Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 31 postitust ]  Mine lehele 1, 2, 3  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: SAR ja vidinad
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 23 Veebr 2015 18:09 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 07 Okt 2014 15:30
Postitusi: 151
Hei,

Püüan siin omal käel sotti saada, et kuidas on Eestis SAR töö korraldatud ja kuidas see muu maailmaga suhestatud. Juhe jookseb kokku. Merepääste, Lennusalk, Päästeamet, Häirekeskus (hädaabi) jne. Kõik nagu tegelevad asjaga natuke muu töö kõrvalt. Kas on kusagil mingit skeemi või selgitust, et kuidas jõuab info tegutsemisvajadusest õige rakuni? Ja milline võimekus on neil hädas olijat leida?

Küsimus kerkis ülesse tegelikult praktilisest kaalutlusest, et kas on mõistlikku alternatiivi Cospas-Sarsat 406MHz majakatele (EPIRB/PLB). Ja kas täpsemaks peilimiseks suudavad meie SAR rakukesed 121,5MHz signaali kasutada, mida levinud majakad endiselt saadavad või peaks eraldi SART majaka soetama? SART-e on kah erinevaid, kas AIS põhine või radari põhine. Millist tehnikat päästjad kasutavad? Või on ka siin alternatiivid?

PLB seadmed on juba suhteliselt taskukohased (ca 300€), kuid lisa-soov oleks olla kodustele trackitav. Klassikaline vidinate komplekt oleks sellisel juhul AIS transmitter, PLB ja SART AIS. Jälgi saab ajada marinetrafic lehel, üksi vahis olles üle parda käid, siis käivitad vesti küljes oleva AIS majaka ja tõsises hädas ka PLB. Eelarveks tuleb arvestada nii 1200€.

Alternatiiv oleks kasutada SPOTseadet ja DSC-ga käsisaatjat. Näiteks Icom IC-M91D, mis GPS-i ja MOB funktsiooniga. Ühekordne kulu ca 450€, kuid lisandub SPOT teenustasu, mis tundub mõistlik (ca 10€/kuu). Eeliseid on mitmeid. Näiteks, infomreerisid teisepoolt lahte koduseid a'la "alustame hüpet, õhtuks kodus", kuid õhtul saadad keset lahte SPOT-ga teate "Kõik on OK, ootame tuult". Lisaks siis trackimine, mis toimib ka väljaspool AIS "leviala". Vidinat saab kasutada ka maismaal matkates (tegelikult ka PLB-d, kuid sellega ei tracki).

Selged miinused SPOT puhul on:
- Saatevõimsus üle kümne korra väiksem (oli vist 0.4W vs 5W). Sagedus jällegi 4x kõrgem.
- Lahendus kasutab Globalstar satte, mis pidi tõrgete tõttu kaduv nähtus olema
- Hädakutset vahendab erakapitalil põhinev oragisatsioon GEOS (IERCC)

Nüüd siit tekibki põhimure - kas meie päästeteenistus on väga üllatunud, kui mingi IERCC nendega ühendust võtab? Kas IERCC leiab üldse õige kontakti või peab googeldama? Suhtutakse sellisesse abi teatesse sama tõsidusega kui SARSAT poolelt tulevasse teatesse? Ehk kas päästmise kiirus võib kannatada?

Väidetavalt on GEOS abiga korraldatud kokku üle 3000 pääste operatsiooni, samas kui COSPAS-SARSAT edastab samapalju hädakutsungeid aastas. Levimust arvestades polegi suur vahe.

SPOT-le lisaks on veel paar alternatiivi nagu:
InReach - Eelis see, et võimaldab kahepoolset suhtlust, kuid seadmed ja teenus on kah kaks korda kallimad. Hädakutse edastamiseks kasutatakse kah GEOS teenuseid. Julgustav on see, et kasutatakse Iridium satteliite, mis täie tervise juures.
YellowBrick - Sarnane InReach-le, kuid seadmed ja teenus ca 3x kallim, kui SPOT. Nn. Flat-Rate lahendust ei ole, iga sõnum maksab. Ehk trackimise sagedust peab hoolikalt kaaluma. GEOS teenust nad ei kasuta, ise pead SOS sõnumi häälestama sobivale instansile.

