Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 62 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3, 4, 5  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Re: Aku ja akujuhtmed paadis?
PostitusPostitatud: Pühapäev, 06 Mai 2018 18:38 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 16 Apr 2007 21:16
Postitusi: 1233
Asukoht: Rammu / Kopli
Vaata siit tabelist ja guugelda :D Tsikli akud olid vanasti 6V eks nüüd uuemad ole kindlasti 12V .
Aga ise paneks mingi 24-30Ah isendi.

http://www.dekabatteries.com/assets/bas ... layout.pdf

_________________
TÄNAN!


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Aku ja akujuhtmed paadis?
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 07 Mai 2018 08:53 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Kolmapäev, 15 Juun 2005 13:28
Postitusi: 172
Asukoht: Tallinn
Alustasin neljandat hooaega 12 Ah akuga, mis käivitab 20/25 HP vanakooli yammut. Tõsi, el. trimmi ei ole aga olen kindel, et see ei oleks ka probleemiks. Võid ju ka väikese varuga võtta a la 17 Ah.

_________________
Klaperjaht - regatil viimasel kohal purjetav jaht, üritab kõigest väest eesvõistlejatele järele jõuda.

http://www.heratech.ee


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Aku ja akujuhtmed paadis?
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 07 Mai 2018 13:48 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5906
Asukoht: Saaremaa
Mõned põhitõed:

1) Ampertunnid ehk aku mahtuvus pole käivitusaku puhul teab mis näitaja. CCA ehk Cold Cranking Amps ehk aku musklid peab aga kindlasti mootori miinimumnõuetega sobima. Kui aku kohta on saadaval info MCA ehk Marine Cranking Amps, siis see on kõige õigem näitaja. MCA on põhimõtteliselt sama mis CCA aga 0 kraadi Celsiuse juures, seega suurem number ja vastab tegelikule olukorrale. Kui just ei plaani talvläbi sõita.
2) Ampertunnid ehk aku mahtuvus on siis oluline kui paadis on ka muid tarbijaid
3) Kaablite ristlõige on oluline pingelangu tõttu. Kui mootor ilusti käima läheb siis veidi nõrgemalt töötav starter pole probleem. Pika käiamise peale võivad jah kaablid kuumenema hakata ja see muidugi mõjutab ka omakorda elektrijuhtivust negatiivses suunas ja see omakorda jälle kütab kaableid jne
4) Kaablite ristlõige muutub siis väga tähtsaks kui laadimisvoolust on soov kõik kätte saada mis võimalik.
5) Kui vedada osaliselt jämedad kaablid ja siis vahepeal teha peenem lõik, siis see päeva ei päästa :)

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Aku ja akujuhtmed paadis?
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 07 Mai 2018 15:59 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Kolmapäev, 15 Juun 2005 13:28
Postitusi: 172
Asukoht: Tallinn
CCA/MCA on väga õige tähelepanek, loomulikult.
Ainuke asi, et kas on mõtet asja nii peeneks ajada. Rahvas ei saa lõpuks üldse enam aru, millist akut soetada :shock:
Laias laastus on suurema mahtuvusega ka suurema CCa-ga aga ei pruugi olla.
Tõsi, erinevatel tootjatel on ka erinevad nõudmised CCA/MCA-le. Lisaks ka erinevus 2-he ja 4-ja taktilistel. Eeltoodud tabelist on seda tõesti hea leida. Kuna minu yammul on nõutud CCA 245 A, siis võin tõesti soetada esimese ettejuhtuva umbes 12 Ah junni ja sellest on küllalt.
Mida aga veel silmas pidada on see, et ei tasu omale igasugu udupeeneid geelakusid (käivitusakud) soetada. Nendel on hoopis kõrgem laadimispinge ja tavapingel ei saavuta aku oma nimipingest rohkem kui 60% ja riknevad kiiresti.

_________________
Klaperjaht - regatil viimasel kohal purjetav jaht, üritab kõigest väest eesvõistlejatele järele jõuda.

http://www.heratech.ee


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Aku ja akujuhtmed paadis?
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Mai 2018 08:40 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 07 Apr 2014 19:17
Postitusi: 120
Asukoht: Salmistu
http://www.akud.ee/et/a/sznajder-857-50 ... 75x175x190
Siin on CCA väli üldse tühi. See kõlbab siis vaid pirni põletamiseks? :oops:


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Aku ja akujuhtmed paadis?
PostitusPostitatud: Teisipäev, 08 Mai 2018 17:37 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5906
Asukoht: Saaremaa
No ega aku selles süüdi pole, et müüja ei viitsi infot kirjutada :D

