Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 22 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2
Autor Sõnum
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 08 Apr 2013 13:13 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
CPT "häda" on jah see, et ta on täiesti autonoomne ja iseseisev üksus. Talle ei saa route'i sisse sööta. Kuid reaalselt ülipika otsa sõidul, mis ei ole võidusõit, pole see ka üldse oluline. On konkreetne kurss ja seda ta siis hoiab ülitäpselt. Kaugjuhtimisega reguleerid parameetreid kajutist ja palju ei vaevle. Samas on see väga jõuline roolitoomas (teistest kolm korda jõulisem) ning seda üliväikese voolutarbega.
Peamiselt kasutatakse seda lisatoomana, et hoida voolu kokku. Elektroonika ise võtab ka arutult palju ja keset ookeani pole plotteriga mitte midagi teha. Kui, siis autonoomse Nexuse tuulekellaga. ja see on tõesti ka ülihea aparaat. Keset päeva valgel ajal lülitatakse kõik elektroonika välja ja tööse jäetakse siis vaid see CPT, sest tahetakse kala püüda, süüa teha, lugeda jne. See rooli keeramine on viimane asi, mida pikal ülesõidul tehakse või nauditakse. Keset ookeani, kus mitte kegagi pole, on ka VHF, AIS jne väljas. Seda kõike siis, kui vedelkütuse ja elektri hulk on piiratud või on plaan a'la ühe täistankiga pallile tiir peale teha.
Kuna kruiisipurjetamised plaanitakse siiski võimalikult allatuult, pole ka tuulerooliga midag ipeale hakata - see lihtsalt pakstaagist taganttuuleni ei tööta. Jääbki vaid üliöko autopiloot või lõputu roolis istumine.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 08 Apr 2013 17:14 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 22 Sept 2005 22:43
Postitusi: 2555
Asukoht: Tallinn
Gerda peal on CPT "vaarisa", Autohelm 3000. Mitte üht paha sõna pole öelda, peale selle, et GPSi külge ei käi. Pekkis akuga piloteeris ka veel siis, kui sügavuse näitaja segast hakkas panema. Täpsus on tunde järgi parem, kui kaasaegsetel GPSiga vidinatel. Vähemalt joon plotteril tuleks nagu sirgem ;)

_________________
Buddha oli vist purjetaja:
"Tähtis pole mitte eesmärk, vaid teekond sinna!"


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 11 Apr 2013 10:10 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 07 Okt 2010 11:43
Postitusi: 45
Suhtlesin CPT-ga.

Uurisin saadavuse kohta Euroopas:
Kood:
We build the CPT and ship worldwide, to Europe frequently, but we do not have dealerships or outlets in Europe.


Ja voolutarbimise kohta 41ft ja 8t jahil. Need numbrid on muidugi muljetavaldavad.
Kood:
On a heavy displacement vessel, such as a Westsail 42, the CPT draws about
0.5 amps per hour average us, 12v.; 24 hours would be about 12 amp-hours
total average current draw.  If you set the deadband for 1-degree it will
use slightly more, larger deadband settings less. 

The feedback system of the CPT operates by making a momentary wheel
correction, then stops & waits for the boat to correct, then makes another
correction if needed.  Standby current is 0.013 amps, and the motor only
momentarily draws from 1-3 amps depending on the amount of wheel load; this
averages out to 0.5 amps per hour, less on lighter vessels.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 11 Apr 2013 12:08 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5902
Asukoht: Saaremaa
Lihtsalt mediteerimiseks see lugu ka siin: http://journeyman.se/2012/11/28/size-does-matter/

Liiga suur on liiga suur ja liiga väike on liiga väike. Paras peab olema!

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 11 Apr 2013 13:44 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 28 Sept 2006 14:11
Postitusi: 252
Asukoht: Tallinn
PriitV kirjutas:
Kuna kruiisipurjetamised plaanitakse siiski võimalikult allatuult, pole ka tuulerooliga midagi peale hakata - see lihtsalt pakstaagist taganttuuleni ei tööta.


Vot see on nüüd küll niisugune väide, et... :D Kadunud Francis Chichester pööraks end ilmselt hauas ringi, sest suur osa tema rekordikatsest aastal 1970 (4000 miili 20 päevaga) oli Atlandi passaatidevööndis just tuules "pakstaagist taganttuuleni"... ;)


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 11 Apr 2013 15:04 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
pingviin kirjutas:
Vot see on nüüd küll niisugune väide, et... :D Kadunud Francis Chichester pööraks end ilmselt hauas ringi, sest suur osa tema rekordikatsest aastal 1970 (4000 miili 20 päevaga) oli Atlandi passaatidevööndis just tuules "pakstaagist taganttuuleni"... ;)

Kuna pole ise tuulerooliga miiligi sõitnud, ei tea praktika kohta ise midagi öelda. Aga seda on väitnud päris mitmed mehed-pikamaasõitjad, kellega on olnud au viimastel aastatel sadamartes ja kõrtsudes vestelda. Mida kiiremaks jahid muutuvad, seda vähem efektiivne see on ja täpsusklass jätab nii palju soovida (rääkimata hinnast!), et odavam on elektritoomale lisavoolu leida, paneelid ja tuulik installida ja asi toimib! Kõige konkreetsemad olid nood kataloonlased, kes 9-aastase ilmapalliturnee oma ülisuure Formosaga lõpetasid ning jahi maha müüsid. Mehe väide oli, et tuulerooliga pole 30-tonnisel jurakal 21-sajandil mitte midagi teha... Üldse on ootamatult vähe tuuleroole näha ja need on siis ka kõige haard-koorimad või "mitte kõige odavamad" purjekad ;)
Tuulerool koos oma ebatäpsusega oli Chichesteri ajal väljapääsmatu, sest GPSi polnud, akutehnoloogia sitt, paneele polnud jne. Täna on see tõeliselt lahe nostalgiline "vanatehnika" ja neile, kel raha on, täismehaaniline tagavaratoomas juhuks, kui kõik muu peaks peesse minema. Ning kindlasti paljudele lihtsalt põhimõtte värk, mis pole ju iseeneset paha.
PS: kui palju Chichester tuulerooli pärast igalepoole "puusse" pani? Ikka meeletult.

