Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 14 postitust ] 
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Mercury 5hp SailPoweriga laadimine
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 13 Juul 2015 07:17 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 17 Apr 2007 15:56
Postitusi: 157
Asukoht: Tartu-Võsu
Tarkadelt nõu vaja.

Aku toidab Albin 57 pardal elementaarseid kelli nagu kaja, logi ja väike geps. Päikesepaneel laadib akut (üle selleks mõeldud bloki). Kõik toimib. Nüüd ostsin mootori, millel on aku laadimine peal. Kaks juhet lipendavad allosas ja laadimisfunktsioon paberite järgi olemas. Ühendamise hingeelu kohta aga ei sõnagi.

Kas need 2 juhet võib otse aku peale statsionaarselt ära ühendada (mõistagi järgides polaarsust)?
Et kui mootor tuksub, siis laeks ka akut. Aga et kui ei tuksu, siis ka midagi ei juhtu.
Ega päikesepaneel oma laadimisega selle kõigega niimoodi vastuollu ei satu? Nood on ka statsionaarselt aku taga.

Tänud


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Mercury 5hp SailPoweriga laadimine
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 13 Juul 2015 08:59 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Laupäev, 15 Mai 2004 12:50
Postitusi: 708
Asukoht: Viljandi
Mõõda kõigepealt pinge ära. Sageli on vaja lisaks veel laadimisregulaatorit.
Päikesepaneeli see ei mõjuta.

_________________
Ära karda kunagi proovida midagi uut. Mäleta, et Noa oli üksiküritajast amatöör, kui ta ehitas oma laeva. Aga Titanicu panid kokku suur grupp spetsialiste.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Mercury 5hp SailPoweriga laadimine
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 13 Juul 2015 10:48 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 17 Apr 2007 15:56
Postitusi: 157
Asukoht: Tartu-Võsu
Tänan otsa lahti tegemise eest!

Seda, et regulaator peaks vahel olema, kogesin juba minevasuvi päikesepaneeli paigaldades. No mootoril võiks regulaator ikka enne juhtmete väljundit sisse olla ehitatud ehk. Vai mis?

OK. Mõõdan pinge ära ja mis edasi? Kas mõõta ja samal ajal anda tuure ja kui pinge muutub, tähendab ei ole regulaatorit vahel? Ja kui ei muutu, siis otsad otse aku peale ja tuld?

Mis ta näitama peaks, et laadiks? 13? Kas sm Amper ka rolli mängib või mis? Laadimise voolutugevus on ka ju vist ikka teema.

Täna on mul nii, et kaja näitab reaalajas mitu volti talle peale tuleb. Kui solaarpaneel on aku täis laadinud, siis näitab 12,8 miskit. Vanasti kui paneeli polnud ja aku oli nii tühi, et hakkas pilti kokku panema, siis oli alla 12. Kas see teadmine aitab mind kuidagi edasi seoses mootori pealt lisalaadimise korraldamisega?


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Mercury 5hp SailPoweriga laadimine
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 13 Juul 2015 11:00 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 07 Okt 2014 15:30
Postitusi: 151
Pinge mõõtmine niisama ei pruugi õnnestuda. Kaasaegsetel mootoritel on blokeering peal, et kui akut taga ei ole, siis laadimisahelasse pinget ei teki.

Olin sama probleemi ees, et kuidas lasta päiksepaneeli ja mootori laadimisvoolud kokku. Mootoriks küll Honda 5hp, ehk analoog. Kasutasin CTEK D205S DUAL regulaatorit, millel geneka sisend ja päikesepaneeli regulaator sees. Aga mootorist laadima ei hakanud. Mõõtmine näitas, et praktiliselt mingit pinget välja et tulnud. Arvasin juba, et rikkis. Uurisin siis asja põhjalikumalt ja tuleb välja, et pinge blokeering on tehtud kontaktide kaitseks. Varasemad lahendused olid pisut lihtsamad, eeldasid et kui akut pole ühendatud, siis on klemmid spets korgiga kaetud. Kui aga korki peal polnud, siis hävines mereoludes pluss klemm pistikupesas päevadega. Et oma lahendust mootorist laadima saada, pean ahelasse veel väikese reservaku lisama, mis tegelikult D205S-ga ongi käivitusakuna ette nähtud. Seda sisuliselt näitamaks mootorile, et mul on juhe pistikus.

Mercury 5hp puhul on minuteada elektroonika isegi veelgi peenem. See oskab vahet teha, kas taga on lihtsalt aku või (ka) mingid navituled vms. Vastavalt sellele oskab voolu reguleerida 2-4A. Ehk ainult akut laeb ta max 2A-ga. Samas võimalik, et ta annab pinge välja ka ilma akuta, vaid koormust tuvastades. Igal juhul voltmeeter pole koormuseks piisav.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Mercury 5hp SailPoweriga laadimine
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 13 Juul 2015 11:12 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 27 Apr 2015 08:32
Postitusi: 26
Asukoht: Saku vald
Äkki me räägime generaatori ergutuspingest? Ehk genekas ei hakka enne tööle kui ergutus on olemas.
Ja kui lahendus on mixing erinevatest toiteallikatest siis võiks ikka modulaator vahel olla.
Seda siis selleks, et kasutada erinevaid toiteid ühe kogumisallika jaoks.
Täiesti olemas Solari ja geneka jaoks.