Ma nende uhkete akude osas vaidleks vastu. Meil lähevad tavaliselt peale AGM või Deep Cycle AGM akud. Vibratsioonikindlad ja kestavad väga hästi. Päramootorid ja sisemootorid tulevad laadimisega ilusti toime. Üks juhus oli, kus klient pani vana hea nõuka aegse laadija taha ja see aku läks küll pügimäele - neile on vaja kaasaegseid intelligentseid laadijaid kui elektrivõrgust laadida. Aga muus osas - mulle teadaolev meie vanim paat originaalis paigaldatud kahe 110Ah AGM akuga mida laeb ainult üks Suzuki 300hj päramootor sõidab aastast 2008 ja akudes on veel musklit küllaga. Ja tegemist on paadiga mis lainetes peksa ka saab ning töötunde ka kogub. Mu enda paadil samuti 2x110Ah AGM akud aastast 2013. Pole kordagi maha käinud ega ühtegi võrgulaadiat näinud. Talvel õues külma käes ka peal ja kevadel läheb raksust käima ilma mingi laadimiseta.

Madala CCA ja suure mahtuvusega akude otsa komistate siis kui ei otsi akut sõidukite poole pealt. Mere poolel võib neid ka kohati muidugi olla - elektrimootorite akud võivad aga ei pruugi olla näiteks.

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Aku ja akujuhtmed paadis?
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 09 Mai 2018 10:13 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede, 14 Sept 2012 09:36
Postitusi: 297
Asukoht: Piirissaare
Mul kestis AGM aku täpselt 4 hooaega ja 150 mootori töötundi. Maha suri nii äkitselt, et viienda hooaja kolmandal ülesõidul klissi kiirendades korra paat karjus, et voolu on vähe, aga lasi ilusti ära sõita ja paika manööverdada. Kaks päeva hiljem sõitma minnes oli selline tunne, nagu aku oleks vahepeal pihta pandud. Mitte piiksugi!

Aga kas keegi oskab mulle seletada, miks on tootja pannud sinna AGM "Start-Stop" süsteemi aku? Paadimootoril pole sellega ju midagi pistmist?


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Aku ja akujuhtmed paadis?
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 09 Mai 2018 15:44 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5906
Asukoht: Saaremaa
Ilmselt on ka AGM akude seas häid ja halbu täpselt nagu ka tavaliste pliiakude puhul mõne tootja omad kestavad ja teise omad mitte. Ma olen isegi mõne brändi kohta mingeid kõlakaid kuulnud, aga ei oska arvata kas on tegu kõlakatega või faktidele põhinevate juttudega. Teema ise oli samuti just lühikese eluea teema ja väidetav põhjus vilets sisemine konstruktsioon.

Aga Start-Stopi kasutmine... võib olla oli hea hinnaga saadi kuskil lattu vedelema jäänud hunnik mis hulglao poolt kampaaniahinnaga tuuri pandi. Või mõtles keegi asja väga üle ja arvas, et paadiga tavaliselt sõidetakse peale iga käivitust suhteliselt lühike ots vms. Ei tea.

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Aku ja akujuhtmed paadis?
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 09 Mai 2018 20:04 
Eemal

Liitunud: Reede, 13 Mai 2016 08:45
Postitusi: 75
Asukoht: Harjumaa
Mul kestis autol start-stopp aku neli aastat ja õhtale läks ka suhteliselt ootamatult ja kiiresti. Uurisin siis esindusest, et kas autol miskit viga, et aku nii ruttu läbi. Vastati, et need start-stopp akud ei kestagi kaua. Seal pidid elemendid olema üksteisele lähemal kui tavalises akus ja seetõttu lühised kiired tulema. Seega siis start-stopi puhul kasutusiga ainult neli aastat täitsa normaalne.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Aku ja akujuhtmed paadis?
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 09 Mai 2018 22:57 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 05 Apr 2010 17:43
Postitusi: 807
nitse kirjutas:
Aga kas keegi oskab mulle seletada, miks on tootja pannud sinna AGM "Start-Stop" süsteemi aku? Paadimootoril pole sellega ju midagi pistmist?

Sellepärast et AGM on paati kõige õigem aku. Parematel, kui mitte enamusel AGM akudel on ka start/stop kiri peal. Mina ostaks paati uue kindlasti hea ja ja kalli AGMi, millel ilmselt on ka see kleeps peal.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Aku ja akujuhtmed paadis?
PostitusPostitatud: Neljapäev, 10 Mai 2018 07:46 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5906
Asukoht: Saaremaa
https://www.autokaubad24.ee/et/tooted/s ... vatuhjenev

Nendel on valmistaja poolt pakutud eluiga 7-12 aastat. Muretud akud ja start-stop kleepsu pole.

