Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 22 postitust ]  Mine lehele 1, 2  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Soovitage jahile intelligentset autopilooti
PostitusPostitatud: Reede, 05 Apr 2013 17:49 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 07 Okt 2010 11:43
Postitusi: 45
Nüüd autopiloodi otsinguil.
Sooviks siis iseõppivat, väikese voolutarbega autopilooti 8t jahile.
Jahi pikkus 41 jalga.
Komplekt koosneb vist ajamist, ajust, kompassist ja juhtpaneelist.

Kas kellelgi on häid / halbu kogemusi mõne konkreetse autopiloodi mudeli / brändi suhtes?


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 05 Apr 2013 19:35 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5906
Asukoht: Saaremaa
Mina paneksin ausalt öeldes kogu navitehnika samast ooperist, endal elu lihtsam. JM60 peale aga läks tõesti kokteil ja miximise põhjuseks oligi enrgiakulu maksimaalne kokkuhid. Ma ei mäletagi, aga vist oli Nexuse ajude külge poogitud äkki Furuno autopiloot. Kindel ei ole enam, aga mingi kabetamine käis küll. Seal oli muidugi ka hüdrauliline roolisüsteem ja see on suht haruldane tuulepüüdjate peal.

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 05 Apr 2013 19:45 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 07 Okt 2010 11:43
Postitusi: 45
Mark kirjutas:
Mina paneksin ausalt öeldes kogu navitehnika samast ooperist, endal elu lihtsam.

Jah, seda kindlasti. Või vähemalt samast grupist, nagu nt. Navico.
Aga see "ooper" tuleb kõigepealt välja valida :)


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Laupäev, 06 Apr 2013 08:42 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Copraonu, alustaks üldse rooliajami lahendusest ;) 41-jalane, et üldse mis jaht. Kas keerata rooli, keerata pallerit, anda rõhku hürdomagistraalidesse jne.
Ise ei õpi ükski piloot, kõiki neid peab õpetama. Kui mõtled iseõppimise all güroskoobiga tippversiooni, kes pisut õpib ka lengerdamises ja kreenis sõitma, on teine asi. Autopiloot ei pea olema samast ooperist, ta peab kindlast kõnekeelest aru saama, et siis träkki jälgida ning tuulekellalt adekvaatset inffi saada. Piloot on eraldiseisev mehaaniline seade, kus tuleks jälgida pigem selle kvaliteeti ja meremeeste kogemusi, mitte kaubamärki. Autopiloodi probleemid on ühed sagedasemad soolo- ja shorthanded võidupurjetamiste katkestamise põhjuseid. Ning tõesti on energiatarve väga oluline. Ning siin olen ma absoluutselt veenunud füüsikaseaduste kehtimises: otseselt rooliratast keerav suure ülekandearvuga pisike sünkroonmootor on PALJU ökonoomsem, kui tohutu pallerit väänav mootori-silindri koostöö või näiteks Bavariate roolikarbi otsas olev pesumasinamootor (voolutarve kuni 10A!!!)! Too pildil (sorry ülisita kvaliteedi pärast) on Altamari tuliuus Simrad AP26.

Ma mõtlen siis sedasorti ehitusega pilooti: CPT Pilot. Miks ma selle tundmatu piloodi panin on puhtalt pöörava momendi ja voolutarbe pärast: see keerab jõuga kuni 130 Nm ja tarbib töös keskmiseks 0,3A, Raymarine SPX-5 aga olematud 30 Nm, mis lubab kuni 7500 kilo tegeliku kaaluga jahti juhtida. Seega saab Sul palju mõtlemist olema ;)

Edit: jutt piloodi valikutest

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Laupäev, 06 Apr 2013 15:32 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 07 Okt 2010 11:43
Postitusi: 45
PriitV kirjutas:
Copraonu, alustaks üldse rooliajami lahendusest ;) 41-jalane, et üldse mis jaht. Kas keerata rooli, keerata pallerit, anda rõhku hürdomagistraalidesse jne.

Juhtimise jõud kantakse siis roolirattalt trossülekandega pallerile. Võrgus istub veel korralik kompass, mis on piloodi tööks vist oluline komponent.
Jaht on selline javeel pilte.
Ega Eestist piloodiga pikasõidu purjetamiskogemust väga paljudelt küsida polegi. Ühekäe näppudel võib üles lugeda.

Nagu aru saan, siis kõige suurem probleem tuuleanduri info viimine piloodi ajuni. NMEA võrk jääb reageerimiseks liiga aeglaseks...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev, 07 Apr 2013 09:35 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
copraonu kirjutas:
Juhtimise jõud kantakse siis roolirattalt trossülekandega pallerile. Võrgus istub veel korralik kompass, mis on piloodi tööks vist oluline komponent.

