Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 12 postitust ] 
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Elektriprojekt jahis- sõltumatus kaldavoolust (päike/tuul..)
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 08 Apr 2013 13:01 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 07 Okt 2010 11:43
Postitusi: 45
Plaanis siis ehitada jahi elektrisüsteem selliselt, et oleks võimalik pikka aega mitte sõltuda kaldavoolust.

energia ammutamise allikad on teada tuntud:
- päikeseenergia
- tuul
- lisageneraator mootorile
- EFOY seade

Hetkel 3 üksteisest eraldatud akut: mootor, elektrivints ja muu elektroonika (+ 220V inverter).
Saan neid omavahel lülitiga kombineerida (kui mõni aku peaks tühjaks minema). Kogu valgustus LED-i peal.


Mõte oli targa-kaarele paigaldada päikesepaneelid. Kui palju ja millised on küsimus?
Samuti kui efektiivsed need tuulegenekad on? Eks uurin Uku käest kindlasti ka.
Ja millised võiks olla tegijad generaatorid, mis paigaldatakse (lisaks originaalgenekale) spets kronsteiniga mootori külge?

Akupark oleks vist mõistlik samamoodi kolmeks jagatuna jätta, et üks oleks mootori starteri jaoks, teine grupp autopiloot + elektrivints ja kolmas navigeerimiseks + külmikud (puhkehetkel entertainment seadmed).

Laadimisprioriteed järjekorras:
1. navigeerimispakk
2. mootori aku
3. autopiloodi aku

Autopiloodi teemast läbi käinud isolatsioonitrafo ja laadimisjagaja tulevad kindlasti päevakorda.

Mida arvata gaasiga töötavatest külmikutest jahis? On selliseid? Gaasiballoon asub jahis väljas, eraldi panipaigas.

EFOY metanooli vist igas maailmanurgas saada pole?


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Elektriprojekt jahis- sõltumatus kaldavoolust (päike/tuu
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 08 Apr 2013 13:36 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 28 Sept 2006 14:11
Postitusi: 252
Asukoht: Tallinn
copraonu kirjutas:
energia ammutamise allikad on teada tuntud:
- päikeseenergia
- tuul
- lisageneraator mootorile
- EFOY seade


Hüdrogeneraatorid ka, aga need eeldavad jahi liikumist vee suhtes.

Edit: lugesin küsimuse veelkord läbi - see oli vist pigem sadamas seismise kohta - seega pole seal hüdrogeneraatoriga suurt midagi peale hakata. Kui võtta laiemalt, et poleks vaja sadamasse põigata akusid laadima, siis küll...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Elektriprojekt jahis- sõltumatus kaldavoolust (päike/tuu
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 08 Apr 2013 14:20 
Eemal

Liitunud: Pühapäev, 14 Mär 2004 19:36
Postitusi: 755
Asukoht: Muhu
copraonu kirjutas:
Laadimisprioriteed järjekorras:
1. navigeerimispakk
2. mootori aku
3. autopiloodi aku

Mulle on meelde jäänud, et tavaliselt laetakse mootori starteriaku täis ja siis kõik ülejäänud. Sest starteriaku tavaolukorras tühjeneb ainult pisut ja täislaadimine võtab kah väga vähe aega, lisaks on see kõige olulisem aku; kui ikka mootorit käima ei saa, ei saa geneka pealt teisi akusid laadida ka.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 08 Apr 2013 15:46 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5904
Asukoht: Saaremaa
Just.

1. Mootori aku
2. Navi-olme
3. Autopiloot-vints

Ma teeksin ise tegelikult sellise jaotuse:

1. Mootor
2. Navi-autopiloot
3. Olme -vints.

Ja muidugi ristlülituse võimalus, et kui autopiloot saeb oma panga tühjaks siis lülitad ta välja ja koju navigeerimiseks kasutad muu navitehnika toitmiseks oma õhtul nähaloodetud uue ja huvitava mängufilmi energiat... Selle saab kaivoolule lülitudes niikuinii tagasi.

Mis otstarve sel vintsil muidu on? Ankruvints või purjede seadmise kapstan?

Kui lasta kõik ühise miinuse peale, siis saaks hakkama üheainsa Cristeci kaldavoolulaadijaga mis oskab toimetada kolme pangaga täiesti ise ilma täiendava jagamisteta.

Edasi peaks teadma kui mitu energiaallikat siis tuleb ja vastavalt sellele siis juba teha 12VDC jaotus. Aga soovitan samuti prioriteedina pidada mootori aku kuna siis kui mootori käima saad oled igas mõttes safe ja good.

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Elektriprojekt jahis- sõltumatus kaldavoolust (päike/tuu
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 08 Apr 2013 15:58 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 07 Okt 2010 11:43
Postitusi: 45
pingviin kirjutas:
Hüdrogeneraatorid ka, aga need eeldavad jahi liikumist vee suhtes.

