Kipper.ee
https://foorum.kipper.ee/

DIY: mürkvärv ise alla - kuidas täpselt?
https://foorum.kipper.ee/viewtopic.php?f=7&t=8831
1. leht 5-st

Autor:  rye [ Esmaspäev, 06 Apr 2015 22:18 ]
Teema pealkiri:  DIY: mürkvärv ise alla - kuidas täpselt?

Ahoi,

Plastikust Flipper 670 ST on kaks hooaega vees olnud. Olen olen paar korda hooaja jooksul paadi välja võtnud ja põhja puhtaks pesnud-nühkinud, aga hooaja lõpu poole on ikka koledalt pruuniks läinud.
Nüüd on otsus tehtud, et põhi saab värvitud. Kuna puudub senine kogemus selle tööga siis paneksin siia kirja kuidas ma ise seda ette kujutasin ja siis palun parandage ja kommenteerige.
Värvi on ostetud tootja tabelist lähtuvalt 3 kihi jagu krunti Hempel Light Primer + kahe kihi jagu mürki Hempel Glide Speed.

1. plaaniksin paadi põhja 100-se (???) karedusega liivapaberiga matiks nühkida. Kasutada oleks veel Makita ümmarguse tallaga vibralihvija, eks näis kas siis lõpuks teen käsitsi või Makitaga? Või rendist ehk mingi sobilikum pill? Milline?

2. Kas peale matistamist pesen veega või pühin kuivalt tolmu maha? On veel Hempelil udupeened rasvaeemaldid aga kui nagunii lihvitud sai, siis neid vist vaja ei lähe?

3. Värvirulliga krunt alla. Tootelehel on antud min. ülevärvimise aeg 10 kraadiga 8h ja 20 kraadiga 4h. Loodan, et ehk saab ühe päevaga 2 kihti krunti alla? Kas tavaline karavane maalrirull on hea või on poroloon etem? Ilmselt mingi väiksema ruli ostan?

4. Järgmisel päeval kolmas kiht krunti ja siis nakkuvale krundile kohe mürk otsa. Kuna mürgi kuivamisaeg on jälle 4-8 h, eks siis näis kas teise kihi mürki saab panna samal päeval või jääb kolmandale päevale.

Kõik kommentaarid on teretulnud, välja arvatud need, et ise seda kindlasti teha ei tohiks.

Autor:  Tim [ Teisipäev, 07 Apr 2015 06:04 ]
Teema pealkiri:  Re: DIY: mürkvärv ise alla - kuidas täpselt?

1. Kui põhi on praegu originaal gelcoat, siis 100 paber on kurjast! Aga alusta rasvapesuga ENNE lihvimist, et mustust mitte sisse hõõruda. Siis matistamine kuivalt 400 paberiga, mis osta autovärvi poest, müüakse rullist meetri kaupa ja ka vibrale 150mm läbimõõduga ümarale tallale. Vibrale võid osta pehme vahetüki alla. Vibraga lihvides võib nurgad ja servad läbi lihvida, seega parem oleks vibraga ainult siledad pinnad ja käsitsi nurgad ja servad.

2. Peale matistamist eemalda tolm puhta vee ja lapiga. Mitu korda. Viimane ring tee kuivatamiseks, et veetilgad ei jätaks jälgi peale, niiske ja kuiva lapiga korraga. Värvipoest saab head mikrokiudlapid. Siis on kruntimiseks valmis.

Autor:  m_a_r_x [ Teisipäev, 07 Apr 2015 11:36 ]
Teema pealkiri:  Re: DIY: mürkvärv ise alla - kuidas täpselt?

Hei,

3 ja 4. Värvimiseks kasuta soovitavalt veluurkattega rulli (see mitte väga karvane aga siiski karvane mitte poroloon).
Juhul kui peale esimest krunti jääb kuskil pind krundilaineline või jooksma võib vajalikuks osutuda vahelihv.

