, siis tasub ka radari peale mõelda ning vähemalt Tallinna ümbruses on kindlasti abiks VTS'iga suhtlemine (kanal 13).


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev, 21 Mär 2010 21:19 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede, 27 Jaan 2006 17:15
Postitusi: 636
Asukoht: Meriküla
AIS teemal varemgi juttu olnud: http://foorum.kipper.ee/viewtopic.php?t ... hlight=ais

Koos piltidega: http://foorum.kipper.ee/viewtopic.php?t=1689&start=0

_________________
http://www.muinastuled.ee


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 23 Mär 2010 19:26 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 23 Jaan 2006 15:30
Postitusi: 242
Asukoht: Maailmameri
Panin AIS vastuvõtja jahile peale eelmisel kevadel. Riist ise on Raymarine AIS250 ja pilti vaatan sama firma C120 plotterilt.

Esimest korda tundsin AIS-st rõõmu õhtusel ajal üle Soome lahe sõites. Nähes eemal laeva tulesid on tore kontrollida kui lähedalt minu ja tema kursid mööduvad ja otsustada kas on mõistlik kohe kurssi muuta või pole selleks vajdust. Samuti on kasulik funktsioon alarm mis kostub kui minu laeva ja mõne teise aluse kursid ohtlikult lõikuvad. Muidugi on tore ka lihtsalt ajaviiteks uudistada mis laevadega tegemist.

_________________
You must then know the sea, and know that you know it, and not forget that it was made to be sailed over. J. Slocum


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 28 Apr 2010 14:05 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 27 Dets 2007 14:25
Postitusi: 49
Jens kirjutas:
Päris hästi on AIS lahendatud ka soomlastel http://aprs.fi


Väga viis link, tänud! Seda saab ka Google Earhis vaadata.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 28 Apr 2010 16:05 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5906
Asukoht: Saaremaa
ullar kirjutas:
on tore kontrollida kui lähedalt minu ja tema kursid mööduvad ja otsustada kas on mõistlik kohe kurssi muuta või pole selleks vajdust. Samuti on kasulik funktsioon alarm mis kostub kui minu laeva ja mõne teise aluse kursid ohtlikult lõikuvad.


Peaasi et mugavuses ei ununeks, et on palju endasuguseid ja ka teistsuguseid aluseid mis veel AIS signaali ei saada ja seega elektroonika neid ka ei näe. Radar on selles suhtes parem. Kõige parem on muidugi el.kaart+AIS+radar. Unistada on odav :)

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Laupäev, 01 Mai 2010 18:43 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 23 Jaan 2006 15:30
Postitusi: 242
Asukoht: Maailmameri
Mark kirjutas:
Peaasi et mugavuses ei ununeks, et on palju endasuguseid ja ka teistsuguseid aluseid mis veel AIS signaali ei saada ja seega elektroonika neid ka ei näe.

Õige jutt. Alarmid on ikka täiendav info. Nii öelda igaks juhuks. Ise peab muidugi valvas olema. Kalalaevadel pole minu teada AIS-saatja siiani kohustuslik. Rääkimata endasugusest väiksemast mudrust.

Mis rahasse puutub, siis on "süütu" eelktroonika täiendamisega alanud ring lõputu. Uus seade laevas > suurem elektrikulu > suuremad/paremad akud > suurem generaator, inteligentne akulaadija, lisa päikesepatarei, tuulegeneraator (või väike generaator) ankrus oleku ajaks...

Kas juba tulevad judinad peale :lol:

_________________
You must then know the sea, and know that you know it, and not forget that it was made to be sailed over. J. Slocum


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev, 02 Mai 2010 18:15 
Eemal

Liitunud: Kolmapäev, 25 Juul 2007 12:15
Postitusi: 90
Asukoht: Keila
Lennukite AIS sellisel lehel.Huvitav oli vaadata,kui tuhk veel aktuaalne oli.No täitsa lage oli see pilt.
http://www.flightradar24.com/

_________________
Elu tuleb ise huvitavaks teha,kuigi vahel üritab keegi seda sinu eest ära teha.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 11 Mai 2010 15:32 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 09 Aug 2007 17:42
Postitusi: 25
Asukoht: Tallinn, Muhu
Rehepapp kirjutas:
Minu meelest näiteks Garmini AIS 300 oleks hetkel pakutavatest optimaalseim - nii NMEA0183 kui NMEA2000 väljundid, sisse ehitatud antenni splitter, ja hind Jakaris ainult 5600 kr. Küll aga soovitaks neil, kes tahavad seda seadet panna NMEA2000 kaudu suhtlema mõne muu tootja plotteriga, katsetada see ühendus enne ostu ära. Ja andke siis siin ka tulemustest märku, ma tahaks ise ka teada.


Endal Lowrance HDS plotter ja nüüd sai lisatud Garmin VHF-AIS 300. Suhtlevad omavahel NMEA2000 keeles nagu vanad sõbrad, AISi andmed ilusasti plotteril näha.


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 20 postitust ]  Mine lehele 1, 2  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 3 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group