Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 175 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 09 Veebr 2012 14:31 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Väga lihtne: leia sobilik reevers-kast! Niisama otse võllile pole probleemi. Teine asi: vana päravurri jala alumise poole ehk reevers-korpusega ka mitte. Aga tahad saada odavat ja oluline - kerget - lahendust sujuvale kiirusele ja edasi-tagasi, pole midagi pakkuda.
Lisaks annab hüdropumba olemasolu võimaluse sellisel hobi-kaluripaadil sinna installida igasuguseid imevigureid. Alates hüdrovintsist väikese kraanani. Auto roolivõimu pump toidab ära nii rooli kui saha hüdraulika. Hüdros on jõudu ja (laiendus)ressursi rohkem, kui esmapilgul paistab...

Teine asi on see, et me ei ole veel harjunud nende nn. majapidamismootorite olemasoluga. Jah, peaageu igaüks meist kasutab neid mingi masina sees aga veepeale on neid jõudnud üksikuid. Samas on nende hind, ökonoomsus ja töökindlus peaaegu et ulmelised! Mõtle nüüd ise, mis kliimatingimustes töötab tüüpiline muruniiduk ja murutraktor. Õhkjahutusega mootorite töötunnid on tuhandetes, seda temperatuurides õues 30 kraadi, trakatsi kapoti all 40-50 ja nendega ei juhtu midagi. Tunnikulu olematu, seda isegi rasket kõrget roogu niites aga koormus süteemile tohutu. Samas parimad trakatsid on just hüdroveoga ehk õige inseneri poolt dimensioneerituna ei tekita hüdrosüsteem liigset kuuma.

Ja siis on veel samad katlad diislid ja ka nende hind on täiesti olematu nn"marine-diisliga" võrreldes. Lahtises paadis puudub igasugune vajadus vesijahutuse ehk keerulise, kalli ja räiget hooldust vajava veesüsteemi järele. Sund-õhkjahutus on enam kui piisav. Sellaga läheb hind kolinal odavaks, hooldust ei vaja need mootorid peale tavalise õlivahetuse üldse, mingeid imevidinaid küljes pole aga jõudu on sitta kanti.

Edit: Peetri tähelepanek pole ka mitte vähetähtis, kui on mingi kabiinilaadse asjaga paat. Kuid tähtsam on see, et lisaks hüdrole saad imelihtsalt juurde pookida korraliku geneka, kui just kohe ei osta elektristarteri ja generaatoriga katelt. Millisest hinnast algab aga vähegi normaalset elektrit tootva päravurri hind?
Ehk see on idee, mis tuleb läbi arvutada. Kui komplekt kokku on oluliselt odavam, on ajal jumet. Kui ei ole oluliselt odavam, on küsimus kasutusmugavuses ja kasutaja vajadustes. Kui on kallim, on asi mõtetu.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 09 Veebr 2012 16:20 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 05 Apr 2010 17:43
Postitusi: 837
Sellest saan aru, kuidas Golfi sahka roolivõimu pumba pealt tõsta.
Sellest saan ka aru, kuidas näiteks hüdrorooliga päramootorit keerata.
Aga sellest ei saa ikka aru miks peaks umbes 2000 p/min käivat sõukruvi hüdroga ringi ajama.
Sellest ei saa ka aru kuidas ja miks mõni tuhat EUR maksva paadi omanik selle kinni peaks maksma.
OK kui asja eesmärk on hobi ja youtube video siis hakkan aru saama.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 09 Veebr 2012 17:15 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 06 Juun 2005 18:12
Postitusi: 313
Asukoht: Kärevere, Tartu vald, Tartumaa
Vene Jaan Tatikad on sellise värgi.
http://mlodka.ru/vodometnyie-lodochnyie ... almar.html
Honda õhkjahutusega mootori baasil teinud ja asi isegi seeriatootmises. Aga nagu tavaliselt - idee hea aga korralikult ei toimi. Igatahes kommentaarides miinuseid oluliselt rohkem kui plusse.

