Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 78 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3, 4, 5, 6  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 26 Sept 2011 19:55 
Eemal

Liitunud: Laupäev, 28 Apr 2007 01:29
Postitusi: 490
vahva.madrus kirjutas:
Laeva eest vastutab laeva kapten PUNKT.


Kas laeva tehnilise korrasoleku eest vastutab samuti parasjagu rooli keerav kapten?


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 26 Sept 2011 21:20 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
h2kristo kirjutas:
vahva.madrus kirjutas:
Laeva eest vastutab laeva kapten PUNKT.


Kas laeva tehnilise korrasoleku eest vastutab samuti parasjagu rooli keerav kapten?

Põhimõtteliselt küll. Vähemalt seaduse ees, kuidas hetke kapten ja reeder hiljem omakeskis asjad lahendavad, on teine teema. Aga see selleks.

Et seda õnneliku lõpuga õnnetusest midagidgi õppida, siis julgeks teha ettepaneku sarnane olukord taaslavastada ja mõned hetkel teoreetilised võtted reaalses elus järgi proovida. Ja miks mitte siin kipperis ja Eesti mõnes merendusajakirjas korralik lugu kokku kirjutada. Õppematerjalina.

Esimesena meenuks kohe Peebuste/ Madis16 jaht Gerda, millega sõidetakse palju short-handed ja millel on juba vana rooliüsteem (rikke oht on ju suurem) aga millel minu mäletamisel on ahtrikantslil lindirull. Samas ei ole vöörivinti ja ka mootor on nõrguke ning usun, et neid võiks asi ka reaalsuses huvitada, see jaht sõidab ju iga ilmaga ;)
Ehk pakstaagis täispurjes, rool jäigalt lukku (ära ei hakka ju murdma :D ), plotteril muljuda MOB ja asuda kahekesti tegutsema. Groot kokku, genu rulli, samal ajal roolita jäänud mees süütab katla ja reevers + ankur ahtrist sisse. On jaht paigal, plotteril muljuda waypoint vms ja ongi nii distants kui aeg olemas.
Küsimus on, milline peaks/võiks olla mere põhi ja kui sügavas vees seda teha, et oleks realistik? Ja ka tuule tugevus, et asi ohtlik ei oleks. Gerda (või keegi teine ~30 jalga/3 tonni) oleks siis selline "keskmine" Eesti jaht oma suuruselt ja kaalult.

Ja usun, et isand Laevakoer koos Kaspariga võib sama korrata, seda võiks ju peaaegu kõrvuti teha võrreldavate andmete huvides, 15 tonni kaaluva ja vaid vööris ankrut omava Stella Marisega. Sel jahil on lisaks kasutada turbodiisel + Cherbourg'ist soetatud uue akuga vöörivint. Aeg ja koht lukustub siis, kui jaht on enam-vähem kindlalt ankru peal, kus jahti hoitakse vajadusel ka mootori(te)ga. Et asi oleks võimalikult tõepärane, siis nendel kahel jahil võiks olla peal tegutsemas 2 meest, muljumiseks ja muuks veel mõni lisaks.

Kolmas jaht peaks ka olema. Polaris (kasvõi üks konkreetne ;) ), võidusõitjatega peal, päravurriga aga racing-seades (kola peidus). Ja ka sellel täpselt sama stsenaarium. Kõige kergem, kõige rohkem OSKAJAID mehi pardal, samas kõige nõrgema katlaga aga mõlaga juhitav. Pinni saab edukalt "lukustada". Teoorias peaks saama parima tulemuse aga kas ka saab katlajõu vastu?

Kui seda veel see aasta teha, siis mina kahjuks osaleda ei saa (kasvõi kirjatsurana) aga ma lähen praegu kohe edasi mõtlema, kuidas käituda ~30 tonni kaaluva ja Stella Marisest veel poole kõrgema ahtriga jahiga peaaegu samal teekonnal... pimedas sügises. Kevadel oli meil 2,5-meetrine "landgang" tekil ja ahtripeeglis "auk", kuidas aga nüüd käituda(peaks olema samasugune), pole veel välja mõelnud (terve päeva kartulit sorteerides mentlesin seda teemat oma peakolus, edutult siiani).

