Mark, küsimus ei ole üldse mitte selles, kas merel tuul vaibus, tugevnes, tuli pilveeserva alt puhand jne. Kõik jahid startisid Roomassaarest ja seal OLI tuul, mida klassifitseeritakse fresh ja
strong breeze piiril! Ehk Beauforti skaala järgi võib juba ka punase kolmnurga hoiatuseks välja panna! Aga tuleb välja, et meie kaikasõitjad on maailma inimestest targemad, kõvemad purjetajad jne??? Kari kogenematuid amatööre ässa mängimas, võiks ju sisuliselt sellise asja peale öelda??? Täiesti oskamatu pannakse vestita inimpreventerit mängima kiirusel 4,5-4,7 m/s ehk jahipikkus alla 3 sekundi ehk mõistlik reageerimiskiirus 10 sekundit tähendab 45-50 meetrist distantsi... Muuseas, ma kahtlustan, et kui sel regatil mõnda heitealade sportlast polnud, ei heida mitte üks mees isegi ketast oluliselt üle 30 meetri, rääkimata päästerõngast...
Vaatame asjaolude otsa REAALSELT! Jah, me mängime ka ise inimpreventereid aga seda olematus tuules. Me sõidame kõik suisa ujukate väel aga jällegi olematus tuules! Ja vähegi suuremate jahtide peal on kohe kindlasti tehtud ka poomilkõndi, niisama seal groodi najal "lösutamist" (jube mõnus tegevus!) jms aga ka seda ei tehta about 10m/s taganttuulega... üldiselt. Kindlasti on paljudel tulnud mingil ajahetkel tegeleda MOB'iga, enamasti küll elutute asjade kätte saamiseks aga on tulnud ka sõpru välja õngitseda ja ksf!Vikingi juttu uskudes oluliselt kõvemas ilmas on vähemalt minul see väga kiiresti ja väga EDUKALT õnnestunud! Aga siin tulebki mängu "aju olemasolu" vahe. Kui Julia projekteeritud reisserina evib meeletut roolilehte, siiski väikeseid purjeid (loe: ei lõhu halssides ja preventerit ma oma jahil ei kasuta), vähe kaalu ja MOB hetkel oli kiirus ~5 sõlme ehk 2,5 m/s siis minnes suure, raske, kohmaka ja reaalselt suure kiirusega jahi peale PEAB oskama/suutma/tahtma asju teistmoodi teha ja ette mõelda. See, kuidas ma käitun ja mida nõuan oma pisipurjekaga 25-kraadises Haapsalu lombivees on absoluutselt teine, kui ma astun 40+ jalga purjeka pardale suures meres!
Aga just sealt ongi see rumal ja nii lolli tulemusega lõppenud jada pihta hakanud - Dufour 40 ei ole Kadett ega Mikro ja pole ka Polaris ega Bavaria 30. Ning kui meeskond koosneb veel ka amatööridest ja suisa kogenematutest, käitutakse VEEL teistmoodi. Ütleme, et Eesti oludes võivad omale sellist "pulli" sellistes tuuleoludes lubada meie oludes treenitud pool-profid ORC-1 grupist ja mõni paatkond ka väiksemate pealt. Need paatkonnad, kus vöörimehed on kogenud, head akrobaadid ja tugeva tasakaaluga, nad TEAVAD, mida nad seal teevad. Nagu ksf!Toimetaja, ei ütle ma ka, et päästevest peaks alati ja igal ajahetkel seljas olema kuid antud oludes ja ANTUD ÜLESANNET täites PEAB vähemalt rakmed+liin sabas olema. Kuid tänapäeval on kõige lihtsam rakmete asemel paugukas selga panna, raudlaeva rakmeid oli keerukam selga saada!
Aga siis tuli mulle meelde 8 aasta tagune, Eesti oludes esimene reaalsete suuremere kogemustega ja paljude proffidega Tallinnat külastanud regatt Sprint Nord Cup, mida ma käisin pildistamas. Aga vaat see asi jäi mulle juba siis nii SILMA kui meelde, et kuigi Helsinki-Tallinn oli ideaalses vaikses tuules perfektses ilmas taganttuule ots, siis ÜKS jaht kogu kambast kasutas ikkagi sportveste! Ja tegu oli Kanada lipu all sõitva perekonnaga Gunvor XL pealt! Kuigi vaadates nende võidusõidu aktiivsust ja tulemusi, siis on tegu kõike muud kui amatööridega. Pange tähele ,et poiste sõber, kes ei ole "nii proff", on selga saanud ainsana pauguvesti:
SEE on nüüd arenenud mõttemaailmaga suurtel meredel käijate Purjetajate suhtumine! Tuleb tunnistada pattu, et püüan ise ka selle poole ja veel on vaja iseendale meelde tuletada aga olukord on üldjoontes juba kontrolli all