Muidu nagu ei pablaks, kui teaks, et päästjad on hästi varustatud ja kommunikatsioon korraldatud. Meediast on aga läbi käinud uskumatuid lugusid, kus kommunikatsiooni probleemide tõttu on hädas olijale põhjustatud ebavajalikke kannatusi. Ei tahaks nagu vees lödisedes mõelda, et deem, oleks vist pidanud ikka PLB soetama.
H


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: SAR ja vidinad
PostitusPostitatud: Teisipäev, 24 Veebr 2015 11:30 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5906
Asukoht: Saaremaa
PLB peaks meil töötama küll. Rehepapp oskab täpsemalt juhendada, aga üks on kindel: kui tahad, et see tõesti töötaks, siis pead selle ka meil ära regama PPA's või Merevalvekeskuses. Kui häire lahti läheb, siis läheb esmalt signaal vist UKsse ja sealsest keskusest edastatakse see meie merevalvajatele kes siis omast registrist vaatavad kes sa oled ja üritavad sulle helistada. Telefonikõne põhjal või selle põhjal, et sind ei saadud kätte, saadetakse mingi aparaat mingi meeskonnaga siis sulle appi. Olenevalt asukohast, hädast ja hädasolemise keskkonnast tuleb kas päästeauto, helikopter või mootorpaat.

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: SAR ja vidinad
PostitusPostitatud: Teisipäev, 24 Veebr 2015 12:56 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Pühapäev, 22 Juul 2012 17:21
Postitusi: 43
Merevalvekeskus ongi PPA alluvuses :) Ehk siis ametliku nimega JRCC Tallinn.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: SAR ja vidinad
PostitusPostitatud: Teisipäev, 24 Veebr 2015 18:01 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 07 Okt 2014 15:30
Postitusi: 151
EPIRB ja PLB töötavad igal pool maailmas, viimast võib kasutada ka maismaal. Muidugi toimivad asjad ka Eestis. SPOT toimib kah suht koht kõikjal, kuhu võiks sattuda, kui just otsemat teed ümbekale ei lähe. Lõuna-Atlandil ja suurel osal Vaiksest ookeanist ei toimi, kuigi satid tiirutavad üle.

See levi ja potensiaalse (järjekordse) pankroti teema on üsna huvitav, kirjutan sellest kah veidi. Probleem selles, et Globalstar satid on lihtsamad repeaterid ja toimivad vaid siis, kui mõni maajaamadest neid jälgib. Lõunapoolusel on maajaamad lihtsamad, mistõttu on seal tagatud vaid ühepoolne side (mida SPOT kasutab). See tehnoloogia aretati välja algselt kaubakonteinerite liikumise jälgimiseks, seepärast on pingutatud selle nimel, et levinud laevateed ära katta. Kahepoolne andmeside ja telefonilevi on sisuliselt vaid euroopa ja põha-ameerika ümbruses ja sellega on neil keerulised lood. Nimelt kasutab see tehnoloogia teist sagedusala ja selle tarbeks on sattidel täiesti eraldi moodulid. Üsna kiirelt ilmnes, et need vastuvõtjad/võimendid on tundlikud kiirguse suhtes, mida maa magnetväli lõuna-atlandi kanti suunab. Mõne aastaga kärssasid sattidel need moodulid läbi, kuid ühepoolse side moodulid jäid tööle. Globalstar-l ei jäänud muud üle, kui aina uusi satte ülesse lennutada. Nüüd ongi olukord, kus neil on mustmiljon satti orbiidil, mis on kasutatavad ainult SPOT laatseteks lahendusteks, kuid sat-telefonide äri kiratseb. Vaid trackimise teenusega ilmselt maajaamu ülal ei pea. Samas lennutavad nad juba aastaid 2. põlvkonna satte, mille elueaks prognoositakse 15a. Likviitsusega pidi kah kõik korras olema, niiet lähiaastatel ei kao nad kuhugi. Ehk investeering SPOT seadmesse on liialt tühine, et seda riskina käsitleda. Aga telefonilevi sinna kiirgustsooni ei teki ilmselt kunagi.