Ega Eestist piloodiga pikasõidu purjetamiskogemust väga paljudelt küsida polegi. Ühekäe näppudel võib üles lugeda.

Nagu aru saan, siis kõige suurem probleem tuuleanduri info viimine piloodi ajuni. NMEA võrk jääb reageerimiseks liiga aeglaseks...

Teed parimas mõttes kadedaks, jah? :D :D
Aga asja juurde. Nii väga suures piires ei oskaks üle kahe mehe üldse välja tuua ehk siis Tamme ja Uku Randmaa. Tamme on siiani sõitnud siiski pisikese "punniga" nig mis seal peal on ei oska arvata (kuulukse, et "toomas" maksnud ise ~100K eeku) ja IMOCAL on teoorias peal vanast ajast midagi NKE Gyropilot valikust, mis on neil peaaegu et obligatoorne. Uku seevastu ju oli sunnitud ostma tuulerooli, sest need tava"toomad" ikkagi kulutavad metsikult elektrit. Nad kõik annavad andmetes "keskmise" voolutarbe 2-6A aga mõnel puhul vaatad peakaitset ja siis pole juttugi a'la 6-amprisest tarbimisest. Mõni tootja mõnel mudelil avaldab aga ka tegelikke numbreid, näiteks Garmini suure kaatri hüdroajamiga "toomas", kus on peakaitse 40A ja mingites erioludes võib seade tarbida isegi 36A voolu! Seega samasuguse lineaarsusega tuleb ka teiste autopilootide puhul arvestada! Ehk kui lubatakse 2-6 ja peakaitse on 20A, siis korralikus tuules ristlainetuses pakstaagis kulutab "toomas" ~19-ampriste ampsudega elektrit. See siis ComNav'i toomas-seade. Nagu näha, siis abiks oleks "toomas" ehitada nii, et see tarbiks 24V süsteemi. Sama akupaki pealt saab peaaegu poole pikema sõiduaja!

Kui Sa juba Simradi kompassi vaatad, siis äkki ka sama firma piloot ja siin pole pääsu AP24 ja ~3,5K eur kuludest või Raymarinelt midgi, mis on pisut odvam. Seal juba seesama kompass ka sees. Egas me siis niisama toda Altamari lähe tooma, seal 10K hinna sees olid mõned sellised uued vidinad, mis muidu oleks lootusetu soetada. Aga kohe seesama voolutarve ja võimalus 24V süsteem tekitada puudub. Seega mina alustaks elektri kokkuhoidu "tooma" valikul just tarbimispingest, mis võiks olla 24V. Sul on igal juhul tarbeakude pakk, mitte üksik 12V suur aku. Ja kui on plaan tõiselt pikalt sõita, siis miks mitte kasvõi roolikambrise ehitada täiesti eraldi vaid ja ainult 24V tooma-akupakk. 2 akut, targakaarel üks paneel vaid nende laadimiseks, switchiga eraldi lülides võib ka mootori või kaldavoolu laadija pealt laadida aga autopiloteerimine ei söö Sul muud tarbevoolu ära. Saad keskmise tarbimise 4 ampri peale, ööpäeva tarve siis 96Ah, akupakk peaks seega olema (sõltuvalt aku ehitusest) 150-180Ah. Mingi hulga elektrit toodab paneel ööpäevas tagasi igal juhul, isegi eriti halvas ilmas.
Kuna piloodid jms vidinad maksavad tuhandetes eurodes, siis paarsada euri lisa-energiahulga kaasas olemise eest pole kõneväärt summa. Ning short-handed meiegi kohalikul suurel merel sõites võivad ju distantsid olla 4-5 päeva, ei pea üldse ookeani ületama minema. Ning siis, ookeane vallutama minnes, pole pääsu väga kallist tuuleroolist, nagu Uku tõestas.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev, 07 Apr 2013 11:57 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5906
Asukoht: Saaremaa
PriitV kirjutas:
... või kaldavoolu laadija pealt laadida...


Kaldavoousüsteem on jällegi üks asi kuhu saab piisavalt raha uputada olenavalt sellest milliseid ja kas üldse riske soovid maandada. Metallkere puhul isoltasioonitrafo olemasolu üle kvaliteetsete asjade puhul isegi ei arutata, see on elementaro. Plastpaatide puhul on see aga pigem haruldus kui elementaarne. Selle puudumisel on aga oht, et sinu paadi veealused metallosad muutuvad kellegi teise paadi ohveranoodiks just sel hetkel kui sutskad oma jahi pistiku kaikilpi. Ühendus galvaaniliseks patareiks toimub kaitsemaanduse kaudu. Muidugi on alati ka lootus, et sul õnnestub mitte ise anoodiks hakata vaid hoopis ümbritsevate sõidukite saildraivid jms nipe-näpe oma paadi tervise eduks aatomiteks lahustada :P