_________________
Naudi suve vee peal


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 09 Veebr 2012 17:20 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
rye kirjutas:
Aga sellest ei saa ikka aru miks peaks umbes 2000 p/min käivat sõukruvi hüdroga ringi ajama.

Aga vaat siin ongi konks!!! Ujuva kerega paadil ei ole never-ever vaja 2000 rpm sõukruvi! Mida on tegelikult neil vaja, läheb ju ka ammu jahutud jahtide vurriteemasse: läbimõõtu thrustiks ja sammu kiiruseks 7-10 sõlme. Milleks karjuv ja kaviteeriv propeller, kui tolku sellest pole? Milleks teoreetiliselt mingi ülikerge glisseri peal ideaaloludes max.20 sõlme arvutuslikku kiirust tegev tõukejõuvaba (pollard pull njuutonid olematud) mootori-sõukruvi komplekt, kui reaalse kasutatava veesõiduki max ohutu-turvaline kiirus on ütleme 10 sõlme ja reaalne kasutuskiirus "igas ilmas" 8 sõlme?

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev, 09 Veebr 2012 18:24 
Eemal

Liitunud: Pühapäev, 14 Mär 2004 19:36
Postitusi: 755
Asukoht: Muhu
PriitV;
-kõigepealt nt.muruniitjaga töötamise ajal on vägagi soovituslikud kõrvaklapid/tropid, ma ei usu et keegi tahaks paadis neid kasutada. Minu arust see ongi nende õhkjahutusega mootorite põhipuudus.
Hüdrostaatiline ülekanne sobib ehk ikkagi veidi suurematele alustele, mul jahis on selline ja ei ole see pumbaosa väiksem kui tavalised reeverskastid, pigem suurem ( nojah minu oma on ka üsna vana mudel, ehk on uuemad väiksemad). Mõnus on manööverdada küll.
Hüdroülekandel on kasutegurid väikesed ehk siis kaod suured, neid saab küll õieti dimensioneerides vähendada aga ikkagi suuremad kui tavalise lahenduse puhul. Jahi puhul pole nii oluline, enamasti ikka purjede all, aga kui kogu aeg mootoriga sõita, siis muutub oluliseks.
Eks see hüdro õigustaks ehk siis kui on tõsiselt palju vaja manööverdada, loe: reeversit kasutada, päramootori reduktor ei pea vist eriti kaua sellisele asjale vastu. Ude Petsile nt. ehk sobiks.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 10 Veebr 2012 00:23 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Laupäev, 11 Nov 2006 09:37
Postitusi: 1352
Asukoht: Tallinn
AndresR kirjutas:

Reeversit kasutada, päramootori reduktor ei pea vist eriti kaua sellisele asjale vastu. Ude Petsile nt. ehk sobiks.


1998 aastal alustasin tööd 4hp mootoriga väikesel paadil, mille oli ainult stopp ja gaas edasi . Sai siis harjutatud täpselt sõitma, et alati välja pööraks ja kuhugile ennast alla kinni ei ajaks.

Nii, et mõistlikult kasutades, Peab ikka küll vastu.
üle 1400 ees ja reversitega ei ole probleeme.

Aga probleemid ilmnesid muus osas.. :(
Ikka omad lollused ja Oskuslikult valesti ehitatud slipid :D

_________________
Leiutaja.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 10 Veebr 2012 10:49 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
AndresR kirjutas:
-kõigepealt nt.muruniitjaga töötamise ajal on vägagi soovituslikud kõrvaklapid/tropid, ma ei usu et keegi tahaks paadis neid kasutada. Minu arust see ongi nende õhkjahutusega mootorite põhipuudus.

Totoh, Sa oled ju neid nn.sumbuteid ikka vaadanud? Seda põhimõtteliselt pole olemas. Samas pole Sa vist kunagi ka dragil käinud ega seega juunior-dragstereid näinud-kuulnud. Need nimelt on just sama B&S majapidamismootoriga aga rämedalt forsitud ja pro-klass kasutab kütuseks alkoholi. 200-meetri peal saab ka Ferrari-Lambo-Porsche nagu sittuv kass pähe... siin video, kuidas F6 Typhoon saab profiga roolis haledalt lakki! Aga hääl tänu 4-taktilise jaoks täpseks häälestatud "sumbutile": loe- open headers :D on ikkagi vaid vaikne põrin. Bensiinil töötav ja madala forsseeringuga stock-"junnu", millega sõidavad sellised 5-6 aastased, on põhimõtteliselt hääletu aga ikkagi sirge toruga.