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 26 Sept 2011 22:32 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 04 Mär 2004 16:09
Postitusi: 1212
Asukoht: Kiili metsas
Mul on roolidega probleeme olnud küll. Gerdal, kui oskamatu inimene roolis on ja jõuga keerab, jookseb kett hammakalt maha.
Meil on selleks puhuks järgmised abinõud: Roolimehe istumise all on meil hädarooli pinn. Pinne on kaks. Vana oli jama ja me tegime roostevabast terasest uue läikiva. Kui hädarooliga tekib mingi häda, saab hädapärast vana kah kasutada. Vöörpiigis on sahkankur ja küljekastis on roosankur ja seenankur (roosankrut me kutsume ka õlle ankruks, sest ankurdamisest paremini saab sellega õlled mere põhja külma saata ja seenankur kõlbab ilmselt paremini seenel käimiseks). Ahtril on meil lint ja all on veel ka hiiirmus pikad spinni soodid/brassid, mida saab vajadusel pruukida milleks iganes. Kui rooliga peaks mingi kapitaalsem jant olema, siis läheb ilmselt käiku meie kokpiti laud aga midagi kiiret ja lihtsat sealt oodata pole.

Esimest korda keerasin rooli üle mina Tallinna lahel Kuuli muna juures. Käis pauk ja korra oli rool täiesti kerge. Hetk hiljem aga tuli juhtimine tagasi ning kummalisel kombel sõitsime me selle laevaga pool suve ringi, ilma et oleks aru saanud, et miskit on valesti. Saaristos tugeva tuulega krüssates vaatasime imestades, et roolile teibiga märgitud keskpaik on päeva lõpus ca 30 kraadi ära nihkunud. Ei osanud siiski sellest midagi arvata. Kuna nihe polnud suur, siis otsustasime asja üle vaadata kohe kui selleks tekib sobiv hetk... :)

Suve lõpupoole Vormsi all läksid rooli pingutus trossid peale päeva tugevas tuules krüssamist lõpuks nii lekiks, et andis tunda. Viskasime hädahäda pinni peale ja avastasime, et see on ikka paras häda. Mõtlesime Rohuküll sisse sõita. Seletasin VHFiga et näe ilge jama on, rooli peaaegu et polegi aga sealt saadeti meid pikalt ja öeldi, et neil on remont ja me ei tohi sinna siseneda. Pudistasime siis hädaga Haapsallu. Hinge kinni pidades ja korraga nii ratta kui pinniga roolides. Jõudsime pärale kah.

See oli esimene kord, kui selline asi juhtus ja ma ei osanud veel asjasse suhtuda. Haapsalus tegeime rooli korda ja veel ka natuke paremaks ka ning jätkasime sõitu. Tuult oli äparduse ajal mõõdukalt ca 8 m/s ja kuigi ma viskasin salamisi ärevaid pilke Vormsi kivide poole, siis reaalset ohtu ei olnud. Seepeale tegime oma imehea uue häda pinni.

Mis leidis esmast kasutust situatsioonis Tallinna lahel, kui üks uljas härrasmees rooli üle keeras. Kuigi meil oli uus ja uhke hädarool, siiski miskit niiväga libedalt ei läinud. Meie värske hädarool oli nats liiga täpne tehtud nii et me ei suutnud seda pallari otsa ajada. See rool toodi meile kohale ja pandi ahtrikasti ja väidetavalt keegi ka kontrollis, et see sobib. Hiljem kui tekkis küsimus kes kontrollis, siis polnud asi enam nii ühene ja selge.

Noh vana hädarool oli ise kah paras häda aga mis sa hädaga ikka teed. Kuna ma kakerdasin parajasti laevateel üritasin võimalikult kiiresti kuhugi kõrvalisemasse kohta saada. Noormees kellele ma pikalt seletasin mida ta peab tegema, miks ja milliseid trosse keti peale panemiseks lõdvemaks laskma, asus kokpiti alla ronides aga hoopis pallari ümber oleva toru pooli lahti keerama. Mul tekkis küll väike kahtlus kui ta 13 võtme asemel 19...20 võtit küsis. Aga mitte piisavalt, et kohe kontrollima minna. Kui see tal õnnestunud oleks, oleks olnud suuremat sorti häda. Kuigi me poleks vist ikka uppunud, sest B31-l on rooli ühendus koht õrnalt pealpool vett. Õnneks olid poldid kõvasti kinni ja noormehel polnud meie uputamiseks veel küllaldaselt rammu. Selleks ajaks olime laevateelt piisavalt kaugel nii et ma usaldasin kellegi teise rooli ja ronisin ise trosse lahti päästma. Sain sellega ka kenasti hakkama ja rohkem seiklusi polnud. Tõmbasime ketti peale tagasi ja sõit läks edasi.

