Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 45 postitust ]  Mine lehele 1, 2, 3  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: 5 tollised plotterid - Lowrance/Navionics vs. Garmin
PostitusPostitatud: Teisipäev, 09 Aug 2011 23:09 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 05 Apr 2010 17:43
Postitusi: 807
Ahoi kipperlased,

kuna kogu eelmise hooaja sõitsin Lowrance Elite 5 plotteri järgi ning selle hooaja olen sõitnud Garmin GPSMap 526 plotteriga, siis on tekkinud teatud võrdlusmoment ning kogemus, mille jagamisest oleks võib-olla kasu ka mõnele teiselegi kipperlasele, kes plaanib soetada väikest plotterit või siis mõnele teisele kes liialt oma olemasolevat elektronkaarti usaldab.

Enne Lowrance plotteri ostmist eelmisel aastal tegin ära korraliku kodutöö ja sain paljuski kipperi foorumi abiga teada, et valik algab kaardist ja Eesti vetes peaks olema ikkagi Navionics kaart, kuna see on Eesti rannikul kordades detailsem kui teised.

Peale mõnenädalalist Lowrance/Navionics kooslusega harjumist jäi mind segama üks asjaolu, millest üritasin juttu teha siin:
http://foorum.kipper.ee/viewtopic.php?p=53857&highlight=#53857

Nimelt märkasin, et minu plotter paneb mööda. Kuna teema ei andud rahu läksin sadamakapteni abi kasutades sadamas olevates paatides olevaid erinevaid Navionicsi kaarte võrdlema.

Tulemuseks oli see, et erinevatelt Navionicsi kaartidelt võetud 20 juhusliku meremärgi koordinaadid olid max 70 meetrit tegelikust mööda. Viga varieerus sõltuvalt, punktist, kaardi vanusest ja versioonist, kusjuures uuemad kaardid ei olnud täpsemad. Võrdlesin 20 juhuslikult valitud märgi ekraanilt võetud koordinaate veeteede ameti andmebaasis olevate koordinaatidega. Ennetavalt pean kohe ütlema, et tegemist ei ole GPS täpsuse teemaga, kuna võtsin koordinaate plotteri ekraanilt kasutades kursorit.

Asjas selgusele jõudmiseks leidsin endale uue hobi: aeg ajalt sõitsin ümber mõne poi, kusjuures minul ei õnnestunud saada ühelgi korral märki ringi sisse. Tulemust illustreerib lisatud ekraanifoto.

Selleks, et teada saada kas nii peabki olema läksin Garmini poodi ja võtsin suvaliselt letis olevalt plotterilt samade märkide koordinaadid. Kandsin need allpool lisatud Excel tabelisse ja arvutasin vea meetrites. Garmin oli enamuse meremärkide koordinaatides täpne, kusjuures mõne ebatäpse märgi viga jäi vahemikku 1,85 kuni 3,7m

See eelmise aasta tulemus oli siis ajendiks miks otsustasin seda hooaega alustada Garmini kaardi ja plotteriga, kuigi teadsin, et detailsus ja kivide arv on Garminil kordades väiksem. Mis kasu on mul kividest kaardil, kui need on mitukümmend meetrit mööda. Uueks plotteriks sai GPSMap 526 Garmini kaardiga. Pean kohe ütlema, et sellega ümber poi sõites jääb poi ringi keskele!

Kuid samuti pean mainima, et Lowrance soft oli tunduvalt kaasaegsem kui Garminil. Lowrance ekraanipilti sai konfigureerida täpselt selliseks nagu soovid, numbrite arvu, suurust ja paigutust ekraanil sai täpselt enda maitse järgi muuta ning numbrid ei katnud olulist osa väikesest pildist kinni. Samuti oli Navionicsi kaardi üldine välimus tunduvalt meeldivam.

5 tollisel Garminil aga on kahjuks nii, et kahe numbri (näiteks kiirus ja sügavus) kuvamiseks kaetakse suur osa niigi väiksest ekraanist musta ribaga kinni. Sama riba keskele kolmandat numbrit kuvada ei saa. Kui tahad veel kolmandat numbrit (näiteks vee tempeatuuri) samaaegselt näha, siis uus riba katab jälle poolteist cm niigi väiksest ekraanist kinni. Tuleb välja, et GPSMap plotteri soft on sama sisuliselt kõikidele 400/500 seeria aparaatidele ja arvan, et see on kindlasti 5 kui mitte 10 aastat vana.