Tulles tagasi vidin->SAR team ahelasse, siis ka siit leiab üht teist huvitavat. Üsna palju on keskendutud valehäirete ära hoidmisele. Nii SPOT, kui 406MHz majakate puhul pead need registreerima ja esmalt püütakse antud kontaktandmetel ühendust saada, kui üldse otsingut alustatakse. Mõneti mõistetav, kui see pikka viivitust ei põhjusta. Arusaamatu on aga põhimõte, millega GPS koordinaate ignoreeritakse. EPIRB-e on olemas ka ilma GPS-ta ja nende asukoha määramine võtab sõltuvalt sattide paiknemisest üksjagu aega. Teatud satid peavad üle lendama ja dopleri efektiga mõõtmisi tegema jne. Kui soetad GPS-ga variandi ja loodad sellega kiiremat reageerimist, siis see on asjata. Mingi GOSPAS reglement näeb ette, et hädakutsungit ei edastata enne, kui asukoht on salti-mõõtmistega üle kontrollitud. Oletatavasti on asi selles, et see tehnoloogia on venelaste leiutatud ja GPS on ju külma-sõja aegse vaenlase tehnoloogia. Nüüd ongi nii, et GPS on seal peal vaid selleks, et otsingu lõppfaasis täpsem olla. Selleks aga SART majakad etemad, kuna info jõuab otsijateni vahetult.

Analüüsides erinevaid stsenaariume tekkis mõte, et kas PLB-l on meie vetes üldse mingit pointi. Kui üle parda kukud, siis kaua vees vastu peab? Sõltub muidugi asukohast ja aasta-ajast, kuid tundub rohkem nagu päästeparve teema. Rõhku peaks pigem panema MOB lahendustele.
H


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: SAR ja vidinad
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 25 Veebr 2015 08:07 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5906
Asukoht: Saaremaa
anni.ka kirjutas:
Merevalvekeskus ongi PPA alluvuses :) Ehk siis ametliku nimega JRCC Tallinn.



Teame-teame :D Kujutasin lihtsalt ette mis hakkab toimuma või jääb toimumata kui oma PLBga kohaliku konstaabli jutule minna :)

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: SAR ja vidinad
PostitusPostitatud: Neljapäev, 26 Veebr 2015 00:40 
Eemal

Liitunud: Teisipäev, 13 Jaan 2009 13:30
Postitusi: 193
Asukoht: Tallinna lahe ääres
Hea semu, ma kohe ei julgegi küsida, mis väikelaevakoolitus see on, kus nii olulist teadmist ei jagata, kuidas Eesti SAR-süsteem on üles ehitatud ja millised on selle komponendid, kes mille eest vastutab ja mida teeb ning kust abi kutsuda.

Merepääste eest Eestis vastutab PPA, mille alla kuuluvad siis JRCC, Lennusalk, laevastik ja prefektuuride SAR-tiimid. Ülejäänud, sh Päästeamet, on puhtalt abistavas rollis kaldalähedases tegevuses. Kogu päästetegevust, sõltumata sellest, kes appi ruttavad, on see siis PPA üksused, vabatahtlikud, eralaevad või kalda lähedal Päästeamet, juhib JRCC. Häirekeskus (112) ei puutu üldse suures plaanis asjasse, vaid nii palju, et sinna helistavad need, kes ei ole endale JRCC numbrit telefoni pannud või ei taipa VHFiga ühendust võtta. Häirekeskus edastab kõne kohe edasi JRCC-le, nii et tark meremees Häirekeskuse numbrit üldse ei valigi, vaid võtab side (eelistatult VHF, sobib ka mobiil) otse JRCC-ga.

Küsin kohe - mis oleks PLB muretsemise eesmärk? Kas endale pääsemise kindlustamine Eesti vetes? Siin on kaks olulist komponenti - side ja asukoht. VHFiga on pea kogu Eesti päästepiirkond kaetud ja asukoht peaks olema igal seilajal kogu aeg selge.

Alati ei tasu meediat uskuda, aga eks noores riigis on arendamist vajavaid asju küll ja küll.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: SAR ja vidinad
PostitusPostitatud: Neljapäev, 26 Veebr 2015 08:41 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 07 Okt 2014 15:30
Postitusi: 151
Ei maksa koolitustest vigu otsida. IERCC meeskond ei käi Eestis väikelaevajuhi koolitusel. Püüdsin leida googeldades infot, mis võiks olla neile kättesaadav. Nagu privas peetud vestlusest selgus, ei ole meie JRCC-l nendega kontakti. Ei ole nad oma olemasolu kuidagi tutvustanud ja nagu arvata oli, oleks nende pöördumine olnud üllatav. See muidugi ei tähenda madalamat reaktsiooni päästmisel. Küsimus on rohkem selles, kas mingi ülemailmne organisatsioon, kes põhiliselt ameerikas 911 valib, saab meie vastavale organile kohe pihta.

