Kipper.ee

KIPPER.EE

Väikelaevajuhi foorum
Logi sisse
Registreeru
Detailsem otsing
Sulge tooted

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 82 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3, 4, 5, 6  Järgmine
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Re: E-power
PostitusPostitatud: Teisipäev, 02 Okt 2018 11:44 
Eemal

Liitunud: Teisipäev, 14 Apr 2015 09:44
Postitusi: 78
Arusaadav.
48V akupargid ehitataksegi kas 12V , 6V või 2V akudest tavaliselt.

Akupargis peavad olema akud, mis on ühesuguste omadustega.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: E-power
PostitusPostitatud: Teisipäev, 02 Okt 2018 11:53 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 27 Jaan 2015 08:54
Postitusi: 58
Pigem rendi el. mootor ja katseta kuidas jõuab paati vedada ja saad ette kujutuse, kui võimsat akut vaja jne. Siis kaalu kas investeering tasub ära.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: E-power
PostitusPostitatud: Teisipäev, 02 Okt 2018 11:53 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 07 Apr 2014 19:17
Postitusi: 119
Asukoht: Salmistu
Kahtlen kas 2-300 eurone mootor seda ligi 6 meetrist paati edasi lükkab. Ma kasutan vahel õngitsemiseks ~4 meetrist sõudekat ning 55lb mootorit. See on piisav voolu ja lainevabal siseveekogul kala otsimiseks. Kui sellega "kulgeda" tahaks, peaks E asemel ikka B olema.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: E-power
PostitusPostitatud: Teisipäev, 02 Okt 2018 13:37 
Eemal

Liitunud: Reede, 14 Mär 2008 08:46
Postitusi: 666
lauri-m kirjutas:
Kahtlen kas 2-300 eurone mootor seda ligi 6 meetrist paati edasi lükkab. Ma kasutan vahel õngitsemiseks ~4 meetrist sõudekat ning 55lb mootorit. See on piisav voolu ja lainevabal siseveekogul kala otsimiseks. Kui sellega "kulgeda" tahaks, peaks E asemel ikka B olema.


Lükkab kindlasti (lükkas ka meie 1,2 tonnistpurjekat), iseküsimus on, millistes tingimustes, kui kiiresti ja kaua. Ega ma päris täpselt pole aru saanud, milleks küsija soovib tollele paadile elektrivurri paigaldada. Põhimootoriks ei sobi kohe kindlasti, aga teatud oludes mõnesõlmese kiirusega liikuda saab.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: E-power
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 03 Okt 2018 00:35 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 27 Jaan 2015 08:54
Postitusi: 58
Vastutuult/ vastu veevoolu jõel(nt.Emajões veevoolu kiirus 3-4km/h) on ökom kiiremini läbida tee, kui lasta uimates tagasi kanda. Sileda vee puhul, mida aeglasemalt seda ökom.

Pakun, et üks 55lb mootor suudaks seda paati liigutada 3-15km/h olenevalt ilmast ja inimestest arvust.

See on gliseeriv paat ja glissi asendis liiguks kõige kergemalt. Kui panna näiteks 2 või enam 55lb mootorit, siis ehk lükkaks glissi. Aga tekib uus probleem: need mootorid pole nii kiireks liikumiseks mõeldud ja peaksid kiiremad sõukruvid aretama neile.

Lihtsam oleks ehk pigem piisavalt võimsa Bensiini mootori jala otsa aretada võimas el.mootor ja miski võimsam, kergem akude blokk..., aga kas see kõik ära tasub... .

Vali pigem bensiini mootor põhimootoriks. :wink: Või siis el. mootor tuulevaikse ilmaga paari kilomeetri raadiuses järvel sõitmiseks.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: E-power
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 03 Okt 2018 08:16 
Eemal