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev, 07 Apr 2013 16:25 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Mark kirjutas:
Kaldavoousüsteem on jällegi üks asi kuhu saab piisavalt raha uputada... :P

Ja nii tore on võõrast raha virtuaalselt "kulutada" ning inimeste pead segi ajada ;) Sul õnnestub mõnikord ka reaalselt seda teha :D
Aga uurisin siis põhjalikumalt toda ameeriklaste CPT Autopilotit ja see paganamas tundub ikka vägagi tegija olema! Alustades hinnast, mis on jämedalt 1500 eur + siis igasugused siia toomise maksud juurde. Kuid vinge on see, et sama asja saab kasutada tõesti 30-jalasest kuni 72-jalase kollini! Ning ka tagasiside tarbijatelt pole just paha. Ja see ülimadal voolutarve kogu selle võimekuse juures!
Kuid ma kujutan ette, et seda saab siia tuua vaid kohvrikaubana sest vaevalt sel mingi CE või muu idiootsus peal on ja ma üldse ei imestaks, kui see fakt näiteks postitollis tõsise probleemi tekitab.

Sellised väited avaldavad muljet või mis?
Tsiteeri:
We crossed the bar and turned it on, without any opportunity for sea trials, and it worked flawlessly in all conditions with our Cal 2-46. As it happened we were able to also get our large hydraulic autopilot working, and were able to compare the two. I couldn't help notice the very low power consumption of the CPT...at least a third of the other.


Ahjah, Mark, milline see isolatsioonitrafo välja näeb või mis nime all seda võiks/peaks otsima-leidma? Mõni näide paluks.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev, 07 Apr 2013 17:23 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5906
Asukoht: Saaremaa
PriitV kirjutas:
Ahjah, Mark, milline see isolatsioonitrafo välja näeb või mis nime all seda võiks/peaks otsima-leidma? Mõni näide paluks.


Aga palun : Suvaline näide

Saadaval erinevate võimsustega erinevate tootjate omasid päris paljude paaditarvikute müüjate käest. Isegi Madise käest saab kui küsida :)
Plastpaatide puhul üsnagi soovituslik, metallpaatide puhul 100% "must be" asi.

Probleemist endast jutu tegemine jäi viimati silma soomlaste Vene ajakirjast. Märtsinumber oli vist.

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev, 07 Apr 2013 17:31 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5906
Asukoht: Saaremaa
Kuna siin räägitakse ka mitmetest akupankadest, siis tasub tutvust teha ka selliste asjadega. Ka nendel on mitmeid erinevaid tootjaid ja seadmed on oma funktsionaalsuselt erinevad. Ka väga erineva hinnaga. Ise kasutan peamiselt BEP Marine omasid ja selliseid mis toimivad ka prioriteedireleedena aga mitte ainult. Ammuilma ei kasuta ma enam dioode kuna nendes läheb hulk niigi kulla hinnaga käes olevat elektrivoolu lihtsalt kadudena vastu taevast ja kui dioodsillaga akupangad alles tegelevad laadumisega, siis sellise tehnikaga üles ehitatud pangad on juba rõõmsalt täis. Igasugu laadimisbuustereid, pulsitajaid jpms on samuti saadaval. Ja paadi hind muidugi läheb seda kallimaks mida "bemmimaks" sa seda ehitad :)

Siit veel siis tiba öökapilugemist :
http://www.boatus.com/seaworthy/galvanic/
http://www.sterling-power.com/products-galvanic-why.htm
http://www.rel-italy.com/en/nautica/galva-no.shtml
http://www.sterling-power.com/products-galvanic.htm

jne

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev, 07 Apr 2013 17:48 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Mark kirjutas:
Kuna siin räägitakse ka mitmetest akupankadest, siis tasub tutvust teha ka selliste asjadega. Ka nendel on mitmeid erinevaid tootjaid ja seadmed on oma funktsionaalsuselt erinevad. Ka väga erineva hinnaga. Ja paadi hind muidugi läheb seda kallimaks mida "bemmimaks" sa seda ehitad :)

Soomlaste võrgupood on tore koht näidete jaoks: seesama jubin? Ütleme nii, et see nüüd nii tappev hind ka pole. Samas ei suutnud ma seal seda isolatsioonitrafot küll leida...
Et nagu "tavaliselt" oleme sujuvalt piloodi juurest juba kurat-teab-kuhu elektriga välja jõudnud ;) Samas: palju elektrit on piloodi jaoks oluline.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev, 07 Apr 2013 18:02 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5906
Asukoht: Saaremaa
Jah Cristec on ka päris hea valik kuuldavasti. Mul endal selle brändiga kogemused puuduvad, aga lõpetasin just ühe suure mootorpaadi pakkumise kus reeder nõudis just ja ainult selle brändi komponente laadimisahelasse. Trafoks valis aga Victroni. Tellija soovide vastu ei saa :)

Tegelikult ongi nii, et kui läheb uhkemat sorti ja seega ka summa summarum rohkem energiat kulutava navi- või olmesüsteemi ehitamiseks, siis energiavarustus tuleb tahes tahtmata üle vaadata.

