Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 38 postitust ]  Mine lehele 1, 2, 3  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Puhas taganttuul on üks tüütumaid kursse...
PostitusPostitatud: Pühapäev, 17 Juun 2007 19:23 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 17 Apr 2007 15:56
Postitusi: 157
Asukoht: Tartu-Võsu
... eila Saadjärve e Satika peal kogesin ega osanudki õiget taktikat valida. Walker Bay 10 on väga väike aga kiire ja tundlik paat, ise seal sees olen loll ja algaja. Tuul oli vaikne ja seda enam.

OK, proovisin nn butterfly purjeasendit groot ühel pool ja foka teisel pool. Nii pidi väga täpselt taganttuule kurssi hoidma, muidu hakkab foka laperdama.

Mõlemad purjed samal pool, kippus foka groodi varju jääma ja samuti põlnd suurem asi.

Väga vaikse tuulega kippus ka iseeneslikku halssi tegema. See mulle ei meeldinud mitte 1 teps.

Ja üldse - poom käib nagu karussell.

Tegin järelduse, et siiski on mõistlikum vist 100% taganttuuel kursi asemel valida mingi selge taganttuuule halss. Kirjanduses vist nimetatakse seda training run vms. Vähemalt purjed kindlalt üht pidi ja kuidagi tüsedam tunne toimuvat kontrollida.

Q1: Kas see võiks olla õige mõtteviis?

Randumine taganttuules tundus esialgu ka suht kontrollimatu tegevus. Mida ma ta kuradilisega nüüd tegema pean, et kiirust paremini kontrollida, mõtlesin. Foka veab nagunii ja groodiga on nii, et ainuke asend, mis piki tuult on, kipub olema soodinurk vastu tuult. See pole miskit stabiilme positsioon, tundub mulle. Lasin crew-l groodi üldse rehvida ja juhtisin viimase peenhäälestuse ainult fokaga. Lased foka laperdama, on nagu gaasi pealt jalg ära ja trimmid nats peale, oleks nagu gaasi and.

Q2: Kas see oli mõistlik tegevus või mida ütleb teooria ja praktika sajanditepikkune sümbioos?

Kalda ääres tõmbasin sverdi sisse, muidu kriimustab veel kaldakivid ära... ;-) aga seda ebastabiilsem oli tüür.

Lõppkokkuvõttes tegin teema pealkirjas mainitud järelduse.

...ja miks soovitakse teeleminejatele veel siiani ainult pärituult?
Pigem soovitaksin soovida külgtuult...
Õnneks polnud Saadjärvel eile ka sellest puudust ja külgtuules lendas aparaat 100-ga. Lausa lust. Õnneks jäigi hoopis see tunne selgemalt kõlama ;-)


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev, 17 Juun 2007 22:21 
Eemal

Liitunud: Pühapäev, 21 Nov 2004 11:43
Postitusi: 215
Asukoht: Tallinn
Kui just mingit hoovust pole siis võtame me ikka kõik purjed enne randumist/sildumist maha ja lõpu sõidame allatuult masti/kere abil.
Neil piisavalt pinda, et kohale jõuda.
Ka laperdav eespuri omab niipalju tuuletakistust,
et võib poi haaramisega raskeks minna.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 18 Juun 2007 08:55 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Kolmapäev, 23 Mär 2005 11:42
Postitusi: 83
Täitsa päri. Sai tuldud taganttuulega maa poole ja kaldal oli piisavalt persoone, et oli mille nimel uhkelt maabuda. Ees vahutasid murdlained millesse kaevus uhkelt FINNi vöör ja nii et tuule toel me ümber käisime.
Lastel kaldal nalja palju, aga mastiga oli finito. Kolmeks jupiks sai :roll:


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 18 Juun 2007 09:47 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 15 Juun 2006 20:24
Postitusi: 992
Asukoht: Tallinn
Kas siis purje sisse tõmmata ei tulnud pähe? :D Puid võib ju kodus ka lõhkuda 8)

_________________
pilsis pole õlut


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Puhas taganttuul on üks tüütumaid kursse...
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 18 Juun 2007 16:25 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 22 Sept 2005 22:43
Postitusi: 2555
Asukoht: Tallinn
Alba Tross kirjutas:
Tegin järelduse, et siiski on mõistlikum vist 100% taganttuuel kursi asemel valida mingi selge taganttuuule halss.