Seepärast kuvan sõidu ajal ainult kiiruse ja sügavuse. Temperatuuri jm. info nägemiseks lappan menüüsid, kuna ei raatsi niigi väikesest ekraanist poolt mustade ribadega kinni katta. Ka kogu muu kasutajasõbralikkuse osas on Lowrance pikalt Garminist ees. Siinkohal väidan seda ainult 5 tolliste kogemusest lähtuvalt, suuremaid olen näppinud põgusalt ja seal tundub Garmin natsa asju parandanud olevat.

Minu eelmise aasta tõdemust Navionicsi täpsusest kinnitas ka selle aasta esimeses Soome Venelehtis ilmunud 7 tolliste plotterite test, kus tõdeti, et Navionics paneb mõnes kohas kuni 50m mööda. Ise oletan, et viga võib olla Soomes ja Eestis erinev, kuna alusmaterjal ja ka huvi piirkonna vastu (piirkonna tähtsus) on erinev.

Kokkuvõttes olen leidnud lahenduse kus igapäevaselt sõidan Garmini järgi ja kui võõras kohas vaja kivide vahel randuda, siis võtan IPadi koos Navionicsiga appi.


Manused:
Faili kommentaar: Ring ümber Kräsuli põhjapoi. Poi jääb mitukümmend meetrit ringist välja.
Kräsuli põhjapoi.JPG
Kräsuli põhjapoi.JPG [ 756.37 KB | Vaadatud 4943 korda ]
Faili kommentaar: Navionics ja Garmin kaartide viga Excelis allalaadimiseks
Navionics probleem.xls [21 KB]
Alla laetud 149 korda
Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: 5 tollised plotterid - Lowrance/Navionics vs. Garmin
PostitusPostitatud: Teisipäev, 09 Aug 2011 23:57 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede, 06 Mär 2009 00:28
Postitusi: 642
Asukoht: Tugitoolis
rye kirjutas:
/erinevatelt Navionicsi kaartidelt võetud 20 juhusliku meremärgi koordinaadid olid max 70 meetrit tegelikust mööda/
/Kokkuvõttes olen leidnud lahenduse...kui võõras kohas vaja kivide vahel randuda, siis võtan IPadi koos Navionicsiga appi.


Kaart ju sama ... 70m!?
Kogemus ammustest aegadest Lowrance'ga, tõsi teine mudel, ja Kräsuli-Aegna vahel just vaatasin, täpne kui vanakurat. Sama Raymarine puhul.

Kottpimedas "allveelaevnikku" küll tehtud.

Ja veel! Sahmakas paberkaardikummardajate krae vahele. Haapsalust Kuressaarde minnes märkisin kenad kriipsud paberile, vastavalt oma süvisele. Teel vaatan, et kajakaparv otse ees. Binokkel näitas, et nad ei uju vaid istuvad rahus! Plotterit zoomides ilmus ekraanile kenaste madala pilt. Vot nii!
Hea, et autopiloodiga vetsus polnud: saa veel eluks ajaks k.kramp!


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: 5 tollised plotterid - Lowrance/Navionics vs. Garmin
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 10 Aug 2011 07:16 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 05 Apr 2010 17:43
Postitusi: 807
Marlene kirjutas:
Kaart ju sama ... 70m!?
Just nii - Ipadi Navionicsi pealt vaatan mitu kivi on nende kivide vahel, mida Garmin täpselt kuvab.

Marlene kirjutas:
Kogemus ammustest aegadest Lowrance'ga, tõsi teine mudel, ja Kräsuli-Aegna vahel just vaatasin, täpne kui vanakurat. Sama Raymarine puhul.

Panen siia kogemuste võrdluseks ekraanipildi enda Suure Salmu läbimisest eelmisel aastal.
Tõsi, ekraanipilt on Navionicsi eelmise aasta kaardiversioonist - see on selle aasta versioonil tunduvalt korrektsem, kuigi mitte võrreldav Garminiga.
Pilt


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 10 Aug 2011 08:23 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede, 06 Mär 2009 00:28
Postitusi: 642
Asukoht: Tugitoolis
See on tuttav pilt - sõidad üle maa.
Sama suurenduse puhul paigutab siis järelikult toodrid ka valesti.

Mingi teatud zuumi puhul näitas Raymarine 12" sama jama. (peale plotteri softiuuendust 2010 kevad ei mäleta et oleks).
Lowrance 10"-sel ei täheldanud.

Zoomout/zoomin korrigeeris asja mõistlikuks.
Proovi, ehk aitab.
5'' ekraani puhul on laias ulatuses zoomimine samas muidugi komplitseeritud: see paras suurus võib just segast panna.