Kui nüüd ergutusest rääkida, siis tuleks geneka tagant juhe ära tõmmata kuni akuni.
Soovitatav oleks lisada sinna üks diood ja lisaakut paigaldama ei pea.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Mercury 5hp SailPoweriga laadimine
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 13 Juul 2015 13:26 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 07 Okt 2014 15:30
Postitusi: 151
Ei, ei. Nendel genekatel pole mingit ergutust. Need lihtsad magneetod. Hooratta küljes on püsimagnet. Mähise taga on diood-sild. Lihtsamate puhul sellega piirdutakse ja pinge silumise töö teeb ära aku. Need tahavad siis pöördeid saada, et laadimiseks piisavat pinget toota. Keerukamate puhul on regulaator vahel ja annavad nii 13-14 volti juba vabakäigul välja. Kui muidugi eletroonika rahuldub sellega, mis on külge ühendatud.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Mercury 5hp SailPoweriga laadimine
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 13 Juul 2015 14:12 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 17 Apr 2007 15:56
Postitusi: 157
Asukoht: Tartu-Võsu
Ühesõnaga - selge. ;-)
Tuleb välja, et siiski "bez pol litra nje razberjosh".
See dual controller oli asi, millest ma aru sain.

Ma nüüd natuke aega mõtlen ja siis küsin midagi veel väga tarka.
...
...
Näitks, et mis ma siis teen - tsuskan otsad akule solariga paralleelselt taha või ei ole see hea mõte?
(Kui pauk käib, siis see on ju kuulda. Äkki on kod Mercury kõige peale juba mõelnud ja pauku siiski ei käi?)


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Mercury 5hp SailPoweriga laadimine
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 13 Juul 2015 16:57 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 27 Apr 2015 08:32
Postitusi: 26
Asukoht: Saku vald
Siis väiksematel pole ergutust :)


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Mercury 5hp SailPoweriga laadimine
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 13 Juul 2015 17:40 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Kolmapäev, 24 Mai 2006 20:57
Postitusi: 472
Asukoht: Tartu
ühenda süsteemi, kus on ka aku ja unusta kogu see jama.
Mul on Mariner, kajalood ja aku.
Kui mootor käib, siis voltmeeter näitab midagi alla 14, kui ei käi, siis 12 kanti.
Nii on see alati kõigis süsteemides olnud ja hakkab ka edapidi olema. :lol:
Pole vaja üle mõelda. :mrgreen:
Või mis need mootori pealt tulevad juhtmed sul siis välja annavad, et sa pauku kardad?


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Mercury 5hp SailPoweriga laadimine
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 13 Juul 2015 17:41 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 07 Okt 2014 15:30
Postitusi: 151
Üldjuhul on nii, et lihtsam laadimis-kontroller reguleerib laadimisvoolu vastavalt väljundis olevale pingele. Kui on suur aku, siis lihtsamaid ühesuguseid laadijaid võib paralleelselt tööle panna mitu. Pead muidugi panti ei pane ja sisse kõvetamisel vastutust ei võta, kuid jahtidele mõeldud laadijate (sh. päikese paneeli kontrollerite) puhul on arvestatud sellega, et akuga võib ühenduses olla ka generaator, mis võib suvaliselt hetkel pinge 14v kanti tõsta. Need laadijad ja kontrollerid on mõeldud statsionaarseks ühendamiseks (erinevalt autolaadijast).

Erandiks võivad olla mingid üli-inteligentsed laadijad, mis kasutavad pulss-voolu, et akut ravida. Need mõõdavad aku pinget kahe pulsi vahel ja siis arvutavad, milline peaks järgmine doos olema. Kui on kaks sellist paralleelselt, siis need võivad üksteist segadusse ajada küll. Aga ei usu, et sisse kõrbevad. Halvimal juhul lihtsalt ei lae. Mul on endal üks selline kaldavoolu tarbeks kasutusel ja sellel on manuaalis hoiatus, et teatud resiimil on soovitav hõõglambid süsteemist lahti ühendada. Samas töötab ilusti paralleelselt D250-ga, millel sarnased pulssvoolu resiimid.

Ehk siis päikesepaneeli kontroller ja lihtsam generaator peaks suutma ühe aku peal koos elada küll. Kui generaator tõstab pinge üle teatud piiri, siis päikesepaneeli kontroller enam laadimisvoolu lihtsalt juurde ei tooda või siis ei suuda seda teha. Keerulisem on olukord siis, kui aku on väga tühi (mida lihtsamast generaatorist ei tohiks laadida) ja selle laadimist normaalsest madalama pingega alustatakse, et vool akut keema ei ajaks. Siis võib suurema päikesepaneeli lisavool olla liiast küll. Aga sellist olukorda vist Eesti oludes väga ei teki.