Liitunud: Kolmapäev, 20 Juul 2011 06:21
Postitusi: 378
Asukoht: Kesk-Eesti
Kaatrit 12 voldiga glissi ajada on pointless teema. Isegi kui ta selline hea paat on, et kuuemeetrise kuueinimese paadina 20 hp mootoriga poole gaasiga glissi läheb.
Oletades, et asi tõesti nii roosiline, siis on sinna tarvis järelikult mingit 20 hobuselise bensakaga analoogset elektrimootorit
Too töötab 48 voldil ja tahab sellist akulahendust, mida vabal ajal saaks kasutada küll murutraktori liigutamiseks või haagissuvila valgusteks küll- aga eeldusel, et ka need on elektritoitele või suuremale pingele ringi tehtud :idea:
Sellist lahendust, et võtan garaažinurgast või vanalt autorondilt poole aasta tagant 12 V aku käe otsa, viskan paati ja kiman sellega pool päeva glissis ringi, paraku pole.
Minn Kotadest jms. trollingumootoritest ka natuke. Neid kasutatakse väikestel kiirustel.
Olemas nii käsijuhtimisega, pedaaljuhtimisega kui puldiga ja gps- iga mootorid.
Väike käsijuhtimisega 30 lbs mootor saab 2-3 km/h (1-1,5 kN) trollides hakkama 100 Ah12 V akuga näiteks 3-4 meetrise aerupaadiga pea päev otsa vaiksel veel. Vastuvoolu jõel või kõva tuulega järvel enam mitte.
Vöörimootorid on üldiselt alates 55 lbs-ist 12V kuni 105-ni vist isegi 48 V pingega.
Põhiliselt kasutatakse neid mootoreid kaatritel potentsiaalselt heas kalastuskohas väikesel kiirusel trollimiseks ja asukoha vahetuseks väikestel vahemaadel, gps-i ga variantidel ka nn. tuuleankruna.
80-105 lbs tõukejõuga mootorid siis suurematel kaatritel. Kui kaater maoli vees, on tema põhja takistus oluliselt suurem näiteks aerupaadist ja mida suurem kaater, seda suuremat trollingmotorit vajab see ka väikestel kiirustel liikumiseks. Kõik need kirjeldatud mootorid jäävad alla kilovati ja unistus sellega mingit paati glissi ajada on samastatav lolli ivani ahjuga sõitmise unistusega. Isegi kui neid mootoreid viis tükki külge riputada.
Oma kalamehe e- paadi teostasin nii, et panin Kiili 440 aerukale Minn Kota 12 V GPS- iga 55 lbs vöörimootori. Kõik kirjeldatud funktsioonid täidab ära. Autopiloot (kurss), cruise control ja tracki salvestus on äraütlemata mugavad asjad. 100 Ah akult saab toidet muudekski asjadeks (kajalood näiteks) ja mahvi jätkub ka enam- vähem päevaks. Bensukat alati kaasa ei veagi, aeruga saab vee pealt maha ikka.

_________________
Harrastuskalastaja


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: E-power
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 03 Okt 2018 23:37 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 27 Jaan 2015 08:54
Postitusi: 58
Keegi ka mässab :) : https://youtu.be/iGGP4sexRtE?t=111

tulemus: https://youtu.be/QIGwt6tZyzc?t=707


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: E-power
PostitusPostitatud: Neljapäev, 04 Okt 2018 06:59 
Eemal

Liitunud: Kolmapäev, 20 Juul 2011 06:21
Postitusi: 378
Asukoht: Kesk-Eesti
Aga oli ikka akusid ka peale pandud :)

_________________
Harrastuskalastaja


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: E-power
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 24 Okt 2018 01:23 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 13 Apr 2004 19:23
Postitusi: 171
Asukoht: Tallinn/Soome
Tänan kõiki, kes kaasa mõtlesid. Eriti Adolfit, kes pikemalt lollile seletada viitsis.
Tsiteeri:
Pigem rendi el. mootor ja katseta kuidas jõuab paati vedada ja saad ette kujutuse, kui võimsat akut vaja jne. Siis kaalu kas investeering tasub ära.

Hea nõuanne, nii ka tegin, mootoriks ainult üks 30lbs Poseidon, kuid sai proovida päris mitmete erinevate paatidega, sh isegi ühe veel suurema ja raskemaga. Loomkatsete tulemusena nõustun sellega, mida siin mulle selgitada üritatakse. Aga natuke ka üllatusin, kui hästi see üks kõige pisemaid mootoreid üldse ka päris suuri aluseid liigutab.
Tsiteeri:
EL. mootor sobib pigem lihtsamatele kummipaatidele ja sõudepaatidele, mis tagant ka terava otsaga(ei tekita keeriseid taha, mis veelgi pidurdavad liikumist).