Kahtlustan riista softi mitte Navionics'it.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 10 Aug 2011 09:35 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 05 Apr 2010 17:43
Postitusi: 807
Jah saan aru, et vanadel merekarudel on seda raske uskuda, kuid tegemist on siiski Navionicsi probleemiga.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 10 Aug 2011 12:52 
Eemal

Liitunud: Pühapäev, 16 Juul 2006 14:41
Postitusi: 1764
Asukoht: Tallinn
ma tuletaks siinkohal meelde, et ametlikult ei tohi digikaardi järgi meil üldse navigeerida. eks see ole ka sellest tingitud, et need purgid ajavad kõik vahtu ja suitsu välja ning ei tea mina veel ühtegi, mis oleks mugavalt käsitletav ning samas töökindel ja täpne. paberkaardiga muidugi võib puhta hulluks minna... lugege Väinamere Logiraamatut - iga natukese aja tagant katsuti kiiluga ära kus kivid ja madalad on. tänapäeva alused ei ole aga kahjuks selle jaoks ehitatud...

_________________
http://purjekas-minni.blogspot.com/


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 10 Aug 2011 14:04 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Väga äsjane ülitäpne kogemus omaenda rannast Voosi kanaliga: Eesti madalate vete põhjad liiguvad täiesti uskumatu kiirusega aga näiteks hetke Maa-ameti kaardiserveris olev merealade kaart on vähemalt selle koha peal ülitäpne:
Pilt

Nimelt Voosi vasaku külje poist, võttes suuna loogika põhjal Paralepa parema küle poi peale ja jättes seda ka õigele poole, sõidad lihtsalt kinni. Hetke looduslik seis on pigem see, et Paralepa poi värv tuleb ära muuta! Ehk Kiur on suutnud panna punase poi liikuva liivaseljaku otsa aga seljak liigub ka Haapsalu pool, viimase talvega pakun u.20 meetrit laevatee poole. Reede hommikul oli seal taga vaba vett max. 10 meetri jagu, siis oli Emily oma 1.60 kiiluga liivavallis. Alla jahipikkuse kukkus vesi 4,5 pealt 1,5 peale. Samas 300 meetrit edasi minu enda ranna all on järsk seljak oluliselt lamedamaks ja ka sügavamaks muutunud ehk kogu liiv on kogunenud sinna punase poi alla. Paberkaardilt seda välja ei loe (atlases liiga pisike), ainult suumitud digi näitab selle ära. OK, "ära sõida poile nii lähedal", sedant küll. Mina läksin teadlikult mööda seljaku serva teades ka kivideta puhta liiva aga kui võõras seal krüssab vaid "lubatud" paberkaardi, loogika ja meremärkide abil?


Pilt
Peale Väina viisime Tiina läbi Suure Salme, sõitsime täpselt mööda kohalikku märgistatud laevateed ("katsusime" kõik toodrid õrnalt küljega ära) ja olematu süvisega Folks tonksas korra ikkagi põhja. Seda vahetult enne esimest märki tulles Kräsuli nordikast otse selle peale. Vaadates praegu sama Maa-ameti digikaarti, siis mitte kuidagi ei tohiks Folks seal põhja puudutada, 1,9 on miinimum.

Mis on aga tegelik elu :D Tormid veeretavad kive ja liigutavad liiva, kuidas ise tahavad. Ja täiesti loogiline, et VA ei suuda kogu Looduse tegevust koheselt märkidega korrigeerida. Ning korralik suumitav digikaart on ikka kordi parem ning ohutum, kui suur ja ebatäpne paberkaart.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 10 Aug 2011 15:28 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 05 Apr 2010 17:43
Postitusi: 807
PriitV kirjutas:
Ning korralik suumitav digikaart on ikka kordi parem ning ohutum, kui suur ja ebatäpne paberkaart.


Teema point oligi selles, et milline siis on korralik zoomitav digikaart?
Eesti maa-ameti oma kahjuks mereseadmetes zoomida ei saa.

Reaalselt merele mõeldud seadmetes kasutatavatest jääb üle Garmin, Navionics ja CMap.
Garmin ja CMap on täpne, aga vähe detaile.
Navionics on detailne aga meie vetes ebatäpne.

Siis jääbki juba korra mainitud variant, et vajadusel kitsastes kohtades tuleks kasutada kahte erinevat kaarti.
Ka varem on mitmes teemas mainitud, et plotter võiks olla dubleeritud.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 10 Aug 2011 16:12 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 20 Mär 2007 09:42
Postitusi: 829
Asukoht: Tallinn / Muhu
rye kirjutas:
Navionics on detailne aga meie vetes ebatäpne.