Olen läbi analüüsinud kümneid võimalikke kriisi olukordi, kus võiks PLB aktiveerida ja ausalt öelda pole selle peale tulnud, et seda peaks tegema siis, kui sul võimalik VHF või mobiiliga ühendust saada. Milleks? SART AIS majaka paneks ehk käima küll, kuid milleks teatada suure ringiga (mis võib tunde aega võtta) instantssi, millega oled otse kontaktis? Ja seda lihtsalt ebainformatiivse sõnumiga, samas kui VHF-s saad olukorda täpselt kirjeldada.

Ehk jätaks selle VHF-i kõrvale ja mobiilist ei tahaks üldse kuulda, kui turvalisusest jutt. Liiga paljud loodavad ainult mobiili abile, kugi see veab alt ka maismaal. Räägiks parem sellest, et oled lainete vahel, vesi käib üle pea ja parimal juhul on olemas käsi VHF, mis maajaamadeni ei ulatu.

Mõned näited:

1) Kiilupoldid murduvad ja viimane rebib kaasa ka tükikese kerest. Jaht küllili või isegi tagurpidi, kui mast järgi andis. Pead kiirelt lahkuma vööriluugi kaudu, kuna kokpitis otste rägastik ja groot segamas. Kuidagi saad parve kätte enne kui jaht upub ja kuidagi saad selle avatud ning sisse ronitud, kuid vajad kiiret abi, kuna oled alajahtunud. Siin peab juba ka vaatama, kui lihne on seadet aktiveerida, kui käed tõrguvad funktsioneerimast.

2) Mast murdub, jääd triivi, kuid meeskonnaliige sai pihta ja teadvusetu. Mastiga koos läks muidugi ka VHF antenn.

3) Elektrisüsteemist tekib tulekahju. Vajad kiirelt abi, kuna oled saanud raskelt põletada.

4) Lisaks siia ka olukorra, kus kukkusid soolos sõites üle parda, kuid oled SAR üksusele piisavalt lähedal ja vesi on piisavalt soe, et paar tundi vastu pidada.

Olukorrad, kus mootor ütles ülesse vms. ei paku üldse huvi. Ka siis kui aku tühi, masti pole, oled triivis ei hakkas ma EPIRB-i või PLB-d näppima. SPOT oleks aga abiks, ei pea ootama kuni mobiili või käsisaatja levisse triivid.
H


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: SAR ja vidinad
PostitusPostitatud: Neljapäev, 26 Veebr 2015 12:43 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5906
Asukoht: Saaremaa
Ma ütleks asja kohta nii, et kui jutt käib ainult ohutusest merel ( va MOB kartus), siis oleks mõistlikum PLB ära unustada ja hoopis paadile EPIRB soetada.

Kui tegu on sellise inimesega, nagu mul üks klientidest, kes sõidab merel paadiga, ronib mägedes ja matkab kõrbes, siis võiks tõsiselt mõelda PLB peale ja see ka kindlasti Merevalvekeskuse nõuannete kohaselt ära regada. Muidu on tast tolku vähe.

Muide, sellest PLBst ja tema kasutamisest anti ülevaade ja näpunäited ka Kipperi foorumi JRCC külastustel mis leidsid organiseeritult aset....eee... no nagu eile oleks olnud, aga lumi oli igatahes maas ja pime oli ka :oops:

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: SAR ja vidinad
PostitusPostitatud: Neljapäev, 26 Veebr 2015 16:13 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 20 Mär 2007 09:42
Postitusi: 829
Asukoht: Tallinn / Muhu
Ei olnud eile, juba rohkem kui aasta möödas neist külastustest :)
Aga JRCC on ka meremessil kohal, nii et astuge julgelt ligi ja esitage küsimusi.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: SAR ja vidinad
PostitusPostitatud: Neljapäev, 26 Veebr 2015 16:45 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 07 Okt 2014 15:30
Postitusi: 151
Mõni kohalik marine pood võiks endale meremessi ajaks SPOT-de esindusõiguse kaubelda. Siis võiks mingi demo korraldada. Ametlikult on garmin.ee märgitud kohalikuks esindajaks, kuid nemad küll ei näi asjaga tegelevat.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: SAR ja vidinad
PostitusPostitatud: Neljapäev, 26 Veebr 2015 19:34 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 06 Mär 2008 22:34
Postitusi: 719
Asukoht: Pirita - Lahetaguse Rannaküla (Saaremaa)
Mina olen küll seda pirital müügis näinud.
Ja ka oma kaugetel motomatkadel kasutame seda, et teatada kodustele oma asupaigast.