Selle teooriaga on raske mitte nõustuda ja ma arvasin ka ise varem nii. Peale loomkatseid enam mitte. Mitte EL mootori sobivuse osas, vaid just selles osas, millist tüüpi paate kui kerge on liigutada. See kitsas ahter tundub nagu väga vajalik nii sõudmiseks kui el.mootori jaoks. Praktikas on see vahe aga nii väike, et võiks vabalt liigitada ka mõõtmisvigade hulka. Sõudes suuna hoidmisel jms on sõudepaadi kerekuju loomulikult eelis, aga sama mootoriga tuulevaikuses osutus üks sama suur ja täislaia ahtriga Linderi alumiiniumpaat kiiremaks kõigist sõudepaatidest. Ei tea päris täpselt, kuidas seda saadud kogemust enda paadile üle kanda, aga ma nüüd tulevikus kindlasti proovin rohkem, kui et usun kõiki teada-tuntud tõdesid nii sügavalt, et üldse proovimata jätaks.
Tsiteeri:
Pakun, et üks 55lb mootor suudaks seda paati liigutada 3-15km/h olenevalt ilmast ja inimestest arvust. See on gliseeriv paat ja glissi asendis liiguks kõige kergemalt. Kui panna näiteks 2 või enam 55lb mootorit, siis ehk lükkaks glissi. Aga tekib uus probleem: need mootorid pole nii kiireks liikumiseks mõeldud ja peaksid kiiremad sõukruvid aretama neile.
Hea pakkumine, just nii oligi (suurusjärk). Elektrimootorile kiiremate sõukruvide aretamise vajaduse ees tõstan aga käed üles, see ületab hetkel minu kompetentsi piirid.

Mis edasi? Kaldun hetkel selles suunas, et põhimootoriks jääb ikkagi bensumootor (millest just kaalu jm tõttu loobuda tahtsin) ning kuna kiiresti-lärmakalt eriti liikuda pole vaja, prooviks ära mõne 55lbs elektrimootori, et mida reaalselt sellega siis kõigis olukordades teha õnnestub. Kuna on olemas ka 5hp ülikerge õhkjahutusega bensumootor, siis prooviks järgmisel hooajal järgi ka selle, mida teeb see koos elektrimootoriga... lootuses, et äkki sellest mulle isegi piisab. Pole välistatud ka see, et vahetada paat millegi elektri mootori jaoks sobilikuma vastu, aga see pole vist lihtne, kuna pole nõus loobuma kuuest istekohast. Igal juhul tänan kõiki selle eest, mis mu oma mõtted-soovid veidi selgemaks tegi.

Nüüd veel üks küsimus, et kui võrrelda sarnaste omadustega mootoreid, kas sama hinna puhul on mõni tootja, mida peaks eelistama või just välistama? Ma niiväga probleeme ei kardakski, aga äkki mõni on tehnoloogiliselt innovatiivsem, parem mingis konkreetses omaduses, mis minu jaoks äkki oluline? Küsimus puudutab hetkel valikut (mis ei tähenda, et midagi head siia valikusse lisada ei võiks)
PROMARINE
NERAUS
RUNOS

EDIT: mul pole glisseerimist eeldatavasti vaja mujal kui "emajõgedel" vastuvoolu liikumiseks ja sedagi alati vähem kui kümne km. Selleks on bensumootor olemas, mille jätaks võimalusel alati koju, aga vajadusel saab ka kaasa võtta.


Viimati muutis krss, Neljapäev, 25 Okt 2018 00:17, muudetud 1 kord kokku.

Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: E-power
PostitusPostitatud: Kolmapäev, 24 Okt 2018 19:00 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 27 Jaan 2015 08:54
Postitusi: 58
krss kirjutas:
....
Tsiteeri:
EL. mootor sobib pigem lihtsamatele kummipaatidele ja sõudepaatidele, mis tagant ka terava otsaga(ei tekita keeriseid taha, mis veelgi pidurdavad liikumist).

Selle teooriaga on raske mitte nõustuda ja ma arvasin ka ise varem nii. Peale loomkatseid enam mitte. Mitte EL mootori sobivuse osas, vaid just selles osas, millist tüüpi paate kui kerge on liigutada. See kitsas ahter tundub nagu väga vajalik nii sõudmiseks kui el.mootori jaoks. Praktikas on see vahe aga nii väike, et võiks vabalt liigitada ka mõõtmisvigade hulka. Sõudes suuna hoidmisel jms on sõudepaadi kerekuju loomulikult eelis, aga sama mootoriga tuulevaikuses osutus üks sama suur ja täislaia ahtriga Linderi alumiiniumpaat kiiremaks kõigist sõudepaatidest. Ei tea päris täpselt, kuidas seda saadud kogemust enda paadile üle kanda, aga ma nüüd tulevikus kindlasti proovin rohkem, kui et usun kõiki teada-tuntud tõdesid nii sügavalt, et üldse proovimata jätaks.