Seda tahaks suisa täpsemalt kontrollida, et mis ja kus seal ikka ebatäpne on. Minu kogemus Väinameres ja Saaremaa kagurannikul ütleb, et Navionics on üsna hea täpsusega.Muidugi mul on kasutusel mingi 3 aastat vana Navionics ja eelmise põlvkonna Lowrance, tont seda teab mis uuemal ajal toimunud on. Aga arvestame ikka sellega ka, et kui merekaardile on märgitud ristike, siis oleks palju loota, et täpselt seal all ongi kivi ja kuskil mujal neid pole. Ja samuti sellega, et suvalisel hetkel võib GPS ise anda paarkümmend meetrit viga. Või siis palju rohkem. Sealsamas Aegna läheduses oli mul kevadel juhus, kus 8 sõlme tiksuva raudlaeva kiiruseks näidati ligi 5 min vältel üle 20 sõlme ja track'i järgi kihutasime rõõmsalt risti läbi Aegna.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 10 Aug 2011 16:34 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 05 Apr 2010 17:43
Postitusi: 807
Rehepapp kirjutas:
Seda tahaks suisa täpsemalt kontrollida, et mis ja kus seal ikka ebatäpne on.


Rehepapp - tegelt vaikselt lootsingi, et sa seda kontrollida tahad :) -> sa vist ka insener?
Kõige lihtsam oleks sul seda kontrollida nii, et laed maha minu koostatud exceli ja teed sinna juurde uued tulbad kuhu kirjutad oma plotterist võetud punktid ja arvutad differentsid.

Teine võimalus oleks see, et kõik navionicsi mehed hakkavad minu eelmise aasta hobiga tegelema ja ümber poide sõitma. Kuid siis läheb jututeema kaardi täpsuse pealt GPS-i täpsuse peale käest ära.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 10 Aug 2011 17:25 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 20 Mär 2007 09:42
Postitusi: 829
Asukoht: Tallinn / Muhu
rye kirjutas:
Rehepapp - tegelt vaikselt lootsingi, et sa seda kontrollida tahad :) -> sa vist ka insener?

Natuke selliste kalduvustega jah :)
Eks ma katsun mingil hetkel vaadata, aga praegu selline peale-puhkust sebimine käsil, et ei tea, millal aega leiab.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 10 Aug 2011 19:17 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Pühapäev, 19 Mär 2006 12:37
Postitusi: 1495
Asukoht: Kesse/Tallinn
Mingi jama nende navionicu kaartidega vist on jah. Vähemalt Suures Väinas pole küll ükski tooder meres sama koha peal, mis kaartil. Olles samuti võrrelnud maaameti kaarti poide kohti plotteris olevatega, julgen väita, et erinevused on konkreetsed. Ise olen siiani arvanud, et toodrite asukohad navionicu kaartidel on lihtsalt iidsed. Samas merepõhi on siiani päris täpselt, mind huvitavates vetes, ühtinud Peetri mõõdistatud täpiskaartidega.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 10 Aug 2011 19:33 
Eemal

Liitunud: Laupäev, 31 Okt 2009 12:49
Postitusi: 49
Mul just vastupidised kogemused. Salazgrivasse öösel sõites häiris, et ei leidnud pimedas pöördeks toodrit, samas Navionics Nokial näitas seda lähenemas. ( garmin näitas, et aega veel on ) Ja just siis, kui Navionics näitas, et oleme kohakuti, nägin toodrit kohe mõne meetri kaugusel teise külje peal.
Teisel päeval Salazgrivast otse Kihnu sõites jälle hoiatas Garmin ( Balti meri 2009 ) lähenevate kivide eest, Navionicsil ( Balti meri 2011) ei midagi. Kohe muutus ka sügavusnäit ootamatult madalaks ja pöörasin ära.
Et hoopis siis Navionicsi toodrite asukohad täpsemad, ja Garmini kaart detailsem.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 10 Aug 2011 19:42 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 14 Dets 2004 12:37
Postitusi: 607
Asukoht: Tallinn / Lääne-Virumaa
Meremärkide asukohad peaks ju olema avalik info. Mida võrdlus näitab Navionicsiga?


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 10 Aug 2011 19:46 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 20 Mär 2007 09:42
Postitusi: 829
Asukoht: Tallinn / Muhu
Muhv kirjutas:
Vähemalt Suures Väinas pole küll ükski tooder meres sama koha peal, mis kaartil.

Suure väina toodrid on nihkes jah, aga ma kahtlustan samuti, et seal on lihtsalt asukohti muudetud. Mis aasta kaart sul on? Kuigi nüüd vaatan, et sel aastal telefoni sikutatud Navionics Mobile on ka Maaameti serveris oleva kaardi suhtes nihkes (merel pole seda testinud). Tont sellest aru saab...
Aga sügavuste ja kivide koha pealt olen jätkuvalt arvamusel, et Navionics on üsna täpne. Loomulikult mitte sellistes kohtades, kus igal aastal suured muutused toimuvad.


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 45 postitust ]  Mine lehele 1, 2, 3  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 5 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group