Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 44 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 25 Juul 2007 19:51 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Hää, et niigi läits! Aga siiski, kas enne ilmateadet ei vaadanud? Need tuuled olid isegi Eesti ilmaennustajatele teada... ja kui vaadata Sinu pandud kellaaegasid, siis oleks rahulikult Sandhamnis tagasi olnud selleks ajaks, kui meri tõsiselt jubedaks läks.
Samas, Becker 27 on loetud lugude põhjal üks suhteliselt merekindel alus, väga alapurjestatud, parasjagu kiiluga jne. Jah, stabiilsusindeks ei ole just suurem asi aga pisike foka avitab genu asemel. Seega pidite ikka midagi väga valesti tegema. Nagu äsja papah, kõigepealt kiire otsustav tegutsemine, kasvõi nuga falli aga tormi kohalejõudmiseks peab jaht juba selleks valmis olema. Rehvid sees, otsad endal ümber (kui on vajadust), vajadusel tekipealsed augud lisatihendatud, igaks petteks torude kaudu "ise"tühjeneva kokpiti puhul ämber käepärast (lahtine ahter on muidugi ses suhtes lahe asi) jne.
Paha ja otsekohene, nagu ma olen, siis klassifitseeriks sellegi juhtumi olematu praktika valda. Paber ja sirklitöö, kurask, ikka ei sõida. Mehed pardal peavad iga olukorraga hakkama saama. Kui praktika sellisel õnnelikul moel tuleb, on asi hää. Saabki kõva meremees :D
Väljatoodud kogemused on takkajärgi tarkused, peale punkti 4. muidugi. Aga kolm suurimat viga minu arust: ilmateate ja tormise Läänemere alahindamine; groodi ülesjätmine foka asemel (groot lõhub ja tapab); esimesel tõsisemal tõrkel (jama fokaga oskamatusest) jäärapäine jätkamine.
Kõvas tuules tuleb foka alla võtta kahe mehega ja nii, et puri ning fall on kogu aeg pinges. Ehk tõmmata eestekil olles alla läbi mastis-kokpitis oleva mehe pihu, kes on fallile piduriks. Ja vahetult peale falli vabastamist allatuule soot absoluutselt pingule, et alaliik koos soodinurgaga ei hakkaks laperdama ja meest üle reelingu ei viskaks. Ja soot kohe lahti, kui topp on käes, et saaks purje lõpuni tekile suruda. Sestap teevad soolopurjetajad need toimingud ära ammu enne tuule tõusmist... aga mitmekesti peab töö käima ladusalt. Ilma ladusa koostööta tormiga merel ronida ei tohi.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 25 Juul 2007 21:06 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 18 Jaan 2007 22:56
Postitusi: 479
Asukoht: Pärnu
Huvitav mitmes tormis tuleb suuta ellu jääda, et tekiks tunnetus - nüüd läheb jamaks või viimane aeg rehvida?
Või on kuskilt emakeelset teooriat võimalik ammutada?

_________________
Me kinnitame, et tõe teatud aspektid on teispool mõistust ega saa olla mõistusest mõõdetud.
(A.Norak)


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 25 Juul 2007 22:28 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 04 Mär 2004 16:09
Postitusi: 1212
Asukoht: Kiili metsas
Vahelduseks kasutan teemat sihtotstarbeliselt. Vana võidusõidukas(?) (lys 1.11). Varustus kaardiplotterist, sisemootorist, kahest spinnakerist kuni vurtsuga veeni. Hind 189 200. Ma tuleks äratoomismeekonda.

Pilt

Pilt

http://www.handymann.ee/cart/view_product.php?product=48200


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: to priit v 25.07 20.51
PostitusPostitatud: Neljapäev, 26 Juul 2007 07:21 
Eemal

Liitunud: Laupäev, 03 Apr 2004 21:11
Postitusi: 121
väga asjalik jutt,ja näha kogenud kutt
kutsun järgmine aasta ahvenamaale nädalaks ajaks endale purjeseadjaks,ölled sinu poolt!


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 26 Juul 2007 11:25 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 22 Sept 2005 22:43
Postitusi: 2516
Asukoht: Tallinn
Papah kirjutas:
Huvitav mitmes tormis tuleb suuta ellu jääda, et tekiks tunnetus - nüüd läheb jamaks või viimane aeg rehvida?


Kui just võidu ei sõida, siis kui mõte tekib ongi viimane aeg käes :) Muidu aga on tuulemõõtja number ja kogemus konkreetse alusega abiks. Sõltub ka sõiduoludest ja -ruumist. Kui ikka ainumas võimalik kurss on ülestuult, siis pigem varem. Kui suur meri laialt käes, saab alati allatuult "põgeneda" ja siis toimetada.