1) Millistest allikatest toimub akude laadimine? Kaivool, peamasina genekas, genekas, päike, tuul või kombinatsioon mingitest kuni kõigist neist. Juhul kui on rohkem kui üks allikas, tulebki juba hakata ka elektrisüsteemi tuunima.

2) Mitu akupanka, kui suured ja millise pingega on vajalikud? Kas on vajalik antud juhul 24V? Kui on, siis kas eraldi akupank+24V laadimine ka siis kui kaivoolu taga ei ole? Või hoopis 12V panka suurendada mahtuvuses ja installida inverter? Või tehagi kogu paat voobše 24V ja installida konverter? ( see on siinkohal küll vist vale valik). jne

3) Lihtsalt nõuanne - jäta peamasina aku iseseisvaks, laadimisahel võib olla releedega jaotatult ühine. See on elementaarne turvameede, et peamasina saad käima igal juhul ja sealt saad kindlasti laadimist igale poole. Järelikult on siin vähemalt kaks akupanka.

4) Mitme panga puhul. Kas ja kuidas teha avariilülitust ehk siis jama korral paralleeli- või ümberlülitamist nii öelda ühe klikiga mitte tööriistakasti ja sadama prügikastist leitud juhtmejuppidega? :D

5) jne 8)


Ja lõpuks - kui peeneks ja kui lollikindlaks on soov asja ajada. Igal asjal on optimaalne piir millest üle ka ei ole mõtet tulistada.

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev, 07 Apr 2013 18:17 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5906
Asukoht: Saaremaa
Kaivoolust ja genekast samas paadis rääkides ajan vett veel korra vähe sogasemaks: seda süsteemi on võimalik ehitada nii, et ümberlülitus kaivool/genekas ja vastupidi toimub üle blackoudi ja ka nii, et mingit blackouti ei kaasne. Ja jälle jõuame tont teab mis hinnaklassi. Lõbusõidupaadis, kus nagunii toimib kõik tegelikult akude pealt ja kõik muu on nende laadimiseks, pole vast erilist mõtet seda kallist süsteemi soetada, kindlasti aga tuleb vaadata, et genekas ja kaivool ei pääseks hajameelsusest lülituse tegemisel korraga samasse võrku möllama.

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 08 Apr 2013 10:52 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 07 Okt 2010 11:43
Postitusi: 45
PriitV kirjutas:
Kui Sa juba Simradi kompassi vaatad

Ma ei vaata, mul istub see konkreetne gyro kompass juba võrgus.
Vaatasin sellist ajamit. Power Supply 12V (1-4A).

Aga jah, Open 60 jms. kasutavad valdavalt nke piloote. Kindlasti parim racing piloot turul.
Kirjutasin neile, näis mis vastavad. Samas võistlemine pole hetkel valiku tegemise puhul primaarne.

Tuulerooli otsingud on kavas, aga sellest vast mõnes teises teemas, nagu ka elektriteema, mis on selle topicu juba hõivanud:)


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 08 Apr 2013 11:42 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 07 Okt 2010 11:43
Postitusi: 45
PriitV kirjutas:
Aga uurisin siis põhjalikumalt toda ameeriklaste CPT Autopilotit ja see paganamas tundub ikka vägagi tegija olema! Alustades hinnast, mis on jämedalt 1500 eur + siis igasugused siia toomise maksud juurde.

Sellised väited avaldavad muljet või mis?

Tsiteeri:
We crossed the bar and turned it on, without any opportunity for sea trials, and it worked flawlessly in all conditions with our Cal 2-46. As it happened we were able to also get our large hydraulic autopilot working, and were able to compare the two. I couldn't help notice the very low power consumption of the CPT...at least a third of the other.

CPT koduka kommentaarid / tagasiside ei pruugi kõige objektiivsem olla. :wink:
Cruisimise foorumites on kommentaare CPT kohta nii ja naa.
Ja CPT-d ei saa vist ühendada ühegi jahis oleva seadmega? Hoiab kompassi kurssi ja kõik?

Aga vaatasin, et Raymarine teeb ka neid Wheel Pilot-eid.. Hind CPT-ga samasse auku. Saab olemasolevate anduritega ühendada (NMEA, SeaTalk).


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 22 postitust ]  Mine lehele 1, 2  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 4 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group