Ka sellel suvel Naissaarelt Pirita poole lahkudes käis rooli juures kummaline kolks mis mind parasjagu ehmatas. Sõitsin üksi ja sain kohe 10...13ms vastutuult kah aga siiski oli tegemist mingi muu kolksuga, sest midagi ebaloomuliku ei tähendanud. Kui tubli olen, siis kisun kevadel süsteemi korra lahti ja mõtlen mingi triki sinna.

Kolmas situatsioon rooliga oli Lendava konnaga sõites. Rooli hoidval tihvtil kukkus splint sõidu ajal välja, tihvt tõusis pooleldi ülesse ning väändus kõveraks. See tihvt on ca cm jäme ja roostevabast terasest. See juhtus Indrek666 sõites Rammu saare ida küljel. Rammu saare maabumiskohtadest vms ei teadnud me midagi aga gpsist vaatasine, et läänekallas peaks parem olema. Sõitsime mootoriga ümber saare leidsime ühe vana liitsihi ning maabusime otse foorumlase Kussu suvila juures. Foorumlane Kussu olla juba eemalt vaadanud, et mis asja nad jamavad huvitav. Tihvt sai Kussu vanaisa tahutud graniitvundamendi nurgal jälle sirgema kuju (elagu Kussu) ning sõit läks jälle edasi. Splindi asemel on nüüd tihvdi all vähe korralikum traadis väänatud pusa.

Neljas rooliõnnetus oli kord Kipperi rahvaga SantaMariaga proovituuri tehes aga ma ei viitsi sellest rohkem kirjutada kui et minumeelest roolis Indrek666 Santa Mariat ahtrikastist kruvikeerajaga :shock:

Kord sõitsime ju ka ju Gamajoni, tüür koormarihmaga kinni tõmmatult, Dirhamist Suursadamasse. http://foorum.kipper.ee/viewtopic.php?t=823&postdays=0&postorder=asc&start=15

Kokkuvõttes igast asju juhtub ja tagantjärele on hea targutada. Meie ju uurime tulevikus uut paati ostes kõik sõlmed ja sõlmekesed üle, õpime pähe kõigi poltide mõõdud, teeme kõik tööd ise, iga kahtluse korral uurime ja puurime kuni leiame anomaaliale loogilise põhjuse, kasutame splintide asemel korralike pusasid ja jätame paljassaare nuka ja kursi vahele rooli rikke tarvis väheke mängumaad... ideaalis. :twisted:


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 27 Sept 2011 06:42 
Eemal

Liitunud: Teisipäev, 13 Jaan 2009 13:30
Postitusi: 193
Asukoht: Tallinna lahe ääres
Emily roolilehte vaadates ei usu ma miskipärast, et selle irdumine oli põhjuseks. Seal on korralikud roostevabast ribid, isegi kui pealmised lehed oleks eemaldunud, oleks ka nende ribidega laev kuigivõrd juhitav olnud. Lisaks veel vöörivint abiks. Aina enam tundub, et kapten lihtsalt tahtis napilt lõigata või ei vaadanud plotterit ja kivides ta oligi. Puhas oletus.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 27 Sept 2011 10:04 
Eemal

Liitunud: Pühapäev, 14 Mär 2004 19:36
Postitusi: 755
Asukoht: Muhu
Emilyl läheb õige kergesti ja märkamatult autopiloot peale! see nupp asub lihtsalt sellise koha peal et sinna nt.põlvega saab vastu minna.
Korra olen selle läbi teinud ja enne selle avastamist/taipamist, et "auto" peal, oli ikka rool kuradima raske.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 27 Sept 2011 10:29 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 09 Mär 2004 17:02
Postitusi: 688
Asukoht: Kalamaja
PILDI järgi otsustades oli tegu hoopis seiklusturismiga....

_________________
-The goal in Life's Journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "holy shit what a ride!" -autor tundmatu


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 27 Sept 2011 11:34 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 22 Sept 2005 22:43
Postitusi: 2556
Asukoht: Tallinn
Madise jutu juurde veel niipalju, et see B31 ongi pommikindel!

Rooli trosside-värkide järele andmise korral saab pruukida häda-roolipinni. Jah, mina kontrollisin uut ja läks peale küll, mõnusasti tihedalt. Et see viimane tähendab loksuvas paadis võimatult täpset sihtimist, ei tulnd siis selle peale. Nüüd on pisukese loksuga ja hakkab paremini otsa.

Roolileht ei ripu palleri otsas, vaid kinnitub kahe jämmeda hingega kere külge, seega ei kuku see ka halvimal juhul küljest. Päris roolihäda saabub alles siis, kui mingil põhjusel paller roolist irdub ja seda va laba enam millegiga pöörata ei anna. Ka siis peaks paat veel päris ilusasti kurssi pidama, sest roolilehe ees on selline jäik, lapik konstrui, mille külge leht ise kinnitub. Pindalalt peaaegu pool roolilehe suurust.