Tehakse nii jah, seda enam et jaht astub niiviisi ka kiiremini edasi. Tõsi, mitte päris sihtmärgi suunas ;) Suure rulluva lainega on nõrgapoolses täpses tagantuules sõitmine big pain in the a**.

Iseeneseliku halssimise vältimiseks võib poomi (NB otsast!) ka abiotsaga kuskile ettepoole masti (vööriknaapi?) kinni panna. Sedaviisi julgem liblikas sõita ja eespurjele rohkem tuult anda. Muidu kipub ikka kurss groodi järgi olema.

_________________
Buddha oli vist purjetaja:
"Tähtis pole mitte eesmärk, vaid teekond sinna!"


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Puhas taganttuul on üks tüütumaid kursse...
PostitusPostitatud: Reede, 28 Aug 2009 06:26 
Eemal

Liitunud: Kolmapäev, 11 Juul 2007 18:45
Postitusi: 1822
Asukoht: Tallinn
Pole selles klipis küll kõik kursid taganttuules, aga selle teemaga läheb üksjagu kokku:
www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=439759&cat=4915

_________________
Kalle Kuus yachtmaster


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 28 Aug 2009 07:40 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede, 01 Aug 2008 15:58
Postitusi: 182
Asukoht: Viimsi
Liblikas sõitmisest veel niipalju, et ei ole tarvidust sõita absoluutse täpse taganttuulega kuid tuul peab puhuma sisse veidi enam sellelt poolt kus on groot, mitte vastupidi. Just foka on see, mis vajab kerget bakstaaki, groot seisab aga täis palju kergemini ka päris taganttuules või isegi pisut vale suunaga bakstaagis. Seda teadmata käsib loogika ikka vastupidi teha, algaja tavaline viga.
Roolimees peab igal juhul olema täpne. PReventer on vahel hea mõte, aga no svertpaadile ma küll preventerit külge ei aretaks, kontrollimatu ümbermineku kindel valem.
Samas laine ja nõrga tuulega on mudugi nagu enne öeldi, see tegevus üks pain in your b...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 28 Aug 2009 09:18 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Pühapäev, 31 Mai 2009 15:07
Postitusi: 28
Asukoht: Viimsi
Avamerejahtidega (mul muud kogemust pole) valitakse alati allatuulehalss, ehk siis allatuult ei sõideta otse, vaid siksakis. Maksimaalne VMG (velocity made good) on tüüpiliselt vahemikus 150-165 kraadi. Täpne kraad oleneb tuuletugevusest ning spinnakerist. Üldiselt tehakse jahikeskne tabel, kus on õiged nurgad ja target speed'id kirjas, et ei teeks liiga tagumikutunde järgi.

Siin hea seletus

Jaak

_________________
Audi Sport Sailing Team http://puhastuul.blogspot.com/
Mänguasjad paati http://sailinggadgets.wordpress.com/
Sponsor: http://shop.it.ee/


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Puhas taganttuul on üks tüütumaid kursse...
PostitusPostitatud: Reede, 28 Aug 2009 11:20 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 05 Juun 2007 08:05
Postitusi: 670
Asukoht: Keri ja vahel ka Eestis
peebuste kirjutas:
Alba Tross kirjutas:
Tegin järelduse, et siiski on mõistlikum vist 100% taganttuuel kursi asemel valida mingi selge taganttuuule halss.


Tehakse nii jah, seda enam et jaht astub niiviisi ka kiiremini edasi. Tõsi, mitte päris sihtmärgi suunas ;) Suure rulluva lainega on nõrgapoolses täpses tagantuules sõitmine big pain in the a**.

Iseeneseliku halssimise vältimiseks võib poomi (NB otsast!) ka abiotsaga kuskile ettepoole masti (vööriknaapi?) kinni panna. Sedaviisi julgem liblikas sõita ja eespurjele rohkem tuult anda. Muidu kipub ikka kurss groodi järgi olema.


Ma vaatan, et siin pole purjetamise olemusest päris täpselt aru saadud või?
Mis ajast see purjetamine on otse kuhugi minemine olnud? või kiiresti? Või mõistlikult?

_________________
Mul pole õigus.
Aga mind ei koti!


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 28 Aug 2009 12:56 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede, 01 Aug 2008 15:58
Postitusi: 182
Asukoht: Viimsi
Ikka kiiresti ja ka enamvähem mõistuse kohaselt.