Edit: lugesin küsimuse veelkord läbi - see oli vist pigem sadamas seismise kohta - seega pole seal hüdrogeneraatoriga suurt midagi peale hakata. Kui võtta laiemalt, et poleks vaja sadamasse põigata akusid laadima, siis küll...

Jah, hydro peale olen mõelnud, aga ununes loetelust välja. Voolu on vaja nii sõidu ajal, kui poi peal seistes.
Olen vaadanud neid hüdrogenekaid. Hakkavad tööle alates 3kn kiirusest. Võimsusgraafikud kenasti välja toodud.

Üldse tundub see Ynovex asjalik sait. Pakuvad alternatiivenergia täislahendusi alates projekteerimisest, kuni võtmed kätte. Erinevate akude võrdlused jne.

100% EcoPowered IMOCA 60

Typical daily power requirements per program under 12V


Viimati muutis copraonu, Esmaspäev, 08 Apr 2013 16:43, muudetud 1 kord kokku.

Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 08 Apr 2013 16:17 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 07 Okt 2010 11:43
Postitusi: 45
Mark kirjutas:
Ma teeksin ise tegelikult sellise jaotuse:

1. Mootor
2. Navi-autopiloot
3. Olme -vints.

Ja muidugi ristlülituse võimalus, et kui autopiloot saeb oma panga tühjaks siis lülitad ta välja ja koju navigeerimiseks kasutad muu navitehnika toitmiseks oma õhtul nähaloodetud uue ja huvitava mängufilmi energiat... Selle saab kaivoolule lülitudes niikuinii tagasi.

Mis otstarve sel vintsil muidu on? Ankruvints või purjede seadmise kapstan?

Kui lasta kõik ühise miinuse peale, siis saaks hakkama üheainsa Cristeci kaldavoolulaadijaga mis oskab toimetada kolme pangaga täiesti ise ilma täiendava jagamisteta.

Edasi peaks teadma kui mitu energiaallikat siis tuleb ja vastavalt sellele siis juba teha 12VDC jaotus. Aga soovitan samuti prioriteedina pidada mootori aku kuna siis kui mootori käima saad oled igas mõttes safe ja good.


Praegu ongi mootor esimeseks prioriteediks pandud. Laseme tal siis nii jääda. Ristlülituse võimalus on ka. Ja arvan, et nn. tark kaldavoolulaadija on samuti. Igatahes kõik on siiani toiminud. Elektrivints on nii ankru, kui purjede jaoks.

Energiaallikate komplekteerimine ja tarbimiste arvutamine on hetkel käsil:)


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Elektriprojekt jahis- sõltumatus kaldavoolust (päike/tuu
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 08 Apr 2013 16:43 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
copraonu kirjutas:
Mõte oli targa-kaarele paigaldada päikesepaneelid. Kui palju ja millised on küsimus?
Samuti kui efektiivsed need tuulegenekad on? Eks uurin Uku käest kindlasti ka.
Ja millised võiks olla tegijad generaatorid, mis paigaldatakse (lisaks originaalgenekale) spets kronsteiniga mootori külge?

Kus Sul on alles küsimusi :D

Väga jämedalt on päikesepaneel ja hea tuulik sama efektiivsusega. Lihtsalt paneele saab panna pindalaliselt rohkem (koos pehmete lisapaneelidega, näiteks Päikese poolsesse reelingusse jne) ja nii tõsta kogu kupatuse vatte ja ampreid. Kuid öösel need ei tööta. Seevastu hea tuulik võib Sul 24/7 mõnikord toimida ja anda välja nominaalnäitude (7-8 m/s tuult) sõltuvalt 100-160/170 vatti. Kõige pisem, mida olen näinud, oli Marlec Rutland 504 Marine, mis annab sellise tuule juures välja 25W ja "äralendamise" piiril toimetades 60W. Hind seevastu oli hea, miskine napp 350 euri. Teised on ikka tonni alla ja paremad pealegi täiskomlektina. Jällegi tulevad sõbrad amprid mängu: võimsus/pinge, võrdled kulutajate ja akupaki enda mahutavusega. Keskmiseks või siis hetkel 100W tegev 12V paneel või tuulik annab ju läbi kontrolleri u.7A voolu ja seda pole üldse vähe aga see on sobiv jämedalt kuni 100Ah aku(paki) laadimiseks, 200+Ah jaoks on seda ikka väga vähe. Muidugi aitab kaasa, kui... Sa just jälle mõnusalt allatuult gennakeriga ei sõida ;) Mingil moel tööle hakkavad needsinased 3 m/s tuulega ja seda ei pruugi siis üldse olla. Tuul miinus sõidutuul peab suurem olema.
Neil on veel üks suur viga: jäle lärmakus! Ajal, kui nad tõesti efektiivselt elektrit toodavad, on vuhin ka 10 meetri pealt häiriv. Ma olen ennast korduvalt sadamates tabanud mõttelt, kui mõni seisev alus 24 tundi jutti kõrval lärmab, et viskaks lingu ja stoperdaks tiiviku ära. Kaua võib? - nagu Ain Allas.
Selles suhtes on paneelid palju tegijamad, nüüd on veel olemas igasugused pehmed/õhukesed paneelid ka, et korraliku võimsuse kokku saamine ei tohiks olla väga raske. Ning esimese asjana ma tuulikut ei ostaks, kui, siis DuoGen'i aga selle hind võtab ninast vere välja! Kuid popp ta on ja brittide pikaotsa jahtidel näeb seda päris palju!