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Aku ja akujuhtmed paadis?
PostitusPostitatud: Neljapäev, 10 Mai 2018 08:23 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede, 14 Sept 2012 09:36
Postitusi: 297
Asukoht: Piirissaare
Minul olid peal Varta akud. Mootoril 95ah AGM Start Stop süsteemiga ja kogu muu kola jaoks 100ah tavaline Silver Dynamic. Mõlemad välismõõtudega 353x175x190. Kaine mõistus ütles, et kui vahetamiseks läheb, siis juba mõlemad korraga. Ja kuna seekord suri AGM Start-Stop kiiremini ära, kui tavaline, siis võtsin mõlemad odavamad ja ilma AGM-ta. Eks tulevik näitab, kas pean seda valikut kahetsema. Kahe aku süsteemiga on alati võimalik juhtmed ümber tõsta ja koju ikka saab.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Aku ja akujuhtmed paadis?
PostitusPostitatud: Neljapäev, 10 Mai 2018 09:21 
Eemal

Liitunud: Teisipäev, 14 Apr 2015 09:44
Postitusi: 116
Targutan ka natuke.

Kadude indikatiivseks arvestuseks võib proovida Victrony toolkit appi-i.
Pilt

Teine kadude koht on tihtipeale kehva krimpimine, eriti kui rääkida akujuhtmetest ja vooludest.
Kui korralike tange (mehhaanilised on mõõdult umbes nagu hekikäärid) pole, siis arenenud aku poed teevad täitsa ilusti seda tööd. Näiteks Renovaar tegi mulle kunagi.
Teine variant on kruvitavaid akuklemme kasutada.

Victrony ametlik hinnakiri. Esindajaid on Eestis mitu.
https://www.victronenergy.com/upload/do ... _Q2_V1.pdf

Kui on kasutusel mitu akut, siis oleks hea need üksteisest eraldada, muidu hakkab energia kahe vahel pendeldama ja killib ka hästi akusid. Poole elu pealt akusid olemas olevasse parki lisada ei õnnestu, nii et asi kestaks. Tuleb pargid eraldada või tervikult vahetada.

Igamehe paatidele liigub kasutatud tugijaamade akusid, mis normi järgi maha võetakse (kasutuses olnud 2-3 aastat). Saad 3-4 aastat mõistliku eluiga veel kätte neist ja osa raha tagasi, kui kokkuostu mõistad viia.

Kui keegi kasutab rohkem kui ühte päikesepaneeli, mis on erinevates suundadesse, siis peaks need elama eraldi laadijate taga. Muidu neelab varjus olev paneel päikeselise energia ära.
Paneel ei pea olema 12V kui laed 12V akut. Selle jaoks on vahel tark laadija.

Eelnev räägitu on õige. Aku võib olla masina peal ka talvel, kui ta on laetud.
Haiget saab talvel tühi aku.
Seda ka juba kõik tublid lapsed teavad, et 60Ah akust on reaalselt mõistlikult kasutatav kuni pool energiast. st. 30Ah suurusjärgus. Seda klassikalisemat akude puhul. Liitiumi saab u. 80% tühjendada.

Siin on üks jällegi indikatiivne tabel (pärit paari aasta tagusest Victrony koolituset)
Pilt

3 h peale laadimise lõppu pinget mõõtes saab suurusjärgus aru, kui palju akust veel alles on.
Abiks näiteks vana paati ostma minnes.

Selline kodukasutaja konspekt tuli :)


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Aku ja akujuhtmed paadis?
PostitusPostitatud: Teisipäev, 26 Juun 2018 17:42 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede, 14 Sept 2012 09:36
Postitusi: 297
Asukoht: Piirissaare
nitse kirjutas:
Minul olid peal Varta akud. Mootoril 95ah AGM Start Stop süsteemiga ja kogu muu kola jaoks 100ah tavaline Silver Dynamic. Mõlemad välismõõtudega 353x175x190. Kaine mõistus ütles, et kui vahetamiseks läheb, siis juba mõlemad korraga. Ja kuna seekord suri AGM Start-Stop kiiremini ära, kui tavaline, siis võtsin mõlemad odavamad ja ilma AGM-ta. Eks tulevik näitab, kas pean seda valikut kahetsema. Kahe aku süsteemiga on alati võimalik juhtmed ümber tõsta ja koju ikka saab.

Et mitte Varta mainele asjatult liiga teha, siis tänaseks on selgunud tõsiasi, et tegelikult suri mul maha hoopis generaator. Ära ei kadunud mitte ainult laadimine, vaid kusagilt tekkis ka selline voolukadu, et äsja laetud aku oli hommikuks täiesti tühi.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Aku ja akujuhtmed paadis?
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 27 Juun 2018 09:07 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5906
Asukoht: Saaremaa
Erakorralised põhjused on jah tihti segaduste allikaks. Selle peale lihtsalt esimese hooga ei tule

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 62 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3, 4, 5  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group