Soovitus on antud muude asjade värvimise baasil - oma jahi põhjakruntimine/mürkimine on paari nädala pärast alles ees.


br,
Martin@DiWeiss

Autor:  rye [ Teisipäev, 07 Apr 2015 22:16 ]
Teema pealkiri:  Re: DIY: mürkvärv ise alla - kuidas täpselt?

Tim kirjutas:
Kui põhi on praegu originaal gelcoat, siis 100 paber on kurjast!
100-150 paber oli ühes muidu päris asjalikus saksakeelses Hempeli broshüüris just uue gelcoati kohta soovitatud. 400 tundub jube aeganõudev ja väsitav. Ehk keegi pakub midagi vahepealset :)

Tim kirjutas:
Aga alusta rasvapesuga ENNE lihvimist, et mustust mitte sisse hõõruda.
Kas rasvapesuks võiks ka näiteks atsetooni kasutada?

Autor:  flm [ Kolmapäev, 08 Apr 2015 08:08 ]
Teema pealkiri:  Re: DIY: mürkvärv ise alla - kuidas täpselt?

Lihtsam on kasutada enne lihvimist ikkagi pesuainet ja survepesurit. Lihv 120 paberiga masinaga ja käsitsi, lisaks punast karukeelt nurkadele. Lihvid kuni kõik on ühtlaselt matt=ei ole läikivaid kohti, aga samas pead meeles, et gelcoat on samuti barjäär, mis plastikut kaitseb ning mida sügavamale lihvid, seda poorsemaks ta läheb. Tolmueemalduseks suruõhk+pärast kaltsuring mingi fiberglass prepi või siis parema puudumisel atsetooniga. Kui õhku pole, siis veega pestes või selle puudumisel niiskete kaltsudega. Kui ära kuivab, siis atsetooni ja kaltsuga veel üks tiir ja krunt peale. Krunt tahab õiget lahustit vedeldamiseks. Tasub mõistuse piires vedeldada, jääb pind siledam. Vastavalt värvimise oskusele tuleb ka vahelihvi vajadus. Kui on soov saada ideaalselt sile a la teflonmürgi alla pind, siis tuleb kindlasti lihvida ja/või püssiga värvida. Light primer pole eriline siledaks vajuja värv, seega tasub vedeldada. Gelshield tundub nagu parem. Poroloonrull ei sobi, aga kõige lihtsam on selline keskmise või lühema karvaga rull, mis ka natuke värvi sisse võtab.
Liiga kiiresti krundile peale värvides keedab mürgi üles ja tekivad praod sisse. Reaalselt saab normaalsetes tingimustes päevaga sellise paadi krunditud(krundikihtide vahe a la 1h ja 2-3h pärast kruntimist mürk, mida võib olenevalt mürgist, paadi suurusest ja ilmast tõmmata 0-30min vahedega) ja mürgitatud, aga õigem on järgida tootja juhendit.
Kui veega lobistada, siis tasub mõtelda selle peale, milliseid teipe kasutada. Tavaline ehituspoe kollane annab päikest ja vett saades järgmine päev väikese üllatuse :mrgreen:

Autor:  Tim [ Kolmapäev, 08 Apr 2015 09:06 ]
Teema pealkiri:  Re: DIY: mürkvärv ise alla - kuidas täpselt?

Sul on vaja gelcoati lihvida ainult nakke tekitamiseks, mitte pole vaja teda vähemaks või maha lihvida!
400-se paberiga matistamine läheb täpselt sama kiiresti kui jämedama paberiga. Gelcoat on sile, pind ei ole 'apelsin' ja ei pea mingit kihti maha lihvima.

Kui mõelda sellele, palju on liivaterasi ühel cm2 paberil 400 ja palju 100-sel, siis ühe liigutusega tõmbab kumb paber rohkem kriipsusi?