_________________
Mere vastu ei saa! No mitte kuidagi!


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: SAR ja vidinad
PostitusPostitatud: Reede, 27 Veebr 2015 22:35 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 05 Apr 2010 17:43
Postitusi: 807
semu kirjutas:

Ehk jätaks selle VHF-i kõrvale ja mobiilist ei tahaks üldse kuulda, kui turvalisusest jutt. Liiga paljud loodavad ainult mobiili abile, kugi see veab alt ka maismaal. Räägiks parem sellest, et oled lainete vahel, vesi käib üle pea ja parimal juhul on olemas käsi VHF, mis maajaamadeni ei ulatu.


Mina ei alahindaks DSC-ga VHF-i.

Mul on AIS vastuvõtja ja viimase viie aasta jooksul ei ole ma eriti sattunud piirkonda kus ühtegi teist AIS alust nähtaval ei ole. Lisaks siis veel need VHF vastuvõtjad minu ümber, mida ma ei näe, ehk siis ilma AIS transpondrita alused ja kaldajaamad.
Tõsi - pean mainima, et minu senised sõidud on piirdunud Soome lahega.
Mulle tundub, et kui mina teisi näen, siis hädas olles näevad teised ka minu distressi signaali?
Isegi, kui ma suure kiirusega ujuvasse palki sisse sõidan, jõuan ehk 25W statsionaarse VHF-i distress nuppu 3 sek all hoida ja käsi DSC-ga VHF-i kaasa haarata ? Seda siis mootorpaadi kapteni poolt vaadatuna, kes üle parda kukkumist väga ei karda.
Millegipärast tundub mulle, et päästeoperatsiooni käivitamise viide on VHF distressi puhul kõige väiksem???
Trackimiseks tundub minu kasutust arvestades ka AIS transponder igati etem investeering kui SPOT, kuna see teeks mind udus ja pimedas ka paljudele teistele nähtavaks ja see võib päästeoperatsiooni koguni ära hoida.

PS! Hetkel on Standard Horizoni HX851E hind langenud 220EUR peale, kuna uus mudel HX870 on USAs juba väljas.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: SAR ja vidinad
PostitusPostitatud: Reede, 27 Veebr 2015 23:56 
Eemal

Liitunud: Teisipäev, 03 Juul 2012 12:23
Postitusi: 129
Asukoht: Tallinn
Mul Lowerance käsi VHF Link-2 DSC VHF/GPS, kõik peal distr, GPS, koordinaatide näit jne.marine.ee ostsin miski 150 euri.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: SAR ja vidinad
PostitusPostitatud: Laupäev, 28 Veebr 2015 00:09 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 05 Apr 2010 17:43
Postitusi: 807
Kle sul mingi imedeal seal Alteris, ennist väitsid, et AIS transponder 200 EUR, ja nüüd siis GPSi ja DSCga käsijaam 150 EUR. Võtaks kohe mõlemad nende hindadega.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: SAR ja vidinad
PostitusPostitatud: Laupäev, 28 Veebr 2015 00:59 
Eemal

Liitunud: Teisipäev, 03 Juul 2012 12:23
Postitusi: 129
Asukoht: Tallinn
Ei ole. Kirjuta Rolandile ja küsi hinda:) kui oleks ime diil siis ei avalikustaks siin seda. Selle käsika letikas on sinu mainitud käsikast igal saidil odavam. Sellel oli samuti mudelivahetus 1,5 a tagasi siis sai samuti vana veel väga hea hinnaga. Üks asi veel, mul pole kombeks letihinnaga asju kohe krabada, uurin, puurin ja kauplen enne kui dugrikud välja annan. Sul on sama alus mis mul 670 ST :)


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 31 postitust ]  Mine lehele 1, 2, 3  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 5 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group