Kõige rohkem sõltub aga vallide jms mudru seisukorrast. Kui on ikka kahtlust, et tõmbe all miskit kiiluma hakkab, siis pigem varem maha! Triivpakki jäämine peaks ka selge olema. Päris kurja ilmaga saab rahulikult toimetada. Samas jällegi ei tule igal paadil (karvased fallid, määrimata liigid jne) sellises seisus purjed alla, sest pinge on peal.

Tegelikult oli õigus Karlssonil: "Rahu, rahu ja veelkord rahu" :wink:

_________________
Buddha oli vist purjetaja:
"Tähtis pole mitte eesmärk, vaid teekond sinna!"


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 26 Juul 2007 14:23 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 09:27
Postitusi: 906
Asukoht: Tallinn ja Raplamaa
Vanad lavsaan- ja dakron- tüüpi purjed võivad olla uskumatult pudedad, varu peab olema, siis saab mingisugustki kurssi pidada.
Päravurri peale, et meil on ju mootor kaaa, ei saa suure mere seljas loota.
kõige suurem viga oli minu meelest Sandhamnist vastu ööd avamerele minek.
Aga täitsa vaimustav reisikiri oli. Ja selline seiklus kindlasti õpetab rohkem, kui paar viletsat hooaega.
Üks küsimus- kes siis jahi ära tõid- kas rootsi päästjad puksiiris?


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 26 Juul 2007 15:12 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Laupäev, 15 Mai 2004 12:50
Postitusi: 676
Asukoht: Viljandi
Ma päris täpselt ei teagi, kes konkreetselt jahi ära tõid. Rootsi päästeteenistus organiseeris toomise, minult küsiti ainult, kas sobib, et nad selle Sandhamni sadamasse toovad. Hetkel on peas hulga "olekseid". Et kui oleks nii teinud või naa teinud, äkki oleks ise välja rabelenud. Olen rahul vähemalt sellega, et keegi merre ei jäänud.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 26 Juul 2007 23:37 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 18 Jaan 2007 22:56
Postitusi: 479
Asukoht: Pärnu
Tsiteeri:
Peebuste kirjutas : Muidu aga on tuulemõõtja number ja kogemus konkreetse alusega abiks.


Tsiteeri:
Peebuste kirjutas : Triivpakki jäämine peaks ka selge olema.


Tuule mõõtja on olemas, numbreid vaatan, aga kes ütleks millal eespurje vahetada ja millise tuule numbri juures rehvida ?
Aluseks on 30 + aastane 7 -me meetrine Vanaeit. Lapiteks 1 genua ja 1 foka ( spinn ja gennaker ka aga nendeni pole veel jõudnud ) groodil 2 rehvi peale norm. asendi. Purje pinda max 36 m2.
Oleksin tänulik väikese juhendamise eest.

Täna ( pigem juba eile ) sõitsin ainult fokaga. Puhas nauding ei kreene, ei jamasid groodiga. Vastutuult 2 - 4 sõlme, allattuult 4 - 6 sõlme. Sadama ilmajaam näitas 7-8 m/s, tuulemõõdik max 9 m/s, aga merel tuul undas.

Täna juba teist korda täna loen foorumist mõistet triivpakk.
Minu käsutuses olevas kahes käsiraamatus seda mõistet ei kajastata.
Mida see manööver endast täpsemalt kujutab ?

_________________
Me kinnitame, et tõe teatud aspektid on teispool mõistust ega saa olla mõistusest mõõdetud.
(A.Norak)


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 27 Juul 2007 00:34 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 10 Nov 2003 14:39
Postitusi: 1416
Asukoht: Tallinn
Triivpakk on see, kui tõmbad lahedas tihttuules foka(genua) pakki ja lased groodil ainult osaliselt vedada. Purjed tasakaalustavad üksteist ja jaht liigub allatuult triivides väga aeglaselt edasi. Foka pakkimine on see, kui puri täitub tuulega valelt poolt. Kõige lihtsam on jõuda triivpaki seisu, tehes paudi, kuid jätad foka(genua) üle viimata. Leidmaks tasakaalu purjede vahel, oleks sealjuures otstarbekas reguleerida grootsooti.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 27 Juul 2007 00:36 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 04 Mär 2004 16:09
Postitusi: 1212
Asukoht: Kiili metsas
Otse vanast targast raamatust, tormi peatükist.

Jahi triivbakki seadmine seisneb selles, et tormipurje soot tõmmatakse nii pingule kui võimalik, tormifoka aga tõmmatakse bakki. Selliselt seatud purjedega jaht ei liigu edasi, vaid hakkab aeglaselt alla tuule triivima.