Pesta võid algul atsetooni või nitroga või lakibensiiniga, pole suurt vahet. Rull majapidamispaberit kõrvale ja niikaua pesed kuni paber jääb puhtaks. Pärast lihvimist lahustiga pesu on halb, sest lahusti imeb karestatud pinna sisse ja aurud võivad jääda krundi alla, mis põhjustab hiljem mullitamise. Vaja on eemaldada ju ainult tolm ja lapp+vesi on selleks hea.

Kui küsid nõu, siis ole valmis seda ka vastu võtma.

Autor:  rye [ Kolmapäev, 08 Apr 2015 21:48 ]
Teema pealkiri:  Re: DIY: mürkvärv ise alla - kuidas täpselt?

Proovisin täna erinevate (150, 220, 320 ja 400) paberitega.
Gelcoati peal tõepoolest jõudluses vahet nagu polnudki, kõik olid minu jaoks üllatavalt jõudsad, st kartsin hullemat.
Kui nüüd teoretiseerida, siis 400sega on kriipse palju rohkem -> peaks paremini nakkuma.
Kuid kas värv on nii vedel, et selle imepeene kriipsu sisse valgub -> ehk siin võib jämedamal eelis olla.

Autor:  vanellus [ Kolmapäev, 08 Apr 2015 22:37 ]
Teema pealkiri:  Re: DIY: mürkvärv ise alla - kuidas täpselt?

Kui ma nüüd väga mööda ei pane, siis Tim teab autode ja asjade värvimisest üht-teist-kolmandat.
Temaatilisi soovitusi võiks seega uskuda @ kas värv on piisavalt vedel...

Autor:  Tõnu [ Kolmapäev, 08 Apr 2015 22:47 ]
Teema pealkiri:  Re: DIY: mürkvärv ise alla - kuidas täpselt?

Hempeli kohta ei oska öelda, aga International soovitab puhast gelcoati karestada 180-se liivapaberiga.

Survepesuriga pesemine on küll halb mõte, see lööb mustuse ainult sügavamale booridesse.
Samuti ei soovita atsetooniga pesemist - atsetooniga hõõrud mustuse ja rasva lihtsalt ühest kohast teise. Värvitootjate pesuvahendid on ikka põhjuse ja mõttega tehtud :)

Ahjaa - poroloonrull ei sobi, sest lahustipõhised krundid (Internationali Gelshield 200 või Hempeli Light Primer) pistavad selle porolooni töö käigus lihtsalt nahka ;)

Autor:  marti100 [ Neljapäev, 09 Apr 2015 05:53 ]
Teema pealkiri:  Re: DIY: mürkvärv ise alla - kuidas täpselt?

Atsetoon on näiteks West System epoksiidide puhul soovitatud puhastusaine. Atsetooni puhul võib muretseda, et kas ta mõnede tööde jaoks liiga karm ei ole, aga tema puhastusomadustes ma ei kahtleks.

Autor:  semu [ Neljapäev, 09 Apr 2015 07:39 ]
Teema pealkiri:  Re: DIY: mürkvärv ise alla - kuidas täpselt?

Kas vana mürki üle värvides peaks kah liivapaberit ja puhastusvahendeid tarvitama? Milliseid?

Autor:  Tõnu [ Neljapäev, 09 Apr 2015 09:19 ]
Teema pealkiri:  Re: DIY: mürkvärv ise alla - kuidas täpselt?

Kui vana mürkvärv on heas korras, pind puhas ning on teada, et vana ja uus värv omavahel konflikti ei lähe, siis (taas kord Internationali tootejuhistelt) piisab puhta veega ülepesemisest ja kuivamisest.

Autor:  flm [ Neljapäev, 09 Apr 2015 10:37 ]
Teema pealkiri:  Re: DIY: mürkvärv ise alla - kuidas täpselt?