Seega sumbuti U-aasaga ja kas parda taha või suisa põhja alla vette (märg pisike Vetuse sumps oleks ka alternatiiv) ja häält põhimõtteliselt ei ole ega tule. On ju mootor "asti" sees ja läbi sundjahutuse tõmbab õhku sisse läbi vööri poole vaatava avause. Kui, siis on vööris pisut lärmakam.

Aga kuskohast on mul see idee juba aastaid idanenud, on konkreetne mootor ja nüüd ka mitu erinevat sõukruvi tootjalt Torqeedo. Nimelt on nende elektrivurride max.pöörded 1300 rpm ja sellele vastavaks on ka nende 9-tollised 3-labalised ültrakerged plastkruvid kõrgeimal Saksa teadustasemel häälestatud. Ehk mina nende headuses ei kahtleks.
Täna on neid kolme mõõtu: standard v19/p4000 ehk nende markeeringus 19 km/h @ 4000W @ 1300 rpm.
Siis on jõuvint: v8/p350 ehk 8km/h@1300 rpm ja kiire vint v30/p4000. Alteri kodukalt paistis ka mingine hinnatase 99 tugrikut.
Seega tuleb leida ülekanne, mis sõuvõllle annab just sellised pöörded, mitte 2000+rpm, nagu päravurrid. Selge on see, et lükata Torqeedo jaksab nagu loom, probleem on elektris ja hinnas (aku on ikka kullahinnas). Sellist väikest ja kerget reevers-kasti, mis teeks vastavad pöörded ehk ülekanne ~3:1 ma ei tea. Ja kui on, siis mis on sellise hind? Edit: leidsin, Türgi tootja Baysan M10 kast, option 2,5 ülekanne, 10 kg. Pluss juurde koda ja hooratas-sidur. Maksimum 24Nm torki lased sisse ja sõuvõllile saad siis 60Nm.


Hetkel vaatasin vaid hüdro jõudlust ja sobilike komponentide kaalusid: kuni 1510 rpm tegev (vast 100 rpm on Torqeedo vindil varus ikka) 62Nm hüdromootor kaalub 5,8 kg. 2500rpm pealt käitatav ja seda mootorit toita suutev pump kaalub 14 kg. Voolikud ja valits-kraan juurde, ütleme 2,2 kilo. Kokku hetkel hüdropool 22 kilo. Viskasin pilgu peale majapidamismootorite kaaludele, a'la 6Hj kaaluvad kompleksena ~15 kg. Näiteks Subaru-Robin, mis on juba moodne ketiga nukaajamiga, mitte pushrod ega flathead. Väike aku juurde, kokku 40-45 kg kogu jõuseadme kaal. Kuid see kaal asub "õiges kohas" ja seda ei saa nii lihtsalt ära varastada + sisemootori jaoks tehtav kere ise on ka "õigemas kohas" kaaluga. Kuna pole vaja rämetugevat ahtripeeglit, siis sama vineer ja vaik kolib üle mootori alla vundamendiks ja siseballastiks.

Ma olen nõus: ma ei tea, kuna pole hüdraulika spets, kas selline bensukatel suudab sellist pumpa tööle panna ja kas selline hüdromootor ja 62Nm momenti on üldse piisav antud sõukruvi tööks aga see on ju alles idee. Kuna on olemas spetsialistid (hansaflexil olevat tipp-insener Lätis), siis muidugi tuleb see kõiksepealt üle arvutada. Ja teine asi: hind!
Teine variant: sama asi genekas + elektrimootor.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Viimati muutis PriitV, Reede, 10 Veebr 2012 11:13, muudetud 2 korda kokku.

Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 10 Veebr 2012 11:03 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 09:27
Postitusi: 932
Asukoht: Tallinn ja Raplamaa
PriitV,
katsu see asi üles ehitada üldse ilma reeverskastita, revers ja pöörete muutmine peaks käima hüdraulika abil. On ju näiteks autokraanadel plunzerpumbad, olete tähele pannud, selline kõverik junn trossitrumli otsas...mere reverskastide hinnad algasid vanasti kuskil 12-14 tuhande juurest, seega mingi 800 euri. Ja see hind on seni ära nullinud kõik head plaanid Honda ja briggsi väikesi mootoreid paatidel kasutada.

_________________
+372 52 71 081
Marumeri OÜ
klaasplastist ja vineerist paatide ehitus, remont.
www.marumeri-marumeri.blogspot.com


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 10 Veebr 2012 11:33 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Toivo kirjutas:
mere reverskastide hinnad algasid vanasti kuskil 12-14 tuhande juurest, seega mingi 800 euri. Ja see hind on seni ära nullinud kõik head plaanid Honda ja briggsi väikesi mootoreid paatidel kasutada.

Pluss deidvuudi toru, deidvuud ja sõuvõll. Vetusel minimaalne 25mm (ok, võlli ei pea ostma) aga juba võlli veekindel läbiviik maksab koledal kombel.
Ma tean seda... aga samas on huvitav teada, kas tõesti pole maailmas olemas veekindlat roostevabast materjalist ja simmerlingidega rull-laagrit? A'la FWD eesmised rattalaagrid. Muidugi ka selle hind võib olla mõrvarlik.

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 10 Veebr 2012 12:16 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 04 Juun 2007 09:27
Postitusi: 932
Asukoht: Tallinn ja Raplamaa
Rull või kuul, aga sinna on vaja survelaagrit,mis sõuvõlli teljesuunalist jõudu vahendaks. Vetuses ja küllap mujalgi on sellised asjad olemas, iseasi, jälle mis hinnaga.

_________________
+372 52 71 081
Marumeri OÜ
klaasplastist ja vineerist paatide ehitus, remont.
www.marumeri-marumeri.blogspot.com


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 10 Veebr 2012 12:39 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Toivo kirjutas:
Rull või kuul, aga sinna on vaja survelaagrit,mis sõuvõlli teljesuunalist jõudu vahendaks. Vetuses ja küllap mujalgi on sellised asjad olemas, iseasi, jälle mis hinnaga.

Selleks on Shaft Flexible Coupling ja see ei maksa suurt midagi. Põhimõtteliselt sobib selleks nii väikese momendi ja kiiruse juures suhteliselt "suvaline" täiskumm-ümarlatt, kuhu kumbagi otsa on puuritud võllide läbimõõduga augud ja väljastpoolt pressitakse see kumm võllile kinni tugeva rõngasklambriga. Kui selline puks pressida veel näiteks suvalise alu-hülsi sisse, kaob ära ka kummimassi suur läbipaindumine. Ütleme 15 cm pikk täiskummi "balvanka", kumbki võll istub sees 5 cm ja leevendiks jääb veel 5 cm. Hülss peal 10 cm, rõngasklambritele jääb 2,5 cm kumbagi otsa.
Et veel vähendada pikisuunalist lööki mootori/käigukasti võllile, võib sellepoolsesse otsa panna sisse mõne autokatla tugeva klapivedru, mis siis koos kummiga leevendab lööki. Aukude sügavussuhe siis näiteks 6/4 ja leevendi surutakse mootori/kasti võllile peale eelpingega. Tagurpidi käigule jääb leevendamiseks 2X2,5 cm (ehk kummagi võlli kinnitusklambrist üle jääv torjujas osa) venivat kummi.

Täna olen mina ja ka veel paar eestlast "targad" - võlli peab enne kummi sisse kinni keeramist atsetooniga õlivabaks saama ;)
Edit: kiire sketš, raami materjal merealumiinium, et Markil ka peenemat näputööd oleks :)
Pilt

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 10 Veebr 2012 14:36 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
Tegelikult peaks isand Kipper selle teema õige koha pealt uueks teemaks tegema pealkirjaga "Ideed sõudepaadist sisemootoriga paadiks". Muidu on ikka täiesti OT ja risustame siin asjalikku põhiteemat!