Pilt

Liikuv osa punane.

_________________
Buddha oli vist purjetaja:
"Tähtis pole mitte eesmärk, vaid teekond sinna!"


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 27 Sept 2011 14:35 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede, 15 Okt 2010 11:33
Postitusi: 392
Indrek66 kirjutas:
PILDI järgi otsustades oli tegu hoopis seiklusturismiga....

Ma saan aru küll, et see on nii off-topic, aga lõuatäie naerda saab ikka.
:D

Kus sa muidu Eesti vetes veel jahti maale nii lähedal näed, et pildi peale jääks :)


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 27 Sept 2011 14:52 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 22 Sept 2005 22:43
Postitusi: 2556
Asukoht: Tallinn
AndresR kirjutas:
Emilyl läheb õige kergesti ja märkamatult autopiloot peale! see nupp asub lihtsalt sellise koha peal et sinna nt.põlvega saab vastu minna.


E-hee, äkki selle kivi all vähk ongi? Arvasid et rool jäi kinni...
OK, tegelt pole päris sünnis siin mõistatada, enne kui asjassepuutuvad on ise kommenteerinud.

_________________
Buddha oli vist purjetaja:
"Tähtis pole mitte eesmärk, vaid teekond sinna!"


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 27 Sept 2011 22:58 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede, 26 Mär 2010 19:09
Postitusi: 62
Ilmselt kommenteerivad "asjassepuutuvad" alles peale seda, kui kindlustuspaberid klaarid on...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: b31
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 28 Sept 2011 08:31 
Eemal

Liitunud: Laupäev, 03 Apr 2004 21:11
Postitusi: 121
ilus jaht see b31,aga ,kui sa ikka sama moodi otse kividesse porutad,nagu see Emily,siis ei aita ka b31 roolisysteem.
tahaks loomulikult teada saada roolisolija mälestusi,kui ta kaineks saab,aga,noh,asi selleks!


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 28 Sept 2011 09:31 
Eemal

Liitunud: Teisipäev, 11 Nov 2003 11:45
Postitusi: 462
Head foorumlased, kapten oli kaine ja seda kinnitab ka kohapeal tehtud meditsiiniline kontroll. Õnnetused sünnivad ikka mitme asja koosmõjul ja eks ma mõne aja pärast seda kõike ka kommenteerin.

_________________
http://www.sailing.ee


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: emily kivides
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 10 Okt 2011 08:32 
Eemal

Liitunud: Laupäev, 03 Apr 2004 21:11
Postitusi: 121
no kuidas siis lood selle emilyga olid?keegi lubas siin selgitusi jagada,aga aeg läheb....keskturul vene mutid teadsid rääkida,et emily roolil polnd häda midagi....roolimees..kippar juua täis,porutas otse kividesse ja nyyd otsitakse vabandusi ja valetatakse lugusid välja! ei tahaks,et see tosi oleks,kui saaks asjakohase selgituse,siis saab ju turujutud ymber lykata ja noortele purjetajatele kogemusi jagada.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 10 Okt 2011 08:53 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 22 Sept 2005 22:43
Postitusi: 2556
Asukoht: Tallinn
Vaevalt, et seda siis tunnistada saaks, kindlustuse värk juu... Ehk on vaikus kõnekam, eks "ikka juhtub"...

_________________
Buddha oli vist purjetaja:
"Tähtis pole mitte eesmärk, vaid teekond sinna!"


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev, 25 Okt 2011 14:56 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Kuna Emily peab saama uue roolilehe, siis julgustaks Kasparit ka niigi päris kabeda käiguga jahti äkki veel paremaks tegema, otsides masstoodangu-kummuti odavatest originaalidest moodsamaid ja efektiivsemaid lahendusi. Palju see hinnavahe ikka tuleb...
Suure raceri ICON uus, Paul Bieker'i poolt disainitud "mullikestega" roolileht, mis vähendab kreenis olles suure nurga all (näiteks broachi ohu korral) roolilehe tühjaks tõmbamist, stalli:
Pilt

Ja siis sealtsamast tarkusetera:
The best rudder for steering a boat is an independent spade rudder. It's waste of time to try to justify other styles of rudders. All sorts of weird rudder shapes will work but the clean foil of the spade rudder works the best. Carbon fiber construction can make the rudder tremendously strong and free from all the problems that come with grp skins over foam attached to a metal pipe stock.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 78 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3, 4, 5, 6  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 7 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group