Mis nüüd mootri külge käivat genekat puudutab, siis need kõik on 100% maismaa rasketehnika värk, kus tähtis on vaid amprite arv. Kõige tavalisem rekka ja traktori elekter, nagu katel ise ka. Tüüpiline sõiduauto genekas on 55-65A ja rasketehnikal 100+A. Selline 100-amprine teeb juba vägevasti tööd.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 08 Apr 2013 16:59 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5904
Asukoht: Saaremaa
Päikesepaneelidega tasub veits aega võtta ja süveneda. ma pole eriline spets, aga olen juttudest aru saanud, et nende efektiivsus eri oludes on vägagi varieeruv sõltuvalt tootjast. Kui paika peab, siis peaks korralikult asja selgeks tegema ja kindlasti mitte hinnanumbrite järgi orienteeruma.

Tasub vaadata ka seda, et juurdelisatav integreeruks ilusti ilma kuliibiniteta olemasolevaga. On põhjust uskuda, et see olemasolev on täitsa korralik asi ;)

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Viimati muutis Mark, Esmaspäev, 08 Apr 2013 18:26, muudetud 1 kord kokku.

Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Elektriprojekt jahis- sõltumatus kaldavoolust (päike/tuu
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 08 Apr 2013 18:16 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 07 Okt 2010 11:43
Postitusi: 45
PriitV kirjutas:
Neil on veel üks suur viga: jäle lärmakus! Ajal, kui nad tõesti efektiivselt elektrit toodavad, on vuhin ka 10 meetri pealt häiriv. Ma olen ennast korduvalt sadamates tabanud mõttelt, kui mõni seisev alus 24 tundi jutti kõrval lärmab, et viskaks lingu ja stoperdaks tiiviku ära. Kaua võib? - nagu Ain Allas.

Vaatasin, et on ka selliseid tuuleveskite lahendusi, mille tõmbad poi peal või sadamas olles valliga masti, et las ulub seal palju tahab. Ei häält, ega vibratsiooni. Sama Aquair 100 töötab ka järelveetavana.

PriitV kirjutas:
Ning esimese asjana ma tuulikut ei ostaks, kui, siis DuoGen'i aga selle hind võtab ninast vere välja! Kuid popp ta on ja brittide pikaotsa jahtidel näeb seda päris palju!

Krt, väga usaldust see konstruktsioon ausalt öeldes ei tekita.

Aga lugesin nende järelveetavate genekate kohta, et ülesõitudel on täiesti arvestatavad abimehed. System can easily produce 200 Amp-hours per day on an ocean passage! In most cases that power on its own is enough power to operate the boat 24/7, while underway.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 10 Apr 2013 08:31 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 07 Okt 2010 11:43
Postitusi: 45
Hakkasin tarbimisi kokku arvestama.

Oskab keegi öelda, kui palju võiks jahi standardkülmik (12V) ööpäevas umbes voolu tarvitada?


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 10 Apr 2013 09:12 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Pühapäev, 30 Sept 2007 08:09
Postitusi: 807
Asukoht: Lääne-Virumaa
Lihtsalt targutus:

Tõenäoliselt ükskord algab aega,
mil purjedel päikesepaneeli funktsioon küljes on.

_________________
"Kui miski väärib kasutamist,
siis väärib see ka väärkasutamist!"


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 10 Apr 2013 12:57 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 07 Okt 2010 11:43
Postitusi: 45
Ennustused kohvipaksult.

Ööpäevane tarbimine liikumise ajal:

- Autopiloot 24H = 250 Ah
- Külmkapp 24h = 140 Ah
- Kaardi plotter 24h = 72 Ah
- VHF 24h = 12 Ah
- Radar 12h = 72 Ah
- Nav tuled 12h = 30 Ah
- Läptop 4h = 40 Ah
- Stereo 10h = 10 Ah
- Pumbad 2h = 16 Ah
- Kajuti tuled 4h = 10 Ah
Kokku: ca 650 Ah


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 12 postitust ] 

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group