Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 40 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 10 Dets 2013 15:56 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
flint kirjutas:
Kui võrrelda olemasolevaga, siis roostevaba võiks olla 5 mm. Hädapärast isegi 4 mm.
Kui avaldati arvamust, et ka olemasolev on liigse varuga, siis ei oska enamat öelda, kuna purjekast suurt midagi ei tea ja kui ka teaks, siis mis jõud ja mis suunast ja kui järsult midagi mõjutavad, ikkagi korralikku ettekujutust poleks.


Parimate toomaste silindrite momendid võvad küündida ka 3500 Nm'ni aga tavaline on seal 1000 juures (suurusjärk 90-100 kilo meetrise kangi otsas rippuma). Kuid need on maksimaalsed numbrid. Reaalses kasutuses on need kordades väiksemad ja jõud on suunatud risti palleriga ehk risti selle painutatud osaga. Ehk kogu laksu elab üle tuima näoga seesinane M8 keere. Altamari toomas suudab ideaalis lajatada seal 3400 njuutonmeetriga ehk 350 kilo meetri peale. Tonnidest on asjad väga kaugel!

Edit: õigus, tal oli ju elktro-hürdro toomas, selline HLD350 Drive Unit siis:
Pilt

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 10 Dets 2013 16:51 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 12 Sept 2011 13:30
Postitusi: 287
Asukoht: Juminda
Freesida annab ka igasugu asju, kuigi RV puhul on too väljakutseid pakkuv, ei pea painutama ja raadiuse ja tugevuse üle pead murdma(kui ühest klotsist), arvestades et tihti tahetakse pea terve leht sulle maha müüa, et sellise pliu valmis saaksid, siis klotsist freesides vaat et võib sama hinnaga saada kokkuvõttes, latti müüakse ka "sentimeeter" haaval.

_________________
Janek


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 10 Dets 2013 16:54 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 23 Jaan 2006 15:30
Postitusi: 242
Asukoht: Maailmameri
PriitV kirjutas:
Tonnidest on asjad väga kaugel!


Mitte väga kaugel. Ajamina tuleb kasutusse Raymarine elektriline Type2 Short. Selle maks tõuge 250mm õlale on 480kg (jahtidele kuni15T). Priidu poolt märgitud HLD350 annab 350kg 175mm õlale ja on seega klassi võrra nõrgem riist (jahtidele kuni 10T).

See sellks, aga abi, eriti inseneride ja jahiehitajate kogemused kuluks väga ära.

_________________
You must then know the sea, and know that you know it, and not forget that it was made to be sailed over. J. Slocum


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 10 Dets 2013 16:55 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 22 Sept 2005 22:43
Postitusi: 2559
Asukoht: Tallinn
NuMaiTia, ma keevitaks ribadest selle "astme" kokku...
Kaksasi - nõrgim koht on see polt seal toomase varre otsas, ülejäänud kremplit pole küll mõtet sellest väga palju tugevamat planeerida?

_________________
Buddha oli vist purjetaja:
"Tähtis pole mitte eesmärk, vaid teekond sinna!"


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 10 Dets 2013 16:57 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 23 Jaan 2006 15:30
Postitusi: 242
Asukoht: Maailmameri
teinlum kirjutas:
Freesida annab ka igasugu asju, kuigi RV puhul on too väljakutseid pakkuv, ei pea painutama ja raadiuse ja tugevuse üle pead murdma(kui ühest klotsist), arvestades et tihti tahetakse pea terve leht sulle maha müüa, et sellise pliu valmis saaksid, siis klotsist freesides vaat et võib sama hinnaga saada kokkuvõttes, latti müüakse ka "sentimeeter" haaval.


Peab vist SolidWorksi välja otsima 8)

_________________
You must then know the sea, and know that you know it, and not forget that it was made to be sailed over. J. Slocum


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 10 Dets 2013 17:11 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 23 Jaan 2006 15:30
Postitusi: 242
Asukoht: Maailmameri
peebuste kirjutas:
NuMaiTia, ma keevitaks ribadest selle "astme" kokku...
Kaksasi - nõrgim koht on see polt seal toomase varre otsas, ülejäänud kremplit pole küll mõtet sellest väga palju tugevamat planeerida?