Arvata võib, et see ''täislaia ahtriga Linderi alumiiniumpaat'' oli poolgliseeriva kerega ja kerge kandamiga suutis poolglissi minna, millega veetakistus vähenes teistega võrreldes. Tavaline el.mootor Sinu paati 6 inimsega poolglissi vedada ei jõua - kaal on liiga suur.
Pilt
Minu kogemus alla 3m ahtripeegli paadiga see, et tagurpidi liikus kiiremini, kui edaspidi. Tingimusel, et ahtripeegel oli võimalikult veest välja tõustetud. Ehk tagurpidi sõites kolisin võimalikult vööri. :lol:

Kui kiirus, kaugus pole oluline, aga vajad 6 reisja võimalust. Osta pigem matkapaat väikese diisel/benzu mootoriga. Vooderda kummi ja villaga mootor ära ja saad hääletult liikuda...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: E-power
PostitusPostitatud: Laupäev, 27 Okt 2018 08:58 
Eemal

Liitunud: Kolmapäev, 20 Juul 2011 06:21
Postitusi: 378
Asukoht: Kesk-Eesti
Elektrialaselt püssi põõsasse küll ei maksaks visata. Kui raha palju ja teadmisi jagub elektrialaselt, tasuks katsetada küll. Mina tunnistan ausalt- mul pole sellised võimalusi, et hobi korras kümneid tuhandeid korraliku sõiduraadiusega glisseeriva e- paadi ehitamiseks kulutada. E- teadmistest tuleb ka kindlasti puudu.
Kõikvõimas internet ja keeleoskus enamasti aitab, aga teatud asjades on siiski vaja ka natuke haridust.
Mingit ripnevate juhtmetega poolkõva aretist ei tahakski teha. Elektrimootori enda võib põhimõtteliselt iga karjapoiss mingi vana päramootori jala otsa aretada, juhtelektroonika ja akupank ise oma kontrollerite ja muu mudruga on ivake keerulisem lugu.
Samas on ju Eestis nii mõnigi elektriauto ehitatud, mopeedidest ja jalgratastest rääkimata.
Ja küll saab ka järjest enam valmislahendusi osta, lihtsalt aega läheb.
Kulibinivideot ka veel- Tesla patareiga sai glissi:
https://www.youtube.com/watch?v=YrE9VZcwy7w

_________________
Harrastuskalastaja


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: E-power
PostitusPostitatud: Esmaspäev, 05 Nov 2018 23:34 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev, 13 Apr 2004 19:23
Postitusi: 171
Asukoht: Tallinn/Soome
Lõpuks leidsin ka ühe hea asjakohase artikli eesti keeles, kus juttu mootorite omadustest, akudest jpm. Paljude teiste artiklite puhul julgeks vast üldistada, et Läänemeres lubavad paljud tootjad kasutada ka mageveemootoreid, mis oli minu jaoks üllatus, soolase vee (valged) mootorid rohkem juba ookeanide teema.

http://www.kalaretk.ee/et/n/gps-ga-voorimootorid-%E2%80%93-mis-ja-milleks

Peale viimase postituse kirjutamist tundus minu jaoks kõik nii lihtne, et väikese googeldamise ja paari erineva müügimehega vestlemise järel teen nende vahel valiku ära. Tallinnasse tulles võitsin isegi raha juba igaks juhuks kaasa. Paraku pole suutnud ükski müügimees anda rohkem infot, kui kiire googeldamise järel igaüks netist ka ise leiab, nii et lõpuks on mu ostuotsus jäänud pidama veel paari komistuskivi taha, millest peagi ka vast iseseisvalt üle saan:

- ProMarine mootorite kohta, mis mind just enim huvitanud, on netis kohutavalt vähe infot. Kohati leiab isegi täiesti nõuneim iinakate kohta rohkem teavet! See, et pole eriti infot probleemide kohta kasutajatelt, pole loomulikult üldse halb.

