copraonu kirjutas:
Juhtimise jõud kantakse siis roolirattalt trossülekandega pallerile. Võrgus istub veel korralik
kompass, mis on piloodi tööks vist oluline komponent.
Ega Eestist piloodiga pikasõidu purjetamiskogemust väga paljudelt küsida polegi. Ühekäe näppudel võib üles lugeda.
Nagu aru saan, siis kõige suurem probleem tuuleanduri info viimine piloodi ajuni. NMEA võrk jääb reageerimiseks liiga aeglaseks...
Teed parimas mõttes kadedaks, jah?
Aga asja juurde. Nii väga suures piires ei oskaks üle kahe mehe üldse välja tuua ehk siis Tamme ja Uku Randmaa. Tamme on siiani sõitnud siiski pisikese "punniga" nig mis seal peal on ei oska arvata (kuulukse, et "toomas" maksnud ise ~100K eeku) ja IMOCAL on teoorias peal vanast ajast midagi
NKE Gyropilot valikust, mis on neil peaaegu et obligatoorne. Uku seevastu ju oli sunnitud ostma tuulerooli, sest need tava"toomad" ikkagi kulutavad metsikult elektrit. Nad kõik annavad andmetes "keskmise" voolutarbe 2-6A aga mõnel puhul vaatad peakaitset ja siis pole juttugi a'la 6-amprisest tarbimisest. Mõni tootja mõnel mudelil avaldab aga ka tegelikke numbreid, näiteks
Garmini suure kaatri hüdroajamiga "toomas", kus on peakaitse 40A ja mingites erioludes võib seade tarbida isegi 36A voolu! Seega samasuguse lineaarsusega tuleb ka teiste autopilootide puhul arvestada! Ehk kui lubatakse 2-6 ja peakaitse on 20A, siis korralikus tuules ristlainetuses pakstaagis kulutab "toomas"
~19-ampriste ampsudega elektrit. See siis ComNav'i toomas-seade. Nagu näha, siis abiks oleks "toomas" ehitada nii, et see tarbiks 24V süsteemi. Sama akupaki pealt saab peaaegu poole pikema sõiduaja!
Kui Sa juba Simradi kompassi vaatad, siis äkki ka sama firma piloot ja siin pole pääsu
AP24 ja ~3,5K eur kuludest või Raymarinelt midgi, mis on
pisut odvam. Seal juba seesama kompass ka sees. Egas me siis niisama toda Altamari lähe tooma, seal 10K hinna sees olid mõned sellised uued vidinad, mis muidu oleks lootusetu soetada. Aga kohe seesama voolutarve ja võimalus 24V süsteem tekitada puudub. Seega mina alustaks elektri kokkuhoidu "tooma" valikul just tarbimispingest, mis võiks olla 24V. Sul on igal juhul tarbeakude pakk, mitte üksik 12V suur aku. Ja kui on plaan tõiselt pikalt sõita, siis miks mitte kasvõi roolikambrise ehitada täiesti eraldi vaid ja ainult 24V tooma-akupakk. 2 akut, targakaarel üks paneel vaid nende laadimiseks, switchiga eraldi lülides võib ka mootori või kaldavoolu laadija pealt laadida aga autopiloteerimine ei söö Sul muud tarbevoolu ära. Saad keskmise tarbimise 4 ampri peale, ööpäeva tarve siis 96Ah, akupakk peaks seega olema (sõltuvalt aku ehitusest) 150-180Ah. Mingi hulga elektrit toodab paneel ööpäevas tagasi igal juhul, isegi eriti halvas ilmas.
Kuna piloodid jms vidinad maksavad tuhandetes eurodes, siis paarsada euri lisa-energiahulga kaasas olemise eest pole kõneväärt summa. Ning
short-handed meiegi kohalikul suurel merel sõites võivad ju distantsid olla 4-5 päeva, ei pea üldse ookeani ületama minema. Ning siis, ookeane vallutama minnes, pole pääsu väga kallist tuuleroolist, nagu Uku tõestas.