Sama lahendust pakuti mulle ka ühes "keevitusfirmas".
Polt toomase varre otsas on muide üsna muljetavaldav pooletolline. Kuna tuli ajamiga kaasa, siis võib loota, et on korrektselt dimensioneeritud.
Kui oleks tegemist sirge kangigiga, siis niipalju ei muretseks, aga S-kujulise kangi puhul hakkab toomase jõud seda väänama.

_________________
You must then know the sea, and know that you know it, and not forget that it was made to be sailed over. J. Slocum


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 12 Dets 2013 12:14 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 23 Dets 2003 12:18
Postitusi: 857
Asukoht: Koluvere, Tallinn, Pärnu
Julgen pakkuda üht nn. imemeest kes teeb metallist pea kõike.
5063406 Avo
Ajaga on tal nagu on aga kui asjaga kiire pole siis ideedega võib tema poole pöörduda Tallinnas, Veskimetsa kandis.

_________________
Tegelen veesõidukite remondi ja hooldusega ! 58581601


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 13 Dets 2013 13:15 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 22 Juul 2008 20:40
Postitusi: 238
Asukoht: Saaremaa
ullar kirjutas:
PriitV kirjutas:
Tonnidest on asjad väga kaugel!


Mitte väga kaugel. Ajamina tuleb kasutusse Raymarine elektriline Type2 Short. Selle maks tõuge 250mm õlale on 480kg (jahtidele kuni15T). Priidu poolt märgitud HLD350 annab 350kg 175mm õlale ja on seega klassi võrra nõrgem riist (jahtidele kuni 10T).

See sellks, aga abi, eriti inseneride ja jahiehitajate kogemused kuluks väga ära.


Mõni insener võiks üle arvutada, aga ma sain 250mm õla ja 480 kilo puhul jõuks ~1200 Nm.
AISI 316 on üsna "savi" s.t. voolavuspiir on kehvemal juhul 200 MPa. Eriti pärast kuuma saamist.
Kuna tala kõrgus on lihtsuse mõttes 50mm, siis sain vajalikuks paksuseks 21mm!
10mm materjali puhul peaks kinnituse laius palleri kohas olema 70mm.

Iseasi, kas seal tegelikult ka selline jõud mõjub. Võtsin juhunäite "Principles of Yacht Design"-i 12m paadist ja sellel on tüüri väändemoment ~200 Nm. See on küll popp pika roolilehega jaht aga ikkagi. Seega on praegu ülesandes midagi üle dimensioneeritud. Toomas võibolla. 200Nm väänab 50x4mm ristlõikega roostevabast kangiga küll ära.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 13 Dets 2013 16:32 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 23 Jaan 2006 15:30
Postitusi: 242
Asukoht: Maailmameri
myller kirjutas:
Mõni insener võiks üle arvutada, aga ma sain 250mm õla ja 480 kilo puhul jõuks ~1200 Nm.
AISI 316 on üsna "savi" s.t. voolavuspiir on kehvemal juhul 200 MPa. Eriti pärast kuuma saamist.
Kuna tala kõrgus on lihtsuse mõttes 50mm, siis sain vajalikuks paksuseks 21mm!
10mm materjali puhul peaks kinnituse laius palleri kohas olema 70mm.

Iseasi, kas seal tegelikult ka selline jõud mõjub. Võtsin juhunäite "Principles of Yacht Design"-i 12m paadist ja sellel on tüüri väändemoment ~200 Nm. See on küll popp pika roolilehega jaht aga ikkagi. Seega on praegu ülesandes midagi üle dimensioneeritud. Toomas võibolla. 200Nm väänab 50x4mm ristlõikega roostevabast kangiga küll ära.


1200 Nm on õige number jah. Aga 200 Nm 12m jahi roolil ei ole balanseerimata roolilehe puhul usutav. Arvestus käib halvale juhule ja maksimaalsele jõule. Niikaua kui purjestus on balansis ja laine ümar võid kahe näpuga rooli hoida. Ideaaljuhul peab autopiloot rooli hoidma ka äkiliste tuulemuutuste korral. Vähemalt nii kaua kui meeskond (näiteks mina üksi) purjed jälle parlanksi saab. Siit ka see üledimensioneerimine.