- Minn Kota mootorite puhul kurdavad paljud kasutajad väga nigela kvaliteedi üle, väljamaistest foorumitest leiab ikka üsna uskumatuid lugusid, samal ajal kui teised jälle kiidavad. Minn Kota jäi kriipima just selle tõttu, et Max sarja mootoritele lubavad müüjad kuni 5x pikemat kasutust sama mahuga aku puhul. Omanikud räägivad umbes 2x pikemast lennukaugusest, mis oleks juba iseenesest väga kõva ostuargument. Müüjad täpsemalt keegi rääkida ei tea või ei taha, väidavad et elektroonika abil saavutatud (sama jutt ka MotorGuide mootorite puhul). Kui keegi annaks elektriautole 2x suurema lennukauguse elektroonika abil, oleks see revolutsioon autotööstuses ja tekitab ühtlasi küsimuse, miks siis kõik teised tootjad seda ei tee?

- Vöörimootorid välistasin algselt puhtalt hinna (1-3K vahemikus) tõttu. Millegipärast jäi aga kahe silma vahele selline puldist juhitav vöörimootor nagu Haswing Cayman, 55lbs mootori hind alla 500e konkureerib juba peaaegu käsitsi juhitavate mootoritega. Tänu sellele pakkumisele alles hakkasin tutvuma vöörimootorite võimaluste, muu elektroonikaga ühilduvuse jms-ga.
https://ee.marine24.com/collections/engines/products/haswing-cayman-b55-1

Odavaima (179e) 55lbs mootori leidsin hetkel sommide Puuilost, ise eelistaks osta küll pigem Eestist.
https://www.puuilo.fi/Saehkoeperaemoottori-55LBS

Bensiini-diiselmootorid pole siin praegu teemaks, mul olemas mõned väikesed ja mõni veidi suurematki, aga ei taha kasutada. Mitte ainult müra, vaid ka haisu pärast. Nii et küll ma vajadusel glisseeritud saan ja aku tühjenemise backupi võin kah vajadusel ahtripeegli küljes kaasa võtta, aga kasutada ei tahaks, kui nii vähegi võimalik on. Naine kah tegi juba pakkumise, et äkki vahetaks paadi mõne lihtlabasema vastu välja. Näiteks selline 4,3m pikkune Whaly, 12 istekohta ja puha... Kahtlen sügavalt, kas sellisel asjal ka mõtet oleks, kuna vaevalt see nüüd nii palju paremini glissi läheb või see kerekuju sama energiahulga juures lennukaugust suurendab...

Eks ma veel googeldan, igasugused teemasse puutuvad kommentaarid on oodatud, ehk on neist hiljem kellelegi järgmisele valiku tegemisel ka abi.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: E-power
PostitusPostitatud: Teisipäev, 06 Nov 2018 08:26 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Pühapäev, 19 Mär 2006 12:37
Postitusi: 1475
Asukoht: Kesse/Tallinn
Pikem “lennukaugus” tuleb elektrimootoritel ainult akude arvelt. St - milline on akude reserv, mis tehasest programeeritud. Olles nüüd pisut enam tänapäevaste liitiumakude hingeellu süvenenud on saanud selgeks kui erinev võib olla ühe sarnase aku elukaar. Taandub kõik peamiselt Battery Management Systemile - esiteks selle olemasolule ja seejärel selle programeeritusele. Seejärel kasutustemperatuurid jms.

Hoogsamad vööri-päramootori entusiastid on asunud kasutama romulast pärit elektriautode akumooduleid. Tublimad on neile ka uued BMS süsteemid peale ehitanud. “Lennukaugused” muutuvad rajult.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: E-power
PostitusPostitatud: Teisipäev, 06 Nov 2018 14:40 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev, 07 Apr 2014 19:17
Postitusi: 119
Asukoht: Salmistu
Tuleb laadija kaasa võtta :D Stiilinäide põhjanaabritelt:
Pilt

Aga kui Whaly vastu vahetaks, siis seda ruumi enam poleks. Samas kui ikka 12 inimest pardale võtad ja kõik selle glissi ajad, et pead kokku ei kõliseks... 2in1 ma ütlen :D
Pilt


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: E-power
PostitusPostitatud: Neljapäev, 15 Nov 2018 10:47 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Pühapäev, 19 Mär 2006 12:37
Postitusi: 1475
Asukoht: Kesse/Tallinn
Ise ootan plahvatust sellistes lahendustes.

https://m.youtube.com/watch?v=_EV2qq2-Lck#menu


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 82 postitust ]  Mine lehele Eelmine  1, 2, 3, 4, 5, 6  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group