Edit: lihtsalt üks kirjeldus tuulerooli manuaalist, mis vist ei ole "naised saunas rääkisid" (ehk mistahes foorumi arvamus või artikkel)?
Tsiteeri:
4.5.1 The Downwind Problem
When sailing downwind in light airs, there may be a tendency for the gear to permit the boat to wander too far off course before reacting. Once the airvane has given its signal sending the boat back towards course, the same tardy reaction causes the boat to cross to the other side of the course line. This results in a repeated serpentine movement around the desired course. This is because the airvane has very little wind from which to take its cue. Normally, when the wind is blowing strongly on the airvane, the airvane will follow the small wind direction changes well. As the wind becomes very weak downwind, the windvane becomes increasingly affected by other factors. When the boat rolls from side to side, the windvane (without strong apparent wind to control) it no longer follows the real wind direction. This produces faulty signals to the pendulum shaft. The rolling boat may cause the airvane to react to the apparent wind resulting from the roll rather than the actual apparent wind. This is when a small electric autopilot should be used.
Normally, the apparent wind would hold the airvane steady and inhibit the undesired movement of the boat's rudder. However, when the boat is moving fast downwind with little apparent wind on the sail, the trimtab can remain in its swung out position. Pressure from the wake on the trimtab as well as inertia keeps the airvane sail in the incorrect position until the boat has gone off course.


Ükstapuha, kui on mingigi arvestatav näiv tuul olemas, töötab tuulerool hästi. Mida kiiremini jaht vee suhtes liigub, seda paremini. Kõigil muudel kurssidel on tuulerool ideaalne trimmis jahiga tuule suhtes sõites. Ta on absoluutselt vajalik vahend, kui ikka väga pikka otsa sõita ning teadlikult ka väga kõvas ilmas seigelda, jaht on ehituslikult tuuleroolile sobiv, valid absoluutselt selle jahiga sobiva rooli(tüübi) jne. Täismehaaniline lollikindel abiline. Aga see ei päästa heast autopiloodist või suisa mitmest. Päris head artiklid on kokku kogutud Hydrovane lehele.
Kui nüüd kõik head-vead kokku panna, on täitsa arusaadav, miks sellisel "tavalisel" haard-kooril on peal 2-3 erinevat "toomast". Kõikideks oludeks peabki neid kolm olema: tuulerool, mis muutub üha paremaks kõvema tuulega, üliöko roolitoomas (seesinane CPT vms) väga aeglaseks liikumiseks purje all, suur ja täppisträkki hoidev aga mitte see kõige-kõige "suur"toomas. Seda väidab too aussist hambaarst omadest kogemustest. VÕI pannakse peale ainult see kõige-kõige, mis võtab vähe voolu ja suudab sõita absoluutselt kõigis oludes aga see on juba puhas võidusõidu teema, mitte kruiisimine.
PS: eks see tuulerooli install ja kasutamine vajab ka päris paljust mugavusest loobumist ja ka jaht ise peab igati tuulerooliel sobima (90% vast sobib ka). Ning suurusjärk hea tuulerooli eest ~4000 eur on märgatav summa. Eks mida edasi ja elektroonika/akude/voolutootmise odavnemist, seda rohkem hakatakse ilma tuuleroolita sõitma.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 12 Apr 2013 12:26 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Lihtsalt üks mõtteavaldus kruiisi foorumist, selle vinge 50-jalade raudjahi omanikult sõbraliku apartheidi maalt ;)
Tsiteeri:
HI, I ordered a scanmar Monitor windvane for Gilana back in 1998. Then the "Around Alone" race pulled in to Cape Town, and I had the opportunity to ask some of these sailors their opinion. George Stricker of Rapscallion III summed it up nicely, he asked "Are you going to be crossing oceans 90% of your time at sea?" I answered "Hellno" Then he said go for a autopilot and invest that same money for the windvane into making it really butch.
I ended up buying a RayXXXX system, (raytheon in those days) I put in a 24v type 3 rotary motor, geared 3.5:1 to the existing hydraulic pump that is turned by the wheel via a chain from the binnacle. My Hydraulic steering is 5 turns lock to lock. In real life you only need 10 degrees of rudder deflection to maintain course. We have about 25 degrees.
In the last 13 years we have NEVER had a drivestop error, not even in the liquidmountain seas of the southern ocean, nor running downwind under spinnaker, nor beating in 70+ knots of wind (wind instrument pegged) FRED our autopilot just keeps working. We love him. When we cruise in uncharted waters and meander our way in between coral heads (bommies) I sit on the spreader and drive with a remote control, under engine, with Laura standing by to stop engine or operate reverse propulsion. One more thing...we take the wheel off while Fred drives. The inertia or flywheel effect of A/pilot turning the wheel this way and that absorbs a LOT of power.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 22 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 3 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group