Otse , no see on juba iseasi.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 28 Aug 2009 16:18 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Sept 2004 15:21
Postitusi: 5902
Asukoht: Saaremaa
jaakennuste kirjutas:
valitakse alati allatuulehalss, ehk siis allatuult ei sõideta otse, vaid siksakis.

Jaak


Kel huvi ja pole varem selle kummalise nähtuse üle mõelnud, võib põhikoolimatemaatika abil endale asja selgeks teha. Mulle just nii tehtigi.

Võta kaks vektorit: üks on tuule suund ja tema arvväärtus on tuule kiirus m/s ning teine on jahi enda sõidutuule suund ( vastupidine jahi liikumise suunaga) ja arvväärtuseks jahi kiirus m/s. Tehke paberil paar kolm liitmistehet nende vektoritega pärituules ning erinevatel halssidel ja asi on väga puust ja väga punaselt selge miks ja kuidas see kõik toimub.

_________________
Usus Est Magister Optimus
+372 56264630


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 28 Aug 2009 17:57 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 09 Okt 2008 15:05
Postitusi: 67
Asukoht: Tallinn
jaakennuste kirjutas:
Avamerejahtidega (mul muud kogemust pole) valitakse alati allatuulehalss, ehk siis allatuult ei sõideta otse, vaid siksakis.
Jaak


Siin on enda jaoks tehtud väike Exceli fail, mis aitab arvutada kohalejõudmiseks kuluva aja koefitsienti. Kui natukene süvenete sellesse, siis peaksite aru saama. Vajadusel võin aidata selgitada.
http://termiit.planet.ee/paat/Purjetami ... sidel.xlsx

NB! Ärge salvestage seda ZIP faili laiendiga, vaid xlsx laiendiga.

Ise kasutasin seda kunagi internetis Vendee võistlusel optimaalseima kursi leidmisel aga seda saab edukalt ka reaalses elus kasutada.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 31 Aug 2009 06:53 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Pühapäev, 31 Mai 2009 15:07
Postitusi: 28
Asukoht: Viimsi
Tõsisemadd võistlejad teevad nn polaardiagrammi, ehk siis eri tuulenurkade ja tugevuste jaoks jaoks on VMG või boatspeed.

http://www.boatdesign.net/forums/attachments/boat-design/1711d1094437065-yacht-velocity-polar-diagrams-j105-polar.jpg

Taolist tabelit saab kasutada purjetamise navigatsioonitarkvaras, millega kiirelt välja arvutada optimaalsemad krüssukursid ja paudikohad. Tuul muidugi pole konstantne. Head purjetajad korrigeerivad pidevalt kurssi jälgides kellasid, et VMG oleks maksimaalne.

Üks suhteliselt odav purjetamis-spetsiifiline navigatsioonitarkvara on SailCruiser, mida ka meie kasutame.

_________________
Audi Sport Sailing Team http://puhastuul.blogspot.com/
Mänguasjad paati http://sailinggadgets.wordpress.com/
Sponsor: http://shop.it.ee/


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 31 Aug 2009 08:56 
Eemal

Liitunud: Neljapäev, 15 Juun 2006 20:24
Postitusi: 992
Asukoht: Tallinn
Vaatan ja vaatan seda teemat: tarkvara, kellad, värgid -särgid. Kas juba niimoodi ei saa, et see tarkvara ise juhib rooliantsu ja teeb vajalikul hetkel paudi - halsi? Ons asi purjetamises või paremas tarkvaras? Võtke kellad, antsud ja gepsud maha ning sõidaks vahel nagu muiste :wink:

_________________
pilsis pole õlut


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 31 Aug 2009 09:37 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 30 Aug 2007 14:33
Postitusi: 377
Asukoht: Tallinn/Saaremaa
kassoggy kirjutas:
Võtke kellad, antsud ja gepsud maha ning sõidaks vahel nagu muiste :wink:


ORCu 3. grupis ehk saab veel nii kuidagi konkurentsis püsida, aga 1. grupis on see peaaegu võimatu

Ja kui odav on siis see SailCruiser?

_________________
Ülari Velviste


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 38 postitust ]  Mine lehele 1, 2, 3  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 0 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group