Aga siis minu kunagine idee, miks Saili kere all on nii sügav kiil, otse loomulikult lisaks sõudepaadi purjetama panemisele, kus kiil oli möödapääsmatu.
Sellise kiilu tagaosa lõike saab lisavormina uude vormi sisse panna, tegelikult saab täiskiiluga vormist lisavormi abil võtta ju ka "tavalist" madalakiilulist keret!
Enne geeliga katmist tõmmatakse suure- ja lisavormi ühenduskohale õhuke kitsas paberteip peale ja kogu ooper. Tegelikultp ole isegi teipi vaja sest geelikraasid saab pärast siledaks lihvida ja ideaalseks poleerida. Ehk minu salajase idee järgi oleks praegune Sail maksimumversioon ja sellest saab teha lihtsalt eriversioone, k.a. poole madalama täsikiiluga isendi, mida iganes.

Idee siis sisemootoriga paadile, mis võib rahumeeli ka purjetada. Siit on ka näha, et ahtripeeglid lõigatakse tekivormile vastavaks, tavalisele lai auk, Sailile kitsas. Tehes veel ühe mootoriauguta ja sisemootori kastiga tekivormi praeguse Saili baasilt, oleks minu "unistus" täitunud ;) Kiiluraud on altpoolt sõukruvi kaitseks ja roolilehe alumiseks hingeks ning mida hing muud enam tahaks?
PS: Sail oleks siis kastita jõuülekandega ehk vaid otse edasi. Tõmbad selle kerge majapidamismootori käima ja vurad kodupoole, kui tuul otsa sai. Sellega pole manööverdamine vajalik.
Pilt

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Viimati muutis PriitV, Reede, 10 Veebr 2012 14:49, muudetud 1 kord kokku.

Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 10 Veebr 2012 14:47 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev, 05 Apr 2010 17:43
Postitusi: 837
Salomon Vesipruul teeks hoopis sellise ajami: bens mootor-> genekas -> jäme kaabel -> el. mootor -> propeller :)
Revers ja pöörded ka jube lihtne teha ja vinge pardavool ka omastkäest :)
Kas mitte diiselrongid nii ei ole ehitatud?


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 10 Veebr 2012 14:55 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev, 29 Apr 2004 12:32
Postitusi: 4016
Asukoht: Tallinn/Noarootsi
rye kirjutas:
Salomon Vesipruul teeks hoopis sellise ajami: bens mootor-> genekas -> jäme kaabel -> el. mootor -> propeller :)
Revers ja pöörded ka jube lihtne teha ja vinge pardavool ka omastkäest :)
Kas mitte diiselrongid nii ei ole ehitatud?

On, ka diisel-elektrilaevad. Sa unustad veel ära vahelt muunduri ;) 12V on vähe (odavgenekadki annavad seda välja), pigem leiab pädeva elektrimootori 48V pealt.
Ja asjal on jumet siis, kui selline lahendus on palju odavam kas sisemootorist aga ka sama jõudlusega päravurrist.
Hetke kõige kallim ja keerukab jublakas on sõuvõlli läbiviik, mis peab vett pidama ja erisuunalisi koormuseid taluma. Küsimus pole keerukuses ja isegi mitte esmapilgu totruses, küsimus on vaid hinnas lõpptarbijale.
Kui pappi on nagu muda, siis Volvo-Penta ootab...

_________________
Micro "Julia" EST 128. Täitsa kuival maal maja taga...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede, 10 Veebr 2012 17:48 
Eemal

Liitunud: Kolmapäev, 11 Juul 2007 18:45
Postitusi: 1846
Asukoht: Tallinn
rye kirjutas:
Salomon Vesipruul teeks hoopis sellise...

...no vaadake ometi Hollandis Amsterdamis toimunud HISWA näituse pilte... :lol: !!!

_________________
Kalle Kuus yachtmaster


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 175 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 9 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group