Dual kontrolleri (sh. varem mainitud D250S) peale peaks mõtlema siis, kui soovid, et akud piiripealse kasutamise juures kaua kestaksid ja et need kiirelt täis laetaks. Need võtavad erinevatest allikatest energiat ja panevad siis laadimisvoolu tarkust juurde (impulss laadimised jms.). Sellel CTEK vidinal on ka temperatuuri andur juures, mis võimaldab akut laadida maksimaalse vooluga ilma et keema ajaks. Aga üldjuhul, kui akut liialt ei kurna ja aega laadimiseks jääb üle, siis ei tasu see investeering ennast ära.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Mercury 5hp SailPoweriga laadimine
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 13 Juul 2015 22:12 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 17 Apr 2007 15:56
Postitusi: 157
Asukoht: Tartu-Võsu
Sain aru.
Nii teengi.
Tsuskan paralleelselt taha.
Tänud.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Mercury 5hp SailPoweriga laadimine
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 15 Juul 2015 11:01 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 17 Mär 2008 01:08
Postitusi: 102
Asukoht: Tallinn
Kiidan ka selle CTEK 205S Duali kasutamist.
Omal peal ja see sobib eriti hästi siis kui on kaks akut, üks mootori starteraku, mis peab kogu aeg täis olema ja teine nn. tarbeaku, mida võib siis teatud piirini tühjaks lüpsta. See riistapuu töötab nii, et mootorist laeb mõlemat akut sõltumatult, lisaks veel päikesepaneeli kaudu laadimine. Päikesepaneeli puhul on eriti oluline saada sealt maksimaalne võimsus kätte, mida nimetatud riistapuu ka teeb. Lisaks sellele, et see kontrollib ja laeb akusid ka nn. tilkmeetodidl, ehk siis hoiab akud kogu aeg laetuna, manageerib ta veel akudega nii, et kui tarbeaku hakkab tühjaks saama, siis võtab teatud osa abiks ka veel starterakust. Laadimisel laeb jälle kõigepealt täis starteaku ja seejärel tarbeaku. Akude pinged hoitakse laadimisel 14,5V peal ja hoidmisel, ehk tilklaadimisel 13,8V peal. See on akude elueale väha hea.

Kui keegi seda soovib omale soetada, siis mul on üks uus pakendis üle, mis sai imelike asjaolude kokkusattumisel kogemata topelt soetatud.

Peeter
5030540


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Mercury 5hp SailPoweriga laadimine
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 15 Juul 2015 14:31 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 07 Okt 2014 15:30
Postitusi: 151
Ega sul juhuslikult imelikel asjaoludel CTEK Smartpassi üle pole?

Ilma selleta minuteada D250S-ga starterakut reservakuna ei saa kasutada ja seda ka päikesepaneeli pealt ei lae. On küll mainitud, et kui tarbeaku on täis, siis kasutab üle jäävat voolu starteraku laetuna hoidmiseks (Kirjas: "The solar input will also maintain the Alternator battery"). Akult akule laadimist ei tomu. Selle kohta on kusagil FAQ-s isegi kirjutatud seoses tuulegeneraatoritega, et kui see annab stabiliseeritud 12v, siis ei ole pointi seda generaatori sisendisse ühendada. Sellisel juhul on soovitatud päikesepaneeli sisendit. Ehk siis idee kohaselt on D250S Dual ikkagi vaid tarbeaku eraldamiseks laadimise seisukohalt.

Kui on vaja tarbimist juhtida, siis tuleb lisask panna Smartpass, mis muudab starteraku reservakuks, ehk lülitab tarbimise sinna ümber, kui tarbeaku hakkab tühjaks saama. Kaitseb mõlemat akut ka liigtühjenemise eest. Lisaks on see võimeline laadima starterakut tarbeaku pealt, kui viimase täituvus suurem. Teeb seda ka vastupidi, kui tarbeaku kriitiliselt tühi, kuna tähtsamad seadmed (n. raadio) on soovitav otse aku külge ühendada, et aku tühjenemise kaitse neid voolust ilma ei jätaks. See vidin on mul veel voolusüsteemi maksimaalsest täiusest puudu :(


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Mercury 5hp SailPoweriga laadimine
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 15 Juul 2015 19:14 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 17 Mär 2008 01:08
Postitusi: 102
Asukoht: Tallinn
Ei, Smartpassi pole.
(muudetud)
Kommentaar: on jah nii, et tarbeakut ei lae starteraku pealt. Kuidas päikesepaneeliga lood on, ei oska öelda.


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 14 postitust ] 

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Bing [Bot] ja 4 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group