Et jaht seisaks hästi triivpurjede all, ei tohi groot olla foka suhtes liiga suur, muidu hakkab jaht luhvama. Rahulikumat triivpurjede all seismist soodustab ka see, kui roolipinn keset laeva kinni siduda.

Kui jaht kipub kõigele vaatamata ikkagi luhvama või vallama, siis tuleb seda roolipinni asendiga korrigeerida.

Triivpurjede all seisab jaht küljega lainete suunas, ilma eriti «slengerdamata», sest purjedesse puhuv tuul garanteerib talle väikese kreeni. Seetõttu on pealtuule parras kõrgemal ja jaht võtab pealerulluvaid laineid võrdlemisi rahulikult vastu. Et jaht ei liigu 'edasi, vaid kandub külg ees alla tuult, siis jääb temast pealtuule poole kiilvee taoline lai keeristeala ehk lainevari, kus lainetus on suhteliselt väiksem kui mujal ümbritseval veepinnal. Just selleks, et lainevari oleks pidevalt jahi pealtuule küljel, ongi vaja triivbakis olles hoolitseda, et jaht edasi ei liiguks.

Kõrged murdlained võivad aga ka hästi triivbakis seisvale jahile tülikaiks osutada. Nende mõju vähendamiseks on otstarbekas heita pealtuule küljelt merre mõned õlikotid.

On tuul nii tugev, et ka triivbakis seismine ei tule kõne alla, või tahetakse ebasoodsaks muutunud ilmastikuoludes jõuda kõige mugavamal viisil mõnda allatuult paiknevasse sihtkohta või varjusadamasse, siisvõib valida selleks purjedeta alla tuule triivimise ehk lenssimise. Selleks koristatakse purjed ära, soritakse poom kesktekki ega tõmmata üles isegi tormipurjesid. Tormiga on paljam taglasele mõjuvast tuule survest küllalt, et tagada jahile piisavalt kurust.

Sellise triivimismooduse puhul on jahti aga ebamugav roolida, sest ta püüab luhvata ning keerata end risti lainet. Viimasest tuleb aga püüda kõigi vahenditega hoiduda.

jne


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 27 Juul 2007 08:07 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 09:27
Postitusi: 906
Asukoht: Tallinn ja Raplamaa
Madis 16, tsiteerid eesti vist kõige vanemat ja rariteetsemat purjetamisõpikut, kui see Sul olemas on, hoia hoolega! Mul on teisi kaks tükki olnud, aga nagu tavaliselt, sõprade kätte rändama jäänud. Uuemad, see vähene, mis ilmunud on,purjetamised võhikutele ja nii edasi, on selle raamatu kõrval köki- möki.
Papah- kui võidusõitu ei ole, siis rusikareegel-rehvima tuleb hakata, kui kreen nii suur, et vesi hakkab tekile tulema, parem veel natuke enne seda! :lol:


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 27 Juul 2007 10:13 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede, 20 Juul 2007 13:06
Postitusi: 12
Asukoht: Kuressaare
Äkki võiks siinkohal ka tolle purjetamisõpiku nime ja autori välja tuua?


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 27 Juul 2007 11:00 
Eemal
Site Admin
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede, 07 Nov 2003 23:10
Postitusi: 2441
Asukoht: Tallinn; Leisi vald
Ja lisaks võiks kaanest pildi teha (või skänneerida) ja saata selle kipper@kipper.ee. Paneksin veebi poole peale ühe materjaliühiku info jälle juurde.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 27 Juul 2007 11:24 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 22 Sept 2005 22:43
Postitusi: 2516
Asukoht: Tallinn
Papah kirjutas:
Tuule mõõtja on olemas, numbreid vaatan, aga kes ütleks millal eespurje vahetada ja millise tuule numbri juures rehvida ?


Sinu 3 parimat sõpra: kogemused, kogemused ja kogemused.
Ah et kust neid saab? Purjetades, purjetades ja purjetades ;)

_________________
Buddha oli vist purjetaja:
"Tähtis pole mitte eesmärk, vaid teekond sinna!"


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 27 Juul 2007 12:43 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Laupäev, 26 Mär 2005 19:59
Postitusi: 298
Asukoht: 58.17,056N 26.9,986E
Kahtlustan,et tegemist on A.Irak´u raamatuga "Purjetaja käsiraamat" 1975 a trükk.

_________________
me oleme raha nimel igasugu lollusteks valmis , isegi tööd tegema , vist !?


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 44 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 5 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group