Värvi aluspind sõltub ikkagi otseselt värvi omadustest ja selle on värvitootjad jalgrataste leiutamise vältimiseks meile juba ette andnud. Light primer on tökat ja 400 on sinna alla liiga peenike lihv. Lahusteid ja silikoonipesusid ja muud sellist ei valata otse pinnale, vaid kantakse peale lapiga. Ja teise lapiga eemaldatakse koos läbuga. Või piserdatakse peale ja pühitakse ära. Lihtsalt lapiga nühkimine on tõesti mõttetu. Teoreetiliselt ei ole vaja pärast lihvi pesta, aga praktikas on hea tava enne värvimist siiski pind puhastada kasvõi näiteks kätega katsumisest või kompressori õhust kandunud läbust. Atsetoon on pesemiseks üks odavamaid ja lihtsamaid vahendeid. Kes arvab, et ta survekaga laseb mustuse läbi paadi põhja, võib ka niisama vett peale lobistada. Korralikku pesuvahendit sealt maha lobistada pole lihtsalt kõige lõbusam tegevus.
Vana mürk ikkagi enamasti lihvitakse vähemalt kergelt üle. Saab siledamaks, karestab pinda ja eemaldab pealmise kihi, kuhu võib olla sadamates kogunenud igasugust läbu. Eemaldatakse lahtised kohad, lihvitakse siledamaks eelnevate kihtide ära pudisemisel tekkinud servad, tõstel tekkinud vigastused jne. Kui on väga heas korras mürk, siis vahest pestakse ka lihtsalt lahustiga üle, et tõmbaks alumise kihi natuke pehmemaks, aga tavaliselt terve hooaja vees seisnud paadil on kusagilt ikka värv pudisenud, on mingid karbialged või kuivanud vetikatriibud. Lisaks hulbib sadamates ringi õli, diislilaike jne, mis ka just naket ei paranda.
Reaalselt ei ole paadi põhja tegemine mingi raketiteadus. Värvid on suht lollikindlad ja kui midagi totaalselt puusse ei pane(näiteks krundi segad valesti või temp ikka liiga-liiga jahe, et ta ei kõvenegi), siis saad pärast esimest korda tegemist liituda iga-aastaste mürgiuuendajate perega.

Autor:  rye [ Neljapäev, 09 Apr 2015 15:36 ]
Teema pealkiri:  Re: DIY: mürkvärv ise alla - kuidas täpselt?

See jutt meenutas, et kuskilt nagu lugesin, et Light Primerit tuleks vedeldada. Kas ainult esimest kihti või kõiki kolme?
Vist ainult Hempeli originaal thinneriga saab seda teha?
Seega peaksin ostma terve poti vedeldit, kust max 100g kasutan.
Ega kellegil vanast ajast Thinner 845 üle ei ole? (mitte, et see 20 EUR vaeseks teeks vaid säästaks loodust) :)

Autor:  Tim [ Neljapäev, 09 Apr 2015 17:14 ]
Teema pealkiri:  Re: DIY: mürkvärv ise alla - kuidas täpselt?

Ma paneks Primerile lonksu nitrolahustit sisse, mida mul on suurte kanistritega. Aga soovitada ma seda ei saa, sest tootja manuaal nii ei luba ja ega seda keegi ei usuks ka;) Ma väidan, et kui see suvaline lahusti seda krunti suudab lahustada, on ta sobiv, sest lahusti on kergesti aurustuv ja läheb kõik lendu pärast pealerullimist, aga see selleks.

Eks see foorumist nõu küsimine olegi nii, et arvamused on seinast seina ja kõik on raudkindlad. Nii palju on abiks, et tekib ehk oma arusaam kogu kompotist.

Vedelama krundi eelis on see, et pind jääb siledam ja saad glissi murdosa sekundit varem, tilk bentsu kulub ka vähem. Kolm kihti on minu arvates mõtetu ajakulu, pane üks ja hoolikalt, et pind oleks kaetud. Teisest otsast on selle ajaga juba kuiv ja tuled mürgiga järgi. Krunt on piisavalt kuiv siis kui sõrmejälg jääb sisse alles surudes.

1. leht 5-st Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/