Hetkel tundub, et lasen vajaliku konstruktsiooni 10mm AISI 316 plaadi tükkidest kokku keebvitada.

_________________
You must then know the sea, and know that you know it, and not forget that it was made to be sailed over. J. Slocum


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 13 Dets 2013 18:07 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 22 Juul 2008 20:40
Postitusi: 238
Asukoht: Saaremaa
200Nm on äärmuslik näide. See on ikka väga balanseeritud rool. Kapiukse kujulisele roolile mõjuvad sellega võrreldes võimsad jõud. Oleneb muidugi roolilehe kujust ja suurusest.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 13 Dets 2013 18:15 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 23 Jaan 2006 15:30
Postitusi: 242
Asukoht: Maailmameri
myller kirjutas:
200Nm on äärmuslik näide. See on ikka väga balanseeritud rool. Kapiukse kujulisele roolile mõjuvad sellega võrreldes võimsad jõud. Oleneb muidugi roolilehe kujust ja suurusest.

No kas just kapiuks, aga...
Pilt

_________________
You must then know the sea, and know that you know it, and not forget that it was made to be sailed over. J. Slocum


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 17 Dets 2013 15:57 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 22 Juul 2008 20:40
Postitusi: 238
Asukoht: Saaremaa
Mis selle roolilehe mõõdud on?


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 18 Dets 2013 07:49 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 23 Jaan 2006 15:30
Postitusi: 242
Asukoht: Maailmameri
myller kirjutas:
Mis selle roolilehe mõõdud on?

~600x1130mm.

_________________
You must then know the sea, and know that you know it, and not forget that it was made to be sailed over. J. Slocum


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 20 Dets 2013 17:09 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 22 Juul 2008 20:40
Postitusi: 238
Asukoht: Saaremaa
Saingi 1000 hoopis (olenevalt kiirusest).

Nordic Boat Standardi järgi on kogujõud roolilehele F=110*A*v^2, kus v on kiirus sõlmedes ja A on roolilehe pindala. Balanseerimata rooli korral pannakse see mõjuma 40% laiuse peale. Seal on veel valem, mille abil saab arvutada, kui palju sellest väändest läheb palleri väänamiseks, aga see tulemus on 1:2 ~70% juures.

8 sõlme puhul tuleb jõuks 4800 N 0.24m õla otsas, millest väändena ligi 1000N. Ülejäänu läheb niisama painutamise peale. See tohutu rauast rumpel on seega normi kohaselt täiesti adekvaatne, eriti väsimist arvestades.
Ma ei tea, kui suure varuga see norm on, aga targem on selle järgi teha, kui omal nahal katsetada. Üks variant on veel: kompassi ette silt kleepida: "sandi ilmaga 6 sõlme" (inglise keeles läheks kergelt riimigi). 6 sõlme puhul peaks arvestama halvemal juhul 500Nm väändega.

Skeg balanseerib natuke roolilehte ja sööb osa momenti ära, aga ikkagi, 50*10 ristlõikega 316 latt sobib tingimisi. Tuleks leida kas 329 vms ulmematerjal või siis kang laiem teha. Variant on ka valtsitud 316, mis on tavalisest küll tugevam, aga keevituskoht jääks ikka pehme.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 20 Dets 2013 20:37 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 23 Jaan 2006 15:30
Postitusi: 242
Asukoht: Maailmameri
Tänan Myller kaasamõtlemise eest. 8 sõlme on selle purjekaga juba tõsine vihistamine. 6-7 sõlme rohkem igapäevane asi. Samas TÕELISELT kehva ilmaga jookseb purjekas ka palja peelestikuga üle kerekiiruse lainest alla. Olen lugenud, mitte ise kogenud.

Sain ühe Tallinna roostevaba töödele spetsialiseerunud metallifirma juhatajaga jutule. Painutamine ei tule 10mm 316-e puhul vist välja. Läheb keevitamiseks. Jaanuaris lubati minuga tegelema hakata.

Siin on ühe 53-e jalase roolikang. Lihtsalt näiteks.
Pilt

_________________
You must then know the sea, and know that you know it, and not forget that it was made to be sailed over. J. Slocum


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 40 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 3 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group